Jump to content

maximi dekki korkeus?


Recommended Posts

Mulla olis pirun hyvät kannet, mutta pitäis saada puristukset asettuu sinne 8pintaan 85.5 putkilla. Isku vakio 69...

 

Kansien palotila tilavuudeksi sain 42ml ku tarkastin pleksin ja ruiskun kanssa. Näitä siis laskettu roimasti.

Dekin ollessa 1.2mm tällä laskurilla http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm sain tulokseksi 9.10.

 

2.5mm dekillä sain sopivan rutun aikaiseksi tolla laskurilla. Mutta onko sillä väliä jos on noinkin julma dekki?

Joskus kuullu renkaista laitettavan kannen ja sylkyn väliin, onko ne samoja millä lisätään dekki korkeutta?

 

Vai pitääkö noi kannet vaan heittää hyllyyn ja hankkia vakiot...

Link to comment

Siis 9.1 puristukset?

Eihän tuo nyt ole puristus eikä mikään. Menee ahtimenkin kanssa.

 

Meidän kilpurissakin taitaa olla liki 9 ja 0.8 ahdot ja mitään lämpöongelmia ei ole. Eikä nakutuksesta tietoa.

Eikös ne puhu 1.5 olis se maksimi dekki.

 

Mut mites muu setuppi koneessa?

Link to comment
Mulla olis pirun hyvät kannet, mutta pitäis saada puristukset asettuu sinne 8pintaan 85.5 putkilla. Isku vakio 69...

 

Kansien palotila tilavuudeksi sain 42ml ku tarkastin pleksin ja ruiskun kanssa. Näitä siis laskettu roimasti.

Dekin ollessa 1.2mm tällä laskurilla http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm sain tulokseksi 9.10.

 

2.5mm dekillä sain sopivan rutun aikaiseksi tolla laskurilla. Mutta onko sillä väliä jos on noinkin julma dekki?

Joskus kuullu renkaista laitettavan kannen ja sylkyn väliin, onko ne samoja millä lisätään dekki korkeutta?

 

Vai pitääkö noi kannet vaan heittää hyllyyn ja hankkia vakiot...

 

 

Miksi ihmeessä pitää noin säälittävä puristussuhde saada,meinaatko ahtaa moottorin vai miksi ?

Link to comment

ok... ihan vakio kampura, vakio painoinen vauhtis kun tulossa junikseen ja haluun vähän säilyttää vääntöä. Englen w120 nokka, kannet vakiot, mitä vissii ihan vähän hiplattu, todennäköisesti tullaan vähän vinguttaa. 2x40mm dellortot...Sytkänä sun kokoama:)

Turssi TD volkkarista...

Link to comment
Mulla olis pirun hyvät kannet, mutta pitäis saada puristukset asettuu sinne 8pintaan 85.5 putkilla. Isku vakio 69...

 

Kansien palotila tilavuudeksi sain 42ml ku tarkastin pleksin ja ruiskun kanssa. Näitä siis laskettu roimasti.

Dekin ollessa 1.2mm tällä laskurilla http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm sain tulokseksi 9.10.

 

2.5mm dekillä sain sopivan rutun aikaiseksi tolla laskurilla. Mutta onko sillä väliä jos on noinkin julma dekki?

Joskus kuullu renkaista laitettavan kannen ja sylkyn väliin, onko ne samoja millä lisätään dekki korkeutta?

 

Vai pitääkö noi kannet vaan heittää hyllyyn ja hankkia vakiot...

 

 

Miksi ihmeessä pitää noin säälittävä puristussuhde saada,meinaatko ahtaa moottorin vai miksi ?

 

 

Nii juu ahdetaan...sehän tosta jäikin..

Link to comment
ok... ihan vakio kampura, vakio painoinen vauhtis kun tulossa junikseen ja haluun vähän säilyttää vääntöä. Englen w120 nokka, kannet vakiot, mitä vissii ihan vähän hiplattu, todennäköisesti tullaan vähän vinguttaa. 2x40mm dellortot...Sytkänä sun kokoama:)

Turssi TD volkkarista...

 

Vaparina 120 nokan kanssa toi noin 9 puristus melkein minimi mitä voi ajatella ellet halua tehdä koneestasi laiskaa lahnaa ennen nokan toiminta-alueelle tuloa eli jos sitä vääntöä halua, puristusta koneeseen eikä pois.

 

Turbottaa jos meinaat, ei "aivan" ideaalein nokka pieneen turbokoneeseen toi 120 joten harkitsehan vielä mitä teet tai miten...

  • Like 1
Link to comment

Ite olen ajanut vaparikoneella 2,3mm dekillä, eihän se paras ole mutta ihan toimiva eikä siinä mitään ongelmia syntynyt. Kone tosin muuten täysin eriluontoinen kun tuo sinulla oleva ja osat muuta kuin vakioa. Puristus oli 9,5 em tapauksessa jolla ajettiin.

