Jump to content

1300 motin vaihto 1600.seen, apuja kaivataan!


Guest trantla360

Recommended Posts

Guest trantla360
Posted

Eli kyssÀri kuuluukin ettÀ mistÀ paperi katsastus asemalle ettÀ kyseistÀ autoa on tehty 1600 koolla myös? siis vaativat sitÀ muutos katsastuksessa.

Vai löytyykö joltain foorumilaiselta malli tietoja kuppeleista tai millaisilla osilla niitÀ on valmistettu???

oma kupla on 1300 vm1973, rumpujarrut joka nurkassa ,kallistuksen vaimennin ja joku ohjaus"iskari" tankin alla. ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikÀ nyt kiinni?

ps. en tiedÀ menikö oikeeseen topickiin.....

Posted

PitÀisi mennÀ noilla suoraan muutoskatsastuksesta lÀpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.

 

Tuossa lappua konttorille:

post-948-13888363158186_thumb.jpg

Posted

MÀ kun katsastin -65 1300 -> 1600 ni konttorilla pyydettiin sen liikkeen allekirjoitusta papereihin josta muutos osat oli ostettu. No soitin kuplapajan Jussin paikalle kirjoittamaan nimen paperiin ni sit meni lÀpi. En tiedÀ mikÀköhÀn kÀytÀntö se semmonen oli. Muistaakseni se perusteli ettÀ tarttee olla jonkun yrityksen allekirjoitus ettÀ osat on juuri ne mitÀ kuuluukin tms. Tuskin se silti ihan tasan pykÀlien mukaan meni, mut eipÀ voinu kieltÀytyÀ kun mulla ne pykÀlÀt vielÀ huonommin oli hallussa...

Posted

Iso kysymys: Miksi muutoskatsastus???

Tuoko lisÀarvoa jos papereissa lukee 1,6? Ainut ero kun on mÀnnÀnhalkaisija+kaasari ja kumpikin tarvii tarkempaa tutkimista ettÀ nÀkee/tietÀÀ eron.

Jokainenhan kÀyttÀÀ rahansa miten haluaa mut muutoskatsastuksen hinnalla saapi tankin tÀyteen esim.

Posted

Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisÀksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun kÀytetyistÀ ja uusista vakio-osista. (Sen liÀksi siinÀ oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitÀ, ettÀ halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti tÀyttÀÀ lisÀksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, ettÀ moottori on kasattu osista.

 

Kaasutin ja pakoputkisto olisi hyvÀ olla vakio. Muuten on riski, ettÀ katsastuskonttori haluaa teettÀÀ tehomittauksen moottoriin. Vakomoottorissa niiden voidaan olettaa olevan tehtaan ilmoittamat.

 

Rumpujarrut riittÀÀ, niin kuin tuossa lapussa lukee.

 

Jos voi valita niin kannattaa mennÀ sellaiselle katsastusasemalle, jolla on kokemusta muutoskatsastuksista. Minulla tuo ainakin sujui tosi kivuttomasti ja mielyttÀvÀsti kun kaverit tiesivÀt mitÀ ovat tekemÀssÀ.

Guest trantla360
Posted

kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jÀlkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? ja mistÀ sais hommattua teholapun ja millÀ hinnalla?

Posted

Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen.

 

Auto kannattaa muutoskatsastaa. Se on pieni vaiva verrattuna mahdollisiin seuraamuksiin. Esim. vakuutusyhtiö voi vetÀytyÀ korvauksista, jos kolari ajetaan autolla johon on laittomasti vaihdettu moottori.

Posted

MielestÀni kannattaisi tehdÀ muutokset vakiokoneella, jolloin ei tarvita tehonmittausta. Jos autoon vaihdetaan "viritetty" tai turbotettu kone, niin tehot merkitÀÀn rekisteriotteeseen ja silloin kÀsittÀkseni ei saisi enÀÀ moottoria virittÀÀ. Maksimiteho jonka kuplaan voi saada ilman poikkeuslupia tais olla 60hv.

Posted
Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa

 

NÀinköhÀn on?

 

Mutta samaa mieltÀ monen muun kanssa, se on yks paskanmaku onko volkkari virallisesti 34hv vai 50hv. MihinkÀÀ se ei silti kulje ja pysÀhtyy ihan yhtÀ hyvin satasen vauhdista.

Posted

Montakohan keskustelua tÀstÀkin aiheesta löytyy "Etsi":llÀ? Ja porukka tuntuu silti olevan pihalla. :-)

x-pj:n kirjoittaman mukaisesti homma onnistuu ja tosiaan virittÀÀ saa sitten myöhemmin asetuksen

mukaiseen tehopainosuhteeseen saakka.

 

t. Mika

Posted
kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jÀlkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran?
Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittÀÀ moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen.

