Jump to content

Porttauksesta kysyisin


Guest norppa

Recommended Posts

Olen koittanut lueskella ja opiskella eri lähteistä 2 kanavaisen vakiokannen porttausta.

 

Huomio kiintyi vanhan kunnon Bill Fisherin perusteoksen: "How to Hot Rod Volkswagen Engines"

mittaustuloksissä esitettyyn venttili-istukoitten ja vakioventtiilin kulma- ja kosketuspinojen

melko pientenkin (?) muutosten huomattavaan vaikutukseen virtaukseen.

Jopa niin, että oikeastaan (?) pitäisikö porttaus aloittaa istukasta ja venttilistä?

 

Miten on nykytietämyksen valossa ja lievähkössä (30 - 50 %) virtauksen parantamisyrityksssä

mistä kannattaa aloittaa ja mikä on tuon istukka/venttiilin kosketus tapauksen vaikutus

verrattuna kanavan muokkauksen ja vaivannäköön ylimalkaan.

Link to comment

http://www.enginedesigner.com/enginedesigner.aspx

 

Nettipohjainen laskuri,antaa suuntia minkä kokoista kanavaa tarvitaan tai mihin

lukemiin valitsemallasi kannella voi päästä jos kaikki osat moottorissa ovat ns. alueella.

Ei kun kokeilemaan, katukoneissa seetin sisähalkaisija 85-88% venttiilin halkaisijasta

niin säilyy vääntöä vielä alakierroksillekin. Throat velocity-kenttään 240-300 FPS (feet per second),

korkeampi arvo kipakammille moottoreille.

Link to comment

Kiitokset tiedonmuruista!

 

Jatkokysymyksenä sitten miten "venttiilityöt" pitäisi

tehdä ajatellen hyvää virtaus / kestävyys optimia.

 

Eli koneistusohje vakiokannen seetille ja venttiilille - please.

_____________________________________________

ps. valitettavasti mulle ei Pukki taia tuoda valmista kansiparia,

jos edes käärmeenpesän.

Link to comment

Seetikulmat imupuolelle 35-45-60-70 ja tuosta viimeisestä alin kulma pyöristetään kanavaan päin.

Pitopinnan leveys n.1.5mm, 30-35 asteen viiste venttiilin pitopinnan taakse. Venttiillilautasen kulma n. 7-8 astetta.

 

Pakopuolelle ylin kulma 25-30 astetta, muut kulmat samat. Venttiilin pitopinnan taakse 30asteen viiste ja palotilan

puoleinen reuna pyöristetään siten että virtaus pääsee kääntymään helpommin venttiilin reunan yli.

 

Porttauslukemista:

 

http://books.google.fi/books?id=0EaJuPx ... q=&f=false

Link to comment

"Seetikulmat imupuolelle 35-45-60-70 ja tuosta viimeisestä alin kulma pyöristetään kanavaan päin."

*** Yllämainittu on siis sama, kuin Fisher ehdottaa

 

"Pitopinnan leveys n.1.5mm,"*** Volkkarin Service Manuaali taas antaa imuseetille pitopintaohjeen 1,3 - 1,6 mm.

*** Tässä Fisher ehdottaa leveämpiäkin, jopa 2 - 2,5 mm, siis seetissä.

 

"30-35 asteen viiste venttiilin pitopinnan taakse. Venttiillilautasen kulma n. 7-8 astetta."

*** Mikä on tämä venttiililautasen kulma?

 

"Pakopuolelle ylin kulma 25-30 astetta, muut kulmat samat. Venttiilin pitopinnan taakse 30asteen viiste ja palotilan puoleinen reuna pyöristetään siten että virtaus pääsee kääntymään helpommin venttiilin reunan yli."*** OK

 

Kiitokset wp:lle hyvästä vastauksesta, mutta edelleen minulle jää epäselväksi

kuinka merkittävä tämä venttiilityö on verrattuna kanavien porttaukseen, sillä

venttiilien osalta varsinkin vaikuttavat muutokset pieniltä.

Fisherhän saa kyllä mittauksissaan aika merkittävät virtausmuutokst.

Link to comment

"30-35 asteen viiste venttiilin pitopinnan taakse. Venttiillilautasen kulma n. 7-8 astetta."

*** Mikä on tämä venttiililautasen kulma?

 

Venttiilin lautasen takaosa on yleensä hieman kalteva. Kaltevuus riippuu palotilan muodosta, jos palotilan katto on kaareva niin kulma on suurempi ja tasaisella katolla loivempi. Hyvässä kannessa palotila toimii diffuusorina venttiillle ja tällä on vaikutusta venttiilin muotoon. Tasakattoisella palotilalla hieman suorempi lautasen takaosa virtaa paremmin.

 

"kuinka merkittävä tämä venttiilityö on verrattuna kanavien porttaukseen"

 

Kyllä sen huomaa ihan persdynolla kun seeti- ja venttiilityö on hyvin tehty.

Moottori vastaa kaasuun "herkemmin" ja vetokin tuntuu terävämmältä.

Putsailet kanavat sen Fisherin kirjan mukaisesti ja panostat kunnon seetitöihin niin siitä se lähtee.

