Jump to content

-57 Kastenwagen - liian huono museoon


Guest Hemuli

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tässä on kyllä nyt kyseessä kaksi eri tyyppistä nokkapalaa: Hemulin kastenissa on samanlainen donitsikiinnitys kuin splitissä, kun taas myöhemmässä juniksessa samantyyppinen kuin ovaalissa (ei kuitenkaan sama). Eli jos tuo halkaistavan askin keula ei sovi tunneliaskiin niin oikotietä ei tule myöskään myöhemmästä juniksesta. Mulla on muistikuva, että toi Hemulin nokkapala saattaisi kuitenkin käydä tunneliaskin päähän.

 

Maailmalla on tähän hommaan tälläinen tuote, onko kukaan askarrellut vastaavaa? Tai vaihtoehtoisesti kiinnostunut tilaamaan - noita varmaan tulisi useampi samalla rahdilla, itsellä olisi tuollaiselle tarvetta.

 

Ei itsellänikään mitään sata varmaa tietoa ole mutta tosiaan 63-67 juniksen nokkapala kuplan uudempaan tunnelimalliseen lootaan kiinni että saat juniksessa käytettyä kuplan lootaa. Ja kuplan loota ei sitten tosiaan mene ilman nokkapalan vaihtoa koska vaihteensiirtäjä on erikohdassa.

post-96-13888363889487_thumb.jpg

post-96-13888363889664_thumb.jpg

Link to comment

Toi Akin postaama käivärä siis sopii uudempaan bussin laatikkoon säilyttäen kuitenkin vanhemman mallisen kumiripustuksen etukiinnikkeessä? Mä jo pyörittelin tota kokonaista nokkapalaa käsissäni että otan umpijöötin alumiinia ja jyrsin samanlaisen oikealla pulttijaolla, tuollaisen pienemmän kikkareen tekis huomattavasti helpommin sorvissa nelileukapakalla.

 

Eli ongelma tässä on ilmeisesti seuraava - bussin kun irssittää niin takakiinnikkeen malli vaihtuu. Tästä selviää joko tuolla CSP:n kiinteällä palalla tai sitten tekemällä monimutkaisemman konversiobiitin. Lisäksi mikäli käytetään kuplan askia niin vaihteensiirtäjä pitää saada siirrettyä alaspäin.

 

Entäs kolmas vaihtoehto? Mulla kun toi runko on siinä kunnossa kun on niin olen miettinyt koko (varhais)palliksen takarungon modifiointia laatikonkiinnikkeineen kaikkineen sopimaan juniksen pitkittäisiin runkopalkkeihin. Silloinhan voi käyttää palliksen laatikon päätyineen kaikkineen - vai onko vaihteensiirtäjämekanismissa sitten sellaisia eroavaisuuksia että ne sulkevat tämän vaihtoehdon pois?

Link to comment
Toi Akin postaama käivärä siis sopii uudempaan bussin laatikkoon säilyttäen kuitenkin vanhemman mallisen kumiripustuksen etukiinnikkeessä?

Juuri näin. En ainakaan itse laittaisi kiinteää pelkästään jo melun vuoksi.

 

Entäs kolmas vaihtoehto? Mulla kun toi runko on siinä kunnossa kun on niin olen miettinyt koko (varhais)palliksen takarungon modifiointia laatikonkiinnikkeineen kaikkineen sopimaan juniksen pitkittäisiin runkopalkkeihin. Silloinhan voi käyttää palliksen laatikon päätyineen kaikkineen - vai onko vaihteensiirtäjämekanismissa sitten sellaisia eroavaisuuksia että ne sulkevat tämän vaihtoehdon pois?

 

Tälläinen tuli joskus tehtyä kavereiden kanssa. Ei ihan suoraviivaista, joitakin haasteita tulee vaihteensiirtotankojen kanssa mutta myös muualla. Palliksen runko ja torsioputki on leveämpi, se pitäisi kaventaa ettei tule ongelmia pelkästään renkaiden alle ja pois laittamiseen. Kun putkea kaventaa, pitää siirtää myös sisempiä tukivarsien kiinnikeitä jne. Sen lisäksi palliksessa ei ole kehtoputkia laatikolle kuten juniksessa, eli pitää rakentaa takakannatus moottorille ja laatikolle. Myös runkopalkit olisi hyvä boxata torsioputkesta taakse. Moottorin ja laatikon paikka ei myöskään asetu konetilassa helposti oikeaan kohtaan, eli paketti tulee taaemmaksi pallon laatikolla mikä tarkoittaa konetilan peltien uudelleentekemistä jotta lämpöongelmia ei tule. Myöskään korkeussuunnassa nuo eivät ole täysin samassa linjassa(?). Tästä on sen verran aikaa, että kaikkia asioita ei edes muistu mieleen.

 

Itse pitäisin nyt juniksen palkin ja tekisin siihen tarvittavat muutokset esim. IRS.