Turbon lisÀksi muutama muukin asia on kiellettyjen listalla:

- moottorin koon suurentaminen yli 10%

- sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen, mikÀli vaihdetaan ns. virityskansi jolle ei ole alkuperÀmoottoria tulee moottorin teho selvittÀÀ

 

Sallittua on:

- kaasuttimien vaihtaminen, tai korvaaminen polttoaineen ruiskutuksella

- pakoputkiston muuttaminen tai vaihtaminen

- nokka-akselin vaihtaminen

- sylinterinkannen työstÀminen ja venttiilien vaihtaminen

Guest trantla360
Posted

lasketaanko kevennetystÀ vauhtiksesta jotain ja onko 1300/1600.sen vakio kaasuttimissa jotain eroja kun itellÀ ei taida olla kun 1200 ja 1300.sen kaasareita?

Posted

Ei taida olla katsastuksessa merkitystÀ minkÀ kuplan vakiokaasari siellÀ on.

 

VauhtipyörÀn kevennys ei itseasiassa lisÀÀ moottorin hevosvoimia. Ainoastaan parantaa moottorin kierrosherkkyyttÀ. KyllÀ se kuuluu noihin sallittuihin muutoksiin.

Guest trantla360
Posted

No hommahan ei sit onnistukaan kovin helposti..... Ensiksi tarvitaan tuo vw auton paperi, toiseksi tehomittaus ja kolmanneksi kuitit sylintereistÀ/mÀnnistÀ kun rakennettu AB lohkosta eikÀ AD ! Konttorilla vain tuumasivat ettÀ se on uusi moottori ja sellaista ei ole vw.n aikana rakennettu tehtaalla. Jos olis jostain nÀyttely tason laitteesta kyse niin vois investoida, mutta kun ei ole! Konttorilla kyllÀ asiallinen palvelu, mutta... Taidan vierÀ toiselle konttorille ja pitÀÀ vaan suun kiinni koko asiasta, ihmetelköön!

Guest trantla360
Posted

Soitin yhdelle sÀÀtÀjÀ herralle (joka sÀÀtelee kaasareita ja tekee teholappuja)niin meni hetkeksi hiljaseks luurin toisessa pÀÀssÀ asiasta ja sanoi ettÀ mee valtion konttoorille! Sanoi vielÀ lisÀx ettÀ niillÀ osilla mitÀ autossa on kiinni ja kunhan valot on laki korkeudella niin ei ogelmia (kevyt vauhtis 1x tupla)! ja konehan on aina ollut siinÀ autossa kiinni alusta asti. MikÀ foorumilaisten mielipide?

Guest son`der buzz
Posted

Tapahtui Turussa: Menin rekistöröintikatsastukseen. Otteessa 1200cc ja autossa 1600cc. Inssi tokas: antaa vaan olla otteessa se 1200cc,on kato halvempi vakuutusmaksu!! Ja nÀillÀ mennÀÀn...

Guest Variant
Posted

Jos katsastat vakiona, se menee lÀpi, kunhan maltat pitÀÀ suusi kiinni.

 

Jos haluat katsastaa sen 1600:sena, ÀlÀ turhaan vaihda konttoria, vaan opeta heitÀ suorittamaan muutoskatsastus. Sun kuplan muutoskatsastus 1600:ksi on ihan laillista ja sen on mentÀvÀ lÀpi ilman tehomittauksia. Itse saat riittÀvÀsti tietoa vaikka tÀltÀ palstalta Etsi-kÀskyllÀ ja hakusanalla "muutoskatsastus".

Posted
ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikÀ nyt kiinni?

.....

 

TÀmÀ kai on se syy, miksi on kyselty tehotodistusta.

Guest trantla360
Posted

Jos lohko olisi ollut AF,B tai AD niin ongelmia ei olisikaan koska ovat jo valmiiksi 1600.sia ,mutta kun kyseessÀ on AB 1300.sen lohko niin... PitÀs varmaan pyyhkiÀ kirjaimet ja numerot pois.

  • 6 months later...
Posted
Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisÀksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun kÀytetyistÀ ja uusista vakio-osista. (Sen liÀksi siinÀ oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitÀ, ettÀ halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti tÀyttÀÀ lisÀksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, ettÀ moottori on kasattu osista.

 

Vastaavalla tavalla (itse allekirjoitettu selostus siitÀ mitÀ moottori pitÀÀ sisÀllÀÀn) ja tuolla VW-auton lapulla + dynolapulla muutoskatsastin tÀnÀÀn omaan kuplaani 1968 cc moottorin, ilman ongelmia. Kannattaa tosiaan suosia konttoreita joissa tiedetÀÀn miten pykÀlÀt oikeasti menevÀt.

  • 9 years later...
Posted
On 4/9/2011 at 1:02 AM, metake said:

PitÀisi mennÀ noilla suoraan muutoskatsastuksesta lÀpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.

 

Tuossa lappua konttorille:

post-948-13888363158186_thumb.jpg

Meinasivat vaatia levyjÀ eteen, kun muutoskatsastin omaa kuplaani 1600 moottorille. TÀmÀ lappu pelasti ja meni rummuilla lÀpi.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...