Jump to content

T1 1963


metake

Recommended Posts

Uutta projektia pukkaa, ei olekaan kilvetöntä projektia ollut hetkeen aikaan, mutta nyt on, tammikuussa 1963 valmistettu.

 

Vanha sanonta sanoo, että hyvästä on parempi rakentaa, jos tämä nyt olisi sitten sellainen. Viimeksi katsastettu vuonna 1978, sen jälkeen suojattu ja säilötty lämpimään talliin. Mittarissa kilometrejä 37 tkm, ilmeisesti toisella kierroksella vaikka kunnon perusteella voisi olla vasta ensimmäiselläkin. Ehjät alkuperäiset ja siistit verhoilut, penkitkin täysin ehjät. Täysin hitsaamaton auto eikä missään hitsaamista tiedossakaan. Suojamassaa joka puolella, mutta sen alla sisälokareissakin alkuperäinen maali. Alkuperäinen kone ja vaihdelaatikko, kaikki alkuperäistä toki muutenkin. Etupellin alla käyttämätön paikalleen asennettu eberi, kunto kuin uudella, kaikilla siihen kuuluvilla varusteilla, raitisilma venttiileillä ym.

 

Pientä herättelyä tuo vaatinee tuollaisen seisonnan jälkeen mutta ei muuta.

 

Ja arvata sopii, vaikka parikin kertaa, että tuleeko museoauto ;)

 

63_4.jpg

 

63_1.jpg

 

63_2.jpg

 

63_3.jpg

 

_smaller.jpg

Link to comment
Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm?

 

Samaa mietin itsekin, en tiedä, ei ole kokemusta.

 

Auto on ollut kahdella eri naishenkilöllä kunnes se on laitettu talteen, ja jos kokonaisajomäärä olisi 37 tkm niin vuosittainen ajomäärä olisi vain n. 2500 km. Jos taasen kokonaisajomäärä olisi 137 tkm niin vuotuinen ajomäärä olisi n. 9500 km. Olen kyllä ennenkin tavannut ihmisiä jotka ajavat vain tuon 2500 km vuodessa..

Link to comment
Oliskohan orkkis verhoilut kestäneet 137tkm?

 

 

Kyllä ne kestää helposti +100tkm matkan vaikka vuosia olis ko matkan suorittamiseen mennyt kaksinumeroinen määrä vuosia. Tästä on muutaman auton kohdalta aukottoman historian/kilometrimäärän perusteella omakohtainen kokemus eli ei perustu ns huoltsikkahuhuihin.

 

Näkyy tässä olevan vaihdekepin maali kulunut, noin ei kyllä pitäs alle 40tkm ajetussa käydä.

 

Toisaalta onko sillä valiä mikä tuon ajomäärä nyt on koska ei ole aukottomia dokumentteja, eiköhän yleinen kunto ole nyt se mikä tuon arvon määrittää.

Link to comment
  • 2 weeks later...

6 voltin akku tuli hommattua, jos saisi tuon käyntiin ja leimalle tuolla tekniikalla. 6 voltin akkulaturinkin jouduin ostamaan sen takia. Autoa on nyt ehditty tutkia hieman tarkemmin ja moottori ei olekaan auton alkuperäinen, vaikka niin aluksi luulinkin. Moottori on koodiltaan D263310X ja numero osuisi vuoteen -67. Tuo numeron perässä olevan X on mulle outo merkki, tarkoittaakohan tuo kierrätyskonetta vai mitä? Sarjanumero on ainakin sellaisilla harakanvarpailla, että ei vaikuta VW tehtaan meistämältä. No, kone pyörii hyvin ja vaikuttaa siltä että sillä voisi leimalle yrittää. Äänenvaimennin pitää uusia, mutta sellainen tarttui Olarista mukaan.

 

Auto on sarjanumeron ja netistä löytyneen tiedon perusteella valmistunut tammikuussa 1963. Väri on koodin mukaan L469 Anthrazit. Jossain vaiheessa auto on ylimaalattu ja vaikka kuvissa onkin hämäävästi sininen, niin oikeasti tuo väri on harmaa. Maalipinta ei ole kauhtunut, vaan liituuntunut, jonka vuoksi sille pitää tehdä jotain (tai sitten ei). Väri vaihtuu matasta kiiltäväksi ja eri väriseksi heti kun autoon koskeen, joten päädyin kiillottamisen ja vahaamisen kannalle. Kuten kuvasta näkyy, niin väri muuttuu aika rajusti. Kun nyt ei vaan menisi pilalle hyvä patina, mutta kyllä auto ansaitsee hieman huolenpitoakin, eikä siitä maalista uudenveroista kuitenkaan tule.

