Guest trantla360 Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Eli kyssÀri kuuluukin ettÀ mistÀ paperi katsastus asemalle ettÀ kyseistÀ autoa on tehty 1600 koolla myös? siis vaativat sitÀ muutos katsastuksessa. Vai löytyykö joltain foorumilaiselta malli tietoja kuppeleista tai millaisilla osilla niitÀ on valmistettu??? oma kupla on 1300 vm1973, rumpujarrut joka nurkassa ,kallistuksen vaimennin ja joku ohjaus"iskari" tankin alla. ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikÀ nyt kiinni? ps. en tiedÀ menikö oikeeseen topickiin..... Quote
metake Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 PitÀisi mennÀ noilla suoraan muutoskatsastuksesta lÀpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.  Tuossa lappua konttorille: Quote
HSuomi Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 MÀ kun katsastin -65 1300 -> 1600 ni konttorilla pyydettiin sen liikkeen allekirjoitusta papereihin josta muutos osat oli ostettu. No soitin kuplapajan Jussin paikalle kirjoittamaan nimen paperiin ni sit meni lÀpi. En tiedÀ mikÀköhÀn kÀytÀntö se semmonen oli. Muistaakseni se perusteli ettÀ tarttee olla jonkun yrityksen allekirjoitus ettÀ osat on juuri ne mitÀ kuuluukin tms. Tuskin se silti ihan tasan pykÀlien mukaan meni, mut eipÀ voinu kieltÀytyÀ kun mulla ne pykÀlÀt vielÀ huonommin oli hallussa... Quote
Guest Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kuplapajaan yhteytta vaan niin homma selviaa ilman arvailuja. Quote
tolvana Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Iso kysymys: Miksi muutoskatsastus??? Tuoko lisÀarvoa jos papereissa lukee 1,6? Ainut ero kun on mÀnnÀnhalkaisija+kaasari ja kumpikin tarvii tarkempaa tutkimista ettÀ nÀkee/tietÀÀ eron. Jokainenhan kÀyttÀÀ rahansa miten haluaa mut muutoskatsastuksen hinnalla saapi tankin tÀyteen esim. Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisÀksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun kÀytetyistÀ ja uusista vakio-osista. (Sen liÀksi siinÀ oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitÀ, ettÀ halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti tÀyttÀÀ lisÀksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, ettÀ moottori on kasattu osista.  Kaasutin ja pakoputkisto olisi hyvÀ olla vakio. Muuten on riski, ettÀ katsastuskonttori haluaa teettÀÀ tehomittauksen moottoriin. Vakomoottorissa niiden voidaan olettaa olevan tehtaan ilmoittamat.  Rumpujarrut riittÀÀ, niin kuin tuossa lapussa lukee.  Jos voi valita niin kannattaa mennÀ sellaiselle katsastusasemalle, jolla on kokemusta muutoskatsastuksista. Minulla tuo ainakin sujui tosi kivuttomasti ja mielyttÀvÀsti kun kaverit tiesivÀt mitÀ ovat tekemÀssÀ. Quote
Guest trantla360 Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jÀlkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? ja mistÀ sais hommattua teholapun ja millÀ hinnalla? Quote
mikko k Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Unohda tuo joutava muutoskatsastus. Rahanhaaskausta! Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen.  Auto kannattaa muutoskatsastaa. Se on pieni vaiva verrattuna mahdollisiin seuraamuksiin. Esim. vakuutusyhtiö voi vetÀytyÀ korvauksista, jos kolari ajetaan autolla johon on laittomasti vaihdettu moottori. Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 MielestÀni kannattaisi tehdÀ muutokset vakiokoneella, jolloin ei tarvita tehonmittausta. Jos autoon vaihdetaan "viritetty" tai turbotettu kone, niin tehot merkitÀÀn rekisteriotteeseen ja silloin kÀsittÀkseni ei saisi enÀÀ moottoria virittÀÀ. Maksimiteho jonka kuplaan voi saada ilman poikkeuslupia tais olla 60hv. Quote
NordBling Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa  NÀinköhÀn on?  Mutta samaa mieltÀ monen muun kanssa, se on yks paskanmaku onko volkkari virallisesti 34hv vai 50hv. MihinkÀÀ se ei silti kulje ja pysÀhtyy ihan yhtÀ hyvin satasen vauhdista. Quote
mikan Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Montakohan keskustelua tÀstÀkin aiheesta löytyy "Etsi":llÀ? Ja porukka tuntuu silti olevan pihalla. :-) x-pj:n kirjoittaman mukaisesti homma onnistuu ja tosiaan virittÀÀ saa sitten myöhemmin asetuksen mukaiseen tehopainosuhteeseen saakka.  t. Mika Quote
metake Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jÀlkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen. Turbon lisÀksi muutama muukin asia on kiellettyjen listalla: - moottorin koon suurentaminen yli 10% - sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen, mikÀli vaihdetaan ns. virityskansi jolle ei ole alkuperÀmoottoria tulee moottorin teho selvittÀÀ  Sallittua on: - kaasuttimien vaihtaminen, tai korvaaminen polttoaineen ruiskutuksella - pakoputkiston muuttaminen tai vaihtaminen - nokka-akselin vaihtaminen - sylinterinkannen työstÀminen ja venttiilien vaihtaminen Quote
