Guest Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Projekti alkaanee kohtapuoliin kunhan varhaispallo saadaan talliin. Nyt alkuun tarkoitus olisi kartoittaa tilannetta tuon keulan madalluksen osalta. Jostain olen ollut lukevinani (vaan kun en enää mistään löydä), että varhaispallon ja juniksen akseleissa olis raidevälissä eroja... mutta kuinka paljon ja kumpaan suuntaan? Tarkoitus olisi saada keulaa alas, ja käsittääkseni juniksen akseli pudottaa jo sellaisenaan tuon pallon alemmas. Mutta onko tässä mitään järkeä, muihinkin mahdollisiin ideoihin tuon keulan pudotuksen osalta otetaan toki vinkkejä vastaan. Ilmeisesti edelleenkään ei tuohon varhaispallikseen ole saatavilla droppeja muuten kun niitä hitsattuja joita en todellakaan halua. Eli alkuun olisi tärkeintä saada tietoon tuo raidevälin ero, siitä olis sit hyvä jatkaa. Quote
-tipi- Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Sambasta löytyy helvatasti pakujen käyttöohjekirjoja, niistä saat varmasti nuo raidevälit selville. T2D tekee pallikseen droppeja pyöräyttämällä pallonivelet ylösalaisin (käyttävät jotain erikoisniveliä). Ne myös lintottaa palliksia juniksen akseleilla ja flippioljilla, aika alas menee. Quote
Guest Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Sambassa varmasti onkin tietoa, vaan tuo kaivaminen sieltä (kun en ko. sivustoa juuri ole käyttänyt) onkin sitten oma juttunsa. Tuo T2D on tullut tutuksi tuolta earlybay.com foorumilta, ihan niin alas ei ole tarkoitus mennä kun mitä nuo heidän tekeleet. Tuon oman osalta ajattelinkin lähinnä sitä, että jos tuohon vaihtaisi juniksen akselin, niin päästäisiin jo jonkin verran alemmas suoraan ja mahdollisesti siihen saatavilla dropeilla sitten lisää... mutta tuleeko tuo raideväli sitten vastaan, sitä en tiedä. Quote
Guest Toheltaja Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 takapäältään ainakin 70-> kamat on 2cm per puoli leveempiä jos irssität, etupäältään muistaakseni pallon akseli ois samalla leveydellä ku juniksenkin kutakuinkin, vanteella taasen se raideleveys on "eriytetty", eli juniksen vanteissa et on iso, verrattuna pallon vanteisiin. Tee ihmeessä juniksen akselilla, pääset matalemmalle, ja jos olat on kunnossa, on täysin yhtä hyvä ku pallonivelellinenkin. Juniksen olkaan saa melkolailla samalla vaivalla levyjarrukamatkin kun palloon hitusen paremmat. Quote
Guest Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Takapää onkin valmiiks jo irssi, joten siihen ei tartte puuttua sen enempää. Toi keula oli se ongelma mitä mietin. Tosin tuli nyt mieleen, että olisko mielummin pitänyt kysellä akselin leveydestä kun raidevälistä, mutta kait tuosta idean nyt sai selville. Eli jos vaihdan juniksen akselille ja tämä vielä hieman tontitettuna, pyörien pitäis mahtua vielä kääntymään? Idea ei siis ole ihan maahan asti mennä. Tästä syystä juuri mietin, että pitäisikö tuo juniksen akseli sitten mielummin olla jo kavennettu, jotta ongelmaa ei tulisi jatkossakaan. Quote
Guest Toheltaja Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 no se pyörien kääntyminen on kovin suhteellista, vaikuttaa hirveesti se rengashalkaisija, leveys ja vanteen ET... pari tuumaa saa suht pienellä vaivalla akselista veks, mutta jos enemmän tarttee niin sitten menee työläämmäks, kun joutuu pilkkomaan päädytkin kokonaan. Ja jos moisen tekee, kannattaa samantien ottaa se 4-4,5" pois. Ja jos akseliin palat kuitenkin hitsaa, ja sen tyhjää ja putsaa, ni kavennus ei o mielestäni iso homma tossa samalla vaivalla. Raidetangot joutuu myös lyhentämään, jos kavennetaan enemmän ku tuuma. Jos käyttää jotain BRM tai 5 spokeja, ja haluaa että tilaa on, niin kannattaa surutta kaventaa se nelisen tuumaa. Mulla pyörii eessä 6x16 vanteet et 36, eikä ole ongelmia minnekään suuntaan -4" kavennetulla juniksessa. Sai jättää kaaren reunassa olevan kotelonkin ehjäksi. Pallossa hitusen enemmän tilaa ulkoreunalla kyllä. Quote
