Hebster52 Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Onnistuuko vai palaako puola (tai venäjä) tai jotain? : Siis pelkkä koneen penkissä käynnistys. Asiaan liittyen. Vuoden vanha 6V akku on jo heikennyt niin että ei meinaa ottaa virtaa vastaan... Onko normaali 6V ongelma vai? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Mä oon ainaki käyttäny 12V akkua joskus nihkeen käynnistymisen apuna. Kaapeleilla 12V akusta vaan startin perään kiinni ja maa johki. Ja vielä ainakin sama auto käy ja kukkuu oman 6V akun voimin. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hitsauskoneellakin on tullu apuvirtaa annettua. Käynnistysvaiheessa 12V ei haittaa, ellet älyttömän kauan sahaa. Quote Link to comment
-AP- Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 12V akkuboosteria olen käyttänyt 6V akun apuna, kyllä lähtee! Akku kyllä kiehahtaa saman tien, ei varmaankaan arvosta tapahtumaa. Toisaalta jos akku on jo valmiiksi kömö, niin haitanneeko tuo. Boosterista virta päälle vasta kun on heti valmis käynnistämään ja heti pois kun lähtee käyntiin. Quote Link to comment
Guest Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 rajatapauksissa, jos akku jaksaa pyorittaa starttia mutta ei jaksa antaa kunnon kipinaa, olen laittanut puolan avuksi 9V pariston... iso apu, heti kaynnistyy vaikka startti pyorittaisi vahan laiskemminkin. Nakojaan startti vie helposti niin paljon virtaa ettei puolalle jaa tarpeeksi kunnollisen kipinan tekemiseen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Kerro lisää.. :) Käytännössä miten? Kyselin eilen akkuliikkeestä ja ne neuvoi ekaks katsoa mikäli kaikkien korkkien alla kuplii. Jos kuplii niille voi antaa "herätys" latauksen voimakkaammalla laturilla. Mikäli yksikin osa on kuollu, koko akku on kuollu. Tarkistin sen ja omassa kuplii kaikissa ainakin. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 rajatapauksissa, jos akku jaksaa pyorittaa starttia mutta ei jaksa antaa kunnon kipinaa, olen laittanut puolan avuksi 9V pariston... iso apu, heti kaynnistyy vaikka startti pyorittaisi vahan laiskemminkin. Nakojaan startti vie helposti niin paljon virtaa ettei puolalle jaa tarpeeksi kunnollisen kipinan tekemiseen. Itse olen käyttänyt "hyppylankaa" akun plussalta puolalle... Quote Link to comment
Marko Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 12V akku viereen ja - kaapeli kiinni molempiin akkuihin ja plussa 6V akkuun sit kaveri tökkää + kaapelin 12V akkuun samalla kun käännät avaimesta ja irrottaa heti kun auto käy. Ei kiehu akut ym muukaan pilalle tolla konstilla ja varmasti lähtee jos tekniikka muuten kunnossa. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Itse olen käyttänyt "hyppylankaa" akun plussalta puolalle... Tällä kikalla hyrähti kaverinkin auto käyntiin, kun pari tuntia oltiin iteroitu, ja vaihdettu puolat, virranjakajat, sytkäpiuhat, ja raavittu päämme puhki. Loppupeleissä vika oli virtalukossa, puolan virta tippu 7-8volttiin startatessa. Tämä siis 12v autossa. Eikö 6volttisen helppokäynnistysrele perustu vähän tähän samaan hommeliin, kun siinä ei kierrätetä tuota startin herätettä edessä saakka. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Nojoo. Tässä tapauksessa moottori on lattialla ja akku vieressä starttikaapeleilla kytketty suoraan starttiin ja lohkoon. Startista hyppylanka puolalle. Ja vaan (jako) avaimella plussalta solenoidille. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Hankalimmissa starteissa (lue pitkät hinkkaukset) tervekkin & ladattu akku alkaa tiputtaa lopulta jännitettään, jolloin puolalta loppuu kipunan teko edellytykset. Yksinkertanen tapa on laittaa normaali akkulaturi syöttää suoraan puolelle tehoa. Puolan normaali PLUS liitin irti puolalta, jottei sähkö "karkaa" startille tai muille laitteille. Huomaa että tavan Matti-laturi ei anna kuin 4A, se on liian vähän usealle puolalle. Itte olen käyttäny 8A laturia, hyvin toimii omien koneiden testaamisessa :) Quote Link to comment
Guest simo91 Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 ite ajelin kuukauden 12 voltin akulla kun ei ollu 6 voltin akkua. hyvin kesti jos valoja ei lasketa :D tosin ei ollu laturin hihnaa mulla paikallaan. mutta monet jokkis miehit ovat ajaneet pitkäänkin 12 voltin akulla ja sanovat että mikään ei hajoo jos valoja ei lasketa. Quote Link to comment
JaniM Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Et sit ajellut pitkiä matkoja, jos kerran jäähdytystä ollut?? Quote Link to comment
Guest simo91 Posted June 18, 2010 Share Posted June 18, 2010 enpä kyllä kun kahville ja takasin kaks kilometria oli aina suuntaansa . Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Muistutus kylmien kelien lähestyessä: kandee tietää mitä tekee, jos antaa / ottaa sähköä naapuriautolle kaapelilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.