Jump to content

Pallonivelkeulaiseen kuplaan hammastanko-ohjaus...


-Alex-

Recommended Posts

No joo, onhan noita laajalla hintaskaalalla, uutta, käytettyä, kunnostettua, tarviketta(?) jne. Tiedä sitten että mikä selittää noin suuren hintaeron uusissa tai uudennäköisissä, huh huh. Pitääpä laittaa s-postia firmaan. Lähettäis takaisin, mutta kopiois osat ensin :D

 

Kiinnikkeeseen ei tulis montaa osaa, kaikki voinee tehdä 3-4mm paksuisina laserleikkeinä. Kiinnikkeessä on niittimutterit, ne vois korvata esim 6-8mm paksuilla latanpätkillä tai laserleikkeillä, joihin kierteet tehty. Tai kakkosvaihtoehto että hitsaa mutterit taakse, ei vain ole niin siisti.

 

Osat tuossa setissa maksaa max 250 euroa sinkitys mukaanlukien. Mielessä tosiaan käynyt että kopiois ihan täydellisesti tuon kiinnikkeen. Laserleikkeisiinkin tekis kolot ja nystyrät että loksahtavat kuin legot toisiinsa.

 

Vedetystä akselista tai sopivasta putkesta tekis raidetangot ja sisäpäihin nivelpäät.

Link to comment

Huomasinpa että tuossa Red 9 designin a-arm jousituksessa ei ole vakaajaa ja olka-akseleihin kiinnitetty ohjausvarret hieman heppoisen näköisesti. Sekä näyttää vähän likaa keräävältä kotelolta..

 

Onko käytännön hyötyä coilovereista edessä tavallisessa kuplassa?

 

EZ20Rider20Bug20BJ408x306.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mihin sitä möhkökuplaa tarttee oikein kun on pallonivelkeulaisellakin todella pärjää hammastangon ja IRS:n kanssa, kun porssetkin tulee melkein perä edellä vastaan ;)

 

http://www.myvideo.de/watch/5607224/Por ... ipzig_2008

 

http://www.volksrodderz-south.com/turboboxer-de/

 

http://www.turboboxer.de/

 

http://www.boxergasse.com/html/stefan_p ... inger.html

 

Täällä yhdellä vääntösauvakeulaisella IRS kuplalla ajetaan myös rataa, etuakseli on siinä 1" leveämpi kuin vakioakseli. Jotkut käyttävät puhtaasti ratakäytössä olevassa vääntösauvakeulaisessa jopa 4-5 asteen pystykallistumaa, kuulemma suositus katukäyttöön olisi 2 astetta.

 

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11085

Link to comment
  • 3 weeks later...
Kyllä muuten menee vapaana kätösessä.

 

Näitä on sitten erilaisia. Eilen kädessä irrallista simpukkaa pyöritellen testasin ja alle 3.5 kierrosta pyöri, ehkä 3.3 - 3.4 olisi lähinnä totuutta. Pitää varmaan kaivaa tänään vielä useampi esille ja testata niistäkin niin tulee laajempi otos :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt kun kuplan ajo-ominaisuudetkin on alkanu kiinnostaa, niin valintoja näyttää olevan tulossa. Tuolla http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=537973 ei sitten kehuttukaan täysin uusiksi laittamista - evilC:n kommentit lähinnä.

Mutta sama firma tekee noita coil-over satseja ja jos vähääkään tajusin, niin ne tangot pukin sisällä olis vaan tavallaan pitkiä niveltappeja vääntövarsille - ?

Jos nuo coil-overit toimivat, ja ovat laillisia, niin edelleen puuttuu vakaaja. Voiskohan tässä sitten tehdä niin, että nuo putken tangot (tai vaikka alkuperäiset jouset) oliskin kiinteästi varsissa kuten alunperinkin, mutta ne olis vapaasti liikkuvia pukkiin nähden, jolloin syntyisi aika lailla kallistuksenvakaaja elementit. Vai onko jo kokeiltu useastikin?

Link to comment
  • 1 year later...

Jos vähääkään ymmärrän babelfishin käännöstä tältä http://www.classic-centrum.de/Kaefer_Lenkung_1.htm sivulta, niin TÜV -hyväksyntä on vain palloniveliä käyttävälle ja asennus olkatappiseen keulaan menee omalla vastuulla.

