pantse1 Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Lötytyykö kenelläkään kokemuksia 050 jakajan käytöstä strokerissa? Tuollainen olisi mahdollista hankkia kärjettömällä sytytyksellä varustettuna. Jotain juttua haulla löysin, että nostaisi ennakkoa turhan nopeasti. Missä autoissa noita on alunperin ollut? Entäs Petronixin billet jakaja. Onko hintansa väärti vai olisiko sama mennä sitten suoraan MSD:n sytkäosiin? Quote Link to comment
DOODAH Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Yhteen 2110cc pannuun 050 jakajan laitoin. Oli tavallisen hyvä tutkimatta enempää en ala kehumaan. Yhteen tommoseen laitettiin tuplakärjet. Alkuperän veikkaisin olevan 912 possu. Quote Link to comment
pantse1 Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 Ok, ei ilmeisesti sitten kovin yleinen tapaus. Miksei kokeilemisen arvoinen, jos ei kerran isompia ongelmia ollut. Quote Link to comment
DOODAH Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Juu ok jakaja se on. Löysitkö jostain uusia? Äsken surffatessa löysin lisätietoa. Ei taida olla possunkaan orggis jakaja tuo. Its advance characteristics are similar to the Brazilian manufactured "009" (there are some that were made in Germany as well, and they say "Germany" on the bottom of the can, and have different advance characteristics, too). The "050" has a smoother advance curve (flatter line on a graph of rpm/degrees advance). The advance kicks in at around a hundred RPM lower than the "009," making it more suitable for use in a van. The "050" also advances to a greater degree, around 26 degrees at ~3100 rpm, while the "009" poops out at ~2650 RPM with a total advance of about 21 degrees. These numbers are approximate, and will vary between distributors and reference literature. Quote Link to comment
pantse1 Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 Juu ok jakaja se on. Löysitkö jostain uusia? Tämä tapaus on jo pidempään hyllyssä seisonut. Ollut kuulemma käytössä virikuplassa joskus -90 luvun alkupuolella, ei kylläkään jakajan nykyisellä omistajalla. Eihän nuo tiedot ennakoista kovin pöllöltä vaikuta. Quote Link to comment
ARTO Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 050 ei suositeltava vaihtoehto just tuon suuren ennakkokasvun johdosta ja jos laitetaan perusennakkoa riittävästi niin kokonaisennakko kaksvaa monissa tapauksissa liikaa jne... eli joko perusennakko riittävästi ja herkkyyttää pikkukierroksille rupee monissa koneissa kovemmilla kiekoilla nakuttamaan kun ennakot on luokkaa +35. Quote Link to comment
pantse1 Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 Ok, eli nämä ei ole vielä "kokonaisennakoita"? The "050" also advances to a greater degree, around 26 degrees at ~3100 rpm, while the "009" poops out at ~2650 RPM with a total advance of about 21 degrees. Se on totta, että kun tuohon 7-8 astetta lisää perusennakkoa, niin onhan sitä jo aika reilusti. Löytyykö Petronix- tai MSD- jakajista faktaa? Meneekö eurot hukkaan, verrattuna esim. kärjettömällä varustettuun 009- jakajaan kun kyseessä olis sellainen normistrokeri? Quote Link to comment
metake Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 050 on hyvä jakaja korkealle kiertäviin koneisiin. Koska, kuten tuossa mainitaankiin, niin ennakkokäyrä jatkaa kasvuaan vielä siitä missä 009:n käyrä on jo maksimissaan. Ja jos oikein muistan niin 050:n käyrä ei ole yhtään 009:iä jyrkempi, se tosiaan vaan kasvaa pidemmälle. Quote Link to comment
metake Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Löytyykö Petronix- tai MSD- jakajista faktaa? Meneekö eurot hukkaan, verrattuna esim. kärjettömällä varustettuun 009- jakajaan kun kyseessä olis sellainen normistrokeri? MSD:n jakajaan saa itse valita/säätää haluamansalaisen käyrän. Tuplakaasareilla MSD on hyvä, koska se polttaa monikipinäsysteeminsä vuoksi kaiken bensan palotiloista, joka tahtoo olla tuplakaasareilla ongelma pienillä kierroksilla, josta taas aiheutuu tulppien pimenemistä vakiojakajilla. Sehän taitaa olla makuasia, että meneekö rahat hukkaan vai ei, ei kai ne hyvässä harrastuksessa koskaan täysin huku :) Tosin Porvoon suunnasta tulee kohta kommentti, että suorasytkä + ruisku on se paras, mutta siihen en ota kantaa ;) Quote Link to comment