Guest Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Kiitän! Eli näillä eväillä vois alkaa tuota juniksen akselia etsimään... katsoo sitten tuon kavennuksen kanssa, että onko sille nyt sitten todellisuudessa edes tarvetta, sen näyttänee tulevaisuus. Quote
Guest Toheltaja Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 mulla vois olla joutilas liki ruosteeton junisakseli olkavarsineen, ja samaten dropit niihin tossa kuun parin sisään, ja saa myös kavennettunakin. Quote
Guest Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Laitas mulle vaikka privalla lisätietoja ko. akselista, jatketaan sen osalta keskustelua siellä... kiinnostunut toki olen! Quote
eturauhanen Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Junis kyseessä: - Saako asetusten mukaan keulaa kaventaa vai onko lopullinen raideväli määräävä tekijä (renkaiden ET jne)? - Onko eroa kaventaako orkkis keulan vai onko järkevämpää/"laillista" ostaa valmiiksi kavennettu lattapäätykeula - kannattaako säilyttää juniksen keula olkineen vai miksi jotkut vaihtavat varhaispallon keulan junikseen, levyjarrujen takiako? Quote
Tanhis Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Junis kyseessä:- Saako asetusten mukaan keulaa kaventaa vai onko lopullinen raideväli määräävä tekijä (renkaiden ET jne)? - Onko eroa kaventaako orkkis keulan vai onko järkevämpää/"laillista" ostaa valmiiksi kavennettu lattapäätykeula - kannattaako säilyttää juniksen keula olkineen vai miksi jotkut vaihtavat varhaispallon keulan junikseen, levyjarrujen takiako? Tälläisessä maailmassa minä olen elänyt: -Raideväliä saa kaventaa ~4" -Akseliputkia ei saa hitsata joka käytännössä tarkoittaa että kavennetun akselin rakennus ei ole laillista. -ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen. -Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä. 1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa. 2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua. Mutta varmaankin jos katsastusedältä käyt etukäteen hakemassa konsultaatiota akselin rakentamiseen ja hitsaamiseen niin saat tietoosti paikallisen aseman käytännöt. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Junis kyseessä:-Akseliputkia ei saa hitsata joka käytännössä tarkoittaa että kavennetun akselin rakennus ei ole laillista. quote] Minun muistin mukaan akseliputkia saa hitsata, mutta ei katkaista ja hitsata kasaan. Eli esim. madalluspalojen(Avis) hitsaaminen olisi sallittu mutta hankalahan se on kaventaa jos ei katkaise akseliputkea :) Saatan kyllä muistella omianikin.. Quote
eturauhanen Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Junis kyseessä:-ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen. -Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä. 1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa. 2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua. - Ovatko esim T2D-puljun väsäämät keulat "tehdastekoisia"? - missä vaiheessa keulaa joutuu kaventamaan, mimmosella dropilla ja millä rengastuksella? - mites 17" feikki fuksit tähän soppaan? Quote
Tanhis Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Junis kyseessä:-ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen. -Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä. 1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa. 2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua. - Ovatko esim T2D-puljun väsäämät keulat "tehdastekoisia"? - missä vaiheessa keulaa joutuu kaventamaan, mimmosella dropilla ja millä rengastuksella? - mites 17" feikki fuksit tähän soppaan? T2b akselit pitäisi saada suomessa katsastettua. Keulan kavennushan riippuu siittä että millaisilla renkailla haluaa ja kuin alas. Mutta jos alle 15cm päähän haluaa maasta ja vielä renkailla missä olisi vähän kumiakin päällä niin kavennus on tarpeen. Ja tietty flipatut olatkin levittävät samoin kuin levyjarrusarjat eli 2" kavennettu on tarpeen jo miedoillakin madalluksilla ettei rengas hankaa doglegin sisärakenteeseen. Ja mitä 17" fukkeihin tulee niin jos haluat etupenkkiin vähääkään pehmustetta ja madaltaa niin ei taida kauhean hyvin istua yhtälöön. Mutta kait se mahdollista on mutta tosiaan tää ei ole sit enää mikään pikku juttu. Quote