 

Neljäs vaihtoehto on leikata ja liimata junan torsioputkeen toisentyyppinen kiinnike mihin saat fläkän IRS-askin kiinni, eli vaikka myöhemmän juniksen kiinnike + etupala. Lähtökohtaisesti vaihteensiirto on ok ja paketti asettuu oikein konetilaan.

Link to comment

Juuei...

 

Viisseiskan nokkapala:

 

111017.jpg

 

Ja sitten noi uudemmat:

 

766677.jpg

 

Kyllä meikäläisessä aina silloin tällöin mellakkapoliisin vikaa ilmenee mutta tohon mäkään en pysty. Jätetään tää asia vähäks aikaa hautumaan ja palataan siihen kun projektin runko on tehty muuten kuosiin. Sinänsä toi peltien muokkaus ja kavennukset ei ole paha rasti kun melkein kaikki moottoritilan pellit menee uusiksi joka tapauksessa.

 

Jos pallon kamoilla kone menee taaemmas, eikö se tarkoita samalla sitä että taka-akseli siirtyy saman verran? Silloinhan koko takarunko kannattaisi asettaa sen verran eteenpäin, tästähän selviää kun rakentaa ennen juniksen palkkien poislaikkausta jigin joka pitää akselipaikan alkuperäisessä mitassa. Takakiinnikkeen teko on sitten vaan raakaa työtä, luulis koko paketin pysyvän paremmin balanssissa kun on molemmista päistä kiinni sen sijaan että kone roikkuisi tyhjän päällä.

 

Pystyiskö pallon torsioputken kaventamaan tukivarsien kiinnityspisteiden välistä? Jotain jekkua sinne putken sisään pitää muutenkin keksiä jos pussit laitetaan, alkuperäiset vääntösauvathan on sen jälkeen vaan haitaksi.

Link to comment
  • 11 months later...

Oliskohan aika potkaista tämäkin projekti taas käyntiin, paljon on vettä virrannut vantaassa siitä kun viimeksi tänne kirjoittelin mutta on tuossa tullut kaikennäköistä tehtyäkin. Ei vaan junista.

 

Mutta päivänä eräänä homma sai uutta puhtia kun kaveri toi pihaan korjauspaloja...

 

1210012.jpg

 

Tossa on runkoaisaksi tarkoitettua 40x100 mm palkkia kolmen millin seinämällä sekä poikittaistukien aihioksi 30x40 1,5 mm seinällä. Ensin teipattiin 20 mm maalarinteipillä molemmat puolet että saadaan toiselle puolelle 20 mm ja toiselle 10 mm lippa.

 

1210051.jpg

 

Sitten vaan piiiitkää vetoa laikalla...

 

1210053.jpg

 

...ja kääntö ja takaisin yhteen.

 

121006.jpg

 

Lopuksi vaihteensiirtäjätangon reiät ja pientä siistimistä. Taas säästettiin kun omasta työstä ei laskuteta - eikä varmasti ruostu ihan heti puhki.

 

1210072.jpg

 

Projektin alla olevassa härvelissä koko pohja on niin huono että katsoin parhaimmaksi kasata rungon valmiiksi jonka jälkeen leikataan mädät osat pois autosta ja nostetaan tää paikoilleen. Vielä pitää kanttailla puuttuvat osat, katotaan jos viikonloppuna ehtis. Taivutin kuitenkin aisat oikeaan kulmaan ja hitsailin poikittaistuet paikoilleen.

 

1210073.jpg

 

Näihin tunnelmiin...

 

1210075.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mieluummin nään vähän vaivaa ja teen itse kuin kuuntelen vittuilua mikä alkaa kun marssit johonkin metallipajaan sisään ja kysyt jonkun pienen harrastehomman teettämistä. Ja kun vehkeet on ja ne vielä pysyy käsissä niin mikäs tässä on nykertäessä. On taas tää projekti ollu jäähyllä kun tilatussa peltinipussa ei ollutkaan sitä puoltoistamillistä peltiä eikä meinaa aika riittää Lehtimäellä käymiseen. Jos sitä ens viikolla...

Link to comment

Toi mun kommentti ei ollut sitten osoitettu mitään tiettyä pajaa kohtaan. On mullakin puhelinmuistiossa muutama sellainen firma/harrastaja joilla onnistuu sellaiset jutut mitä ei itse pysty tekemään. Ja palveluasennetta löytyy. Mutta koska tiedän että tällaiset firmat/tyypit on muutenkin ylikuormitettuja niin en viitsi heitä tällaisilla pikkujutuilla vaivata. Sitten vasta kuin omat keinot loppuu otetaan lakki kouraan ja marssitaan taitavampien pakeille :).

 

Sitä paitsi, on aina hieno fiilis kun tekee jotain itse ja se sattuu vielä onnistumaankin.

Link to comment
Guest Protege

Hienoa, kun ilmat viilenee niin talleissakin viihtyy paremmin.

Ja sitten vielä jos tallissa on vilpoista, niin tekee vain nopeammin lämpimikseen.

 

Tsemppiä.

Mulla oli itellä kanssa se pohjaton malli, jonka kesällä aloitin.

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...