Jump to content

Sonderbus +Porschen tekniikka?


Guest Hannu67

Recommended Posts

Guest Hannu67
Posted

Moi.

 

Onko kenellekään kokemusta Sonderin kaltaisen tapauksen piristämisestä uudella tekniikalla (Porsche)? Mielelläni kuulisin vinkkejä em. kaltaisista myytävistä autoista ja toisaalta myös siitä, miten vaikeaa tai kallista (tiedän että maksaa mutta budjetin suuntaviivat) tulee olla rakentaa tämä pirteämpi versio käytännössä. Siis veroseuraamuksia, tekniikan sovittamisen toteutus ja työmäärä sekä koneen yms. osien hinta...

 

Saksasta yritin Googlettaa valmiita pakkauksia mutta eipä juuri löydy myynnistä, eli onko käytännössä ainoa vaihtoehto rakentaa auto itse aihion päälle...

 

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

 

Ps. Laitoin ostetaan osastolle myös ilmoituksen Sonderista.

Posted

Jos en rajoja ihan väärin muista, niin junikseen saa Suomen lainsäädännön mukaan asentaa minkä tahansa possun koneen kunhan se on tilavuudeltaan alle 1875 kuutiota ja tehoa saa olla max 53 hp. Tietysti voi koittaa anoa poikkeuslupaa, mutta kovin hyvällä menestyksellä niitä ei nykypäivänä heltiä.

Posted

Porschen tekniikka voi tarkoittaa myös neljää sylinteriä.. Porschen kutosen sovittaminen ja toimimaan saaminen risulasiin vaatii jo aika suuria toimenpiteitä.Riippuen myös siitä mitä vaihdelaatikkoa aiot käyttää.Porschen laatikot ovat pidempiä kuin vw-laatikot ja konekin on aika lailla suurempi ja painavampi.Katso miten Bug-Box toteutti Carramban niin saat jotain osviittaa.

Guest Toheltaja
Posted

901 loota on ainut 5 lovinen mikä menee "kivuttomasti" paikoilleen (sonderiin ;). Vaatii tosin kokonaan uuden vaihdevivuston ja reilun silpomisen vääntösauvaputkeen yms pientä nysväämistä. Tähänkin autoon oli tulossa 356 tekniikka, mutta tulin järkiini ja kasasin 2,3 litraisen T-1 koneen. Ja jos tällaisia juttuja alkaa tekemään, on syytä päivittää alusta ja jarrut sekä ohjauskin kymmeniä vuosia eteenpäin. Tähän tuli levyt joka nurkkaan ja hammastanko-ohjaus samalla riehumisella...

post-146-13888362076633_thumb.jpg

post-146-13888362076996_thumb.jpg

post-146-13888362077562_thumb.jpg

Guest Hannu67
Posted

Kiitos nopeasti tulleista vastauksista.

 

Ilmeisesti siis käytännössä suurimmat lailliset tehot saa olla tuo mainittu 53 hp. Lieneekö käytännössä yhteenkään vastaavaan autoon annettu poikkeuslupia ja jos on, niin onko olennaisesti suurempia tehoja sallittu?

 

Kiitos linkistä tuohon projektiin, kuvat kertovat kyllä paljon ja oikeastaan vaan kannustaa yrittämään projektia... Ilmeisesti myöskään valmiiksi rakennettua tehopakkausta ei Saksasta tuotuna saa Suomessa kilpiin yhtään helpommin?

Posted

Sain viime kesänä katsastettua -65 umpipakun Porschen 2.2 kutoskoneella ja 915 laatikolla. Autossa tietenkin levyt joka kulmassa(Porsche) ja hammastankoohjaus. Jos lähdet tuolle linjalle löytyy sekä tarvittavia osia sekä jotain vinkkejä.

Posted

No tölkistä varmaan sais aika helpolla sopivan setin kulmavaihteineen? Tosin siinä ei ratti ihan niin pystyssä ole kuin junakeulassa, mutta vaihtamalla yhden rättinivelen pois siitäkin varmaan selviää..

Guest Hannu67
Posted

Kiitos jälleen kaikille palautteesta ja myös linkistä nimerkille; drmrfi

 

Vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta tapaukselta tuo auto ja tekniikka...

 

T:Hannu

Guest Toheltaja
Posted
No tölkistä varmaan sais aika helpolla sopivan setin kulmavaihteineen? Tosin siinä ei ratti ihan niin pystyssä ole kuin junakeulassa, mutta vaihtamalla yhden rättinivelen pois siitäkin varmaan selviää..

 

 

Sopii koittaa... On meinaan sitten aikatavalla leveä kapistus junikseen. Eikä tartte kulmavaihteiden kanssa pelata ollenkaan kun keksii jotain helpompaa ;) Jos joku saa moisen autoonsa mahtumaan niin voin lahjoittaa ilmaiseksi kyseisen hammastangon ja kulmavaihteen. Ja muuten on sitten oltava postiauton ohjaussetti että kääntää oikein kulmavaihteen kautta pelattuna, kun juniksessa raidetangot on akselin takapuolella eikä etupuolella. Muuten kääntyypyörät vasuriin ku käännät oikeelle - katsastusmies ei välttämättä tykkää :)

 

Muutama eri autovalmistajan hamppitanko käy lähes suoraan simpukan paikalle, ja siitä kun kiskasee tangon kääntämään apusimpukkaa ni pysyy tehtaan suunnittelema geometria alkuperäisenä. Ei tartte ajatella sen enempää pyörien elämistä montuissa yms, joka tulee eteen isompana ongelmana vaihtamalla hammastanko akselin takapuolelle - sopivan mittaiset sopivan mittaisilla raidetangoilla on aika harvassa. Tankojen ku pitäs lähtee liki keskeltä että homma pelais fiksusti. Tölkin hamppitangossa just tää tulee vastaan, että jos lyhentää raidetangot, ne jää enää about 25cm pitkiks ja pyörät heiluu aurauksesta haritukselle melko lailla joustaessa.

Posted

Sakemannit (Bug-Box) käyttävät 1303 -74 eteenpäin hammastankoa. Olivat kuulemma kokeilleet 13 eri merkkistä ja päätyneet just 03sen versioon. Siinä vain se huono puoli että saatavuus on aika rajoitettu ja hinta sen mukainen. Audi 60 käytti vissiin jotain tankoa joka on melkein sama kun tuo 03sen,mutta tästä ei ole täyttä varmuutta..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...