Tanhis Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Esim 17" etupäästä Tontissa 17" x 7" wheels. 8.5" narrowed and 3.25" raised beam. Tästä sit taas ei oo tietoa mutta veikkaisin että 4" akseli Quote
eturauhanen Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 ok, kiitoksia valaisevista kuvista, mun tapauksessa saa 17" fukit jäädä kaupan hyllyyn. Uumoilin että levyt eteen, juu. Menee hieman ot, mutta vaikuttanee raideväliin flippien kautta... Tässä muutama skenario joihin kaipaisin lisäkommentteja, jotta saisi jotenkin auki tätä kuviota: 1. flippiolat - madaltaa joo - olkien koneistusta - jousitukseen ei tarvitse koskea, jippii - pidempi joustovara jousituksen puolesta - orkkis rengastuksella renkaat ottavat lokakaariin kiinni ennen kuin rajoitin kumit ehtivät tielle. täytyy varmaankin vaihtaa matalempaa rengasprofiilia jottei penkki lämpee - raideväli levenee joten renkaat ottavat doglegien reunoihin kiinni, josta seuraa keulan kavennustarve x tuumaa?? 2. säätökeula - madaltaa joo - purkuun koko keula ja säätöruuvien virittelyä - orkkis rengastuksella ei osu kaariin - lyhyt joustovara sillä pohjaa rajoitin kumeihin - keulaa ei tarvitse kaventaa 3. flippiolat + säätökeula - vaatii kavennetun keulan - vaatii matalammat renkaat - suurin tontitus - varmaankin samalla kun asentaa keulaan säätöpalat niin kaventaa esim 4" (laiton viritys, ellei kaupallinen tuote??) Quote
PZQ Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 7 x 17" Escrat, CSP:n levyt ja säätöpalat (ylä asennossa), flipatut olat, kavennettu keula (tehtaalla tehty:), speiserillä haettu vanteen paikka kohdalleen. Luonnollisesti sisälokarien maltillinen nosto, doglegin reunaa en vielä toistaiseksi muokannut. Simpukkaa nostettu niin ylös kun sai, ilman pohjan pilkkomista. Vanne mahtuu kääntymään nappaamatta mihinkään kiinni, tuossa korkeudessa ok. Alemmas en keulaa laske, koska häviää jousto ja tila, ja omaan silmään nyt Bueno ;-) Todo listalla alustaan: Iskarit joko Koni tai Bilstein Renkaat Toyo Proxes R888 tai Yokohama Advan AO48 Etuvakaaja Made in Vallilan takomo Tulevaisuudessa http://red9design.co.uk/buswishbones.htm or similar.. Btw Vielä kun joku opettaisi noi engelsmannit hitsaamaan, niin uskaltaisi tuollaisen keulan levollisin mielin asentamaan... Quote
Kemin Karavaanari Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Minulla pelkät flipatut olat, muuten vakio akseli. Raidetangot flipattu. Orkkis rumpujarrut. Vanteet kuplan 15" ja kumit tais olla 165/50. Ei ota kiinni doglegiin tai muuallekaan ainakaan näin "vanhemmassa Juniksessa". Eihän tuo mikään matala ole mutta todella mukava ajaa. Kuski + aikuinen etupenkillä saa jo ohjaussimpukan raapimaan hidasteisiin. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 En kyllä mitannut, mutta minulla olisi epäilys että flipatut juniksen olat ei levennä raideväliä, levyjarrut kylläkin. Flipatessahan nuo sidepulttien King pinnien lommit kääntyy olan puolelle niin äkkiseltään tuntuisi että "keula kaventuisi" ? http://mechdb.com/index.php/VW_Bus_%26_ ... d_spindles Olin mittaavinaan että kuplan umpivanteet tulevat n. 1 cm leveämmälle verrattuna Juniksen orkkis 15"een. Viisaimmilla taitaa olla näihinkin varmempaa tietoa. Quote
PZQ Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 En muista flippauksen raideleveys muutosta, mutta CSP:n levy setti jopa kavensi muistaakseen 8mm? CSP:n sarja aivan mahtava, oikeasti bolt on. Mutta ensimmäinen ja tärkeä muutos mielestäni, jos madaltaa on simpukan nosto. Ihan vaan oman turvallisuuden vuoksi. Ps. Tommilla hieno junis, tuossa korkeudessa ehjän näköinen -Pete- Quote
