Jump to content

Vakavaa tekstiä harrastepiireistä


Guest Toheltaja

Recommended Posts

Guest Toheltaja

Tällaiseen törmäsin:

 

Tästä kaikki alkaa, juttu on pitkä ja aika vaivalloinen luettava mutta suosittelen kyllä luettavaksi. cossuklubin palstalla teksti referoituna pääkohdittain jos tuntuu liian pitkältä...

 

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=16059.0

 

-Cosworthclub foorumin kokemukset aiheesta

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=82690

 

-FFp-performance foorumin kokemukset aiheesta

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=32649

 

 

valitettavaa, mutta pitkään noita palstoja seuranneena voin todeta että jopa yleistä!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Aika hurjalta kulostaa.. Ilmeisesti ko. pajassa sitten tehdään vaan omia autoja kunnolla ja asiakkailla ei oo niin väliä?

Link to comment
Guest fgronlun

Pieni stoory omasta kokemuksesta..

On valitettavaa kattoo(lukee) ku huono mainee alkaa leviin. Olen itte sivusta kattonu ja ittekki ollut töiss firmas joka toi autoja jenkeistä. Ku aloitin firmass tuotiin noin 5 isoa konttia jenkeistä vuodes ja itten varmaan myin autoja sekä varaosia yli puolen millin edestä(mk) puoles vuodes. Minä henkilökohtasesti hoidin suomenkieliset ja pomo ruottin. Jos oli yksin hoidin molemmat. Monet firmat jotka ovat kehäkolmosen ulkopuolella niin myynti on noin 90% puhelimitse, kuka alkaa ajaan yli 100km jonkun pikkuosan takia...

Valitettavaa oli kun olin yksin kaksi puhelinta soi ja tiskillä on asiakkaita niin ketä hoitaa ensin, norm toimin pide on se vastaa puhelimeen ota numero ylös soitat takas heti kun ehdit, hoida asiakkat tiskiltä pois soita takas asiakaille. Sulla on kymmenen asiaksta tiskillä 15 soitto pyyntöö ja 20 tilausta jotka pitää jättää esim 12 mennes jos meinaa saada joko asikaale huomiseks tai tilattua ruottista. Lopujen lopuksi unohdat jonkun asiakkan ja mentät hänet ja kymmenen lisää. Jos vielä toimutus aika pettää menetät 10 lisää. Osat tulee hyllyyn ja jää sinne.Omalla kohdalla pahin oli lopuksi se että pomo lupas toimitus ajan jonka lupasin asiakkaalle ja joka ei pitäny alkuunsa paikaansa. Lopuksi valehteli, ei tullu ollenkaan osia. Pahinta oli se ett itte hoidin parhaan mukaan työni lupasin sen mitä pomo lupas ja minä joka puelimess istuin sain kaiken paskan päälleni.

Tänä päiväna kyseinen firma on kuopattu ja haudattu.

Jos tunnen itteni syyliseksi niin en, minut palkattiin apu pojaksi kunnes löydettäisiin vakituinen, mutt lopuksi minä oli yksin firmas pomoo ei mailla halmein.

Varaosa myynnis tai ainakin viri oisien tai koneitten myynnis on se vaikeus ett asiakas voi olla täys aasi(en tarkoita kaikkia!!!!), tilaa formula konetta ei saa maksaa enempää ku 2 tonnia (€). Voi kasata tai ainakin osaksi itte että tulee halvemmaski, leikaa, kene syy.. Nå ei ainakaan asiakkaan!!!??

Sitten huudetaan paskaa kaikille ett helvetin paska paikka. En tarkoita sitä ett ei firma tekis virhettä sitä satuu valitettavan yleensä mutt useimmat asiakkat yleensä ovat ymmrtäväisiä!!

Nå yleensä firma tulee vastaan että saadaan asikas takas tyytyväiseksi. Sen opin itte kyseisestä työstä että on parempi ymmärrys firmaa kohti joka tekee virheen, ett ihminen se on vaan sekin joka niitä osia myy ja toinen että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Mutt isoin on se että harrastukseta ei saa tehdä työtä ittelle menne maku koko hommasta.

Toimitus ajoista haluan sanoa sen verran ymmärtäkää sitä ett jos osa on viikon tai jopa 2 myöhässä(siis jos tulee jenkeistä tai muuten ulkomailta) luvatusta ei se kenekään mailmaa kaada harrastuksesta täss on kysymys ei ruuasta.

