Jump to content

Raidevälin erot (varhaispallis-junis) ja madallus


Guest mc_inen

Recommended Posts

Projekti alkaanee kohtapuoliin kunhan varhaispallo saadaan talliin.

Nyt alkuun tarkoitus olisi kartoittaa tilannetta tuon keulan madalluksen osalta. Jostain olen ollut lukevinani (vaan kun en enää mistään löydä), että varhaispallon ja juniksen akseleissa olis raidevälissä eroja... mutta kuinka paljon ja kumpaan suuntaan?

 

Tarkoitus olisi saada keulaa alas, ja käsittääkseni juniksen akseli pudottaa jo sellaisenaan tuon pallon alemmas. Mutta onko tässä mitään järkeä, muihinkin mahdollisiin ideoihin tuon keulan pudotuksen osalta otetaan toki vinkkejä vastaan. Ilmeisesti edelleenkään ei tuohon varhaispallikseen ole saatavilla droppeja muuten kun niitä hitsattuja joita en todellakaan halua.

 

Eli alkuun olisi tärkeintä saada tietoon tuo raidevälin ero, siitä olis sit hyvä jatkaa.

Link to comment

Sambasta löytyy helvatasti pakujen käyttöohjekirjoja, niistä saat varmasti nuo raidevälit selville. T2D tekee pallikseen droppeja pyöräyttämällä pallonivelet ylösalaisin (käyttävät jotain erikoisniveliä). Ne myös lintottaa palliksia juniksen akseleilla ja flippioljilla, aika alas menee.

Link to comment

Sambassa varmasti onkin tietoa, vaan tuo kaivaminen sieltä (kun en ko. sivustoa juuri ole käyttänyt) onkin sitten oma juttunsa. Tuo T2D on tullut tutuksi tuolta earlybay.com foorumilta, ihan niin alas ei ole tarkoitus mennä kun mitä nuo heidän tekeleet.

 

Tuon oman osalta ajattelinkin lähinnä sitä, että jos tuohon vaihtaisi juniksen akselin, niin päästäisiin jo jonkin verran alemmas suoraan ja mahdollisesti siihen saatavilla dropeilla sitten lisää... mutta tuleeko tuo raideväli sitten vastaan, sitä en tiedä.

Link to comment
Guest Toheltaja

takapäältään ainakin 70-> kamat on 2cm per puoli leveempiä jos irssität, etupäältään muistaakseni pallon akseli ois samalla leveydellä ku juniksenkin kutakuinkin, vanteella taasen se raideleveys on "eriytetty", eli juniksen vanteissa et on iso, verrattuna pallon vanteisiin. Tee ihmeessä juniksen akselilla, pääset matalemmalle, ja jos olat on kunnossa, on täysin yhtä hyvä ku pallonivelellinenkin. Juniksen olkaan saa melkolailla samalla vaivalla levyjarrukamatkin kun palloon hitusen paremmat.

Link to comment

Takapää onkin valmiiks jo irssi, joten siihen ei tartte puuttua sen enempää.

Toi keula oli se ongelma mitä mietin. Tosin tuli nyt mieleen, että olisko mielummin pitänyt kysellä akselin leveydestä kun raidevälistä, mutta kait tuosta idean nyt sai selville.

 

Eli jos vaihdan juniksen akselille ja tämä vielä hieman tontitettuna, pyörien pitäis mahtua vielä kääntymään?

Idea ei siis ole ihan maahan asti mennä. Tästä syystä juuri mietin, että pitäisikö tuo juniksen akseli sitten mielummin olla jo kavennettu, jotta ongelmaa ei tulisi jatkossakaan.

Link to comment
Guest Toheltaja

no se pyörien kääntyminen on kovin suhteellista, vaikuttaa hirveesti se rengashalkaisija, leveys ja vanteen ET... pari tuumaa saa suht pienellä vaivalla akselista veks, mutta jos enemmän tarttee niin sitten menee työläämmäks, kun joutuu pilkkomaan päädytkin kokonaan. Ja jos moisen tekee, kannattaa samantien ottaa se 4-4,5" pois. Ja jos akseliin palat kuitenkin hitsaa, ja sen tyhjää ja putsaa, ni kavennus ei o mielestäni iso homma tossa samalla vaivalla. Raidetangot joutuu myös lyhentämään, jos kavennetaan enemmän ku tuuma. Jos käyttää jotain BRM tai 5 spokeja, ja haluaa että tilaa on, niin kannattaa surutta kaventaa se nelisen tuumaa. Mulla pyörii eessä 6x16 vanteet et 36, eikä ole ongelmia minnekään suuntaan -4" kavennetulla juniksessa. Sai jättää kaaren reunassa olevan kotelonkin ehjäksi. Pallossa hitusen enemmän tilaa ulkoreunalla kyllä.

