Jump to content

Pallonivelkeulaiseen kuplaan hammastanko-ohjaus...


-Alex-

Recommended Posts

Nyt kun on possun jarrutkin joka nurkassa, aattelin jos vaihtais iänikuisen simpukkaohjauksen hammastanko-ohjaukseen?

 

Vissiin ei oo porukka ainakaan katukäyttöön paljoa rakennelleet täällä sellaista? Kisa-autoissa näkyy enemmänkin olevan..

 

Vinkkiä yms. sopivia komponentteja olis kiva tietää, myös valmista pakettia on saatavilla:

 

lenkung2.jpg

 

Päällekkäiset A-mallin tukivarret olis kans kiva coil-overeineen, mutta tätä ei varmaan saa millään läpi katsastuskonttorilla

 

Wishbone%202%20side.jpg

Link to comment

Joskus pykäliä lueskelin kohtuu tarkkaankin ja hiukan kyselin aiheesta konttoriltakin. Sellainen mielikuva aiheesta jäi, että kyllä tukivarsimuutokset olisivat mahdollisia, kunhan käyttää tehdastekoisia osia ja oman työn tekeminen jää korvakkeisiin.

Link to comment
Päällekkäiset A-mallin tukivarret olis kans kiva coil-overeineen, mutta tätä ei varmaan saa millään läpi katsastuskonttorilla

 

Eihän tuolle ole mitään estettä jos se on tehdastekoinen ja ko. automalliin tarkoitettu. Itse jos tekee niin saattaa inssi hiukan haukotella...

Link to comment
Päällekkäiset A-mallin tukivarret olis kans kiva coil-overeineen, mutta tätä ei varmaan saa millään läpi katsastuskonttorilla

 

Eihän tuolle ole mitään estettä jos se on tehdastekoinen ja ko. automalliin tarkoitettu. Itse jos tekee niin saattaa inssi hiukan haukotella...

 

Juu, mutta eri asia sitten että luetaankohan tuota sarjaa tehdastekoiseksi. Toki laserilla leikattuja levyosia siinä näyttää olevan ja kaikinpuolin suht asiallinen.

Link to comment
Ainoa asia mikä hieman vaatii pohtimista on ohjausiskunvaimentimen kiinnitys.

 

Ohjausiskarihan on vain simpukkaohjauksen juttuja, hammastangon kanssa siitä ei mitään hyötyä ole. Asiaa tuntematon katsastusmies tosin saattaa nikotella jos se puuttuu, mutta hammastangon kanssa sitä ei tarvita. Eipä 1303:ssakaan hammastangon kanssa sitä ole, jos oikein muistan...

Link to comment
Ainoa asia mikä hieman vaatii pohtimista on ohjausiskunvaimentimen kiinnitys.

 

Ohjausiskarihan on vain simpukkaohjauksen juttuja, hammastangon kanssa siitä ei mitään hyötyä ole. Asiaa tuntematon katsastusmies tosin saattaa nikotella jos se puuttuu, mutta hammastangon kanssa sitä ei tarvita. Eipä 1303:ssakaan hammastangon kanssa sitä ole, jos oikein muistan...

 

Oikein ookke muistat. Joissain saksalaisissa vw-puljuissa tarjottu aftermarket ohjausvaimenninkittiä, mutta pusliltaan ym osiltaan kunnossa oleva 1303 ei tarvitse hammastangon rinnalle vaimenninta.

 

Onks alexilla käynyt mielessä että jos sittenkin olis projektikohteeksi ottanyt 1302/1303 kuplan... irssit valmiina, hammastangon jälkiasennus lähes bolt on jos simpukka-aikakuden 1303 möhkö jne..., tiettyjen porsaspalikoiden laitto helpompaa jne...

Link to comment

Tietty on käynyt mielessä, mutta std 1300 vm 72 on ollut aika kauan perheessä, ja musta se on paljon kauniimpi kuin möhkökeulainen 1303 kaarevine tuulilaseineen, kojelautoineen ja norsuntassu takavaloineen :D

 

Ja standardi on myös keveämpi kuin superbeetle. Myöskin kaikissa 1303:ssa ei ole tietääkseni hammastanko-ohjausta, vaikka se saattaakin olla bolt on. Mä halusin (tottakai) possun alutukivarret jarruineen taakse, sinänsä irssittäminen ei ole niin iso juttu.

 

Okei, nämähän henk. kohtaisia mieltymyksiä sekä tekosyitäkin vähän :D

Kyllä silti vanhempiinkin kupliin saa pienellä vaivalla (mikä on kellekin pieni vaiva) porschen palikoita ruuvattua.

Link to comment

Niin, en ota kantaa siihen tarvitaanko tuota iskunvaimenninta hammastangon kanssa vai ei, mutta katsastuskonttorin tulkinnan mukaan sellainen siellä PITÄÄ olla. En ota kantaa siihenkään, tulkitsiko konttori asetusta oikein vai väärin.

