Jump to content

Vaihteiston uretaani/kumikannakkeet


Recommended Posts

Mitäs vaihteiston kannakkeita olette yleensä käyttänyt 150+hv volkkareissa? Itse en enään koske ainakaan näihin uretaanikannakkeisiin, ei kestänyt montaa kesää halkeamatta ainakaan se etummainen.

 

Bergin vaihteiston kannake löytyy ja myös 40x40x3 putkipalkista tehty "traction bar" takatuki jolla siirretään moottorin painoa koriin.

 

Vaihdoin sen etummaisen tuohon cb:n myymään rhino kannakkeeseen, joten eiköhän vaihteisto siirtynyt n. 5mm taaksepäin, eikä enään korvakkeet olleet kohdilla tuon bergin tuen suhteen. Meinaan vaan että kestäisiköhän kumiset HD tyyppiset vaihteistonkannakkeetkin yhtälailla, kun niitä olisi saatavilla helposti vielä tulevaisuudessakin.

Link to comment

Moottorin takatuesta on hyviä kokemuksia, mutta se kun ei oikein ole lasikuituhärpäkkeessä mahdollinen. Ja toisaalta kun metelin suhteen ei ole paljon väliä, niin kumia ei käytetä. Kaikki rauta rautaa vasten. Mulla ei ole irs-vehjettä ollut paitsi notsi, mutta vakiotehoilla se ei pomppinut eikä sutinut. :-)

 

Jaahas, kiva löytö tuo aiempi topic. :-) Piti jo kuplaan laittaa sama setti, mutta kupla sai mennä ja kirppu tuli tuolloin tilalle.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Toheltaja

saksalaiset vakiot kumit monien mielestä toimivimmat. Uretaaniset repee, tai rikkoo melko helposti nokkapalan... Kovilla kiinnikkeillä en itte tykkää ajaa, resonoi melkoisesti :(

Link to comment

joo apujousi se on eika vakaaja, erehdyin itsekin kutsumaan vaaralla nimella, se kun on aika vakiintunut kutsumanimi...

 

Se siis ei tee mitaan ennenkuin takapaa laskeen kuorman vaikutuksesta tarpeeksi alas, sitten Z-bar alkaa ottamaan kuormaa vastaan ja toimii lisajousena. Autot joissa sellainen on tehtaalta, on siis varustettu loysemmilla vaantosauvoilla mita autot ilman z-baria.

Link to comment

Enemmänkin kyse moottorivaihteistopaketin kokonaistuennasta. Jos tuon kokoinaisvaltainen tuenta vajaa, ei sitä korjata pikkasen kovemmilla kumeilla/uretaaneilla. jotain se toki auttaa. Mutta faktahan on ettei tuollainen vaihteiston keulasta koneen perään oleva pitkä paketti pysy rynkyttämättä paikallan jos tuennat vain vaihteiston puolella , tai sitten pitää tukea takarunkoa/jousitusta enemmän. Sitä enemmän tehoa, sitä voimakkaammat vääntörasitukset/heilahtelut kun vaihteisto/kone pyrkii johonkin suuntaan kampeamaan.

 

Hyvällä tuennalla molemmaista päistä ja silloin pärjää pehmeämmilläkin kumeilla. Toki paketti heilahtelee vähän, mutta pysyy kuitenkin ns paikallaan.

 

Sitten kun sitä tehoa on paljon, pitää tämän lisäksi muistaa jousituspuolen tuentä ettei sieltäkään pääse niitä ns takaisinpotkuja tulemaan.

 

Eli ei pelkkä yhteen paikkaan laitettu Keijo Pertun metalonly tuki tee vielä täydellistä pakettia vaikka parantaa paljon. Melua ainakin tulee kabiiniin paljon lisää.

 

Haluatko hyvän tuennan koko kuplanpersepäätyyn isolla vai helvetin isolla metelillä:)

Link to comment

Juurikin noin ja sitten kun kohteena on kirppu, niin vaaditaan melkein kehikko josta tuet iskarien yläpäihin ja aisojen päihin. Aisathan tahtoo notkua ellei niitä ole tuettu mihinkään. Melua kabiinissa ei onneksi tarvi pelätä. :-)

 

t. Mika

Link to comment

mulla on laatikon etutuki mallia Berg-kopio seka aisojen takapaat tuettu about ratakiskolla ylos, ei varmasti heilu aisat. Mutta pompottaa silti. Iskarit on mikkalie vanhat pumput ja donitseista ei oo tietoa, nekin varmaan kuluneet. Lodju istuu uudehkojen kumien varassa. Nokkakappaleen tuki on poistettu.

Link to comment
mulla on laatikon etutuki mallia Berg-kopio seka aisojen takapaat tuettu about ratakiskolla ylos, ei varmasti heilu aisat. Mutta pompottaa silti. Iskarit on mikkalie vanhat pumput ja donitseista ei oo tietoa, nekin varmaan kuluneet. Lodju istuu uudehkojen kumien varassa. Nokkakappaleen tuki on poistettu.

 

 

Niiin, kone ja vaihteisto saattaa olla ojennuksessa, mutta jos on iskari/jousituspuslapuolella väljää, niin rynkyttää satavarmasti vaikka kone olis oikeilla ratakiskoilla kiinni!

 

Vahvin lenkki on yhtä heikko kuin heikoin lenkki.

Link to comment
Siirtäiskö koneen eteen ja taakse jäykkä akseli lehtijousin ...kaikkea sitä kuumeessa hourailee :D

 

Joo, osta vanha Taunus tai jos modernimpaa ulkonäköä kaipaat, tee vaikka vanhaan Cortinaan korinvaihdos Sierran korilla:D:D

 

 

Uhh, tuon kun luki niin oli oksu lahella :D

Link to comment
Siirtäiskö koneen eteen ja taakse jäykkä akseli lehtijousin ...kaikkea sitä kuumeessa hourailee :D

 

Joo, osta vanha Taunus tai jos modernimpaa ulkonäköä kaipaat, tee vaikka vanhaan Cortinaan korinvaihdos Sierran korilla:D:D

 

 

Uhh, tuon kun luki niin oli oksu lahella :D

 

Entisellä 45v ikäisellä työkaverilla taunus "20 metrinen" V6 2.8 kahdella turbolla ja automaattilaatikolla, se kehuu sitä ja uhoaa kuinka kaasua painamalla pelkästään pakokaasujen paineaallosta kupla vieressä parkkipaikalla kaatuu kyljelleen :D

 

Jos on oksennusherkkyyttä, älä katso että millainen on Ford P100 :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...