multanen Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 Hienoa menoa Australian Formula Vee sarjasta (vain pari kuukautta vanha video): Tiukkaa kilvanajoa, tehoa ei ole paljon joten karkuun ei pääse kun joku tulee aina imussa. Noissa on siis 1600cm VW ilmajäähykone (käännetty keskimoottoriksi), kuplan etuakseli ja swingi taka-akseli. Kilpaa ajetaan uusillakin autoilla vaikka vanhatkin ovat suht kilpailukykyisiä. Knoppitietona luin jostain että VW on tehnyt Typ4 konetta 1600cm versiona Veetä (tai superVeetä) varten. VW:n teollisuusmoottoriosasto ollut valmistaja. Onhan Suomessakin joku V historic-systeemi mutta ei taida olla ihan samanlainen meininki... Quote
tono Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 F1:stä en niin välitä, mutta jotenkin tuo vaikutti vielä urheilulta enemmän kuin välineurheilulta. Mitenkähän tuo jäähdytys on noissa toteutettu? puhaltimella vai jollain "imutorvella" Quote
multanen Posted March 31, 2011 Author Posted March 31, 2011 Mitenkähän tuo jäähdytys on noissa toteutettu? puhaltimella vai jollain "imutorvella"Ilmeisesti n.1963-1970 säännöissä oli puhallinkoppa, sen jälkeen ajoviimalla.Olen lukenut jostain että noissa puhallinkopallisissakin tuppaa hihna unohtumaan aika löysälle... Quote
NordBling Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 Tykkää. Mikä mahtaa olla vee-sarjan tilanne tällä hetkellä? Montako autoa viivalla? Quote
-tipi- Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Tuolla infoa lisää http://www.fvaq.org.au/ Tämän vuoden eka kisaviikonloppu näkyy olevan takana, tuloksia en bongannu. Quote
multanen Posted April 1, 2011 Author Posted April 1, 2011 Tuon luokan elvyttäminen Suomessa vaatisi volkkariharrastajien toimia! ;) Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, menee tonnitolkulla rahaa jo ennen auton hankkimista. Kypärän käyttöä kylläkin kannatan. =) Ennustan että kyllästyneet perustavat vielä jonkun "rokkiralli"-tyyppisen organisaation ratapuolelle. Amerikassa Vee-kisoissa on kuulema hyvä henki päällä. Kaikenlaiset mulkerot ja miljonäärien jälkikasvu ajavat Formula Fordia tms., Vee on liian hidas ja epäseksikäs niille. Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista... Quote
metake Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 http://www.historicrace.fi/FORMULA.HTM http://www.historicrace.fi/histf.htm Quote
-AP- Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, ... . Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista... Siinä sitä puhutaan taas asiat ristiin ja rastiin ... Ihan turhia tuollaiset turvavarusteet, turvavöitäkään ei tarvittaisi, helpompihan sitä on sikaarista hypätä vauhdissa pois ennen törmäystä, ei sattuis mitään kuskille ... Quote
multanen Posted April 1, 2011 Author Posted April 1, 2011 Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, ... . Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista... Siinä sitä puhutaan taas asiat ristiin ja rastiin ... Ihan turhia tuollaiset turvavarusteet, turvavöitäkään ei tarvittaisi, helpompihan sitä on sikaarista hypätä vauhdissa pois ennen törmäystä, ei sattuis mitään kuskille ... En ole missään nimessä turvavöitä ja kypärää vastaan. Aikoinaan ajettiin ilman niitäkin ja ihmisiä kuoli. Tulenkestävässä alusasussa sen sijaan on varmasti huonoin "hinta/pelastuneet kuljettajat" -suhde. Sama varmaan kolmikerros ajohaalareilla. Hansit jos halpenee -niinkuin varmaan käy koko ajan- saattas joskus muuttua järkeväksi. Kyllä FIAn pojat varmasti vielä keksii uusiakin enemmän tai vähemmän tarpeellisia varusteita. Mukava keksiä kun kaikista uusista varusteista saa rahaa. Quote
