Jump to content

-55 Oiva ja -54 Sulo


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jahas jahas pikku updatee... Toka vauhtis valmis. Nyt menee jo peukalo suuhun. Hyviä arvauksia mistä vois johtua vauhtisten rikkoontuminen???

 

Vauhtikset ei ole olleet valua vaan ihan kunnon materiaalia.

 

Oireet:

Startatessa pyörii ok mutta kun tapahtuu puristus/sytytys niin startti / vautis sanoo krakkrak, ihan kuin hyppis hampaiden yli... no tän jälkeen muutama lisä yritys ja vauhtis on valmis. Edellinen vauhtis kesti kauemman... =D

 

Tehty ennen uuden vauhtiksen koittamista:

Vaihdettu startin pusla

vaihdettu vauhtis ja säädetty päittäsvälys.

 

Mitäs sitte? uutta vauhtista sisään ja sama homma???

 

-Puide-

Link to comment
Hajoaako nuo kehät aina ennen kuin kone on tulilla? ettei kone koittas pyörähtää väärään suuntaa jolloin bendiksi lyö lukkoon ja katkasee hampaat.

 

Jep näin juuri, kehät hajoo ennen kuin kone käynissä. Tuotapa en ole ajatellutkaan. Tosin miksipä se yrittäis väärään suuntaan? =)

 

Startti on myös uusi joten solenoidissa ei varmaan vika, koitettu myös tehokkaammalla startilla ( eka vauhtis meni sillä).

 

-Puide-

Link to comment
Vähennä ennakkoa startti kierroksilla. paljon on nyt?

Ah jotenkin toivoin jotain muuta syytä... =)

 

Mega + hukkis.

Ennakko on 10 Startatessa.

Syytä kuitenkin tarkistaa asetukset taas kun saa läppärin kuntoon. =D

 

-Puide-

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jännän näkösiä vauhtiksia,näyttää aika painavaltakin tuo sun vauhtis kun starttikehääkään ei oo kevennetty,ihmettelen miten menee tuollalailla paskaksi. Tietenkin jos siellä on painava vastapainoakseli+painava kytkin+joku 6kg läski vauhtis perässä niin siinä on pyörivää massaa niin rajusti että kun lyö takaisin startatessa, niin ratas hajoaa. Ihme kun startti ei hajoa silti ensin. Epäilen silti että jossain mitoituksessa on vikaa ei nuo tapaa tuollalailla hajota.

 

Ihan kuin vauhtipyörä vemppais sen verran hammaskehästä jottei ottaisi joka hampaalle kunnolla...

 

HUOM!

Ootteko mitannut kun kone paikallaan että starttimoottorin ratas menee tarpeeksi pitkälle hammaskehällä yleensäkkään? Nuo palat on lähtenyt tuosta ulommasta reunasta tolleen,nuo mitatkin voi heittää miten sattuu, kun siellä ei varmaan montaa alkup. vw osaa oo jäljellä...

Mittaa koskemattomasta 12V vakiomoottorista starttikehän ulkopinnan ja moottorin keskityspinnan väli lohkossa ja vertaa omaasi.

Link to comment

En ole vissiin laittanut nettiin kuvia joissa vauhtipyörästä on hampaat pois koko leveydeltään, eli startin ratas menee kyllä tarpeeksi pitkälle.

 

Painoltaan tuo eka limppu oli 5,4 kg ja toka 5kg. onko se sitten painava en tiä? en iteasiassa ole sen kummemmin tuota painoa ikinä ajatellut.=D Ehkä ensi talvena keskityn siihen.

 

Vemppaamiseen en oikein usko, koska kaikki on tasapainotettu ja tarkistettu ennen kasaamista. Ja nyt kun on jakaja kiinni mitään tuollaista ei ole edes yrittänyt tehdä. No tietty sytty osu jakajalla kerralla oikein... No melkein perus 180 astetta eka ohi... =)

 

-Puide-

Link to comment

Ekat testit ajettu Kauhajoella, pikkasen tynkä testiksi jäi vain 2 vetoa.

 

Ongelmia kaasuvivuston kanssa ja sitten läppäri heitti volttia joten säätäminen ei onnistunut ollenkaan kun ei saanut logia, pelkkää blue screeniä vaan ja sen perusteella on vähä vaikee... =D

 

Pääasia että kone ja vaihteisto on edelleen yhdessä palassa!

Aika ei mikään mairitteleva ole 13,56@157km/h mutta tästä on hyvä jaatkaa.

 

Tosta videoo

http://rotta.markopuikkonen.com/?p=580&preview=true

 

Nyt näköjään sataa vettä joten mun osalta Vaasan kisa jää väliin vaikka huomenna olisi varapäivä. Harmi!

 

-Puide-

Link to comment

60 jalkaset oli 2,3-2,4sek joten niistä lähtee takarenkaiden kulkien säädöllä, siis jousipainetta lisää, iskarin säätöä eli jäykemmäx napsu kerrallaan testaten, burnis jotta renkaaseen pitoo ja se alhainen rengaspaine. Seoksii ja syttyy kohilleen niin awwot se menee 11 puolelle =) mutta vaatii paljon säätöö, paljon onnistuneita lähtöjä tai sikana rahaa ja isomi, tehokkaampi, kietävämpi pata =)

Link to comment

Joo 60 jalkaset on mulla aina ollu huonoja = en osaa =D

No eiköhän tuo tuosta kun saa lähtöjä alle, säätöö burniksia yms sit BSD:ssä ellei Patavahti anna lupaa lähtee myös Poriin. =)

 

Kone tuntuu ihan ok ny en taida tehdä sille mitään nyt hetkeen, jos se vaikka olis sitten ens kesänä heti toukokuus ajokunnossa. =) noo tämähän ei tietenkään tule pitämään! =D Niin no tietty säätämistä mutta...

