Jump to content

Formula V/Vee


Recommended Posts

Hienoa menoa Australian Formula Vee sarjasta (vain pari kuukautta vanha video):

 

Tiukkaa kilvanajoa, tehoa ei ole paljon joten karkuun ei pääse kun joku tulee aina imussa.

 

Noissa on siis 1600cm VW ilmajäähykone (käännetty keskimoottoriksi), kuplan etuakseli ja swingi taka-akseli. Kilpaa ajetaan uusillakin autoilla vaikka vanhatkin ovat suht kilpailukykyisiä.

 

Knoppitietona luin jostain että VW on tehnyt Typ4 konetta 1600cm versiona Veetä (tai superVeetä) varten. VW:n teollisuusmoottoriosasto ollut valmistaja.

 

Onhan Suomessakin joku V historic-systeemi mutta ei taida olla ihan samanlainen meininki...

Link to comment
Mitenkähän tuo jäähdytys on noissa toteutettu? puhaltimella vai jollain "imutorvella"
Ilmeisesti n.1963-1970 säännöissä oli puhallinkoppa, sen jälkeen ajoviimalla.

Olen lukenut jostain että noissa puhallinkopallisissakin tuppaa hihna unohtumaan aika löysälle...

Link to comment

Tuon luokan elvyttäminen Suomessa vaatisi volkkariharrastajien toimia! ;)

 

Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, menee tonnitolkulla rahaa jo ennen auton hankkimista. Kypärän käyttöä kylläkin kannatan. =)

Ennustan että kyllästyneet perustavat vielä jonkun "rokkiralli"-tyyppisen organisaation ratapuolelle.

 

Amerikassa Vee-kisoissa on kuulema hyvä henki päällä. Kaikenlaiset mulkerot ja miljonäärien jälkikasvu ajavat Formula Fordia tms., Vee on liian hidas ja epäseksikäs niille. Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista...

Link to comment
Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, ...

 

. Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista...

 

Siinä sitä puhutaan taas asiat ristiin ja rastiin ... Ihan turhia tuollaiset turvavarusteet, turvavöitäkään ei tarvittaisi, helpompihan sitä on sikaarista hypätä vauhdissa pois ennen törmäystä, ei sattuis mitään kuskille ...

Link to comment
Typerää vaan kun pitäisi olla kaikenmaailman tulenkestävät alusasut ja hansit, ...

 

. Hitaus on tietysti suhteellista, tulee se helposti pipi jos ajaa ulos vaikka vain 180 km/h vauhdista...

 

Siinä sitä puhutaan taas asiat ristiin ja rastiin ... Ihan turhia tuollaiset turvavarusteet, turvavöitäkään ei tarvittaisi, helpompihan sitä on sikaarista hypätä vauhdissa pois ennen törmäystä, ei sattuis mitään kuskille ...

En ole missään nimessä turvavöitä ja kypärää vastaan. Aikoinaan ajettiin ilman niitäkin ja ihmisiä kuoli.

 

Tulenkestävässä alusasussa sen sijaan on varmasti huonoin "hinta/pelastuneet kuljettajat" -suhde. Sama varmaan kolmikerros ajohaalareilla. Hansit jos halpenee -niinkuin varmaan käy koko ajan- saattas joskus muuttua järkeväksi.

 

Kyllä FIAn pojat varmasti vielä keksii uusiakin enemmän tai vähemmän tarpeellisia varusteita. Mukava keksiä kun kaikista uusista varusteista saa rahaa.

Link to comment

Suomesta kun ei taida saada kuin Historic-Vee-museoajoneuvoja, niin tässä pientä hintahaarukkaa maailmalta:

 

Tämä USAssa 21.000 USD eli n. 15.000 euroa (vm. 2004 Vortech)

http://s957.photobucket.com/albums/ae51/phughey/

 

Täällä australialaisia ilmoituksia (esimerkiksi 11.000 AUD on noin 8.000 euroa).:

http://www.fvee.org.au/classifieds

 

Kilpa-autoiksi suht halpoja (ei kuitenkaan niin halpoja että itellä olis varaa).

 

 

EDIT: Nyt löytyi mistä autot voisi Suomeen hankkia: Irlannista. Siellä on paha lama ja kaksi uusia autoja tekevää VEE-verstasta. Tässä toinen: http://www.leastoneracing.com/

Toinen on "Sheane".

