NordBling Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Noni eli ku mä kuvittelin saavani pilkotusta kuuskymppisestä nokkapalan, ni metsään meni. Täytyy tosin tarkistaa vielä numero. Kaaddääm. Quote Link to comment
aki Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Tässä on kyllä nyt kyseessä kaksi eri tyyppistä nokkapalaa: Hemulin kastenissa on samanlainen donitsikiinnitys kuin splitissä, kun taas myöhemmässä juniksessa samantyyppinen kuin ovaalissa (ei kuitenkaan sama). Eli jos tuo halkaistavan askin keula ei sovi tunneliaskiin niin oikotietä ei tule myöskään myöhemmästä juniksesta. Mulla on muistikuva, että toi Hemulin nokkapala saattaisi kuitenkin käydä tunneliaskin päähän. Maailmalla on tähän hommaan tälläinen tuote, onko kukaan askarrellut vastaavaa? Tai vaihtoehtoisesti kiinnostunut tilaamaan - noita varmaan tulisi useampi samalla rahdilla, itsellä olisi tuollaiselle tarvetta. Ei itsellänikään mitään sata varmaa tietoa ole mutta tosiaan 63-67 juniksen nokkapala kuplan uudempaan tunnelimalliseen lootaan kiinni että saat juniksessa käytettyä kuplan lootaa. Ja kuplan loota ei sitten tosiaan mene ilman nokkapalan vaihtoa koska vaihteensiirtäjä on erikohdassa. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Niin siis hyvä kun tarkensit on siis olemassa myös vähän halvemman oloista adapteria olemassa kuin tuo, ainut miinuspuoli on se että se on kiinteä kiinnitys. Ja siis ajattelin kokoajan että tämä on itsestään selvä juttu. http://www.csp-shop.de/products/13090a Quote Link to comment
Guest Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Toi Akin postaama käivärä siis sopii uudempaan bussin laatikkoon säilyttäen kuitenkin vanhemman mallisen kumiripustuksen etukiinnikkeessä? Mä jo pyörittelin tota kokonaista nokkapalaa käsissäni että otan umpijöötin alumiinia ja jyrsin samanlaisen oikealla pulttijaolla, tuollaisen pienemmän kikkareen tekis huomattavasti helpommin sorvissa nelileukapakalla. Eli ongelma tässä on ilmeisesti seuraava - bussin kun irssittää niin takakiinnikkeen malli vaihtuu. Tästä selviää joko tuolla CSP:n kiinteällä palalla tai sitten tekemällä monimutkaisemman konversiobiitin. Lisäksi mikäli käytetään kuplan askia niin vaihteensiirtäjä pitää saada siirrettyä alaspäin. Entäs kolmas vaihtoehto? Mulla kun toi runko on siinä kunnossa kun on niin olen miettinyt koko (varhais)palliksen takarungon modifiointia laatikonkiinnikkeineen kaikkineen sopimaan juniksen pitkittäisiin runkopalkkeihin. Silloinhan voi käyttää palliksen laatikon päätyineen kaikkineen - vai onko vaihteensiirtäjämekanismissa sitten sellaisia eroavaisuuksia että ne sulkevat tämän vaihtoehdon pois? Quote Link to comment
aki Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Toi Akin postaama käivärä siis sopii uudempaan bussin laatikkoon säilyttäen kuitenkin vanhemman mallisen kumiripustuksen etukiinnikkeessä? Juuri näin. En ainakaan itse laittaisi kiinteää pelkästään jo melun vuoksi. Entäs kolmas vaihtoehto? Mulla kun toi runko on siinä kunnossa kun on niin olen miettinyt koko (varhais)palliksen takarungon modifiointia laatikonkiinnikkeineen kaikkineen sopimaan juniksen pitkittäisiin runkopalkkeihin. Silloinhan voi käyttää palliksen laatikon päätyineen kaikkineen - vai onko vaihteensiirtäjämekanismissa sitten sellaisia eroavaisuuksia että ne sulkevat tämän vaihtoehdon pois? Tälläinen tuli joskus tehtyä kavereiden kanssa. Ei ihan suoraviivaista, joitakin haasteita tulee vaihteensiirtotankojen kanssa mutta myös muualla. Palliksen runko ja torsioputki on leveämpi, se pitäisi kaventaa ettei tule ongelmia pelkästään renkaiden alle ja pois laittamiseen. Kun putkea kaventaa, pitää siirtää myös sisempiä tukivarsien kiinnikeitä jne. Sen lisäksi palliksessa ei ole kehtoputkia laatikolle kuten juniksessa, eli pitää rakentaa takakannatus moottorille ja laatikolle. Myös runkopalkit olisi hyvä boxata torsioputkesta taakse. Moottorin ja laatikon paikka ei myöskään asetu konetilassa helposti oikeaan kohtaan, eli paketti tulee taaemmaksi pallon laatikolla mikä tarkoittaa konetilan peltien uudelleentekemistä jotta lämpöongelmia ei tule. Myöskään korkeussuunnassa nuo eivät ole täysin samassa linjassa(?). Tästä on sen verran aikaa, että kaikkia asioita ei edes muistu mieleen. Itse pitäisin nyt juniksen palkin ja tekisin siihen tarvittavat muutokset esim. IRS. Neljäs vaihtoehto on leikata ja liimata junan torsioputkeen toisentyyppinen kiinnike mihin saat fläkän IRS-askin kiinni, eli vaikka myöhemmän juniksen kiinnike + etupala. Lähtökohtaisesti vaihteensiirto on ok ja paketti asettuu oikein konetilaan. Quote Link to comment
