Jump to content

T1 1963


metake

Recommended Posts

Aksila tipautettu, huomenna laikka ja kemppi puhuu ja säätöpalat ilmestyy akseliin. Oli erikoinen tunne kun avasi pultteja ja jokainen lähti irti ilman mitään taistelua, ainoa joka kiukutteli oli kallistuksen vakaajan pannat, mutta en jaksanut niiden kanssa painia enempää ja irrotin ne laikalla.

 

Ohjausiskari on kaput, se pitää uusia ja pohjaanlyöntikumit lähti muruina, ja nuo em. vakaajan pannat menee uusiksi. Akselin ja runkoakselin pääty on kovaa kuten oli odotettavissakin, paskaa olikin kyllä sitten riittämiin, pientä putsausta ja akseli takaisin.

 

Aksila.jpg

Link to comment

Näin se homma etenee..

 

Huomenna pitää vielä tarkistaa akselin suoruus ja oikaista tarvittaessa, ja asentaa se takaisin. Ylemmästä vänntösauva pakasta oli lehti poikki, pitää sekin kaivaa vielä jostain huomenna.

 

Palat.jpg

Link to comment
Eikö puhallus ja maalaus vielä kannata samalla?

 

Saa jäädä toiseen kertaan, eipähän pistä silmään auton alta :) Paskaa tuossa oli enimmäkseen ja pintaruostetta. Tänään putsasin akselin paremmin ja vedin ruostesuojavahan päälle, maalataan sitten kun maalataan muualtakin.

 

 

Nyt se on kuitenkin taas pyörillään ja valmis liikenteeseen. Keula jäi nyt mukavaan ajokorkeuteen, kunhan vaan se kesä nyt tulisi että pääsee ajeleen ja katsomaan mille korkeudelle se nokka asettuu. Säädetään sitten lisää jos tarve vaatii.

 

Varaosa-akselista löytyi ehyet jousilatat joten vaihdoin molemmat kun lähemmässä tarkastelussa osoittautui että toisessakin pakassa oli lattoja poikki. Ohjausiskari, pohjaanlyöntikumit ja vakaajan sidesarjat tuli uusittua (Oberschlachter Oy:lle kiitokset joustavista aukioloajoista).

 

Ready.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eipä tää taas niin yksinkertaista ollutkaan, että olis vaan odotellu kesää ja kärpäsiä..

 

Kupla hyyty bensan puutteeseen. Aina kun sammu, niin hetken odottelun jälkeen pääsi taas pienen matkan, joka kerta lyhemmän mutta tallille pääsin kuitenkin. Pumpulle asti ei tullut bensaa, vaikka kuinka puhalsi tankkiin painetta, mutta paineilmalla kun puhalsi tankkiin päin niin pienen posauksen saatteleman alkoi ilma kulkea, ja taas tukkoon kun koitti toiseen suuntaan.

 

Otin tankin pois ja kaikki bensaletkut, putsasin tankin jossa ei kyllä mitenkään paljoa ollut roskia. Puhdistin tankin ulostulon, bensalinjan ja pumppua ennen olevan putken. Purin vielä kaasarinkin ja putsasin sen. Mistään ei mitään ihmeempää tukosta löytynyt mutta pitää taas vaan toivoa että nyt toimisi, huomenna sen näkee.

Link to comment

Kumiletkuissa on mahollista revetä pieni palkeenkieli sisäpuolelta jolloin estää virtauksen, puhaltamalla aukeaa mutta virtauksen mukana uusiutuu (ei välttämällä ilmalla puhaltamalla, tarvii nestettä). Hydrauliikkaletkuissa on joskus tapeltu jonnin aikaa ennenkuin on hiffattu.

Link to comment
Ähää romun ostit Åke the meter :)

 

Kuules Mr. Heinälato, sä oot vaan kateellinen ku sulla ei oo tällaista, noo pääset kesällä ajelulle ni saat siitä lohtua :D

 

Paskat ilmeisesti lähti onnistuneesti putkista ja muualta. Ainakin toimi 50 kilometrin ajelut moitteetta.

Link to comment
Kuinka paljon tuo cal-looker stanssi lisää yliohjautuvuutta - jos nyt sillä on sitten merkitystä sellaisen rakentaneelle...

 

Mulla on molemmissa caster-palat, joten paha sanoa mitä se olisi ilman niitä, mutta ainakaan noiden kanssa ei ajettavuus ole mitenkään huonompi kuin vakio keulalla, siis jos tie on tasainen. Jousitushan tuossa menee ihan vi*uralleen kun joustovarat loppuu kesken ja pohjaa melko herkästi. Sehän ei haittaa mitään jos kuplan saisi kääntymään hiukan vakiota paremmin, mutta yleisesti ottaen keula alas / perä ylös lisää puskemista.