 

työkaluja kanavien kuokkimiseen:

 

http://www.tkp-toolservice.fi/?cat=2&kuvasto=1&page=554

Link to comment

Kuva 5, sivu 63 Fischerin kirjassa näyttää miten palotilaa avataan venttiilin ympärillä. Vinkki tähän; Pyydä seetipajaa tekemään avarrus samalla kun itse seetityö. Kun tein ensimmäiset kanteni olin tehnyt parhaani vingun kanssa kyseisessä kohdassa (eli ei kovin kaunista..). Seetimies oli ystävällisesti putsannut ne ja bonuksena oli 1cc tilavuusheitto palotiloissa melko lähellä nollaa.

Link to comment

313563.jpg

 

Valitettavasti kuvasta ei näy kuinka palotila jatkuu ylimmästä seetin kulmasta lähes pykälättä yhtenäsellä säteellä tiivistyspinnan tasoon saakka. Muuta hyvää palotilan kuvaa en löytänyt tähän hätään mutta jos löydän niin laitan lisää.

Link to comment
Vinkki tähän; Pyydä seetipajaa tekemään avarrus samalla kun itse seetityö.

Hyvä ajatus.

Appropos, tuo palotilan ym. viimeistely on niin hyän näköinen, että

pitää udella millä työkalulla loppusilaus on tehty. Ja onko kellään

kokemuksia Dremelistä viimeistelyvaiheessa?

Link to comment

Tuo kuvan kansi ei ole minun tekemä, nappasin sen omasta kuvakirjastosta jonne olen kansia ym. moottorijuttua keräillyt. CB:n Compit, veikkaisin. Itse tekemäni kannet ovat päätyneet suurimmaksi osaksi kavereiden ja tuttujen harraste/kilpa-autoihin. Skaala on aika laaja, Cortinasta aina 16-tappisiin ja kaikkeen siltä väliltä. Ilmajäähyjä joitakin pareja, pääsääntöisesti pienen budjetin moottoreihin. Ihan harrastepohjalta, joskin tähän on tullut panostettua ajallisesti aika paljon. Tämä 4-tahtimoottorin kaasunvaihto tuntuu olevan sellainen laji että kun jotain luulee jo tietävänsä niin pian saa huomata ettei tiedä itse asiassa p*****kaan.

Link to comment
Tietoa/kokemusta venturiseetistä?

 

t. Mika

 

Jos kysyjä tarkoittaa täysin pyöreää, ilman selkeitä kulmia olevaa seetiä niin virtauspenkki tykkää, dyno ei. Tämä on toisen käden tietoa mutta useammasta lähteestä joita pidän luotettavina. Itsellä ei ole dynolappuja tai muuta kokemusta aiheesta, omasta työkaluvalikoimasta löytyy kuitenkin 1kpl kyseistä seetiterää. Imupuoli on se kriittisempi, pakopuolella pitäisi toimia täysin.

Link to comment

Polttoaineen ja ilman seos pysyy tasalaatuisempana, palaa nopeammin ja tuottaa enemmän tehoa. Kyse on ymmärtääkseni pienestä pyörteilystä jonka nuo terävät kulmat aiheuttavat seoksen ja kanavan rajapintaan estäen polttoaineen erottumista imuilman seasta.

Link to comment
  • 2 years later...

Tässä nyt kun istuu virtuaalivirittämässä niin ajattelin että aihe ehkä hipoo lähinnä tätää juttua. Jatkan tänne pohdintaa.

 

Tullu luettua joitain viritys ja parannus aihetta... :)

Miten suuri merkitys sillä on että imupuolen kanavat hiotaan "karkeasti sileäksi"? Ts. ei kiilloteta imupuoltaa viimeiseen päälle.

Kun taas suositellaan palotilan ja männänlaen sekä pakokanavien kiillotuksen?

 

Onko tämä menettely ylikurssia katuvirittäjälle vai voiko siitä hyötyä myös sille? :)

Link to comment
Tässä nyt kun istuu virtuaalivirittämässä niin ajattelin että aihe ehkä hipoo lähinnä tätää juttua. Jatkan tänne pohdintaa.

 

Tullu luettua joitain viritys ja parannus aihetta... :)

Miten suuri merkitys sillä on että imupuolen kanavat hiotaan "karkeasti sileäksi"? Ts. ei kiilloteta imupuoltaa viimeiseen päälle.

Kun taas suositellaan palotilan ja männänlaen sekä pakokanavien kiillotuksen?

 

Onko tämä menettely ylikurssia katuvirittäjälle vai voiko siitä hyötyä myös sille? :)

 

Jos tekee varsinaisen kanavan muotoilun karkealla työkalulla kuten alumiinille tarkoitetulla, harvalla hammastuksella olevalla terällä niin pinnan karkeus "peittää" osan muotovirheistä. Sen takia kanava kannattaa jättää yleensä hitusen alimittaiseksi ja tasoittaa pinnat 60-80 hiomanauhalla tai 25mm lamelliharjalla. Virtaus kasvaa 1-3 cfm riippuen paljonko viimeistelyssä on poistunut materiaalia. Jos on ns. kevyt kanavan puhdistus kyseessä ei imupuolella tarvitse käyttää lainkaan hiomatyökaluja sillä pinnasta saa hienommalla terän hammastuksella riittävän tasaisen ja siistin näköisen.

 

CNC-Comp Eliminatorin viimeistely ja imusarjan kohdistus, ei hiottu

 

DSCN2599.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...