Jump to content

Earls liittimet ja letkut.


Recommended Posts

Mikä earls letkuihin sopiva/tarkoitettu letku on pitemmän päälle parasta? Pitkää ikää ja taipuisuutta sekä tietty sopivaa paineenkestoa ja lämmönkestoa haetaan. Ettei tartte joka kesä vaihdella. mm. aircooled.netissäkin oli kolmenlaista letkua tarjolla, vaikka suomesta tilailen nää kummiskin.

 

Mistäpä myös löytää edullisimmat earls liittimet? Tarttis 4 x 3/8"->JIC08 adapteria, 2 x 90 ast liitintä ja 2 x suoraa liitintä. CSP:llä nää maksais 170 euroo, mutta hyvät(?) maksaa :D

 

5190-11.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

ja huomattavasti halvemmallakin pääset ku öörlssiltä ostaen. Jos et nyt väen väkisin halua hipostella 7075 T-5 tilassa olevasta alumiiniosasta joka on eloksoitu kivasti ei auton väriin sopivaksi :D

Link to comment

Ja ota rosteriliittimet ja kiillotat ne, niin on teflonletkujen kanssa saman väriset.

Teflon ainut hyvä vaihtoehto, ikuiset ja kestää lämpöä liki 300 astetta muistaakseni.

 

Eikä noi kopteriliittimet kauaa siistinä pysy, ku tulee naarmuja.

 

Ai niin Hydromarketilla ja Hytarilla hyvät katalookit mistä näkee hinnat. Ja niistä saa parhaillaan 70% pois..

Eli ilmaa niissä on kyllä riittävästi.

Link to comment

Juu, ei väri ole tärkeä juttu :) teflonletkua prässätyin liittimin on jo polttoainepuolella. Niin jospa sitten löytyy riittävän kompaktit liittimet ja nipat löytyy öljypuolellekin. Viimeiset 6-7 vuotta ollut 1/2" hydrauliikkaletkua hiukan suurine nippoineen (27mm avainväli), joten olisi kiva saada kompaktimpaa liitintä/nippaa ja taipuisampaa letkua.

 

Jep, eli samasta paikasta hakeen teflonletkua missä p-a letkutkin tuli teetettyä. Itteasiassa tää on jo ollut yks vaihtoehto, käynyt mielessä. Ja 3/8" r-kierre passaa ihan kohtalaisen hyvin 3/8" npt:n kanssa, vaikka kenties näin ei sais tehdä, mutta npt nippoja ei saa täältä ainakaan kaupasta.

 

Ei noissa earls liittimien hinnoissa ole mitään järkeä, 50 euroa an8 kulmaliitin. neopreeni tai synteettinen kumiletku ei kuitenkaan kestä ikuisesti myäskään.

Link to comment

No kyllähän ne varmaan tilaa noita liittimiä. Tai aika huonoa palvelua mun mielestä tai ammattitaidottomuutta.

Niin olikos tuo suora r-kierre vai kartio? Kartio passaa kyllä aika liki, muttei suora kylläkään.

 

http://www.hydromarket.fi/hm/pdf/SH_Hyd ... 10_www.pdf

 

Tuolta löytyy 3/8 npt-3/8" BSP nippa ja tuohon löytyy letkukara 3/8" tai 1/2" letkulle, äkkiseltään katottuna.

Link to comment

Jotenkin tulee mieleen kun selaa näitä hytikka ja miksei vesijohtopuolenkin katalookeja, että miksi helvetissä jokaisen tämän maailman asukin on jossakin elämänsä vaiheessa pitänyt kehittää oma liitin, liitostekniikka tai kierre. Ja eikun lisää pukkaa kokoajan...

Link to comment

Löytyyhän noita purettavia traktoriliittimiä tavallisenakin. Tietty jos haetaan keveyttä ja ulkonäköä, sekä pientä kokoa niin silloin alumiiniset.

 

Mut miksi pitäis pystyä purkamaan? Tietty jos tien päällä katkeaa letku juuresta niin saa korjattua. Mut eipä se teflon rikki mene normikäytössä.

Link to comment

Itse kasattavuushan on tärkeinpiä ominaisuuksia kasattavissa liittimissä koska kaupat joissa letkuja prässätään eivät ole auki kun iltaisin harrastetaan. Hydrauliikan on saman kokoluokan liittimissä pienempi sisäreikä, jolloin niiden porailuun menee aikaa ja kulmapäiden porailu ei ole mahdollistakaan. hydrauliikan edulliset liittimet eivät ole "swivel" , jolloin letkut tahtovat aina jäädä kierteelle ja käytännössä on mahdotonta laittaa letkun kumpaankin päähän kulmaliitintä, toisin kuin swivel AN liittimillä.