 

Loksu.jpg

 

 

Lähes kaikki verhoilut on sisältä irti, kattoverhoilua lukuunottamatta, ja pienen puhdistuksen jälkeen pitäis alkaa kiinnittelemään ovi- ym. verhoilut.

 

Orig.jpg

 

 

Piti hiukan sisältäkin karistella pussihousulookkia pois, ja kun oli jotain mukavasti patinoituneita vanhoja osasia, niin pulttasin ne ajankuluksi kiinni.

 

Grant.jpg

Link to comment

Mun mielipide olis että puunaa pinta vaan hyvillä mielin kuntoon.

 

Jos autossa näkyy sen haalistuneen maalipinnan ohella matkalla mukaan tulleita kuhmuja, pieniä kukkimisia ja sellaista yleistä elämän kolhua, niin eihän ne siitä pinnan vahakäsittelyllä mihinkään katoa. Jos pinta on liituuntunut, niin se on aika huono juttu kun joka ikinen sormenjälki yms näkyy heti siinä rumalla tavalla. Patina on yleensä rumaa kauniilla tavalla ja täydet rotat on kans sit ihan eri juttu, eiks nii ;)

 

Sun kaarasta tulee aika paljonkin mieleen tämä auto. Toiselta sivulta löytyy kuvia kun jamppa on käsitellyt sen pinnan, eikä se auto menettänyt mun mielestä pätkääkään luonteestaan siinä prosessissa. Pikemminkin päinvastoin, nyt siinä näkyy paremmin "auton ikä" ja fiilis. Vahalaikka pyörimään vaan nyt :D

 

Loppuun vielä tyhmä kysymys, mutta mikä toi tuhkakupin oikealla puolella oleva nuppi on?

Grant.jpg
Link to comment
  • 2 weeks later...
mikä toi tuhkakupin oikealla puolella oleva nuppi on?

 

Nupista menee piuhat lisäreleelle, eli arvatenkin ollut lisävalojen katkaisija.

 

 

Pientä näpräystä on tullut tehtyä. Ovipahvit putsailin ja laitoin paikoilleen kuskin ovea lukuunottamatta. Aika hyvät tuli kun hieman putsasi. Seuraavaksi takapenkki paikoilleen ja sitte sisältä puuttuukin enää lattiamatot.

 

Tässä takapahvi hinkattuna, ei se nyt uudenveroinen ole, mutta ei tarvii ollakkaan:

Takapahvi.jpg

 

 

Ja takapahvi paikoillaan:

Takapahvi_paikallaan.jpg

 

 

Etupahvitkin tuli pestyä. Kahva oli hieman ottanut hometta, mutta melko hyvin sekin lähti pois. Kiinnityksiin laitoin uudet kumitutit että pysyy napakammin paikoillaan:

Ovipahvi.jpg

 

 

Ja pitihän sitä taas alkaa kiillottelemaan :) Koetin että minkälainen tulee kuskin tupakki-ikkunasta kromitahnalla ja ei lopputulos huono ole, etenkään 47 vuotta vanhaksi osaksi:

Tupakki.jpg

Link to comment

Ja pitihän sitä taas alkaa kiillottelemaan :) Koetin että minkälainen tulee kuskin tupakki-ikkunasta kromitahnalla ja ei lopputulos huono ole, etenkään 47 vuotta vanhaksi osaksi:

 

Mitä kromitahnaa käytit ja hinkkasitko vaan jollain rievulla vai?

Sama operaatio pitäs tehä itekki...

Link to comment

Millan on nyt parempi olla ihan hissukseen kalsariasioista :P

 

 

Pakoputki tuli vaihdettua ja uuden osan sopivuus oli juuri sitä mitä voi tarvikkeelta odottaa, mutta paikalleen sain sen kuitenkin. Vaihdoin takapuskurin jokin aika sitten koska sitä oli kolhaistu, ja nyt auton alla ryömiessä tuli huomattua että apukuskin sisälokarikin oli vääntynyt niin että osui venttiilikoppaan. Tuli siis samalla oikaistua sisälokari ja nyt puskurikin istuu kuten pitää.

 

Tuo moottori ihmettyttää edelleen, 1200:n kone, mutta isoilla öljykanavilla 2 öp venaa? Kone vaikuttaa kuitenkin hyvältä, päittäisvälystä ei juurikaan ja pyörii herkasti. Tarkoitus olisi katsastaa auto tuolla koneella kunhan saa sen käyntiin.