 

-Puide-

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tzik zak romu ovaali ( Jere 3v nimitys) penkitetty ja säädetty eilen.

Tulokset oli ihan mieltä hiveleviä

195hp @ 6700 rpm 230 NM 5100rpm ja tämä siis takapyörä teho, Häviöö oli sen verran, että kone tehoksi dyno laski 234hp ja 266Nm. =)

Harmittavat 5hp:ta jäi takapyörä teho tavoitteesta mutta täytynee olla pitkinhampaim tyytyväinen ja tietty WADD#4:seen parannettavaa. =) Pieniä ongelmia oli edelleen mutta nämä saadaan kyllä hoidettua. =)

 

Penkissä kävi myös muita mielenkiintoisia laitteita, joista asian omaisten luvalla tulee rapsaa... Videoo tulee illemmalla blogiin.

 

-Puide-

Link to comment
  • 1 month later...

Jaaha ei ny vielä hanskoja naulaan tälle syksylle... Jos koitettais saada se saakelin 200hp takapyörältä vielä. =)

 

Resepti on selvä RE 85 ja imarien sekä pakosarjan pituuksien optimointi. Pakosarja nyt on alku käyrien pituudelta mitä on mutta säädetään kollektori/stingeri kokoja vielä pikkusen. =)

Läpän ja tötterön yhteis pituus nyt 105mm, cb:n pelkän kaasuläpän pituus 100mm =) Nyt imarin, =kannen kanava+imusarja+läppärunko+tötterö, pituus pitäisi olla optimaalinen.

 

Season2011-111.jpg

 

Season2011-113.jpg

 

Jotain höpöhöpöö lisää...

 

-Puide-

Link to comment
  • 4 months later...
Guest fgronlun

Juu sun kannattais ottaa tavotteeksi saada auto valmiiksi ensi kuuhun mennessä niin ehtisit jo sitte ajaa alkukesästä :D :D

Meinaa vaan jos ottaa huomioon sun edellisten vuosien ajotuksen :D :D

Link to comment
Guest fgronlun
No sepä se... =D No eihän tässä nyt vielä kiire oo, eihän?

 

-Puide-

 

Pikkasen paineita sulla pitäis olla koska oletan että 200 pyörähepan raja pitäis mennä rikki kevään WaDD:ssa

Link to comment
Guest fgronlun

Pitäisköhän alkaa kehitteleen jotain stock stroke skabaa..

 

Vapareilla säännöt vapaat paitsi että pitää olla 69 poraus.

 

Ahdetut max 85.5 porauksella ja polttoaine syöttö kaasuttimella ja vakio kannet orkkis venoilla

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ku ei jaksa / pysty kasata koneita noudatin fredden ohjenuoraa ja tehdään tästä "näyttely" auto sitte! =D

 

Juu sun kannattais ottaa tavotteeksi saada auto valmiiksi ensi kuuhun mennessä niin ehtisit jo sitte ajaa alkukesästä :D :D

Meinaa vaan jos ottaa huomioon sun edellisten vuosien ajotuksen :D :D

 

 

Sydäntakavalot poks...

 

54Season-2012-018.jpg

 

Ja ristus notta ruosteeton ovi!

54Season-2012-009.jpg

 

Lisää mutinaa blogissa...

 

Jaa mistäs nopeiten näihin sydän takavaloihin tiivisteitä???

 

-Puide-

Link to comment
Melkein piti mennä omaan talliin katsomaan, että onko joku pöllinyt mun läppikset. On meinaan ihan saman näköiset rungot ja imutorvet! 2" läpät?

 

t. Mika

 

=) Nää tuli mulle muistaakseni Jyriltä joku vuosi takaperin, olisko joku teettänyt näitä enemmän? Imutorvet on Berg kopiot, runkojen mukana tuli itse tehdyt jotka saivat lähteä. :) Onko sun omissa miten ratkaistu tuo tyhjäkäynnin säätö? =D Näissä kun ei ole oiken mitään sitä varten, viime kesänä piti oiken oikeesti virittää ihan paska systeemi että sai edes jonkinlaisen tyhjäkäynnin... :)

 

-Puide-

Link to comment
Tyhjäkäyntiventtiilillä?

 

No ee... Toihan olis ihan jees, mutta miten mä laitan tyhjäkäynti venttiilin tupla läppärunkoiseen moottoriin? En hiffaa, johtuu varmaan siitä etten jaksa ajatella koko toimintaperiaatetta. =D Tai no jos sen verran että periaate kai syöttää läpän ohi ilimaa jonkun venttiilin kautta, mutta miten tuon toteuttaa helposti kun on 4 läppää? =)

 

CB rungoisssahan tuo säädetään ihan niinkuin tupla kaasareissakin, skruuveilla, helppo ja yksinkertainen ja toimikin ihan hyvin.

 

-Puide-

Link to comment

=) Nää tuli mulle muistaakseni Jyriltä joku vuosi takaperin, olisko joku teettänyt näitä enemmän? Imutorvet on Berg kopiot, runkojen mukana tuli itse tehdyt jotka saivat lähteä. :) Onko sun omissa miten ratkaistu tuo tyhjäkäynnin säätö? =D Näissä kun ei ole oiken mitään sitä varten, viime kesänä piti oiken oikeesti virittää ihan paska systeemi että sai edes jonkinlaisen tyhjäkäynnin... :)

 

-Puide-

 

Noi sun taitaa olla kopiot Scatin läppiksistä? Mulla tietääkseni on Scatin läppikset ja niissä on rungossa kanavat ja ruuvit tyhjäkäynnin säätöön.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...