multanen Posted April 1, 2011 Author Posted April 1, 2011 Suomesta kun ei taida saada kuin Historic-Vee-museoajoneuvoja, niin tässä pientä hintahaarukkaa maailmalta: Tämä USAssa 21.000 USD eli n. 15.000 euroa (vm. 2004 Vortech) http://s957.photobucket.com/albums/ae51/phughey/ Täällä australialaisia ilmoituksia (esimerkiksi 11.000 AUD on noin 8.000 euroa).: http://www.fvee.org.au/classifieds Kilpa-autoiksi suht halpoja (ei kuitenkaan niin halpoja että itellä olis varaa). EDIT: Nyt löytyi mistä autot voisi Suomeen hankkia: Irlannista. Siellä on paha lama ja kaksi uusia autoja tekevää VEE-verstasta. Tässä toinen: http://www.leastoneracing.com/ Toinen on "Sheane". Irlannin VEE-järjestön sivuilta luin että UUSI(?) auto trailereineen maksaa n. 11.000 euroa, hyvä käytetty 5000-7000 euroa, halvimmat jotain 3.500 euroa. Leastone myy uutta runkoa vakaimineen sisältäen lasikuitukori jne. 2600 eurolla, siihen vaan sitten 60-luvun kuplan osaa liiteristä kaivelemaan. =) Irlannista kun ostaa niin ei mene mitään verojakaan (jos tuossa uuden hinnassa on Irlannin ALV mukana). Quote
Roope Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Eikös sen rungon vois rakentaa itse niinkuin ennenvanhaan kun noi oli tuoreita? Quote
multanen Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Eikös sen rungon vois rakentaa itse niinkuin ennenvanhaan kun noi oli tuoreita?Itse tekemisessä on ehkä se ongelma että sen pitäisi olla tarkka kopio jostain olemassa olevasta ja tähän malliin pitäisi olla saatavissa lasikuituosat....Paitsi... Jos sitten joku suomalainen porukka* suunnittelisi uuden rungon ja siihen lasikuitukopan muotit... Jokainen voisi sitten itse hitsailla rungon ja tilata sitten jostain lasikuitufirmasta nuo osat. Voisihan joku tehdä tietysti runkojakin myytäväksi. Tai tehdä lasikuituosatkin itse. "Locost"-autoissa on itse asiassa tuommonen systeemi. Runkokatsastaja käy tarkastamassa rungon kun se on valmis. (*esim. Volkkaripalstan v-osasto) Quote
multanen Posted April 22, 2011 Author Posted April 22, 2011 Tuossa ylempänä ennakoin että ratapuolelle saattaa tulla "villejä" luokkia (ei AKK:n alaisia). Tuolla ainakin endurancea nyt mietitään: http://www.jokkisrace.net/phpBB3/viewto ... 1461#p1461 Ja jokkisrace meinaa ajaa Alasatarossa asfaltilla tänä kesänä. Formula Veen rakentamisesta sen verran että ainoastaan tuo lasikuitukorin muotti olisi se ongelma. Ilmeisesti ainoa mahdollisuus on tehdä ensin 1:1 "savimalli" korista ja sen päälle muotti? Valtava homma. Onneksi tarviis tehdä vain kerran ja kymmeniä autoja saisi sitten siitä. Muut osat kuin kori on aika perushommaa hitsaustaitoiselle. Moottorissa varmaan miljoona kikkaa mutta vaikka niitä ei tietäs niin varmaan liikkeelle pääsee kumminkin. Quote
Roope Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Sen muotin voisi tehdä ensin uretaaninpäälle jolloin ei tarttis tonnia savea ja on helpompaa muotoillakkin. Quote
multanen Posted April 23, 2011 Author Posted April 23, 2011 Tommottinen ideantynkä tuli mieleen uretaanimalliksi. Eli korin voisi suunnitella 3D-tietokoneohjelmassa. Siitä sitten muutama poikkileikkaus levytyöasemalla/laserilla leikkaamalla, esim. millin pellistä tai 8mm vanerista. Näiden levyjen väliin liimaisi sitten uretaanilevyt tms. Ja koko homman voisi vielä vetää pitkillä kierretangoilla nippuun. Olisi sitten helpompi veistellä abstrakteja muotoja kun olis jotain josta mallata. Quote
NordBling Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Venemuottien lestit tehdään perinteisesti melkein noin, poikkileikkaus voi olla vaikka lastulevyä tms, ja muoto muodostuu kun ammutaan naulapyssyllä taipuisaa rimaa kunnes koko rakenne on peitossa. Välit pakkeloidaan umpeen jnejne ja lopulta muodosta otetaan lasikuidulla ja muottihartsilla muotti. Mulla saattaa olla jossain valokuvia kun tein soutuveneen piirustuksista eteenpäin. Quote