Link to comment

Kiitän!

Eli näillä eväillä vois alkaa tuota juniksen akselia etsimään... katsoo sitten tuon kavennuksen kanssa, että onko sille nyt sitten todellisuudessa edes tarvetta, sen näyttänee tulevaisuus.

Link to comment
  • 2 years later...

Junis kyseessä:

- Saako asetusten mukaan keulaa kaventaa vai onko lopullinen raideväli määräävä tekijä (renkaiden ET jne)?

- Onko eroa kaventaako orkkis keulan vai onko järkevämpää/"laillista" ostaa valmiiksi kavennettu lattapäätykeula

- kannattaako säilyttää juniksen keula olkineen vai miksi jotkut vaihtavat varhaispallon keulan junikseen, levyjarrujen takiako?

Link to comment
Junis kyseessä:

- Saako asetusten mukaan keulaa kaventaa vai onko lopullinen raideväli määräävä tekijä (renkaiden ET jne)?

- Onko eroa kaventaako orkkis keulan vai onko järkevämpää/"laillista" ostaa valmiiksi kavennettu lattapäätykeula

- kannattaako säilyttää juniksen keula olkineen vai miksi jotkut vaihtavat varhaispallon keulan junikseen, levyjarrujen takiako?

 

Tälläisessä maailmassa minä olen elänyt:

-Raideväliä saa kaventaa ~4"

-Akseliputkia ei saa hitsata joka käytännössä tarkoittaa että kavennetun akselin rakennus ei ole laillista.

-ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen.

-Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä.

1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa.

2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua.

 

Mutta varmaankin jos katsastusedältä käyt etukäteen hakemassa konsultaatiota akselin rakentamiseen ja hitsaamiseen niin saat tietoosti paikallisen aseman käytännöt.

Link to comment
Junis kyseessä:

-Akseliputkia ei saa hitsata joka käytännössä tarkoittaa että kavennetun akselin rakennus ei ole laillista.

quote]

 

Minun muistin mukaan akseliputkia saa hitsata, mutta ei katkaista ja hitsata kasaan. Eli esim. madalluspalojen(Avis) hitsaaminen olisi sallittu mutta hankalahan se on kaventaa jos ei katkaise akseliputkea :)

 

Saatan kyllä muistella omianikin..

Link to comment
Junis kyseessä:

-ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen.

-Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä.

1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa.

2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua.

 

- Ovatko esim T2D-puljun väsäämät keulat "tehdastekoisia"?

- missä vaiheessa keulaa joutuu kaventamaan, mimmosella dropilla ja millä rengastuksella?

- mites 17" feikki fuksit tähän soppaan?

Link to comment
Junis kyseessä:

-ns tehdastekoiset kavennetut akselit ovat sallittuja kunhan on jotain brocyyrejä millä osoittaa että tosiaan on tehdastekoinen.

-Varhaispallosta varmaankin vaihdetaan akselia kahdesta syystä.

1.Pallonivel akseli on kuulemma kivempi ajaa.

2.Varhaispalliksen akseli käy suoraan junikseen ja tämän akseli putkiin saa käsittääkseni bolt on modauksilla uudemman palliksen levyjarrut sovellettua.

 

- Ovatko esim T2D-puljun väsäämät keulat "tehdastekoisia"?

- missä vaiheessa keulaa joutuu kaventamaan, mimmosella dropilla ja millä rengastuksella?

- mites 17" feikki fuksit tähän soppaan?

 

T2b akselit pitäisi saada suomessa katsastettua.

 

Keulan kavennushan riippuu siittä että millaisilla renkailla haluaa ja kuin alas. Mutta jos alle 15cm päähän haluaa maasta ja vielä renkailla missä olisi vähän kumiakin päällä niin kavennus on tarpeen. Ja tietty flipatut olatkin levittävät samoin kuin levyjarrusarjat eli 2" kavennettu on tarpeen jo miedoillakin madalluksilla ettei rengas hankaa doglegin sisärakenteeseen.