Guest Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Juuei... Viisseiskan nokkapala: Ja sitten noi uudemmat: Kyllä meikäläisessä aina silloin tällöin mellakkapoliisin vikaa ilmenee mutta tohon mäkään en pysty. Jätetään tää asia vähäks aikaa hautumaan ja palataan siihen kun projektin runko on tehty muuten kuosiin. Sinänsä toi peltien muokkaus ja kavennukset ei ole paha rasti kun melkein kaikki moottoritilan pellit menee uusiksi joka tapauksessa. Jos pallon kamoilla kone menee taaemmas, eikö se tarkoita samalla sitä että taka-akseli siirtyy saman verran? Silloinhan koko takarunko kannattaisi asettaa sen verran eteenpäin, tästähän selviää kun rakentaa ennen juniksen palkkien poislaikkausta jigin joka pitää akselipaikan alkuperäisessä mitassa. Takakiinnikkeen teko on sitten vaan raakaa työtä, luulis koko paketin pysyvän paremmin balanssissa kun on molemmista päistä kiinni sen sijaan että kone roikkuisi tyhjän päällä. Pystyiskö pallon torsioputken kaventamaan tukivarsien kiinnityspisteiden välistä? Jotain jekkua sinne putken sisään pitää muutenkin keksiä jos pussit laitetaan, alkuperäiset vääntösauvathan on sen jälkeen vaan haitaksi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Pallo on pitempi taka-akselin takana. (Moottoritila on pitempi kuin juniksen) Quote Link to comment
Anssi Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 Sivusta seurailin kun -57 bussiin laitettiin uudempi aski, ratkaisuna oli tämän tyyppinen kannake ja alkup. donitsi pois sieltä hockey stickistä http://www.csp-shop.de/products/22515a Uudemman askin nokkakappaleesta piti vähän jyrsiä materiaalia pois jäykisterivan kohdalta, muuten helppo asennus ja toimii ymmärtääkseni hyvin. Quote Link to comment
Guest Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Oliskohan aika potkaista tämäkin projekti taas käyntiin, paljon on vettä virrannut vantaassa siitä kun viimeksi tänne kirjoittelin mutta on tuossa tullut kaikennäköistä tehtyäkin. Ei vaan junista. Mutta päivänä eräänä homma sai uutta puhtia kun kaveri toi pihaan korjauspaloja... Tossa on runkoaisaksi tarkoitettua 40x100 mm palkkia kolmen millin seinämällä sekä poikittaistukien aihioksi 30x40 1,5 mm seinällä. Ensin teipattiin 20 mm maalarinteipillä molemmat puolet että saadaan toiselle puolelle 20 mm ja toiselle 10 mm lippa. Sitten vaan piiiitkää vetoa laikalla... ...ja kääntö ja takaisin yhteen. Lopuksi vaihteensiirtäjätangon reiät ja pientä siistimistä. Taas säästettiin kun omasta työstä ei laskuteta - eikä varmasti ruostu ihan heti puhki. Projektin alla olevassa härvelissä koko pohja on niin huono että katsoin parhaimmaksi kasata rungon valmiiksi jonka jälkeen leikataan mädät osat pois autosta ja nostetaan tää paikoilleen. Vielä pitää kanttailla puuttuvat osat, katotaan jos viikonloppuna ehtis. Taivutin kuitenkin aisat oikeaan kulmaan ja hitsailin poikittaistuet paikoilleen. Näihin tunnelmiin... Quote Link to comment
karvanoppa Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Helpommalla olisit päässy teettämällä nuo palkit jossain metallipajassa, ainakin meillä on pisin pelti 3.5m pitkää ja pisin särmäyspuristin 4m. Mutta mielenkiintoinen projekti. Quote Link to comment
Guest Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Mieluummin nään vähän vaivaa ja teen itse kuin kuuntelen vittuilua mikä alkaa kun marssit johonkin metallipajaan sisään ja kysyt jonkun pienen harrastehomman teettämistä. Ja kun vehkeet on ja ne vielä pysyy käsissä niin mikäs tässä on nykertäessä. On taas tää projekti ollu jäähyllä kun tilatussa peltinipussa ei ollutkaan sitä puoltoistamillistä peltiä eikä meinaa aika riittää Lehtimäellä käymiseen. Jos sitä ens viikolla... Quote Link to comment
Lasse Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Joo sama täällä, itte tehdään kun ei rahat kelpaa. Olis monen nyrkkipuljun palveluasenteessa korjattavaa. Minäkään en koskaan ensiksi ole kysynyt mitä maksaa vaan onnistuuko. No, rälläkällä pääsee aika pitkälle... Quote Link to comment
Guest Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Toi mun kommentti ei ollut sitten osoitettu mitään tiettyä pajaa kohtaan. On mullakin puhelinmuistiossa muutama sellainen firma/harrastaja joilla onnistuu sellaiset jutut mitä ei itse pysty tekemään. Ja palveluasennetta löytyy. Mutta koska tiedän että tällaiset firmat/tyypit on muutenkin ylikuormitettuja niin en viitsi heitä tällaisilla pikkujutuilla vaivata. Sitten vasta kuin omat keinot loppuu otetaan lakki kouraan ja marssitaan taitavampien pakeille :). Sitä paitsi, on aina hieno fiilis kun tekee jotain itse ja se sattuu vielä onnistumaankin. Quote Link to comment
Guest Protege Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Hienoa, kun ilmat viilenee niin talleissakin viihtyy paremmin. Ja sitten vielä jos tallissa on vilpoista, niin tekee vain nopeammin lämpimikseen. Tsemppiä. Mulla oli itellä kanssa se pohjaton malli, jonka kesällä aloitin. Quote Link to comment
Guest Broadspeed Posted March 1, 2015 Share Posted March 1, 2015 Mitäs tälle kuuluu? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.