Link to comment
Guest HanttaP

Entisaikaan oli mahdollista liikenteessä kokeilla mutkiinkin ajoa. Kortin saamisen jälkeen ajoneuvo meni tasapuolisesti ulos tieltä ulko- ja sisäkaarteista. Kerran seurasin sadekelillä ralliautoilija A. Lainetta ja kupla pyörähti vaakatasossa ympäri ihan tavallisessa maantien 90 asteen risteyksessä. Nopeutta oli jotain 70 km/h ja renkaina erittäin liukkaat Barumit. Ajo-ominaisuuksia ei kuplissa käsittääkseni ole ollenkaan.

Link to comment
  • 3 months later...

Hyvin on Kupla pelannut, kilometrejä on tullut tämän kevään ja kesän aikana 3500 km ja isompia murheita ei ole ollut, startti ei oikein jaksa aina startata mutta siinäpä viat sitten ovat olleetkin. BIF:iä varten vaihdoin öljyt ja putsasin siivilän ja huomasin että siivilän/kannen kiinnityspulteista yhdestä puuttuu kampikammiosta kierre. Nyt se on väliaikaisella korjauksella paikallaan, mutta pitää tehdä uusi kierre lähiaikoina.

 

Viimeisimpänä tuli asennettua vetokoukku ja BIF:stä ostettu SF-kyltti, vetokoukun sähköt puuttuu vielä:

 

Detail.jpg

 

 

Jotain muutakin roinaa on tullut ripustettua autoon, joten tässä pari kuvaa nykykuosista:

 

Front.jpg

 

Back.jpg

Link to comment
  • 1 year later...
  • 8 months later...
6 voltin akku tuli hommattua, jos saisi tuon käyntiin ja leimalle tuolla tekniikalla. 6 voltin akkulaturinkin jouduin ostamaan sen takia. Autoa on nyt ehditty tutkia hieman tarkemmin ja moottori ei olekaan auton alkuperäinen, vaikka niin aluksi luulinkin. Moottori on koodiltaan D263310X ja numero osuisi vuoteen -67. Tuo numeron perässä olevan X on mulle outo merkki, tarkoittaakohan tuo kierrätyskonetta vai mitä? Sarjanumero on ainakin sellaisilla harakanvarpailla, että ei vaikuta VW tehtaan meistämältä. No, kone pyörii hyvin ja vaikuttaa siltä että sillä voisi leimalle yrittää. Äänenvaimennin pitää uusia, mutta sellainen tarttui Olarista mukaan.

 

Auto on sarjanumeron ja netistä löytyneen tiedon perusteella valmistunut tammikuussa 1963. Väri on koodin mukaan L469 Anthrazit. Jossain vaiheessa auto on ylimaalattu ja vaikka kuvissa onkin hämäävästi sininen, niin oikeasti tuo väri on harmaa. Maalipinta ei ole kauhtunut, vaan liituuntunut, jonka vuoksi sille pitää tehdä jotain (tai sitten ei). Väri vaihtuu matasta kiiltäväksi ja eri väriseksi heti kun autoon koskeen, joten päädyin kiillottamisen ja vahaamisen kannalle. Kuten kuvasta näkyy, niin väri muuttuu aika rajusti. Kun nyt ei vaan menisi pilalle hyvä patina, mutta kyllä auto ansaitsee hieman huolenpitoakin, eikä siitä maalista uudenveroista kuitenkaan tule.

 

Loksu.jpg

 

 

Lähes kaikki verhoilut on sisältä irti, kattoverhoilua lukuunottamatta, ja pienen puhdistuksen jälkeen pitäis alkaa kiinnittelemään ovi- ym. verhoilut.

 

 

 

 

Piti hiukan sisältäkin karistella pussihousulookkia pois, ja kun oli jotain mukavasti patinoituneita vanhoja osasia, niin pulttasin ne ajankuluksi kiinni.

 

 

 

 

 

 

 

Kappasvaan! Veljekset kuin ilvekset. Linjalta ulos tammikuu 1963 myös.

post-5451-13888369331083_thumb.jpg

Link to comment
Kappasvaan! Veljekset kuin ilvekset. Linjalta ulos tammikuu 1963 myös.

Noniin, onnittelut hyvästä valinnasta. Onkohan kuin peräkkäiset yksilöt, mulla valmistenumeron 3 viimeistä numeroa: 400?

 

 

 

Tässä 246

Samalla viikolla ainaski. Montakohan nuita on tuohonaikaa syljetty päivässä pihalle?

Link to comment
Montakohan nuita on tuohonaikaa syljetty päivässä pihalle?

Tammikuussa -63 on valmistettu 63685 autoa, joten se tekee n. 2055 autoa / päivä, jos viikonloputkin on tehty töitä. Eli tuo 3 viimeistä ei näköjään paljon vielä kerro..

 

Eli 9246 on neljä viimeistä... vai menikö mulla yli kaalin? Lauantai-ilta jo pitkällä:)

Link to comment
Eli 9246 on neljä viimeistä... vai menikö mulla yli kaalin? Lauantai-ilta jo pitkällä:)

8400 täällä, eli voisivat hyvin olla saman päivän tai ainakin perättäisten päivien autoja.

 

Ok. lähellä kuitenkin.

Link to comment
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...