Jump to content

6V koneen käynnistys 12V apuvoimalla?


Recommended Posts

Onnistuuko vai palaako puola (tai venäjä) tai jotain? :

 

Siis pelkkä koneen penkissä käynnistys.

 

Asiaan liittyen. Vuoden vanha 6V akku on jo heikennyt niin että ei meinaa ottaa virtaa vastaan... Onko normaali 6V ongelma vai?

Link to comment

12V akkuboosteria olen käyttänyt 6V akun apuna, kyllä lähtee! Akku kyllä kiehahtaa saman tien, ei varmaankaan arvosta tapahtumaa. Toisaalta jos akku on jo valmiiksi kömö, niin haitanneeko tuo. Boosterista virta päälle vasta kun on heti valmis käynnistämään ja heti pois kun lähtee käyntiin.

Link to comment

rajatapauksissa, jos akku jaksaa pyorittaa starttia mutta ei jaksa antaa kunnon kipinaa, olen laittanut puolan avuksi 9V pariston... iso apu, heti kaynnistyy vaikka startti pyorittaisi vahan laiskemminkin. Nakojaan startti vie helposti niin paljon virtaa ettei puolalle jaa tarpeeksi kunnollisen kipinan tekemiseen.

Link to comment

Kerro lisää.. :) Käytännössä miten?

 

Kyselin eilen akkuliikkeestä ja ne neuvoi ekaks katsoa mikäli kaikkien korkkien alla kuplii. Jos kuplii niille voi antaa "herätys" latauksen voimakkaammalla laturilla. Mikäli yksikin osa on kuollu, koko akku on kuollu. Tarkistin sen ja omassa kuplii kaikissa ainakin.

Link to comment
rajatapauksissa, jos akku jaksaa pyorittaa starttia mutta ei jaksa antaa kunnon kipinaa, olen laittanut puolan avuksi 9V pariston... iso apu, heti kaynnistyy vaikka startti pyorittaisi vahan laiskemminkin. Nakojaan startti vie helposti niin paljon virtaa ettei puolalle jaa tarpeeksi kunnollisen kipinan tekemiseen.

 

Itse olen käyttänyt "hyppylankaa" akun plussalta puolalle...

Link to comment

12V akku viereen ja - kaapeli kiinni molempiin akkuihin ja plussa 6V akkuun sit kaveri tökkää + kaapelin 12V akkuun samalla kun käännät avaimesta ja irrottaa heti kun auto käy. Ei kiehu akut ym muukaan pilalle tolla konstilla ja varmasti lähtee jos tekniikka muuten kunnossa.

Link to comment
Itse olen käyttänyt "hyppylankaa" akun plussalta puolalle...

 

Tällä kikalla hyrähti kaverinkin auto käyntiin, kun pari tuntia oltiin iteroitu, ja vaihdettu puolat, virranjakajat, sytkäpiuhat, ja raavittu päämme puhki. Loppupeleissä vika oli virtalukossa, puolan virta tippu 7-8volttiin startatessa. Tämä siis 12v autossa.

 

Eikö 6volttisen helppokäynnistysrele perustu vähän tähän samaan hommeliin, kun siinä ei kierrätetä tuota startin herätettä edessä saakka.

Link to comment

Hankalimmissa starteissa (lue pitkät hinkkaukset) tervekkin & ladattu akku alkaa tiputtaa lopulta jännitettään, jolloin puolalta loppuu kipunan teko edellytykset. Yksinkertanen tapa on laittaa normaali akkulaturi syöttää suoraan puolelle tehoa. Puolan normaali PLUS liitin irti puolalta, jottei sähkö "karkaa" startille tai muille laitteille.

 

Huomaa että tavan Matti-laturi ei anna kuin 4A, se on liian vähän usealle puolalle. Itte olen käyttäny 8A laturia, hyvin toimii omien koneiden testaamisessa :)

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest simo91

ite ajelin kuukauden 12 voltin akulla kun ei ollu 6 voltin akkua. hyvin kesti jos valoja ei lasketa :D tosin ei ollu laturin hihnaa mulla paikallaan.

mutta monet jokkis miehit ovat ajaneet pitkäänkin 12 voltin akulla ja sanovat että mikään ei hajoo jos valoja ei lasketa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...