Guest trantla360 Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 lasketaanko kevennetystÀ vauhtiksesta jotain ja onko 1300/1600.sen vakio kaasuttimissa jotain eroja kun itellÀ ei taida olla kun 1200 ja 1300.sen kaasareita? Quote
x-pj Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Ei taida olla katsastuksessa merkitystÀ minkÀ kuplan vakiokaasari siellÀ on.  VauhtipyörÀn kevennys ei itseasiassa lisÀÀ moottorin hevosvoimia. Ainoastaan parantaa moottorin kierrosherkkyyttÀ. KyllÀ se kuuluu noihin sallittuihin muutoksiin. Quote
Guest trantla360 Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 No hommahan ei sit onnistukaan kovin helposti..... Ensiksi tarvitaan tuo vw auton paperi, toiseksi tehomittaus ja kolmanneksi kuitit sylintereistÀ/mÀnnistÀ kun rakennettu AB lohkosta eikÀ AD ! Konttorilla vain tuumasivat ettÀ se on uusi moottori ja sellaista ei ole vw.n aikana rakennettu tehtaalla. Jos olis jostain nÀyttely tason laitteesta kyse niin vois investoida, mutta kun ei ole! Konttorilla kyllÀ asiallinen palvelu, mutta... Taidan vierÀ toiselle konttorille ja pitÀÀ vaan suun kiinni koko asiasta, ihmetelköön! Quote
-MITO- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Hahah, jopas oli konttori :) Kannattaa joo asioida jossain asiantuntevammassa paikassa. Quote
Guest trantla360 Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Soitin yhdelle sÀÀtÀjÀ herralle (joka sÀÀtelee kaasareita ja tekee teholappuja)niin meni hetkeksi hiljaseks luurin toisessa pÀÀssÀ asiasta ja sanoi ettÀ mee valtion konttoorille! Sanoi vielÀ lisÀx ettÀ niillÀ osilla mitÀ autossa on kiinni ja kunhan valot on laki korkeudella niin ei ogelmia (kevyt vauhtis 1x tupla)! ja konehan on aina ollut siinÀ autossa kiinni alusta asti. MikÀ foorumilaisten mielipide? Quote
-MITO- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Leimalle vaan, turha tuommoisesta on rumpua konttorilla lyödÀ :) Quote
Guest son`der buzz Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Tapahtui Turussa: Menin rekistöröintikatsastukseen. Otteessa 1200cc ja autossa 1600cc. Inssi tokas: antaa vaan olla otteessa se 1200cc,on kato halvempi vakuutusmaksu!! Ja nÀillÀ mennÀÀn... Quote
Guest Variant Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Jos katsastat vakiona, se menee lÀpi, kunhan maltat pitÀÀ suusi kiinni.  Jos haluat katsastaa sen 1600:sena, ÀlÀ turhaan vaihda konttoria, vaan opeta heitÀ suorittamaan muutoskatsastus. Sun kuplan muutoskatsastus 1600:ksi on ihan laillista ja sen on mentÀvÀ lÀpi ilman tehomittauksia. Itse saat riittÀvÀsti tietoa vaikka tÀltÀ palstalta Etsi-kÀskyllÀ ja hakusanalla "muutoskatsastus". Quote
-AP- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikÀ nyt kiinni?.....  TÀmÀ kai on se syy, miksi on kyselty tehotodistusta. Quote
Guest trantla360 Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Jos lohko olisi ollut AF,B tai AD niin ongelmia ei olisikaan koska ovat jo valmiiksi 1600.sia ,mutta kun kyseessÀ on AB 1300.sen lohko niin... PitÀs varmaan pyyhkiÀ kirjaimet ja numerot pois. Quote
metake Posted October 25, 2011 Posted October 25, 2011 Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisÀksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun kÀytetyistÀ ja uusista vakio-osista. (Sen liÀksi siinÀ oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitÀ, ettÀ halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti tÀyttÀÀ lisÀksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, ettÀ moottori on kasattu osista.  Vastaavalla tavalla (itse allekirjoitettu selostus siitÀ mitÀ moottori pitÀÀ sisÀllÀÀn) ja tuolla VW-auton lapulla + dynolapulla muutoskatsastin tÀnÀÀn omaan kuplaani 1968 cc moottorin, ilman ongelmia. Kannattaa tosiaan suosia konttoreita joissa tiedetÀÀn miten pykÀlÀt oikeasti menevÀt. Quote
Ruby Red Posted October 23, 2021 Posted October 23, 2021 On 4/9/2011 at 1:02 AM, metake said: PitÀisi mennÀ noilla suoraan muutoskatsastuksesta lÀpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.  Tuossa lappua konttorille: Meinasivat vaatia levyjÀ eteen, kun muutoskatsastin omaa kuplaani 1600 moottorille. TÀmÀ lappu pelasti ja meni rummuilla lÀpi. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.