 

Joka tapauksessa kakkoskopan tangoilla jää itse tehtyjen/teetettyjen osien määrä hyvin pieneksi. Ja volkkaristin näkökulmasta ehkä tärkeintä on se, että osia tähän muutokseen saa lähes ilmaiseksi. Usein saa jopa kolffin kaupan päälle.

Link to comment
Niin, en ota kantaa siihen tarvitaanko tuota iskunvaimenninta hammastangon kanssa vai ei, mutta katsastuskonttorin tulkinnan mukaan sellainen siellä PITÄÄ olla. En ota kantaa siihenkään, tulkitsiko konttori asetusta oikein vai väärin.

 

Joka tapauksessa kakkoskopan tangoilla jää itse tehtyjen/teetettyjen osien määrä hyvin pieneksi. Ja volkkaristin näkökulmasta ehkä tärkeintä on se, että osia tähän muutokseen saa lähes ilmaiseksi. Usein saa jopa kolffin kaupan päälle.

 

Olisiko Lassella näyttää kuvia, käsitin että sulla olis sellainen omassa autossasi? Mitä osia pitää itse tehdä?

Link to comment
Niin, en ota kantaa siihen tarvitaanko tuota iskunvaimenninta hammastangon kanssa vai ei, mutta katsastuskonttorin tulkinnan mukaan sellainen siellä PITÄÄ olla. En ota kantaa siihenkään, tulkitsiko konttori asetusta oikein vai väärin.

 

Joka tapauksessa kakkoskopan tangoilla jää itse tehtyjen/teetettyjen osien määrä hyvin pieneksi. Ja volkkaristin näkökulmasta ehkä tärkeintä on se, että osia tähän muutokseen saa lähes ilmaiseksi. Usein saa jopa kolffin kaupan päälle.

 

Jaa, neljää eri hammastangollista 1303 kuplaa vuosien mittaan leimalla käytellyt ja koskaan ei ole yksikään katsastaja kysellyt ohjausvaimentimen perään. Onkohan katsastajat syyllistyneen huolimattomuuteen??!!

Link to comment

Jaa, neljää eri hammastangollista 1303 kuplaa vuosien mittaan leimalla käytellyt ja koskaan ei ole yksikään katsastaja kysellyt ohjausvaimentimen perään. Onkohan katsastajat syyllistyneen huolimattomuuteen??!!

 

Lasse varmaan tarkoittaa vääntösauvallista kuplaa. Niissähän kun muutoskatsastaa esimerkiksi 1600 moottorin alkuperäisen 1200:n tilalle, niin vaaditaan ohjausvaimennin. Ei tosin mun kirpussakaan ole ko. vaimenninta vaikka on 1600.

 

t. Mika

Link to comment

Kuulemma pitäis olla aika paljon vakaampi ajaa hammastankoinen vääntösauva kupla kovissa nopeuksissa, sitä mieltä ainakin oli joku saksalainen volkkariharrastaja. Toki aika suositeltava juttu että raidetangot ovat samanmittaisia.

 

Täs pari erilaista toteutusta, tai toinen on ihan samanlainen kuin ensimmäinen sarja.

 

100_0667.jpg

 

100_0130.jpg

 

683531.jpg

 

683530.jpg

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... n&start=20

Link to comment

kiitoksia vastauksesta, mutta muistelisin jossain oolleen puhetta, että jos orginaalissa versiossa raidetangot lähtevät vierekkäin olisi se myös muutoksen jälkeen oltava samalla tavalla. Silloin golffien hammastangot ei kävisi kuplaan, oonkohan nähnyt unta vai voiko joku vahvistaa tai kumota? Tai sitten katsari päättää haluamallaan tavalla :)

 

-Tuomas-

Link to comment
Poloissa ja derbyssä on vakionakin tuon tyyppinen hammastanko, että samasta pisteestä lähtee ohjausvarret. Golf 1 ja 2 koppaisesta en tiiä, mutta muistelisin että perinteinen hammastanko niissä.

 

Aika monessa muussakin konsernin tuotteessa on tuo hammastanko, jossa raidetangot lähtee samasta pisteestä.

Link to comment
  • 2 months later...

Aattelin tilata ton hammastanko-ohjaus sarjan, sitten varmaan kopion kaikki osat. Ketäs kiinnostais saada mittakuvat tuosta sarjasta ja mahdollisesti laserilla leikatut kiinnikkeet(luvassa vähän hitsaustyötä sekä sorvausta)? Noi hammastangon ja raidetankojen kiinnikkeethän saa suoraan volkkarilta, ei maksa yhteensä kovin paljoa.

 

http://eshop.original-teile.de/index.ph ... =871419313

 

http://eshop.original-teile.de/index.ph ... =867419743

Link to comment

Kuis tuo bumbsteerinki menee golfin tangolla ku se kuitenkin on aika lyhyt lähtiessään paketin molemmista päistä. Tietty jos jousto on haettu aika pienelle alueelle ni ei o ongelma, mutta tunkilla ylös nostaessa tulee ihana haritus :D

Link to comment
pumpsit olisi silloin ongelma myös kolffeissa, jotka lienee noin jotenkuten ajettavissa olevia ruhonsiirtimiä.

