Guest k24032 Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Tietääkä joku sattumoisin mitä makso VW kupla 1300 Suomessa vuonna 1969 uutena kaupassa? Tai jos jollain olisi tietoa hinnoista silloin kun niitä oikeasti myytiin? Ajattelin vaan todistaa kavereille, että autoon sijoittaminen ei aina ole "tyhmää". TAI ONKAN SE SIIS AINA TYHMÄÄ, MUTTA KUPLAT AINAKIN NOUSEE JO ARVOSAAN...;) Quote
mikan Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Sitten kun saat markkahinnan selville, niin pitää muuntaa se vielä vastaamaan tämän hetken eurojen ostovoimaa. http://www.saunalahti.fi/hirvela/histor ... asivu.html t. Mika Quote
-tipi- Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Vanhoista teknareista varmaan näkis hintoja, mut Olli J. Ojasen Autot Suomessa Osa 1 Volkswagen Kuplan Aikakausi -kirjan mukaan uuden vuosi kymmenen avajaisiksi (1970) Kuplat, VW 1200 maksoi 8995mk VW 1300 10660mk ja VW 1500 11900mk. Paljonko on sitten mennyt autoihin käyttö-, huolto- ja kunnostuskuluina? Quote
SePi Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Muistelen saaneeni 3-vuorossa Enso Gutzeitilla 70 luvun puolivälissä bruttona pari tonnia markkoja kuukaudessa, joka oli kohtalainen tili. Luultavimmin viisi vuotta aiemmin olis tarvinnu ainakin viiden kuukauden bruttoansiot laittaa kuplaan - eli saman jos laskee nykyhetkeen, niin taitaa saada jo Polon Quote
Lasse Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Vehoniemen automuseon seinässä ole nähnyt kuplien hinnastoja eri vuosilta. Soita sinne ja kysy sattuisko siellä olemaan tietoa vuoden XXXX hinnasta. Quote
ARTO Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Kaivelin esille 1967 hinnaston ja silloin 1200 kupla maksoi 6980mk ja 1300 tonnin enemmän. Tämän hinnaston kalleimman volkkarin tittelin saa VW 1600 Karmann Ghia summalla 19400 plus kattoluukusta 1500mk päälle. Quote
metake Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Kaivelin esille 1967 hinnaston ja silloin 1200 kupla maksoi 6980mk ja 1300 tonnin enemmän. Tämän hinnaston kalleimman volkkarin tittelin saa VW 1600 Karmann Ghia summalla 19400 plus kattoluukusta 1500mk päälle. Tämän päivän rahaksi muutetut summat: Kupla 1200: 10389 eur Kupla 1300: 11877 eur Karmann: 28875 eur + kattoluukku 2233 eur Quote
ARTO Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 No perskules, peruskupla Daciaa edullisempi,hiphei. Liekkö Dacia ylihinnoilteltu sittenkin? Quote
jonas Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Vähän menee varsinaisesta kysymyksesä hutiin, mutta jatkan silti: Joku noissa autonhinnoissa ja rahanarvokerroin/osotovoima-jutuissa mättää (esim http://service.nordea.com/nordea-openpa ... anguage=fi). Ghiani kauppakirjassa vuodelta 1964 on hintana 10600 mk (vuoden 2008 euroina 18 142e). Ghian hinnalla siis saisi nykyään suunnilleen Polon, vaikka vastineeksi kuvittelisi ennemminkin esimerkiksi Sciroccon. Sciroccon hinta taitaa olla suunnilleen tuplat tuohon rahanarvokertoimen antamaan uuden Ghian hintaan. Jos autot olisivat olleet niin edullisia kuin Nordean laskuri antaa tulokseksi, voisi kuvitella, että autokantamme olisi ollut hienompi. Tai sitten keskipalkka on korkeampi nykyään (kaiketi vähän alle 3000e/kk) kuin silloin tai jotakin. Kertokaapa viisaammat tai vanhoja aikoja muistavat, että mikä näissä laskureissa ei täsmää. Quote
metake Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 mikä näissä laskureissa ei täsmää. Autovero, se oli -64 jotain muuta kuin tänäpäivänä. Quote
jonas Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 mikä näissä laskureissa ei täsmää. Autovero, se oli -64 jotain muuta kuin tänäpäivänä. Kaikki annetut hinnat ovat veroineen. Se mitä ihmettelen on että jos nykyisen Polon hinnalla sai Ghian, niin eikö puolilla suomalaisperheistä olisi ollut kaksi uudenkarheaa autoa jo silloin. Eikö 60-luvun puolella tuontikin ollut jo vapautunut, vai oliko autojen hankinnan esteenä hinnan sijaan saatavuus? Ostovoimaindeksin pitäisi kaiketi kertoa palkansaajan ostovoimaa, eli palkan riittävyyttä? Quote