Ja niin se on joka viri koneita suomes myy ett ei siitä isoo leipää tehdä.

T. Nykyään pelkkä asiakas!!

Link to comment

Oma tarinani streetturbosta.

 

Tilasin sieltä syksyllä pakosarjan hädissäni käsiin hajoavaan urpo-kolffiin. Kyseisestä firmasta vastattiin aina heti sinne soittaessa, toimitusaika luvattiin mielstäni kohtuu kireäksi (2-3viikkoa) ja hinta oli kohdallaan. Pakosarja oli valmiina sovittuna ajankohtana, hinta oli sovittu ja hitsausjälki hyvää.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Moi Pojat

Tiedän tilanteen ja olen itsekin ihan pihalla noista puheista(kannan täyden vastuun tekemistäni asioista),en ole edes itse jaksanut lukea noita juttuja,sen verran tähän hengenvetoon kerron esim koneistuksista,koneistushommia en tee itse vaan paikallinen hovikoneistaja joka on tehnyt virheetöntä työtä vuosikaudet minulle,sama asia ahtimien kanssa ahtimia en tee itse vaan ahtimet tulee mieheltä joka on tehnyt niin 80luvulta lähtien,ainoastaan teen huollot en kilpa-ahtimia.

 

Miten suhtautua moottoriin joka hajoaa ja todetaan että moottorissa on ollut voiteluhäiriö?Onko vika kasaajassa vai auton omistajassa?Kertokaa jos on viisaampia tai on kokemusta asiasta.

Osien toimituksessa on ihan samaa murhetta kuin muillakin jenkeistä tilattaessa joskus tulee muutamaan viikkoon taas joskus muutamaan kuukauteen en mahda asialle mitään,vaikka miten soittelen ja kyselen toimituksista.

Olen nöyrä ja jos olen tehnyt virheen niin kerron ja tunnustan sen sijaan että kiertelen ja kaartelen asiaa,jos tekee virheen niin kantaa seuraamukset.

 

fgronlun puhuu asiaa...Toivon kaikilta ymmärtäväisyyttä tämmöisiin keskusteluihin

En puolustele ketään tällä lausella vaan sitä ettei kohta suomeesa ole yhtään "hyvää Firmaa"

 

 

Mika Raussi

Asiakkaiden autot on aina etusijalla.

t-jääskeläinen

Link to comment

fgronlun puhuu asiaa jokaisen kannatta kyllä muodostaa omat mielipiteensä omien ei muitten kokemusten mukaan....Tämä internet ei ole kaikkein luotettavimpia paikkoja...kaikki pajathan saadaan mustamaalattua netissä jos halutaan...ja useinhan ne omasta käytöstä hajoaa ja ei huvittaisi itse sitä aina maksaa.

 

En tunne ketään kyseisistä ihmisistä enkä firmasta enkä tapauksesta paitsi mitä netistä luin, mutta teki mieli sanoo että tuntuu siltä että muutaman tyypin sanomisista nousee iso halooo

 

Kevättä odotellessa;)

 

Pasi Tamminen

Myyjä

Porwoo

Link to comment
Guest marko jääskeläinen
fgronlun puhuu asiaa jokaisen kannatta kyllä muodostaa omat mielipiteensä omien ei muitten kokemusten mukaan....Tämä internet ei ole kaikkein luotettavimpia paikkoja...kaikki pajathan saadaan mustamaalattua netissä jos halutaan...

 

 

tuossa on asiaa.....netti on sekä hyvä että huono paikka.

Link to comment
Guest Toheltaja

Totta! Enkä Marko henkilökohtaisesti uskonutkaan tätä täysin perälliseks jutuks. Tuolla vesipuolella tuppaa kauna kasvamaan ja sitten on yks ja toinen siinä hehkuttamassa, se on valitettavaa.

 

Itsekin myönnän että otan joskus liikaa hommia samalle setille, homma venyy, mutta yleensä en aikataulusta juuri nykyään puhukaan juuri tuon takia. Hinta o sama teenkö sen nyt vai 15 päivä :)

 

Valitettavaa vain on se että hommaa olisi vaikka kuinka mutta kun ei pysty tekemään. Ja jos alkaa panostamaan yhteen hommaan tosissaan ei asiakas enää maksa siitä mitään, koska ei ymmärrä panostuksen suuruutta. Pitää tehdä nopeasti, varmanpäälle ja ilmaiseksi, sehän on nykyajan periaate...