 

Ja mitä 17" fukkeihin tulee niin jos haluat etupenkkiin vähääkään pehmustetta ja madaltaa niin ei taida kauhean hyvin istua yhtälöön. Mutta kait se mahdollista on mutta tosiaan tää ei ole sit enää mikään pikku juttu.

Link to comment

ok, kiitoksia valaisevista kuvista, mun tapauksessa saa 17" fukit jäädä kaupan hyllyyn.

Uumoilin että levyt eteen, juu. Menee hieman ot, mutta vaikuttanee raideväliin flippien kautta...

Tässä muutama skenario joihin kaipaisin lisäkommentteja, jotta saisi jotenkin auki tätä kuviota:

 

1. flippiolat

- madaltaa joo

- olkien koneistusta

- jousitukseen ei tarvitse koskea, jippii

- pidempi joustovara jousituksen puolesta

- orkkis rengastuksella renkaat ottavat lokakaariin kiinni ennen kuin rajoitin kumit ehtivät tielle. täytyy varmaankin vaihtaa matalempaa rengasprofiilia jottei penkki lämpee

- raideväli levenee joten renkaat ottavat doglegien reunoihin kiinni, josta seuraa keulan kavennustarve x tuumaa??

 

2. säätökeula

- madaltaa joo

- purkuun koko keula ja säätöruuvien virittelyä

- orkkis rengastuksella ei osu kaariin

- lyhyt joustovara sillä pohjaa rajoitin kumeihin

- keulaa ei tarvitse kaventaa

 

3. flippiolat + säätökeula

- vaatii kavennetun keulan

- vaatii matalammat renkaat

- suurin tontitus

- varmaankin samalla kun asentaa keulaan säätöpalat niin kaventaa esim 4" (laiton viritys, ellei kaupallinen tuote??)

Link to comment

7 x 17" Escrat, CSP:n levyt ja säätöpalat (ylä asennossa), flipatut olat, kavennettu keula (tehtaalla tehty:), speiserillä haettu vanteen paikka kohdalleen.

Luonnollisesti sisälokarien maltillinen nosto, doglegin reunaa en vielä toistaiseksi muokannut.

Simpukkaa nostettu niin ylös kun sai, ilman pohjan pilkkomista.

 

Vanne mahtuu kääntymään nappaamatta mihinkään kiinni, tuossa korkeudessa ok.

Alemmas en keulaa laske, koska häviää jousto ja tila, ja omaan silmään nyt Bueno ;-)

 

Todo listalla alustaan:

Iskarit joko Koni tai Bilstein

Renkaat Toyo Proxes R888 tai Yokohama Advan AO48

Etuvakaaja Made in Vallilan takomo

 

Tulevaisuudessa http://red9design.co.uk/buswishbones.htm or similar..

Btw Vielä kun joku opettaisi noi engelsmannit hitsaamaan, niin uskaltaisi tuollaisen keulan levollisin mielin asentamaan...

 

post-3326-13888364899183_thumb.jpgpost-3326-13888364900265_thumb.jpg

post-3326-13888364900052_thumb.jpg

Link to comment

Minulla pelkät flipatut olat, muuten vakio akseli. Raidetangot flipattu. Orkkis rumpujarrut.

Vanteet kuplan 15" ja kumit tais olla 165/50. Ei ota kiinni doglegiin tai muuallekaan ainakaan näin "vanhemmassa Juniksessa".

 

Eihän tuo mikään matala ole mutta todella mukava ajaa. Kuski + aikuinen etupenkillä saa jo ohjaussimpukan raapimaan hidasteisiin.

post-1638-13888364900888_thumb.jpg

Link to comment

En kyllä mitannut, mutta minulla olisi epäilys että flipatut juniksen olat ei levennä raideväliä, levyjarrut kylläkin.

 

Flipatessahan nuo sidepulttien King pinnien lommit kääntyy olan puolelle niin äkkiseltään tuntuisi että "keula kaventuisi" ?

http://mechdb.com/index.php/VW_Bus_%26_ ... d_spindles

 

Olin mittaavinaan että kuplan umpivanteet tulevat n. 1 cm leveämmälle verrattuna Juniksen orkkis 15"een.

