Virtanen Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 Brittien takia joutuu tuollaisia miettimään, koitan varmistaa etten saisi brittien valoja. Onko "Left hand drive" vähän sama asia kuin "right hand traffic"...? ja päinvastoin Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Vai ainakin melkein? Valokuviota ajatellen, niin eihän sillä ole väliä että onko ratti oikealla vai vasemmalla. Eli left-hand-drive tms ei ole niin väliä? Mutta tuo että onko liikenne oikealla vai vasemmalla, niiin right-hand-traffic tarkoittaa että ajetaan oikealla, kuten täällä kotomaassa. Turhaa spekulaatiota? Ehkä, mutta ihan varalta, jos ei ollut kaikille selvä homma. Edit. Ja sekoitin ehkä pakkaa kun kirjoitin ensin väärin.. Eli tarkoitin tietenkin right-hand-traffic, enkä -drive. Quote
metake Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Vai ainakin melkein? Valokuviota ajatellen, niin eihän sillä ole väliä että onko ratti oikealla vai vasemmalla. Eli left-hand-drive tms ei ole niin väliä? Mutta tuo että onko liikenne oikealla vai vasemmalla, niiin right-hand-drive tarkoittaa että ajetaan oikealla, kuten täällä kotomaassa. Turhaa spekulaatiota? Ehkä, mutta ihan varalta, jos ei ollut kaikille selvä homma. LHD = Left Hand Drive = vasemmalta puolen ajettava RHD = Right Hand Drive = oikealta puolen ajettava Kotimaan liikenteeseen LHD. Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella. Quote
Marko Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella. Eiköhän jokapuolella maailmaa kuski istu kuitenkin keskiviivan vieressä, riippumatta siitä millä puolen autoa ratti on :) . Tolla ajatusmallilla on ite tultu opeteltua miten ajetaan RHD autolla vasemmanpuoleisessa liikenteessä, helppo muistaa onko oikella puolella kun huolehtii että kuski istuu keskiviivan vieressä. Quote
Virtanen Posted April 30, 2010 Author Posted April 30, 2010 Olisko se tässä: LHD/RHD > auton ominaisuus, onko ratti oikealla tai vasemmalla > tällä voi ajaa missä maassa vaan, valokuviot "maan tavan" mukaan LHT/RHT > maan tapa, ajetaanko oikeaa vai vasenta kaistaa > valokuviot tämän mukaan Quote
metake Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Eipä taida paljon maailmasta löytyä maita joissa olis ratti ojanpuolella, Ruotsissa oli mutta nekin älysi siirtyä ajamaan oikealla puolella. Eiköhän jokapuolella maailmaa kuski istu kuitenkin keskiviivan vieressä, riippumatta siitä millä puolen autoa ratti on :) . Eikös sitä sanota että poikkeus vahvistaa säännön, ja poikkeus oli se ruåtsi. -66 vuoteen asti ajoivat siten että kuski oli ojan puolella. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Olisko se tässä: LHD/RHD > auton ominaisuus, onko ratti oikealla tai vasemmalla > tällä voi ajaa missä maassa vaan, valokuviot "maan tavan" mukaan LHT/RHT > maan tapa, ajetaanko oikeaa vai vasenta kaistaa > valokuviot tämän mukaan Just näin. Quote
metake Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Olisko se tässä: LHD/RHD > auton ominaisuus, onko ratti oikealla tai vasemmalla > tällä voi ajaa missä maassa vaan, valokuviot "maan tavan" mukaan LHT/RHT > maan tapa, ajetaanko oikeaa vai vasenta kaistaa > valokuviot tämän mukaan Just näin. EI, luettelot ja myyjät ei tunne mitään LHT/RHT merkintää, vaan se menee tuon RHD/LHD mukaan. Vielä kerran: LHD: Ratti vasemmalla, ajoneuvo tarkoitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen ja valokuviot sen mukaan. RHD: Ratti oikealla, ajoneuvo tarkoitettu vasemman puoleiseen liikenteeseen ja valokuvio sen mukaan. Jotkut kauppiaat käyttää myös termiä RHD Traffic, ja edelleenkin se menee tuon edellä mainitun mukaan, eli RHD traffic on VASEMMAN puoleiseen liikenteeseen. Tulipas yksinkertaisesta asiasta vaikea :) Quote
SePi Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Suomalaisesta tuntuu, että on vaan muutama maa maailmassa jossa on tuollainen RHD jäänne. Ja kuitenkin itäinen Afrikka, Intia, Japani, Austraalia, Uusi-Seelanti, ym pienemmät kaukoidän maat ajavat edelleen ja mielellään brittiläisittäin. Eli niitä autojakin on liikenteessä kymmeniä, ellei satoja miljoonia sentään. Itse n. 400 000 km RHD:lla ajaneena pidän sitä loogisempana esim liikenneympyröissä. Mitkähän lie olleet Ruotsin kolaritilastot 60 luvun alussa? Quote
metake Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Heh. Noi voi ny fi**u, mistä sää tuollasen listan löysit? Meni yksinkertainen asia vielä vaikeemmaks :D Quote
Marko Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Suomalaisesta tuntuu, että on vaan muutama maa maailmassa jossa on tuollainen RHD jäänne. Ja kuitenkin itäinen Afrikka, Intia, Japani, Austraalia, Uusi-Seelanti, ym pienemmät kaukoidän maat ajavat edelleen ja mielellään brittiläisittäin. Eli niitä autojakin on liikenteessä kymmeniä, ellei satoja miljoonia sentään. Itse n. 400 000 km RHD:lla ajaneena pidän sitä loogisempana esim liikenneympyröissä. Mitkähän lie olleet Ruotsin kolaritilastot 60 luvun alussa? Ite ajan RHD joka päivä, enkä nää siinä mitään ihmeellistä. Asia joka ei siinä tunnu loogiselta on se että samalla tavalla väistetään oikealta tulevaa joka tulee kaistan yli. Loogisempaa olisi väistää vasemmalta tulevaa kun se on tavallaan ensin sieltä tulossa eteen. Quote
SePi Posted May 1, 2010 Posted May 1, 2010 Toivottavasti Mikan kysymyskin saa kunnon vastauksen, mutta Marko just tuo, että toinen tulee kaistan yli antaa tilanteeseen sen silmänräpäyksen verran enemmän aikaa ja muutaman metrin näkökenttääkin havaita mitä on tapahtumassa ja monta kolaria on varmasti vältetty. Eli nimenomaan siinä on se juju toimivammasta systeemistä. Quote
-tipi- Posted May 1, 2010 Posted May 1, 2010 On ne engelsmannit olleet kaukaa viisaita, kun ovat keksineet tuon jo keskiajalla. Vai periytyykö tuo käytäntö peräti roomalaisilta? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.