Roope Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Onko muuten mitkä maksimi/minimi mitat noissa rungoissa ? Quote
multanen Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Veikkaisin että mitoissa on vaihtelua maittain/maanosittain ja Suomessa ei ole voimassa olevia sääntöjä kait? (pl. museoautot) Australian Veen mitat löyty netistä: akseliväli: 2095mm (+-25mm) raideleveys: edessä 1295 - 1405mm, takana 1276 - 1389mm kokonaispituus: 3125mm min. 3425mm max. minimi leveys: 600mm tulipellin kohdalla maavara: 40mm min. Englannin säännöissä sanotaan mm. että kori ei saa ulottua 900m korkeammalle maanpinnasta eikä vaihteensiirtäjän takapuolelle. Englannin säännöissä on esim. nostajan tikun pituus millin toleranssilla joten moottorisäännöt on tosiaan tiukat ja selkeät. Esim. kiertokanki PITÄÄ asentaa oikein päin (ettei tule kiusausta laittaa ylösalaisin sitä). Tässä pitäisi varmaan adoptoida jonkun maan säännöt suoraan ja kääntää Suomeksi. Quote
NordBling Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 http://www.formulavee.us/what_is_fv.htm Esmes noi. Mut valmistakin on http://www.historicrace.fi/fvg2005.pdf http://www.historicrace.fi/Formula_Vee_1300_2010_11_17.pdf Quote
PZQ Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Andy rakentaa formulaa, down under.. http://www.youtube.com/user/andygoodall ... iK_b7lUr6A Quote
Guest Kokkis Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Jos Suomessa haluaa viivalle Veellä tai muulla vastaavalla laitteella, on kisojen suhteen kaksi vaihtoehtoa: HRF:n historic-lähdöt tai vapaat kansalliset kilpailut. HRF:n kisoissa autoilla pitää olla HTP-passi ja sen saamiseksi auto pitää malliltaan olla tarkalleen samanlainen kuin aikakaudella. Ilmeisesti kansallisten ratakisojen formulalähtöön pääsee ajamaan nyt millä vaan lokasuojattomalla, kunhan tietyt turvallisuusmääräykset täyttyvät. Historic- kelpoisen Veen tekemiseksi olisi helpoin tie hankkia valmis vanha auto tai kokonainen projekti, tehdä katteista muotit ja piirtää/ mallintaa runko uusien valmistamista varten. Näistä tulisi sitten replicoita aikakauden Vee-autoista ja mitään estettä historic-passin saamiseksi ei ole. Toki kopioimisen jälkeen malliauton voisi myydä taas eteenpäin. Ne uudet Veet jolla Jenkeissä ja Irlannissa ajetaan eivät käy historicciin jos runkomalli on uudempi kuin 70-luvun lopussa ajetuissa laitteissa. En oikein jaksa uskoa, että edes formula veetä saisi tehtyä valmiiksi kovin halvalla ja uusista osista tehtynä hinta saattaisi nousta lähelle kymppitonnia. Siinä hintaluokassa liikkuu jo sitten uudempaa ja huomattavasti nopeampaa formulaa tai koppiautoa. Quote
multanen Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Jos Suomessa haluaa viivalle Veellä tai muulla vastaavalla laitteella, on kisojen suhteen kaksi vaihtoehtoa: HRF:n historic-lähdöt tai vapaat kansalliset kilpailut. Minä varmaan tunnustelen tässä ketjussa sitä kolmatta tietä, eli tavalla tai toisella AKK:n ulkopuolella ajettava luokka. Quote
Guest Kokkis Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Joo, perustetaan Urhonajoihin yksipaikkaisluokka. Tosiasiassa ei se AKK:n tai kilpailun järjestäjän osuus noiden historic- tai harrasteluokkien kokonaiskustannuksista ole kovin merkittävä ja tietyn laatu- ja kulkutason auton tekeminen maksaa joka tapauksessa aika paljon. Pienimmällä vaivalla ja hinnalla eli kopioimalla vanhaa syntyisi ihan oikea, virallinen historic-vee. Mä voisi kyllä ostaa rungon ja korin rakennussarjan jos hinta olisi muutaman tonnin ja jos se kelpaisi sitten valmiina historic-kisoihin. Myynnissä olevat vanhat autot ovat keränneet niin paljon tunnearvoa, että tuntuvat vähän hinnakkailta kulkuun ja ominaisuuksiin nähden, ts. samalla rahalla saisi parempaakin. Quote