 

Ei.

 

Golfissa on suunnilleen samanmittaiset alatukivarret ja samalla geometrialla kuin raidetangot. Eli kuoppaan ajettaessa etutolpan alapää siirtyy sisään/ulos suunnassa kutakuinkin saman verran kuin raidetangon pää, ja haritus/auraus pysyy kutakuinkin muuttumattomana. Kuplassa taasen ei tukivarsien paikka muutu sivusuunnassa, joten kuplassa kuoppaan ajaminen ko. hammastangolla/raidetangoilla aiheuttaa suurehkon muutoksen aurauskulmissa. Kuplassahan on uskomattoman persiilleen tehty geometria jo tehtaan toimesta, raidetankojen ollessa eripituiset, ja tämä saa vakio simpukka ohjauksessa aikaan sen, että toisen pyörän auraus muuttuu huomattavasti toista enemmän, ja auto vetelee puolelta toiselle kuopissa. Golfin hammastangolla tilanne on vakiota parempi koska molempien pyörien auraus muuttuu saman verran, eikä raidetangot sentään kuplan lyhempää tankoa lyhempiä ole, toki mitä pidemmät raidetangot (kiinnitys keskemmällä autoa) sitä parempi on tilanne.

 

Oliko selitetty riittävän epäselvästi vai pitääkö jatkaa?

Link to comment
pumpsit olisi silloin ongelma myös kolffeissa, jotka lienee noin jotenkuten ajettavissa olevia ruhonsiirtimiä.

 

Ei.

 

Golfissa on suunnilleen samanmittaiset alatukivarret ja samalla geometrialla kuin raidetangot. Eli kuoppaan ajettaessa etutolpan alapää siirtyy sisään/ulos suunnassa kutakuinkin saman verran kuin raidetangon pää, ja haritus/auraus pysyy kutakuinkin muuttumattomana. Kuplassa taasen ei tukivarsien paikka muutu sivusuunnassa, joten kuplassa kuoppaan ajaminen ko. hammastangolla/raidetangoilla aiheuttaa suurehkon muutoksen aurauskulmissa. Kuplassahan on uskomattoman persiilleen tehty geometria jo tehtaan toimesta, raidetankojen ollessa eripituiset, ja tämä saa vakio simpukka ohjauksessa aikaan sen, että toisen pyörän auraus muuttuu huomattavasti toista enemmän, ja auto vetelee puolelta toiselle kuopissa. Golfin hammastangolla tilanne on vakiota parempi koska molempien pyörien auraus muuttuu saman verran, eikä raidetangot sentään kuplan lyhempää tankoa lyhempiä ole, toki mitä pidemmät raidetangot (kiinnitys keskemmällä autoa) sitä parempi on tilanne.

 

Oliko selitetty riittävän epäselvästi vai pitääkö jatkaa?

 

Kyllä mää ny olen kolffia kohtuullisena ajettavana pitänyt. Mitään sellaista en ole väittänytkään, että eri jouston vaiheissa auraukset pysyisivät jossakin optimissa. Jos pysyisi niin mikä se optimin pitäisi olla? Aina voidaan teoretisoida ja vääntää sitä sun tätä viisastelua, mutta onko sillä sellaista käytännön merkitystä, jonka normaalissa katuliikenteessä huomaisi? Kolffin tangolla saa riittävän pitkät ja riittävän saman mittaiset raidetangot, kolffiin kuin kuplaankin. Mutta kukin tekee tavallaan.

 

Jatka toki, minen.

Link to comment
Jatka toki, minen.

 

Niin, siis tarkoitin sitä, että golfissa ei tapahdu sitä aurauskulmien muutosta, koska tukivarsi liikkuu saman verran kuin raidetanko, siksi se golffi saattaa kohtuulliselta tuntuakin. Kuplassa taasen tapahtuu muutos joka vaikuttaa aurauskulmiin, mutta tilanne on silti parempi kuin kuplassa alunperin simpukkaohjauksella, mutta ei yhtä hyvä kuin golfissa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuon polon/derbyn tangon sisältävän sarjan. Samana päivänä tuli myös boxsterin/996:n 17" varapyörä, luulis mahtuvan melkein minkä jarrujen kanssa vain, rengaskoko kylläkin vain 105/95R17 :D Näyttää kyllä aika isolta halkaisijan puolesta, että mahtuuko koloonsa sitten...halkaisija 631mm, mutta originaali rengaskoko 155R15 pitäis olla aika samankokoinen.

 

http://users.tkk.fi/lkytomaa/2cv/rengas.html

 

 

141220102.jpg

 

14122010.jpg

 

boxsterspare1.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...