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Tiedän muutamien asioiden taustat joita on muunneltu minun "viaksi"ja ruvettu puhumaan netissä huonosti,Ja vanha sanonta "asiakas on aina oikeassa" pitää tälläkin rintamalla paikkansa minkäs teet ihminen on tälläinen.jos ei omatunto kestä niin laitetaan toisen viaksi.

Raussille vielä tarkennusta.

Asiakas töitä teen noin 10-12 tuntia päivässä ja muuna vapaaaikna sitten teen muita hommia,lapset ja perhe+harrastukset:)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo.. Elä Marko ihan niin tosissaan ota.. Toi meikäläisen kommentti on perustunut ainoastaan netistä luettuihin tuntemattomien kommentteihin eikä kyllä ihan tollasta pitäs noin vaan laukoa. Joku saattaa miutakin vissiin uskoa?

 

Täytyy kyllä sanoa, että en mie edes tollasta hommaa uskaltain lähteä tekemään vaan esim pakosarjat tekisin ainoastaan suoraan autoon, ilman kiirettä ja ottaisin siintä hinnan... Sillä ei markkinoilla pärjää joten...

 

Miulla nyt on yleensäkin niin, että en luota omia värkkejäni oikeestaan kenellekään. En edes säilytykseen. Hirvitti aika oikeesti kiikuttaa kannet koneistamoon seetitöitä varten.

 

Voi olla, että toi yks tyyppi ton konetapauksensa kanssa on vähän käsi keskellä peukaloa, koska kun kattoo 600hv kuplaa ja lukee sitä tekstiä on vaikea uskoa samaksi mieheksi. Voi olla tekstissä vähän vikaa.

Link to comment

soon varmaan niin jotta ne jotka lukee lehdestä mikä olis hienoo ja pyytää jotakin firmaa toteuttamaan sen hienon ja sittenkun itse ei osata käyttää tai jotain vastaavaa (eikä lehdissä tai internetissäkään ei ole ohjastettu) niin sitten kirjaudutaan maailman joka toiselle autofoorumille ja postataan sama itkuvirsi, kenties lisätään vähän respect-lisää matkan varrella.

 

jos joku joltakin ostettu osa hajoaa niin luulisi järjen sanovan että on ihan viimeinen asia alkaa jossakin foorumeilla huutelemaan ja haistattelemaan.

 

siltä vain välillä tuntuu....kenellekään henkilökohtaisesti kohdistamatta.

 

ja tuohon ensimmäisen viestin linkkeihin jne/tms...en epäile sitä etteikö StreetTurbon Marko asiaan osaisi, kyllä drag-kuplasta hyvin selviää mihin sillä pajalla pystytään jos vain asiaksi otetaan ja asiakas osaa kertoa selkeästi mitä halutaan ja miten.

Link to comment

Yleisesti todeten täytyy muistaa asiakaspalvelun kaksi hyvin tärkeää sääntöä (tutkimustuloksia):

 

3/11 -sääntö: "Tyytyväinen asiakas kertoo saamastaan hyvästä palvelusta kolmelle ystävälleen, mutta tyytymätön asiakas kertoo kielteiset kokemuksensa 11 muulle henkilölle."

 

1/12 -sääntö: "Yhden kielteisen palvelukokemuksen korjaamiseen vaaditaan 12 myönteistä kokemusta."

Link to comment
Yleisesti todeten täytyy muistaa asiakaspalvelun kaksi hyvin tärkeää sääntöä (tutkimustuloksia):

 

3/11 -sääntö: "Tyytyväinen asiakas kertoo saamastaan hyvästä palvelusta kolmelle ystävälleen, mutta tyytymätön asiakas kertoo kielteiset kokemuksensa 11 muulle henkilölle."

 

Se oli 1/7 jossain vaiheessa.

 

Mutta nyt Internetin aikana suhde on muuttunut radikaalisti... kiitos mm. autofoorumien. Yksi positiivinen kokemus ei välttämättä synnytä yhtään ainoata viestiä. Yksi negatiivinen viesti leviää kulovalkean tavoin tuhansille lukijoille ilman että alkuperäisen kirjoittajan tarvitsee kirjoittaa edes kahta kertaa. Jos kyseessä on ns. "geneerinen" palvelu, esim. auton tuning osia mihinkään yhteen merkkiin rajoittumatta, niin se ei pysy yhdellä foorumilla millään.