JaniM Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Enpä ole koskaan sanonut että paras vaihtoehto, mutta varmasti hyvä vaihtoehto :) Nytkin olin tän jättänyt kommentoimatta, mut Åke ku otit esille, niin pakkohan se silloin. Quote Link to comment
metake Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Antaakos toi megan suorasytkä yhden vai useampia kipinöitä yhden sytytyshetken aikana? Tosin ruiskullahan ei tuota tyhjäkäynnin rikkaalle meno ongelmaa ole, mutta jos laittaa pelkän sytkän esim. tuplien kanssa? Quote Link to comment
JaniM Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Yhden. Kunnon puolalla tai puolilla, niin taatusti riittää kipinäteho. Sitä en sitten tiedä riittääkö se tyhjäkäynnille. Mut eikös tuplia saa säädettyä tyhjäkäyntipiiriä erikseen vai eikö se riitä? Tuon takia en tykkää kaasareista, ku en tiedä edes miten ne säädetään järkevästi. Yhdet tuplat ollut itellä hetken ja pari keski lorttoo, muuten ollut ruiskuvehkeitä kaikki. Quote Link to comment
pantse1 Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 MSD:n jakajaan saa itse valita/säätää haluamansalaisen käyrän. Tuplakaasareilla MSD on hyvä, koska se polttaa monikipinäsysteeminsä vuoksi kaiken bensan palotiloista, joka tahtoo olla tuplakaasareilla ongelma pienillä kierroksilla, josta taas aiheutuu tulppien pimenemistä vakiojakajilla. Ok, tuo monikipinäsysteemi oli mulle uutta. Varmasti auttaa puhtaampaan palamiseen. Onko noiden megojen kanssa ollut mitään luotettavuus ongelmia tai lastentauteja, esim. jos autoa säilötään talven yli kylmässä tallissa jne. Eihän Janilla ole kuvaa heittää "osakasasta", jolla suorasytytyksen rakentaisi? Quote Link to comment
mikan Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Eihän Janilla ole kuvaa heittää "osakasasta", jolla suorasytytyksen rakentaisi? http://www.porvwoo.fi/Ohjelmoitava-syty ... ohjaus.php t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted February 10, 2010 Share Posted February 10, 2010 MSD:n jakajaan saa itse valita/säätää haluamansalaisen käyrän. Tuplakaasareilla MSD on hyvä, koska se polttaa monikipinäsysteeminsä vuoksi kaiken bensan palotiloista, joka tahtoo olla tuplakaasareilla ongelma pienillä kierroksilla, josta taas aiheutuu tulppien pimenemistä vakiojakajilla. Ok, tuo monikipinäsysteemi oli mulle uutta. Varmasti auttaa puhtaampaan palamiseen. Onko noiden megojen kanssa ollut mitään luotettavuus ongelmia tai lastentauteja, esim. jos autoa säilötään talven yli kylmässä tallissa jne. Eihän Janilla ole kuvaa heittää "osakasasta", jolla suorasytytyksen rakentaisi? Kyllä kaikki kolme megallista autoa joka kevät käyntiin lähtenyt avaimella. Quote Link to comment
HSuomi Posted February 10, 2010 Share Posted February 10, 2010 Eihän Janilla ole kuvaa heittää "osakasasta", jolla suorasytytyksen rakentaisi? Mulla tollanen osakasa: http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Porsche/P5220118.jpg Perustuu fordin sytkään. Puola, triggeripyörä, anturi, EDIS boxi, imusarjoista letkut MAP:lle ja Janin boxi hattuhyllyllä. Tolla Janin uudella boxilla ei tartte onneks tota erillistä EDIS modulia, riittää puola. Jos nyt tekisin ni jättäisin noi MAP letkut kokonaan pois. Ei tunnu vaparissa olevan iloa. Suurin homma tossa oli tajuta miten toi systeemi pelaa ja tulee asentaa ja kytkeä. Quote Link to comment
Pepe Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Most 912s now are equipped with the Bosch 050 distributor which was developed by VW of Brazil to run with alcohol fuel. I've also been told that the Bosch 050 was designed specificially for the Type 4, but I've never been able to confirm that statement. Erilaisia spekulaatioita tuosta 050-jakajasta löytyy pitkin nettiä. Mulla on kanssa yksi kappale jäänyt juuri tuollaisesta 90-luvun alussa tehdystä strokerista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.