Link to comment

Kone on vaihtokone johon meistetty alkuperäisen koneen numerosarja,siksi

x merkintä perässä.. eli moottori on ollu numeroton ennekuin on vaihdettu alkuperäisen tilalle ja meistetty sitten sen numerot. Minulla samanlainen f merkitty lohko omassa autossa kiinni ainut vaan et mun koneeseen ei ole ikinä meistetty numerosarjaa...

Link to comment
Kone on vaihtokone johon meistetty alkuperäisen koneen numerosarja,siksi

x merkintä perässä..

 

Tällaista tietoa itsekin löysin internetin syövereistä, että tuo x olisi juurikin tehdasuusi moottori joka on vaihtomoottoriksi tarkoitettu. Moottorin numero ei kyllä täsmää lainkaan siihen mitä -63:ssa pitäisi olla..

 

 

Hieno kyllä ollut laitella tuota autoa, kun kaikki pultit ja mutterit lähtee irti niinkuin olisi eilen kiinnitetty. Jopa imusarjan lämmitysputken kiinnityspultit irtosi pakoputkesta ihan vaan normaalisti auki ruuvaamalla.

Link to comment

Bensaletkut tuli tänään vaihdettua, eikä aiheetta. Vanhat kangaspäällysteiset letkut olivat aivan korppua sisältä ja murtuivat kun yritti irrottaa. No, kaikki kolme letkua on nyt vaihdettu ja bensalinja puhallettu puhtaaksi. Virranjakaja olikin sellaista mallia, johon mulla ei ollut kärkiä, joten ne vielä puuttuvat, eli kärjet ja tankki paikalleen niin pääsee koettamaan käyntiin.

 

Sähköt tuli samalla sulakerasialta siivottua ja entisöityä, joku oli tehnyt hieman omia kytkentöjä tarvike vilkkureleen vuoksi.

 

 

Tuli otettua pari kuvaa pohjasta samalla kun auto on montun päällä:

 

Pohja_etu.jpg

 

Pohja_taka.jpg

 

 

Minkähän vuoksi putkessä johon sorsalta tuleva lämpöputki asentuu, on tuollainen muovisen näköinen päällyste? Alkuperäinen systeemi vai joku oma asennus?

 

Putki.jpg

Link to comment

Tänään tankki paikalleen ja akunkenkien putsaus, bensaa tankkiin ja starttausta. Hiukan piti pilotilla auttaa kun kaikki bensaletkut ja putket oli ihan tyhjiä mutta hetken pyörittämisen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi kävi huonosti kun joku oli laittanut 3. ja 4. pytyn tulpanjohdot ristiin (peiliin katsomalla syyllinen löytyi), mutta kun johdot oli oikein, niin kävi uskomattoman hyvin. Jakajana romulaatikosta kaivettu arpa malli mutta käy ihan nätisti, tyhjäkäyntikin löytyi heti.

 

Vilkkurele pitää vielä vaihtaa ja tarkistaa jarrujen säädöt ja sitten onkin aika suunnata kohti katsastuskonttoria.

Link to comment

Paha takaisku. Alkuperäinen rekisterinumero on varattuna josain prkl:een mopossa. Lienee ostettava tuo kyseinen mopo jotta saa kilven itselleen.

 

Trafi on tämän(kin) mennyt sössimään uudella tietojärjestelmällään, joka ei tue ajoneuvoluokkia vaan haku tapahtuu ainoastaan rekisterinumerolla, siksi eri ajoneuvoluokkissakaan ei voi olla samoja rekisteritunnuksia kuten menneisyydessä. Eli käytännössä KAIKKI 2-kirjaimiset ja 3-numeroiset vapaana olleet tunnukset on uusiokäytetty mopoihin ja moottoripyöriin.

Link to comment
Paha takaisku. Alkuperäinen rekisterinumero on varattuna josain prkl:een mopossa. Lienee ostettava tuo kyseinen mopo jotta saa kilven itselleen.

 

Trafi on tämän(kin) mennyt sössimään uudella tietojärjestelmällään, joka ei tue ajoneuvoluokkia vaan haku tapahtuu ainoastaan rekisterinumerolla, siksi eri ajoneuvoluokkissakaan ei voi olla samoja rekisteritunnuksia kuten menneisyydessä. Eli käytännössä KAIKKI 2-kirjaimiset ja 3-numeroiset vapaana olleet tunnukset on uusiokäytetty mopoihin ja moottoripyöriin.

 

mulla oli sama homma pari kesää sitten

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...