 

No ok, jos vertailun vuoksi otetaan se yksi positiivinen viesti, niin sekin leviää ensimmäisessä foorumissa yhdellä postauksella muutamille lukijoille, mutta yleensä se jää siihen. Suhde on silti äkkiä 1/4000

 

Ei luulis olevan varaa huonoon asiakaspalveluun...

 

Jan

Link to comment

Niinhän se on myös jos ostetaan vaikka kunnollinen pro- luokan digirunko, vaikkapa Canon 1Ds MkII ( http://www.akiba.fi/productinfo.php?id=3196&page=kamerat) ja maksetaan siitä sen n. 7400,-€ tai vaikkapa huomattavasti halvempi myös pro- sarjan runko 1D MkII reilu 4200,-€ (http://www.akiba.fi/productinfo.php?id=1661&page=kamerat) ja laadukkaat putket päälle (n. 500->6500,-€/kpl) + muut pakolliset hilkkeet; esim. salama 580 EX n. 500,-€ (http://www.akiba.fi/productinfo.php?id=2887&page=kamerat) sekä muut pakolliset hilkkeet... eli yhteislaskua tulee aika mukavasti, eikä sitä kuitenkaan osata käyttää oikein ja ne esim. särkyy, tai mikä vielä pahempaa, kamera ei otakkaan automaattisesti niitä pro- luokan kuvia... sehän on selkeästi myyjän ja valmistajan vika! ;o)

 

Huom. tämä ei ollut mikään firman mainos tms. vaan laitoin linkit ihan vaan niitä varten ketä kenties kiinnostaa?...

 

ps. sama asia pätee myös "semi- pro" sekä ihan vaan halvempiin harrastajaversioihinkin... ;o)

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

 

Ei luulis olevan varaa huonoon asiakaspalveluun...

 

Minulla ei ole ikinä ollut huonoa asiakaspalvelua,kertoohan esim toi ilmasta virtausmittaustakin jotain.

Nyt vaan on sellaine tilanne että toi ko asiakas kertoilee ihan mitä sattuu miten sattuu.

 

Olin valmis tulemaan vastaan asiassa (ei tarkoita sitä että olen tehnyt virheen,joustaminen ei tarkoita sitä että myöntää syyllisyyden),että hommaan koneeseen osia esim lohkon ym...

Asia on ihan päivän selvä miksi moottori leikkasi kiinni,voitelun puutteesta Asiaa on tutkittu niin koneistajan näkökulmasta kuin muidenkin alan miesten kesken.Lohkoa ja muita osia voi tulla kattomaan jos on lähistöllä.

Tai kertoohan faktatkin puolestaan.

-kiertokangen laakeripinnat on kiillottuneita tasaiseti joka kaulalta

-nokka-akselin laakeripinnat on kiillottuneita tasaiseti joka kaulalta

-ahtimessa on päittäiväljystä

-lohkon seinämässä/männissä on naarmuja

Jos noissa paikoissa olisi ollut voitelua niin kaikki olisi hyvin.

 

Tämä ko asiakas on saanut käydä laittamassa omaa autoaan työmaallani niin paljon kun on halunnut ilman minkäänlasita korvausta.Olen kuskaillut asikasta pitkin ja poikin ettei tarvitse kävellä tai ajaa linikalla(omalla työ ajallani).Ja kaiken kukkuraksi saan tälläisen jutun liikenteeseen.

 

Esim kun lastutan auton niin annan oman autoni lainaan jotta asiakas pääsee käymään esim kaupungilla.Kuka muu tekee niin?(ilman minkäälasita veloitusta).

 

Annan korotonta maksuaikaa tarpeen mukaan ja miten maksupoitiikka käy asiakkaan lompakolle parhaiten kun on kysymyksessä isoista summista.

...............Mutta kukapa näitä asioita muistaa silloin kun ruvetaan tälle linjalle.

 

Eikö tämä ole asiakaspalvelua parhaimmillaan!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuli muuten mielen, että kertokaan joku, kuka tuolla vesivehmaan forumailla on enenmin pyöriny, että onko siellä todella foorumit notkollaa lahopäitä, ketkä on heti katkeria kun tilattu pakosarja ei ohittanutkaan sitä jälkikäteen autoon asennettua isompaa ohjaussimpukkaa?

