Jump to content

droppiolat ja korkeus edessä...?


Guest eemeli

Recommended Posts

Guest eemeli

Hep.

 

kupla 1300 -73.

 

Paljonko jää etuakselin alemman putken ja maanpinnan väliin originaalietuakselilla muutamilla eri rengaskoolla, jos on sen reilut pari tuumaa tiputtavat dropit, kellä havaintoja?

 

-eemeli-

Link to comment

Varsinaiseen kysymykseen ei ole vastausta. Mutta jos tässä haetaan sitä maagista 80 mm rajaa, niin ei pitäis aiheuttaa ongelmia suht normaalin rengastuksen kanssa (esim 165/65R15 ja lähikoot).

 

Ennemminkin madalluksessa ongelma tulee valojen korkeudesta. Tätä puntaroitu tälläkin palstalla lukemattomia kertoja. Oletko lukenut?

Link to comment
Eikös valokorkeusongelma ole historiaa?

 

näin ymmärsin hra katsastusmiehen puheista kun konttorilla kysyin asiaa. sanos että senku madaltaa kunhan jää 3cm joustovara, tiedä sitte...

Link to comment
Guest eemeli

Hep.

 

Kyse on ihan vaan siitä ,että koitan hahmottaa miltä kosla näyttää vakioakselilla ja dropeilla, ei sen kummemmasta. Kun tuota komboa renkaat-akseli-dropit pääsee kokeilemaan vasta kun akseli on kunnostettu loppuun... sitten on kiva alkaa leikkaamaan ja liimaamaan, ni ei tartte suotta loppukesää ajamiseen tuhlata =)

 

Mä nään pimeessä, valot on sitä varten että muut huomaa...

 

-eemeli-

Link to comment
Eikös valokorkeusongelma ole historiaa?

 

näin ymmärsin hra katsastusmiehen puheista kun konttorilla kysyin asiaa. sanos että senku madaltaa kunhan jää 3cm joustovara, tiedä sitte...

 

Voi olla, itse en ole koskaan tähän valokokeusongelmaan omakohtaisesti törmännytkään.

 

Olisikohan ihan sääntöä 3 cm joustovarasta?

 

Sitä tulevaa korkeutta voi kyllä laskeskella ja miettiä tallilla. Jos akseli ei ole autossa paikallaan niin renkaat lokarin sisään ja tunkkaa keulan siihen kun hyvältä näyttää. Tekee akselin säätöpaloineen sitten sen mukaan.

Link to comment
Guest eemeli

Hep.

 

Ku just tarkotus olis, että ei tekis säätöpala-akselia.

 

Ei ole enää (kuin ehkä viikon, ehkä kuukauden) tallin lattiaa missä olis hyvä sovitella; parkkiksella on kiva uuden taksimersun vieressä huitoa akselin roinien kanssa... (ja voimaahan on ku tosi pienessä kylässä... no ainakin ku tosi pienessä marjanpoimijassa=)

 

Eli isompiin sovitteluihin ja pulaamiseen ei välttämättä oo ihan helposti eikä heti mahkuja.

 

-eemeli-

Link to comment

Eli onko tarkoitus tehdä akseliin kiinteä madallus? Jos pelkät dropit, niin eihän siinä ole sitten paljoa miettimistä. Ja ei kai se niin muutaman sentin päälle ole, asettuu se korkeus sitten mihin vaan.

 

Kumin profiililla voi hieman pelata sitä korkeutta (niinkuin vissiin suunnitelitkin), mutta kannattaa huomioida että jos kovin pienet kumit laitaa, niin se pyöränaukko ei vaan täyty riittävästi ja saattaa näyttää vähän hölmöltä.

Link to comment
Eikös valokorkeusongelma ole historiaa?

 

näin ymmärsin hra katsastusmiehen puheista kun konttorilla kysyin asiaa. sanos että senku madaltaa kunhan jää 3cm joustovara, tiedä sitte...

 

mitä mitä?! eikö enään valojen korkeutta mittalilla? kaveri sai viimeviikolla hylsyn mk2 kolffiin manintana alapallonivel väljä ja ajovalot liian matalalla...

Link to comment

135-15 etugumekseilla ei yllä vaadittuun maagiseen 50cm. Sellaiset on kuitenkin rekisterioteeseen merkitty.

Sen jälkeen dropit lisätty=46cm korkeimmillaan.

Saapa nähdä, rutkuttaako ingenjööri? Tällä viikolla ois tarkotus leimata.