multanen Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Minun ongelma on etten uskalla mennä edes istumaan 70-luvun kuolemanpulkkaan. Modernilla Veellä sen sijaan uskaltaisin ajaa ilman tulenkestävää alusasua, monikerroksista ajopukua, automaattista sammutusjärjestelmää ja just just ilman hansia (tämänkin haluaisin päättää itse). Siinähän se tonni-pari jo säästyikin, noin aluksi. Tilastot eivät kumminkaan viittaa siihen että kuljettajan palaminen olisi pikkuformuloissa kovinkaan yleistä (jos joku tietää edes yhden tapauksen mistä päin maailmaa tahansa niin voisi miettiä kantaa uudelleen). Historic kisoissa ei kunnon kilvanajoa voi eikä ole tarkoitus harrastaa. Nehän on museoautoja kumminkin. Oikeasti halpaa "open wheel"-luokkaa kaipailen, sellaiseksihan Vee oli alunperin tarkoitettukin. Quote
Roope Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Minun ongelma on etten uskalla mennä edes istumaan 70-luvun kuolemanpulkkaan. Modernilla Veellä sen sijaan uskaltaisin ajaa ilman tulenkestävää alusasua, monikerroksista ajopukua, automaattista sammutusjärjestelmää ja just just ilman hansia (tämänkin haluaisin päättää itse). Siinähän se tonni-pari jo säästyikin, noin aluksi.Tilastot eivät kumminkaan viittaa siihen että kuljettajan palaminen olisi pikkuformuloissa kovinkaan yleistä (jos joku tietää edes yhden tapauksen mistä päin maailmaa tahansa niin voisi miettiä kantaa uudelleen). Historic kisoissa ei kunnon kilvanajoa voi eikä ole tarkoitus harrastaa. Nehän on museoautoja kumminkin. Oikeasti halpaa "open wheel"-luokkaa kaipailen, sellaiseksihan Vee oli alunperin tarkoitettukin. Niinpä itseäkin ahistaa se että harrastusta ohjaa isompi taho jonka tarkoitus on tehdä bisnestä. Jolloin harrastus henki katoaa täysin kun harrastajia ei kuunnella oikeasti. Quote
multanen Posted May 2, 2011 Author Posted May 2, 2011 Mites noitten VW-osien saatavuus? Onko semmosia laatikoita vielä hyvin saatavissa missä tuon kulkusuunnan voi kääntää? Entä etuakseleita? Moottoreitahan on hyvin saatavilla. Koneet on lähes vakioita, ainoastaan pakoputkisto + nokka on viritysosia. Muutaman maan säännöissä kaasarikin on vakio yksi PICT34, vakio 2-reikäimusarjalla (minun puolesta tuommonen olisi ihan passeli. Helpompi roplata yhtä kaasaria kuin kahta). Ehkä joku 85hp 1603-kuutioisesta koneesta voisi olla tavoitteena noilla eväillä vai mitenkä. Englannissa on vaan pari ukkoa jotka tekee Vee-koneita eli on siinä jotain kikkoja varmaan. Suomessahan on/oli kanssa kuuluisa se Veemax-mies. Mielestäni kun kaikilla on samat tehot käytössä niin ei ole paljon merkitystä paljonko tehoa on. Pienemmällä teholla koneet kestää pitempään ja turvallisuuskin aina hieman paranee. Paloturvallisuuteen vaikuttaisi mielestäni paljon tankin koko, esim. 10-15 litran vaahtotankin luulisi riittävän. Lähdöt olisi sitten lyhyehköjä, esim. 10 kierrosta. Quote
Marko Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Tossa nyt vähän kuvia yhestä täkäläisestä kilpurista. http://www.wpvw.com.au/Chris'%20Formula ... 20pg_1.htm Tässä toinen paja joka touhuu noiden kanssa: http://www.volksengineering.com/index.php Quote