Link to comment

vesivehmaafoorumilla on noin 75% kävijöistä juuri niitä jotka lukee lehtiä ja sitten itkee jos joutuu pakosarjan pultinreikiä vähän vinguttamaan kun ei sovi laakista paikalleen.

 

karkeasti, mutta suunnilleen tuollainen kuva mulle on siitä porukasta yleisesti vain tullut. toki samaan hengenvetoon todetaan että löytyy myös henkilöitä joilla pysyy työkalut käsissä ja jälki on sen mukaista!!

 

Markon edellä kertoman perusteella tuosta ei juuri asiakaspalvelu parane! Plus sitten vielä se kaikki että suostuu vielä täällä foorumeilla kertomaan avoimesti ratkaisuista miten pitäisi toteuttaa jotta tulisi hyvä niin 100-pistettä lähtee täältä matkaan laakista.

Link to comment

 

Ei luulis olevan varaa huonoon asiakaspalveluun...

 

Minulla ei ole ikinä ollut huonoa asiakaspalvelua,kertoohan esim toi ilmasta virtausmittaustakin jotain.

Nyt vaan on sellaine tilanne että toi ko asiakas kertoilee ihan mitä sattuu miten sattuu.

 

 

Sorry Marko, en tarkoittanut sinua, vaan yleisesti.

 

Jan

Link to comment

Ja taassa tuli tänään meikäläisen talliin yksi risti seinälle lisää merkiksi Streetturbolta saadusta hyvästä asiakaspalvelusta. K-jetti tietoutta tuli puhelimessa bensanhöyryistä kärsivän harrastajan tueksi kuin apteekin hyllyltä. Kiittää ja kumartaa.

Link to comment

Ruahahah repesi pälli noita keskusteluja lukiessa.

Päähenkilö oli tekemässä ryhmäkannetta, saanut jo 2 mukaan siihen, jonka jälkeen huomannut ettei Suomessa sitä voi tehdä :D :D

 

Asiallinen vastine Streetturbolta, juuri tuollainen pitääkin tehdä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo.. Tyypillä on vissiin vähän kuulat sekasin.

 

Tuolla oli puhetta siintä öljypaneventtiilistä. Eiks se oo niin, että vaikka tuo jumittuisi, niin varotusvalon anturi on jossain sen jälkeen, eli jos ei oo painetta, niin valo syttyy?

Link to comment
Guest Jarkko Hakanen

No, ei ole kuulat sekaisin mutta haluan selvittää vian.

 

Siksi kysynkin teiltä, kun täällä on enemmän tietämystä asioista.

 

200sx:ssä on turbon öljykanavassa 1.5mm reikä mikä rajoittaa turbolle menevää öljyn määrää, insinöörit varmaan ovat laittaneet sen tarkoituksella sinne. Se rajoittaa turbolle paineen 2baariin, muualla on tällöin 4 baaria.

 

Nyt sitä ei ole. Voisiko se selittää sen että paineet olivat paikallaan ollessa kunnossa, mutta kun koneeseen tulee vastusta ja ahdin pyörii kovempaa, öljyä menee ahtimesta riippuen läpi niin paljon jotta koko järjestelmän paine tippuu ja paine ei riitä enää ahtimellekaan vaikka öljyä menee sen läpi?. Aika rajoilla paineet ovat olleet jos niin on. koska öljynpaine valo ei ole kertaakaan vilahtanut.

 

Ja Markolle anteeksipyyntö, en ala toisen leipää syömään enää ja korjaan tilanteen parhaani mukaan. Minulla ei ole muuta menetettävää kuin osien hinta, toisilla taas "hieman" enemmän. Ja saa haukkua parhaansa mukaan, olen aika rauhallinen yleensä, mutta kun asioita kasaantuun niin lopulta, kun tuollaista tapahtuu voitte kuvitella fiiliksen...

Link to comment

Hyvä että Jarkko ja Marko saitte juttunne sovittua.

Joskus näiden autojen kanssa toimiessa Mr Murphy käy kylässä ja jälki on sen mukaista.

Se on kuitenkin pääasia että saatte vietyä hommat loppuun asti molempi tyydyttävällä tavalla.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...