 

Miksi pallonivelkeulaisen hammastankosysteemi ei käy olkatappiseen akselistoon? Onko ohjauksen geometrioissa isoja eroja ja samoin miten paljon se olkavarsi johon raidetangon pää tulee on mitoiltaan erilainen kääntyvyyslinjaansa nähden. Eli tulisiko esimerkiksi olkatappisesta aivan liian nopea ohjauksinen - tai päinvastoin?

Link to comment
  • 4 years later...

Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat:

- keskikappaleen raidetankojen kiinnitiystä varten

- raidetangot

- ristikkonivelet rattiakseliin

 

Hammastankoja myy lähes joka osapulju, mutta tuo keskikappaletta ei ole ilmeisesti varaosana.

Link to comment

Uutta keskikappaletta saa VW-Classic Parts:lta, käytettyjä Derbyistä ja Poloista vuoteen '94 asti.

Polosen raidetangon sisäsilmukkaa saa Motonetistä tai muusta varaosaliikkeestä mutta tuo uniball lienee fiksumpi kuin alkuperäisen kaltainen kumipusla-silmukka.

 

post-103-0-58811700-1470134537_thumb.jpg

 

Linkki muutettu kuvaksi.

Edited by Jiibee
Link to comment

Ainakin viimeksi oli VW Classic partsilla loppunut, samoin ei saanut enään Paruzzin kauttakaan..

 

 

Osan numero on 861419325D

 

http://www.volkswagen-classic-parts.de/mitnehmer-26a614.html

 

http://www.paruzzi.com/vwcp/861419325D

 

http://www.atm-classicparts.de/Mitnehmer-fuer-Lenkgetriebe-Polo-1-Mod-75-81-Polo-2-bis-FgNr-C-200-000

 

Oon tuollaisen vastaavan myös suunnitellut, (halkaistu holkki ja 2kpl leikettä) mutta ei ole ollut tarvetta teettää vielä..

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment

Näyttäis edelleen olevan loppu classic partsillakin... Jos jostain löytynyt näitä, oon ottanut pari varastoon yleensä.

Lisäksi myös tätä käyttäessä tulee jyrsiä hammastangon päähän toiselle puolelle kolo M10 pulttia varten että tämä kalikka tulee oikein päin, polossahan tämä on tuliseinässä kiinni.

post-367-0-02473800-1470129098_thumb.jpg

post-367-0-78345100-1470129535_thumb.jpg

post-367-0-69490800-1470129544_thumb.jpg

post-367-0-78889100-1470129555_thumb.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Tuo vanhempi malli, joka tuo raidetankojen sisemmät päät lähemmäksi ohjausvaihdetta, eli lähemmäksi myös pukkikeulaa on ohjausgeometrialtaan parempi. Jousitusliikkeen mukana tuleva toe in/ toe out muutos vähenee sitä mukaa mitä "edempänä" tuo raidetankojen kiinnityslinja on. Mun olkatappisen viisysin topparista toppariin on n. 2,5 kierrosta

Alex, olisko parempi tehdä raidetangot putkesta että ne olis kevyemmät? Mä käytin Polon alkuperäistä ja kuplanpitkää raidetankoa lyhennettynä.

Link to comment

On varmasti parempi tehdä putkesta tai jopa 6000-sarjan alumiinitangosta. Sopivaa  putkea ei ole usein vain ollut hyllyssä tähän mennessä.  Yks vaihtoehto on porata päät ontoksi niin syvältä kuin saa, esim 100-150mm pitkällä poranterällä, tangon pituus on n. 450-500mm.

Link to comment

Mistä olette löytäneet näihin Polon/Derbyn hammastankoihin sopivat:

 

- ristikkonivelet rattiakseliin

 

 

Voisko joku homman tehnyt laittaa tästä vielä lisätietoja, kuvia, vinkkejä jne.? 

 

Eli miten rattiakseli yhdistetään tuohon Polon hammastankoon pallonivelkeulassa? Mitä osia pitää hankkia, minkä auton ristikoita ja muita osia? Mistä sahataan, hitsataan jne.?

 

Kiitos. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...