höpö heka Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Palkka ehkä vielä 60-70 -luvuilla olisi laskelmien mukaan riittänyt. Sen ajan lainan korot (20-30%) olivat vaan jotain muuta kun tämän päivän. Maksuaikataulutkin olivat pankin sanelemia ja aika paljon tiukempia kun nykyään... mikä näissä laskureissa ei täsmää. Autovero, se oli -64 jotain muuta kuin tänäpäivänä. Kaikki annetut hinnat ovat veroineen. Se mitä ihmettelen on että jos nykyisen Polon hinnalla sai Ghian, niin eikö puolilla suomalaisperheistä olisi ollut kaksi uudenkarheaa autoa jo silloin. Eikö 60-luvun puolella tuontikin ollut jo vapautunut, vai oliko autojen hankinnan esteenä hinnan sijaan saatavuus? Ostovoimaindeksin pitäisi kaiketi kertoa palkansaajan ostovoimaa, eli palkan riittävyyttä? Quote
Guest Variant Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 60-luvulla ostettiin auto sen mukaan mihin oli varaa. Nykyisin ostetaan sen mukaan mitä saa lainaa. Saikohan 60-luvulla edes lainaa autoa varten. Varmasti olisi nytkin Suomen teillä enemmän poloja ja vähemmän passatteja, jos joutuisi itsetienatuilla ja säästetyillä rahoilla ostamaan autonsa. Quote
metake Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Autovero, se oli -64 jotain muuta kuin tänäpäivänä.Kaikki annetut hinnat ovat veroineen. Kyllä, juuri sitä tarkoitin, mutta katsoppas paljonko autovero oli vuonna 1964 prosentteina, ja katso paljonko se on nyt. Quote
Guest vwjuike Posted February 4, 2010 Posted February 4, 2010 60-luvulla ostettiin auto sen mukaan mihin oli varaa. Nykyisin ostetaan sen mukaan mitä saa lainaa. Saikohan 60-luvulla edes lainaa autoa varten. Varmasti olisi nytkin Suomen teillä enemmän poloja ja vähemmän passatteja, jos joutuisi itsetienatuilla ja säästetyillä rahoilla ostamaan autonsa. Autojen myynnistä pieni näppituntuma olemassa ja tuossa ylempänä varmaan tärkein seikka tähän vertailuun. Nykyään 10 000 euron auton saa peffan alle 1000-2000 euron k-rahalla joten kaikki pystyy sen hankkimaan jos haluaa. Ennenvanhaan piti olla koko raha käytössä joka varmasti rajoitti hankintaa todella paljon. Olisko noin 70% rekisterissä olevista uudehkoista autoista oikeasti rahoitusyhtiöiden??? Autoveron osuutta en vuodelta 1964 tiedä mutta samana vuonna tuli "liikevaihtovero" joka oli 10%, nyt alv on 22% joten kai tuollakin jotain osuutta hintoihin. Quote
ARTO Posted February 4, 2010 Posted February 4, 2010 60-luvulla ostettiin auto sen mukaan mihin oli varaa. Nykyisin ostetaan sen mukaan mitä saa lainaa. Saikohan 60-luvulla edes lainaa autoa varten. Varmasti olisi nytkin Suomen teillä enemmän poloja ja vähemmän passatteja, jos joutuisi itsetienatuilla ja säästetyillä rahoilla ostamaan autonsa. Autojen myynnistä pieni näppituntuma olemassa ja tuossa ylempänä varmaan tärkein seikka tähän vertailuun. Nykyään 10 000 euron auton saa peffan alle 1000-2000 euron k-rahalla joten kaikki pystyy sen hankkimaan jos haluaa. Ennenvanhaan piti olla koko raha käytössä joka varmasti rajoitti hankintaa todella paljon. Olisko noin 70% rekisterissä olevista uudehkoista autoista oikeasti rahoitusyhtiöiden??? Autoveron osuutta en vuodelta 1964 tiedä mutta samana vuonna tuli "liikevaihtovero" joka oli 10%, nyt alv on 22% joten kai tuollakin jotain osuutta hintoihin. Eikä aina tartte tota 1k€-2k€ vaan tuo vaikka 87 golffin... Quote
Lasse Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 Mitähän tavis duunari sai palkkaa tunnissa vuonna 60? Tuskin montaa markkaa vaikka painoi urakkaa peräsuoli pitkällä. Että siinä suhteesä 10 tmk auto oli vähän toinen juttu kuin 10 teur auto nyt. Ostovoima on hieman muuttunut sitten 60-luvun. Eikä tollon lainaa pankista kukaan saanut. Sillon pistettiin mettä lappeelleen. Kaupunkilaisilla on vähän huonommin asiat, mutta niilläpä ei autoja näkyny. Quote
Guest Hesu Posted April 22, 2019 Posted April 22, 2019 Tädin VW 1200 -64 maksoi tasan 6000 (nollat kai kohillaan) . Noin puolen vuoden ansio bruttona (joillekin). Quote
kerkko Posted April 22, 2019 Posted April 22, 2019 On 2/5/2010 at 9:13 AM, Lasse said: Mitähän tavis duunari sai palkkaa tunnissa vuonna 60? Tuskin montaa markkaa vaikka painoi urakkaa peräsuoli pitkällä. Että siinä suhteesä 10 tmk auto oli vähän toinen juttu kuin 10 teur auto nyt. Ostovoima on hieman muuttunut sitten 60-luvun. Eikä tollon lainaa pankista kukaan saanut. Sillon pistettiin mettä lappeelleen. Kaupunkilaisilla on vähän huonommin asiat, mutta niilläpä ei autoja näkyny. Juuri noin. Silloin oli yhteiskuntaluokittain palkkaeroja. Monelle duunarille liikkumaväline taisi olla mopo? K. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.