Link to comment

Mie en vielä oo ajanu moottorilla jossa olis ollu häiritsevä "turbopotku" ja melkein tekis mieli tarkoituksella sellainen kone rakentaa. Oikeastaan ainoa turbopotku on kaverin octavia rs dieselissä jolla on ärsyttävä lähteä liikkeelle kun mitään ei tapahdu eka ja sitten jo etupyörät savuaa. Tämä tuskin bensakoneessa (ja takavetoisessa!) ongelma.

 

"Nokan alueelle tulo" on toki tuttu ja miellyttävä efekti. Tässä pari omaa ja kaverin esimerkkiä:

 

W-120 nokka, 74 isku, 85,5 pytyt, vakiokannet, alipaine+keskipakojakaja, 1.25 kiikut, 9-puristukset, nurkkabrosolit -> 2600-2700rpm alkaa potkia ja sen alle ei juurikaan.

 

Vastaavasti w-110, 041 kannet 1.25 kiikut, 74 x 94, 9.5 rutut, 45 dellot, keskipako+alipaine, vetoalue alkoi 2500 hollilta ja 4000:ssa vähän vielä piikin tynkää.

 

...w130, 044 42x37.5 1.25, 82x94, 10.4 rutut, 45 dellot, msd, 3000 alle ei erityisemmin tapahtunut mutta 4000-4200:ssa selkeetä potkua havaittavissa, aika iso muutos melko pienellä kierrosalueella.

 

...sama pata nykysellään, webcam 86c, 9.9 nokalle liian pienet rutut, 3000 alle ei ihmeempiä mutta missään vaiheessa ei tule jyrkkää tehopiikkiä vaikka nokka ronskihko. Nähtävästi rutut liian pienet kun dynaaminen vaan 6.8! Katotaan syksymmällä antaisko luonnetta puristusten nosto (tässä tapauksessa helppo homma, 1.5 kuparirikat millisiksi, kilpurista padan poisotto n. puolen tunnin homma).

Link to comment
Nokka vois olla vaikka tcs10, jos turssi tulee. Tulee pian sellanen hevosenpotku tolla sun nokalla.

Rutut vallan mainiot nyt. Tulikos sulle ahtopaineen ohjaus?

Joku välijäähy tulossa?

 

 

ei ole sen kummempaa ku hukkiksen kautta ruuvataan paineet kohdilleen. Ja välijäähy tulossa myös, silläkin saa sitä nakutusta hiukan pienennettyä.

Tuota vaan miettiny että kun moottori on tulossa juurikin junikseen ja jos on täys poka päällä ja väännöllä ajetaan mäkeen niin vähiten siinä kaipaa että rupiaa nakuttaa ja lojauttaa männät rojuksi.

 

Nii ja tuosta turssi nokastakin on tullu jo tarjousta jos sitte siihen vaihtaa...Kaikki neuvot kokemuksesta on enemmän ku tervetulleita!

Link to comment

Juu kyl itekkin tykkään siitä kunnon hevosen potkusta mutta en todellakaan halua sitä junikseen. Muutenkin hurjaa touhua jo vaparinakin lähetellä:) Elikkä sellaista tasaista vetoa haetaan niinku kaikki aina ja sit tulee se potku heh... Meinasin putkiston tehdä jo olemassa olevista sisältä muistaakseni 34mm halkaisijalla olevalla putkella. Ainakin toi toimi paremmin ku hyvin viime syksyn ensi turbo kokeilussa. Ahdin heräsi jo siel 2500 korkeudel. Ja sen suurempaa putkea ei varmaan kannata noin pieneen moottoriin laittaa?

Link to comment
  • 2 years later...

69 iskulla ja 85,5 männillä uskaltaisin laittaa millin dekin. Isommissa pytyissä sama mäntien "kiikkumisaste" minkä vaan männänrenkaat antaa periksi putkessa laittaa männän reunoista lähemmäs kantta.

 

Isommalla iskulla taas äkkiseltään luulisi että kampura fleksaa vähän enemmän kiertokangen kauloihin asti. Voi olla kyllä tosi marginaalinen tai sitten ihan olematon ero.

 

Isommilla pytyillä (erityisesti ohutseinämäisillä) laittaisin suosiolla tuon isomman dekin, ja kun pytyt on asettuneet niin sitten kansien uudelleenkiristyksen jälkeen voi olla ollaan lähellä vaihtoehtoa B.

 

Jos ei silti ole tyydyttävä, niin aina voi jatkaa iskua ja avautuu taas samoila kansilla reippaasti lisää vaihtoehtoja. Sitten kun voi vielä pelata A/B -männillä jne.

 

Meidän kisapirssissä oli aiemmin 1,00 dekki, 82x94 wisecot, ei ongelmia kovassakaan jatkuvassa kuormituksessa tuon suhteen.

 

Puavo

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...