eturauhanen Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Saksalainen insinööri kääntyy kyllä haudassaa kun näkee nää olkien flippaukset rip. Aika kuumottava ajatus että ajetaan olista siivua veke. Hyvin ne näyttää silti kestävän. Kui paha on saada camberit kohilleen flippauksen jälkeen? @PZQ: kuis paljon toi sun keula on kavennettu noille 17" Quote
PZQ Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Saksalais inssi saa levätä rauhassa, ja tuossa kuvassa olevista olista ei ole taidettu sipastu vielä ollenkaan? Nähdäkseni oikean kuvan ylä sidepultin päähän, merkattu punaisella kohta mikä tarvii huomiota... Tuosta mun keulasta poistettu ruostevaurioita n.2-3" matkalta... Ja Hoi katsoinkin tuon kuvalinkin ja mun mielestä vähän turhan paljon otettu itse olasta vex. Ennemmin siistii tuota sidepultin reijän reunaa. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Kui paha on saada camberit kohilleen flippauksen jälkeen?quote] Tukivarsien offsettien mittailua ja shimmejä sidepulttiin sisä/ulkopuolelle sen mukaan. En nyt löytänyt sivua jonka mukaan ite shimmailin mutta tuon sivun kun lukasee lävitse niin asia selkeytyy aika lailla http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=315050 Quote
eturauhanen Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Tartteis vissiin sen 4" kaventaa. Mistäs kannattaa tilata kavennettu keula? T2D tarjoaa tämmöistä kavennettua säädettävää 500£ http://www.type2detectives.com/front-en ... nch-detail Quote
eturauhanen Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Tossa pihalla olisi yksi kpl varhaispalliksen etuakselistoa jonka aattelin pakottaa junikseen. Kuinkas toi kavennetaan 3.5-4" 1. katkaistaan molemmat putket keskeltä, palat veke ja takas nippuun 2. katkaistaan ristiin, eli yläputkesta vas pääty ja alaputkesta oikea pääty. Minkäslainen jigi tohon kannattaa värkätä että pysyis vähänkään suunnissaan? Quote
Tanhis Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Oma resepti tälläinen. Yläputki oikealta alaputki vasemmalta tai toisinpäin poikki jos vedät keskeltä niin keskipalan asennus on aika vittumaista sen jälkeen. Itse olen käyttänyt sopivaa putkea akselin sisällä vahvistamaan saumaa ja estämään rasvan valumista saumaan auttaa myös pirusti hitsaamisessa. Suorana pysymistä avitin kulmaraudoilla ja vinkoilla. Sitten kun kavennus on tehty niin hitsaa väliaikaistuet pitämään ylä ja alaputken yhdessä niin voi rauhassa silpoa akselinpäädyt pois. Itse käytin jiginä pihalla ollutta juniksen raatoa mutta kait sellaisen runkopalkki jigin voisi väsätäkkin. Sen verta kannattaa ottaa huomioon että maalit lisää muutaman millin leveyttä eli ihan kauhean tiftiksi sitä ei kannata hitsata muuten ei mahdu akseli ilman väkivaltaa paikalleen. Jos ei kavenna rasvatiivistettä ns iskaritornin tasolle niin täytyy miettiä mihin pintaan sen rasvatiivisteen saa sopimaan. Olipas taas tosi epäselvää tekstiä mutta toivottavasti tuosta nyt edes jotain ideaa saa. Quote
Hebster52 Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 En kyllä mitannut, mutta minulla olisi epäilys että flipatut juniksen olat ei levennä raideväliä, levyjarrut kylläkin. Flipatessahan nuo sidepulttien King pinnien lommit kääntyy olan puolelle niin äkkiseltään tuntuisi että "keula kaventuisi" ? http://mechdb.com/index.php/VW_Bus_%26_ ... d_spindles Olin mittaavinaan että kuplan umpivanteet tulevat n. 1 cm leveämmälle verrattuna Juniksen orkkis 15"een. Viisaimmilla taitaa olla näihinkin varmempaa tietoa. Tähän vanhaan pohdintaan vastaan vaan että flipatut olat kaventaa 12mm per sivu ja madaltaa 8,89mm.. :) Quote
Anpu Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Tähän vanhaan pohdintaan vastaan vaan että flipatut olat kaventaa 12mm per sivu ja madaltaa 8,89mm.. :) Oisko madallus sentteinä? Quote
eturauhanen Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Karvan verran OT mut olkoon. Insinööripokea olka asennuksen ja shimmailun tiimoilta, ilman droppia: Early bus spindle installation: https://www.youtube.com/watch?v=D05EHyflEaI Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.