 

Irlannin VEE-järjestön sivuilta luin että UUSI(?) auto trailereineen maksaa n. 11.000 euroa, hyvä käytetty 5000-7000 euroa, halvimmat jotain 3.500 euroa.

 

Leastone myy uutta runkoa vakaimineen sisältäen lasikuitukori jne. 2600 eurolla, siihen vaan sitten 60-luvun kuplan osaa liiteristä kaivelemaan.

=)

 

Irlannista kun ostaa niin ei mene mitään verojakaan (jos tuossa uuden hinnassa on Irlannin ALV mukana).

Link to comment
Eikös sen rungon vois rakentaa itse niinkuin ennenvanhaan kun noi oli tuoreita?
Itse tekemisessä on ehkä se ongelma että sen pitäisi olla tarkka kopio jostain olemassa olevasta ja tähän malliin pitäisi olla saatavissa lasikuituosat.

...Paitsi...

Jos sitten joku suomalainen porukka* suunnittelisi uuden rungon ja siihen lasikuitukopan muotit... Jokainen voisi sitten itse hitsailla rungon ja tilata sitten jostain lasikuitufirmasta nuo osat. Voisihan joku tehdä tietysti runkojakin myytäväksi. Tai tehdä lasikuituosatkin itse.

"Locost"-autoissa on itse asiassa tuommonen systeemi. Runkokatsastaja käy tarkastamassa rungon kun se on valmis.

 

(*esim. Volkkaripalstan v-osasto)

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuossa ylempänä ennakoin että ratapuolelle saattaa tulla "villejä" luokkia (ei AKK:n alaisia). Tuolla ainakin endurancea nyt mietitään: http://www.jokkisrace.net/phpBB3/viewto ... 1461#p1461

Ja jokkisrace meinaa ajaa Alasatarossa asfaltilla tänä kesänä.

 

Formula Veen rakentamisesta sen verran että ainoastaan tuo lasikuitukorin muotti olisi se ongelma. Ilmeisesti ainoa mahdollisuus on tehdä ensin 1:1 "savimalli" korista ja sen päälle muotti? Valtava homma. Onneksi tarviis tehdä vain kerran ja kymmeniä autoja saisi sitten siitä.

 

Muut osat kuin kori on aika perushommaa hitsaustaitoiselle. Moottorissa varmaan miljoona kikkaa mutta vaikka niitä ei tietäs niin varmaan liikkeelle pääsee kumminkin.

Link to comment

Tommottinen ideantynkä tuli mieleen uretaanimalliksi. Eli korin voisi suunnitella 3D-tietokoneohjelmassa. Siitä sitten muutama poikkileikkaus levytyöasemalla/laserilla leikkaamalla, esim. millin pellistä tai 8mm vanerista. Näiden levyjen väliin liimaisi sitten uretaanilevyt tms.

Ja koko homman voisi vielä vetää pitkillä kierretangoilla nippuun.

Olisi sitten helpompi veistellä abstrakteja muotoja kun olis jotain josta mallata.

post-162-13888363203193_thumb.jpg

Link to comment

Venemuottien lestit tehdään perinteisesti melkein noin, poikkileikkaus voi olla vaikka lastulevyä tms, ja muoto muodostuu kun ammutaan naulapyssyllä taipuisaa rimaa kunnes koko rakenne on peitossa. Välit pakkeloidaan umpeen jnejne ja lopulta muodosta otetaan lasikuidulla ja muottihartsilla muotti. Mulla saattaa olla jossain valokuvia kun tein soutuveneen piirustuksista eteenpäin.

Link to comment

Veikkaisin että mitoissa on vaihtelua maittain/maanosittain ja Suomessa ei ole voimassa olevia sääntöjä kait? (pl. museoautot)

 

Australian Veen mitat löyty netistä:

akseliväli: 2095mm (+-25mm)

raideleveys: edessä 1295 - 1405mm, takana 1276 - 1389mm

kokonaispituus: 3125mm min. 3425mm max.

minimi leveys: 600mm tulipellin kohdalla

maavara: 40mm min.

 

Englannin säännöissä sanotaan mm. että kori ei saa ulottua 900m korkeammalle maanpinnasta eikä vaihteensiirtäjän takapuolelle.

Englannin säännöissä on esim. nostajan tikun pituus millin toleranssilla joten moottorisäännöt on tosiaan tiukat ja selkeät. Esim. kiertokanki PITÄÄ asentaa oikein päin (ettei tule kiusausta laittaa ylösalaisin sitä).