 

Viisaasti ostettuna AN liittimet jäävät nippoineen ja letkuineen reilusti hydrauliikkaliittimiä halvemmaksi, Alexin tarvitsemat liittimet oli kun viimeksi ostin samanlaiset noin 50,- kuluineen.

Link to comment

Hydrauliikka kyllä perustuu tuumiin pääsääntöisesti Euroopassa, mutta suoriin G kierteisiin. Näitä kun tulee pyöriteltyä työkseen tuossa ruudulla.

 

Millisiä löytyy kans yhtälailla eli se ei ole ongelma. Ameriikan ja muut kartiokierremaat onkin taas sit erikseen.

Link to comment

Mä tein öljynkierron ORFS-liittimillä ja teflon letkuilla. Hyvä tuli vaikka ORFSissa on luontaisesti vähän suurempi avainväli ku esim. JIC-liittimissä. Eikä niistä nyt niin montaa grammaa painoaeroa tule, että katupöristelyautossa haittaisi.

 

Toki letkun katkaisu kotona on aina plussaa jos sellaisia liittimiä halpalla saa.

Link to comment
  • 1 year later...
Guest Poppius

Nostellaas... Eli volkkarin fullflow letkuja/liittimiä pähkäilen. Standardeja piisaa... Eli tilanne on tämä:

-moottorin päässä on ulos/sisään 1/2" letkukierre (BSP?).

-jäähdyttimessä AN8 naaraat.

-suodatinjalassa 3/8 NPT

 

Letkut tulee prässäityillä liittimillä, mutta miten toi ois järkevintä tehdä? Paikallisessa hydrauliikkafirmassa saisi helposti prässättyä noita 1/2" letkukierteisiä letkuja. Onko olemassa prässättäviä AN8 uroksia, jos laittais semmoset niihin letkun päihin mitkä tulee jäähylle? Ja mites tohon suodatinjalan 3/8" NPT:hen pääsis helpoiten kiinni?

Link to comment

Oletko varma tuosta 1/2"? Yleensä 3/8" lohkossa.

3/8" npt 8 AN liittimiä löytyy myös.

http://autotune.fi/kategoria/38/liittimet

Mut sit ei kyllä saa prässättyjä liittimiä.

Mut hytikkaliikkeestä jos haet, niin tuo AN liittimiin sopiva on JIC37 kartioliittimet ja saat silloin prässätyt.

Sekä ymmärtävät paremmin. UNF on se kierre noissa liittimissä.

Hydromarketilla aika hyvä nettikatalooki noista liittimistä ja mitä kokoja löytyy.

Link to comment
Guest Poppius
Oletko varma tuosta 1/2"? Yleensä 3/8" lohkossa.

Juu, koneenrakentaja oli laittanu vähän reilummat koneen päähän. Mauserilla jengan päältä mitattuna 20,9 mm.

Mut hytikkaliikkeestä jos haet, niin tuo AN liittimiin sopiva on JIC37 kartioliittimet ja saat silloin prässätyt.

Eli näillä ohjeilla jäähdyttimen pää on selvä, AN kaseihin JIC37 liittimet hytikkaliikkeestä.

 

Mut mitäs mä saan hytikkaliikkeestä noihin 3/8" NPT liittimiin, mitkä on tossa suodatinjalassa?

Link to comment
  • 1 year later...

Löysin passelia letkua rakennelmaani, Goodridge teflonletku 811, AN10 kokona maksaa 22 taalaa / jalka halvimmillaan, britanniasta vielä kalliimpaa 10 puntaa / 10cm. Letkun pystyy taivuttaan 45mm säteelle.

 

Laskin että 8-8,5m letkua tarvii. Eteen tulee öljynjäähdytin, molemmat letkut kulkee vänkärin lattialla, merlinmotorsportin kuivasumppusäiliö takaikkunan alla, sisälokasuojassa suodatin, pieperin kuivasumppu pumppu.

 

Arviolta 8 liitintä tarvitaan.

 

Se on vielä arvoitus että passaako hydrauliikkaliikkeen teflonletkuun AN10 liittimet niin saa ite rakennella just sen mittaiset kuin haluaa. Iso EI nitriililetkuille ainakin itsellä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

En nyt jaksanu ihan loppuun asti lukea, mut noitten puristettavien letkunjen kanssa näppärää on se kun ottaa kaupasta vaan sopivan määrän letkuja ja liittimiä ja virittelee niistä oikeen mittaset letkut oikeisiin asentoihin ja käy sit puristuttamassa päät.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...