multanen Posted May 5, 2011 Author Posted May 5, 2011 Nyt löytyi video jossa pari kuvaa korinteosta: Brasiliankielinen video, minuutin kohdalla korintekokuva. Tuolleenhan tuo onnistuisi kun tekis rungon ensiksi ja sitten puuseppä paikalle. Brasiliassa ajavat omituisilla autoilla, vanhahtava jousitus ja "crash-boxina" lyijyakku... Saattaa pikkasen roiskahtaa törmätessä. Voikos muuten kaikista swingiperistä kääntää tuon lautaspyörän? Quote
Timppa Posted October 28, 2019 Posted October 28, 2019 (edited) mitäs näille kuuluu? eikö tehtäis muutama, ja käytäis ajelmassa ihan omaksi iloksi? oikeastaan vaan modernit katteet tarviisi, muut osathan voi säveltää itte. Edited October 28, 2019 by Timppa 2 Quote
multanen Posted November 3, 2019 Author Posted November 3, 2019 Tuolla on yksi ameriikkalainen rungonrakennus-projekti. Ei näytä kovin vaikealta. Korikin aika simppeli, ilmeisesti kolme lasikuituläpyskää. http://www.jimphoenix.com/new-fv-chassis/ Tässä sekalaisia kuvia autosta myöhemmin, mm. levyjarrut asennettu: http://www.jimphoenix.com/new-fv-chassis/fv-frame-details/ Quote
Timppa Posted December 30, 2019 Posted December 30, 2019 Tuli hommattua talveks pientä projektia 5 Quote
Timppa Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 (edited) Nyt selvitetty sen verran että kuusen alus löytö mk4 veemax. Nykyaikaisilla turvakaarilla pitäisi olla ihan ok laite. Näitähän vois tehdä uusiakin jos jotain kiinnostaa. Edited January 31, 2020 by Timppa Quote
multanen Posted January 31, 2020 Author Posted January 31, 2020 Mahtuisiko nuo Veet muuten tavalliseen kevytperävaunuun jos renkaat ottaa pois? Taitaa olla kiinni laakerikupista-laakerikuppiin mitasta kiinni, pituushan saa ylittyä. Quote
Timppa Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 (edited) 24 minutes ago, multanen said: Mahtuisiko nuo Veet muuten tavalliseen kevytperävaunuun jos renkaat ottaa pois? Taitaa olla kiinni laakerikupista-laakerikuppiin mitasta kiinni, pituushan saa ylittyä. Joo, itte aattelin vanhasta jarruttomasta kärrystä askarrella kuljetuskärryn. Menee painot sopivasti, ja voi henkilöautolla vetää. Raideleveyshän on sama kuin perus kuplassa. Edited January 31, 2020 by Timppa Quote
Tonii73 Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 2 hours ago, Timppa said: Nyt selvitetty sen verran että kuusen alus löytö mk4 veemax. Nykyaikaisilla turvakaarilla pitäisi olla ihan ok laite. Näitähän vois tehdä uusiakin jos jotain kiinnostaa. Kenen entinen kilpuri toi kuusen alunen on ollut? Meinasitko alkaa HRF:n formula sarjaa kiertämään? Quote
Timppa Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 2 hours ago, Tonii73 said: Kenen entinen kilpuri toi kuusen alunen on ollut? Meinasitko alkaa HRF:n formula sarjaa kiertämään? Ei oo vielä selvinnyt, noita ilmeisesti tehtiin 69-71 Quote
Tonii73 Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 Onko Johansonin Max vielä elossa? Max on Veemaxien ja Teijojen suunnittelija. Toinen jolla voi olla ton aikakauden maxeista tietoa on Kiiverin Pertti. Oli mun mielestä juuri noihin aikoihin Veemaxin kehittelyssä mukana. 500-klubilaissakin voi olla tietoja noista autoista. Quote
Timppa Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 (edited) Itseasiassa tuli illanmittaan tietoa runkonumeron perusteella, että olisi Risto Einton ajamana ollut 71-72. Kuvia vanhoista formuloista ym. (kyseisestä projektista hakusanalla Risto Einto) https://meze.kuvat.fi/ Edited January 31, 2020 by Timppa (c) 2 Quote
pahanapuhallin Posted February 2, 2020 Posted February 2, 2020 (edited) TEKNIIKAN MAAILMA 1/-75 Edited February 2, 2020 by pahanapuhallin 3 Quote
pahanapuhallin Posted June 7, 2020 Posted June 7, 2020 (edited) TUULILASI 6/-70 Edited June 7, 2020 by pahanapuhallin 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.