 

Tässä pitäisi varmaan adoptoida jonkun maan säännöt suoraan ja kääntää Suomeksi.

Link to comment

Jos Suomessa haluaa viivalle Veellä tai muulla vastaavalla laitteella, on kisojen suhteen kaksi vaihtoehtoa: HRF:n historic-lähdöt tai vapaat kansalliset kilpailut. HRF:n kisoissa autoilla pitää olla HTP-passi ja sen saamiseksi auto pitää malliltaan olla tarkalleen samanlainen kuin aikakaudella. Ilmeisesti kansallisten ratakisojen formulalähtöön pääsee ajamaan nyt millä vaan lokasuojattomalla, kunhan tietyt turvallisuusmääräykset täyttyvät.

 

Historic- kelpoisen Veen tekemiseksi olisi helpoin tie hankkia valmis vanha auto tai kokonainen projekti, tehdä katteista muotit ja piirtää/ mallintaa runko uusien valmistamista varten. Näistä tulisi sitten replicoita aikakauden Vee-autoista ja mitään estettä historic-passin saamiseksi ei ole. Toki kopioimisen jälkeen malliauton voisi myydä taas eteenpäin. Ne uudet Veet jolla Jenkeissä ja Irlannissa ajetaan eivät käy historicciin jos runkomalli on uudempi kuin 70-luvun lopussa ajetuissa laitteissa.

 

En oikein jaksa uskoa, että edes formula veetä saisi tehtyä valmiiksi kovin halvalla ja uusista osista tehtynä hinta saattaisi nousta lähelle kymppitonnia. Siinä hintaluokassa liikkuu jo sitten uudempaa ja huomattavasti nopeampaa formulaa tai koppiautoa.

Link to comment
Jos Suomessa haluaa viivalle Veellä tai muulla vastaavalla laitteella, on kisojen suhteen kaksi vaihtoehtoa: HRF:n historic-lähdöt tai vapaat kansalliset kilpailut.
Minä varmaan tunnustelen tässä ketjussa sitä kolmatta tietä, eli tavalla tai toisella AKK:n ulkopuolella ajettava luokka.
Link to comment

Joo, perustetaan Urhonajoihin yksipaikkaisluokka.

 

Tosiasiassa ei se AKK:n tai kilpailun järjestäjän osuus noiden historic- tai harrasteluokkien kokonaiskustannuksista ole kovin merkittävä ja tietyn laatu- ja kulkutason auton tekeminen maksaa joka tapauksessa aika paljon. Pienimmällä vaivalla ja hinnalla eli kopioimalla vanhaa syntyisi ihan oikea, virallinen historic-vee.

 

Mä voisi kyllä ostaa rungon ja korin rakennussarjan jos hinta olisi muutaman tonnin ja jos se kelpaisi sitten valmiina historic-kisoihin. Myynnissä olevat vanhat autot ovat keränneet niin paljon tunnearvoa, että tuntuvat vähän hinnakkailta kulkuun ja ominaisuuksiin nähden, ts. samalla rahalla saisi parempaakin.

Link to comment

Minun ongelma on etten uskalla mennä edes istumaan 70-luvun kuolemanpulkkaan. Modernilla Veellä sen sijaan uskaltaisin ajaa ilman tulenkestävää alusasua, monikerroksista ajopukua, automaattista sammutusjärjestelmää ja just just ilman hansia (tämänkin haluaisin päättää itse). Siinähän se tonni-pari jo säästyikin, noin aluksi.

Tilastot eivät kumminkaan viittaa siihen että kuljettajan palaminen olisi pikkuformuloissa kovinkaan yleistä (jos joku tietää edes yhden tapauksen mistä päin maailmaa tahansa niin voisi miettiä kantaa uudelleen).

 

Historic kisoissa ei kunnon kilvanajoa voi eikä ole tarkoitus harrastaa. Nehän on museoautoja kumminkin.

 

Oikeasti halpaa "open wheel"-luokkaa kaipailen, sellaiseksihan Vee oli alunperin tarkoitettukin.

Link to comment
Minun ongelma on etten uskalla mennä edes istumaan 70-luvun kuolemanpulkkaan. Modernilla Veellä sen sijaan uskaltaisin ajaa ilman tulenkestävää alusasua, monikerroksista ajopukua, automaattista sammutusjärjestelmää ja just just ilman hansia (tämänkin haluaisin päättää itse). Siinähän se tonni-pari jo säästyikin, noin aluksi.

