Jump to content

Left hand drive vs left hand traffic...


Recommended Posts

Vai ainakin melkein?

 

Valokuviota ajatellen, niin eihän sillä ole väliä että onko ratti oikealla vai vasemmalla. Eli left-hand-drive tms ei ole niin väliä? Mutta tuo että onko liikenne oikealla vai vasemmalla, niiin right-hand-traffic tarkoittaa että ajetaan oikealla, kuten täällä kotomaassa.

 

Turhaa spekulaatiota? Ehkä, mutta ihan varalta, jos ei ollut kaikille selvä homma.

 

Edit. Ja sekoitin ehkä pakkaa kun kirjoitin ensin väärin.. Eli tarkoitin tietenkin right-hand-traffic, enkä -drive.

Link to comment
Vai ainakin melkein?

 

Valokuviota ajatellen, niin eihän sillä ole väliä että onko ratti oikealla vai vasemmalla. Eli left-hand-drive tms ei ole niin väliä? Mutta tuo että onko liikenne oikealla vai vasemmalla, niiin right-hand-drive tarkoittaa että ajetaan oikealla, kuten täällä kotomaassa.

 

Turhaa spekulaatiota? Ehkä, mutta ihan varalta, jos ei ollut kaikille selvä homma.

 

LHD = Left Hand Drive = vasemmalta puolen ajettava

RHD = Right Hand Drive = oikealta puolen ajettava

 

Kotimaan liikenteeseen LHD.

 

Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella.

Link to comment

 

Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella.

 

 

Eiköhän jokapuolella maailmaa kuski istu kuitenkin keskiviivan vieressä, riippumatta siitä millä puolen autoa ratti on :) .

 

Tolla ajatusmallilla on ite tultu opeteltua miten ajetaan RHD autolla vasemmanpuoleisessa liikenteessä, helppo muistaa onko oikella puolella kun huolehtii että kuski istuu keskiviivan vieressä.

Link to comment

Olisko se tässä:

 

LHD/RHD > auton ominaisuus, onko ratti oikealla tai vasemmalla > tällä voi ajaa missä maassa vaan, valokuviot "maan tavan" mukaan

LHT/RHT > maan tapa, ajetaanko oikeaa vai vasenta kaistaa > valokuviot tämän mukaan

Link to comment

 

Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella.

 

 

Eiköhän jokapuolella maailmaa kuski istu kuitenkin keskiviivan vieressä, riippumatta siitä millä puolen autoa ratti on :) .

 

Eikös sitä sanota että poikkeus vahvistaa säännön, ja poikkeus oli se ruåtsi. -66 vuoteen asti ajoivat siten että kuski oli ojan puolella.

Link to comment
Olisko se tässä:

 

LHD/RHD > auton ominaisuus, onko ratti oikealla tai vasemmalla > tällä voi ajaa missä maassa vaan, valokuviot "maan tavan" mukaan

LHT/RHT > maan tapa, ajetaanko oikeaa vai vasenta kaistaa > valokuviot tämän mukaan

 

Just näin.

 

EI, luettelot ja myyjät ei tunne mitään LHT/RHT merkintää, vaan se menee tuon RHD/LHD mukaan.

 

Vielä kerran:

 

LHD: Ratti vasemmalla, ajoneuvo tarkoitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen ja valokuviot sen mukaan.

RHD: Ratti oikealla, ajoneuvo tarkoitettu vasemman puoleiseen liikenteeseen ja valokuvio sen mukaan.

 

Jotkut kauppiaat käyttää myös termiä RHD Traffic, ja edelleenkin se menee tuon edellä mainitun mukaan, eli RHD traffic on VASEMMAN puoleiseen liikenteeseen.

 

Tulipas yksinkertaisesta asiasta vaikea :)

Link to comment

Suomalaisesta tuntuu, että on vaan muutama maa maailmassa jossa on tuollainen RHD jäänne. Ja kuitenkin itäinen Afrikka, Intia, Japani, Austraalia, Uusi-Seelanti, ym pienemmät kaukoidän maat ajavat edelleen ja mielellään brittiläisittäin. Eli niitä autojakin on liikenteessä kymmeniä, ellei satoja miljoonia sentään. Itse n. 400 000 km RHD:lla ajaneena pidän sitä loogisempana esim liikenneympyröissä. Mitkähän lie olleet Ruotsin kolaritilastot 60 luvun alussa?

Link to comment
Suomalaisesta tuntuu, että on vaan muutama maa maailmassa jossa on tuollainen RHD jäänne. Ja kuitenkin itäinen Afrikka, Intia, Japani, Austraalia, Uusi-Seelanti, ym pienemmät kaukoidän maat ajavat edelleen ja mielellään brittiläisittäin. Eli niitä autojakin on liikenteessä kymmeniä, ellei satoja miljoonia sentään. Itse n. 400 000 km RHD:lla ajaneena pidän sitä loogisempana esim liikenneympyröissä. Mitkähän lie olleet Ruotsin kolaritilastot 60 luvun alussa?

 

 

 

Ite ajan RHD joka päivä, enkä nää siinä mitään ihmeellistä. Asia joka ei siinä tunnu loogiselta on se että samalla tavalla väistetään oikealta tulevaa joka tulee kaistan yli. Loogisempaa olisi väistää vasemmalta tulevaa kun se on tavallaan ensin sieltä tulossa eteen.

Link to comment

Toivottavasti Mikan kysymyskin saa kunnon vastauksen, mutta Marko just tuo, että toinen tulee kaistan yli antaa tilanteeseen sen silmänräpäyksen verran enemmän aikaa ja muutaman metrin näkökenttääkin havaita mitä on tapahtumassa ja monta kolaria on varmasti vältetty. Eli nimenomaan siinä on se juju toimivammasta systeemistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...