 

Viisaimmilla taitaa olla näihinkin varmempaa tietoa.

post-1638-13888364901277_thumb.jpg

Link to comment

En muista flippauksen raideleveys muutosta, mutta CSP:n levy setti jopa kavensi muistaakseen 8mm?

CSP:n sarja aivan mahtava, oikeasti bolt on.

 

Mutta ensimmäinen ja tärkeä muutos mielestäni, jos madaltaa on simpukan nosto.

Ihan vaan oman turvallisuuden vuoksi.

 

Ps. Tommilla hieno junis, tuossa korkeudessa ehjän näköinen

 

-Pete-

Link to comment

Saksalainen insinööri kääntyy kyllä haudassaa kun näkee nää olkien flippaukset rip. Aika kuumottava ajatus että ajetaan olista siivua veke. Hyvin ne näyttää silti kestävän. Kui paha on saada camberit kohilleen flippauksen jälkeen?

 

@PZQ: kuis paljon toi sun keula on kavennettu noille 17"

Link to comment

Saksalais inssi saa levätä rauhassa, ja tuossa kuvassa olevista olista ei ole taidettu sipastu vielä ollenkaan?

Nähdäkseni oikean kuvan ylä sidepultin päähän, merkattu punaisella kohta mikä tarvii huomiota...

 

Tuosta mun keulasta poistettu ruostevaurioita n.2-3" matkalta...

 

Ja Hoi katsoinkin tuon kuvalinkin ja mun mielestä vähän turhan paljon otettu itse olasta vex.

Ennemmin siistii tuota sidepultin reijän reunaa.

Link to comment
  • 11 months later...
  • 1 year later...

Tossa pihalla olisi yksi kpl varhaispalliksen etuakselistoa jonka aattelin pakottaa junikseen. Kuinkas toi kavennetaan 3.5-4"

1. katkaistaan molemmat putket keskeltä, palat veke ja takas nippuun

2. katkaistaan ristiin, eli yläputkesta vas pääty ja alaputkesta oikea pääty.

 

Minkäslainen jigi tohon kannattaa värkätä että pysyis vähänkään suunnissaan?

Link to comment

Oma resepti tälläinen.

 

Yläputki oikealta alaputki vasemmalta tai toisinpäin poikki jos vedät keskeltä niin keskipalan asennus on aika vittumaista sen jälkeen.

Itse olen käyttänyt sopivaa putkea akselin sisällä vahvistamaan saumaa ja estämään rasvan valumista saumaan auttaa myös pirusti hitsaamisessa. Suorana pysymistä avitin kulmaraudoilla ja vinkoilla.

 

Sitten kun kavennus on tehty niin hitsaa väliaikaistuet pitämään ylä ja alaputken yhdessä niin voi rauhassa silpoa akselinpäädyt pois.

Itse käytin jiginä pihalla ollutta juniksen raatoa mutta kait sellaisen runkopalkki jigin voisi väsätäkkin. Sen verta kannattaa ottaa huomioon että maalit lisää muutaman millin leveyttä eli ihan kauhean tiftiksi sitä ei kannata hitsata muuten ei mahdu akseli ilman väkivaltaa paikalleen.

 

Jos ei kavenna rasvatiivistettä ns iskaritornin tasolle niin täytyy miettiä mihin pintaan sen rasvatiivisteen saa sopimaan.

 

Olipas taas tosi epäselvää tekstiä mutta toivottavasti tuosta nyt edes jotain ideaa saa.

Link to comment

En kyllä mitannut, mutta minulla olisi epäilys että flipatut juniksen olat ei levennä raideväliä, levyjarrut kylläkin.

 

Flipatessahan nuo sidepulttien King pinnien lommit kääntyy olan puolelle niin äkkiseltään tuntuisi että "keula kaventuisi" ?

http://mechdb.com/index.php/VW_Bus_%26_ ... d_spindles

 

Olin mittaavinaan että kuplan umpivanteet tulevat n. 1 cm leveämmälle verrattuna Juniksen orkkis 15"een.

 

Viisaimmilla taitaa olla näihinkin varmempaa tietoa.

 

Tähän vanhaan pohdintaan vastaan vaan että flipatut olat kaventaa 12mm per sivu ja madaltaa 8,89mm.. :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...