Tilastot eivät kumminkaan viittaa siihen että kuljettajan palaminen olisi pikkuformuloissa kovinkaan yleistä (jos joku tietää edes yhden tapauksen mistä päin maailmaa tahansa niin voisi miettiä kantaa uudelleen).

 

Historic kisoissa ei kunnon kilvanajoa voi eikä ole tarkoitus harrastaa. Nehän on museoautoja kumminkin.

 

Oikeasti halpaa "open wheel"-luokkaa kaipailen, sellaiseksihan Vee oli alunperin tarkoitettukin.

 

Niinpä itseäkin ahistaa se että harrastusta ohjaa isompi taho jonka tarkoitus on tehdä bisnestä.

 

Jolloin harrastus henki katoaa täysin kun harrastajia ei kuunnella oikeasti.

Link to comment

Mites noitten VW-osien saatavuus? Onko semmosia laatikoita vielä hyvin saatavissa missä tuon kulkusuunnan voi kääntää? Entä etuakseleita?

 

Moottoreitahan on hyvin saatavilla. Koneet on lähes vakioita, ainoastaan pakoputkisto + nokka on viritysosia. Muutaman maan säännöissä kaasarikin on vakio yksi PICT34, vakio 2-reikäimusarjalla (minun puolesta tuommonen olisi ihan passeli. Helpompi roplata yhtä kaasaria kuin kahta).

Ehkä joku 85hp 1603-kuutioisesta koneesta voisi olla tavoitteena noilla eväillä vai mitenkä.

Englannissa on vaan pari ukkoa jotka tekee Vee-koneita eli on siinä jotain kikkoja varmaan. Suomessahan on/oli kanssa kuuluisa se Veemax-mies.

 

Mielestäni kun kaikilla on samat tehot käytössä niin ei ole paljon merkitystä paljonko tehoa on. Pienemmällä teholla koneet kestää pitempään ja turvallisuuskin aina hieman paranee.

 

Paloturvallisuuteen vaikuttaisi mielestäni paljon tankin koko, esim. 10-15 litran vaahtotankin luulisi riittävän. Lähdöt olisi sitten lyhyehköjä, esim. 10 kierrosta.

Link to comment

Nyt löytyi video jossa pari kuvaa korinteosta:

Brasiliankielinen video, minuutin kohdalla korintekokuva.

Tuolleenhan tuo onnistuisi kun tekis rungon ensiksi ja sitten puuseppä paikalle.

Brasiliassa ajavat omituisilla autoilla, vanhahtava jousitus ja "crash-boxina" lyijyakku... Saattaa pikkasen roiskahtaa törmätessä.

 

Voikos muuten kaikista swingiperistä kääntää tuon lautaspyörän?

Link to comment
  • 8 years later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
24 minutes ago, multanen said:

Mahtuisiko nuo Veet muuten tavalliseen kevytperävaunuun jos renkaat ottaa pois? Taitaa olla kiinni laakerikupista-laakerikuppiin mitasta kiinni, pituushan saa ylittyä.

Joo, itte aattelin vanhasta jarruttomasta kärrystä askarrella kuljetuskärryn. Menee painot sopivasti, ja voi henkilöautolla vetää. 

 

Raideleveyshän on sama kuin perus kuplassa. 

Edited by Timppa
Link to comment
2 hours ago, Timppa said:

Nyt selvitetty sen verran että kuusen alus löytö mk4 veemax. Nykyaikaisilla turvakaarilla pitäisi olla ihan ok laite. Näitähän vois tehdä uusiakin jos jotain kiinnostaa. 

IMG_20200116_103115.jpg

IMG_20200117_131327.jpg

Veemax_Mk_IVB_1970_Formula_Vee.JPG

Kenen entinen kilpuri toi kuusen alunen on ollut? Meinasitko alkaa HRF:n formula sarjaa kiertämään?

Link to comment

Onko Johansonin Max vielä elossa? Max on Veemaxien ja Teijojen suunnittelija. Toinen jolla voi olla ton aikakauden maxeista tietoa on Kiiverin Pertti. Oli mun mielestä juuri noihin aikoihin Veemaxin kehittelyssä mukana. 500-klubilaissakin voi olla tietoja noista autoista.

Link to comment
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...