Link to comment

Droppiolilla ja 135/70/15 rengastuksella maavaraa ~90mm en muista tarkalleen ja korkeus ajovaloihin reilusti alle 50cm. Taasen vakiorengastuksella 155/80/15 tasan 50cm ajovaloihin, maavaraa reilusti mutta rengas istuu hienosti kaaren sisään, tosin voi raapia lokarin reunoihin risteyksissä jos on enemmän lastia/painoa autossa.

Link to comment
  • 1 month later...

itsellä ois sama juttu edessä että laitan kiinteän madalluksen keulaan eli vakioakseli ja droppiolat. kävin konttorilla kysymässä valoista aijemmin ja sanoivat että eivät kiinnitä huomiota valojen korkeuteen vaan katsovat "läpi sormien" sen asian. Katsuri sanoi että kunhan on maavara vähintään sen 8 cm niin se kelpaa ja pitäs olla sillä selvä.

 

Omilla rengastuksilla valojen alareuna jää noin 42cm korkeuteen ja pitäs kuulemma kelvata.

Link to comment
itsellä ois sama juttu edessä että laitan kiinteän madalluksen keulaan eli vakioakseli ja droppiolat. kävin konttorilla kysymässä valoista aijemmin ja sanoivat että eivät kiinnitä huomiota valojen korkeuteen vaan katsovat "läpi sormien" sen asian. Katsuri sanoi että kunhan on maavara vähintään sen 8 cm niin se kelpaa ja pitäs olla sillä selvä.

 

Omilla rengastuksilla valojen alareuna jää noin 42cm korkeuteen ja pitäs kuulemma kelvata.

 

 

Tosin on näköjään niin katsastajasta kiinni tuo valojen korkeus juttu koska kävin taas katsastusasemalla, juuri samassa missä aijemminkin ja nyt kysyin yhdeltä toiselta katsastajalta että sehän on vieläkin ok jos madallan keulan. Tälle katsurille se ei käykään ja antaisi hylsyn kuulema. Joten ihan saman konttorin sisällä löytyy eriäviä päätöksiä.

Link to comment
  • 1 month later...
Eikös valokorkeusongelma ole historiaa?

jos se on historiaa niin ois mukava saada jonkinlainen virallinen paperi... ei nimittäin tienneet asiasta akessa, eikä muilla hämeenlinnan konttoreilla?

olen nimittäin eräänkin kerran saanut hylyn kyseisestä aiheesta, viimeks tänä keväänä!!!!

Link to comment

Mielenkiintoisen dilemman huomasin droppiolka/säätöakselikombolla. Jos ja kun keulan nostaa yläasentoon aksilosta niin jo alkaa ahdistaan raidetangot runkotunneliin. Tämähän tuskin ajossa haittaa muutoin kuin ääritilanteissa. Tosin, näiden ääritilanteiden takia katsarilla on useinkin testattu ohjauksen ääriasennot auton ollessa pukeilla. Eli jos säätäisin omassa CSP-akseli, CB droppi kombossa akselin yläasentoon ja liikeradat testattaisiin niin hylsy tulis mitä suurimmalla todennäköisyydellä siitä että hankaa palikat toisiinsa... Tämä vain välihöysteenä tähän tuumailuun.

Link to comment

Droppiolilla leimattu eikä inssi edes pannu merkiksi asiaa vaikka itsellä ilmeisesti oli museoitu -66:nen... :)

 

Mittaa etuakselin alaputkeen n. 15cm (eturunkopalkin huuleen 14cm) ja etuvalojen alakanttiin n. 46cm ilman kuormaa vakio 165/80 renkailla.

Link to comment

On eri asia jos ollaan katsastamassa tai muutoskatsastamassa. Muutoskatsastuksessa noudatetaan niitä sääntöjä, jotka ovat nyt voimassa. Vuosittaisessa katsastuksessa noudatetaan pääosin "vanhoja" sääntöjä. Valokorkeudesta määräykset tuli kai 92. Jos auto on madallettu ennen tätä, valokorkeudella ei ole merkitystä, koska sitä ei oltu rajoitettu. Tuolloin ei korkeuden muutosta myöskään tarvinnut merkittä rekisteriotteeseen.

 

Eli korkeutta ei saa muuttaa niin että valot on alle 50 cm, mutta ne saa olla jos muutokset on tehty joskus kauan sitten, joten suomessa liikkuu paljon ennen vuotta 92 madallettuja kuplia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...