Jump to content

1300 motin vaihto 1600.seen, apuja kaivataan!


Guest trantla360

Recommended Posts

Guest trantla360
Posted

Eli kyssäri kuuluukin että mistä paperi katsastus asemalle että kyseistä autoa on tehty 1600 koolla myös? siis vaativat sitä muutos katsastuksessa.

Vai löytyykö joltain foorumilaiselta malli tietoja kuppeleista tai millaisilla osilla niitä on valmistettu???

oma kupla on 1300 vm1973, rumpujarrut joka nurkassa ,kallistuksen vaimennin ja joku ohjaus"iskari" tankin alla. ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikä nyt kiinni?

ps. en tiedä menikö oikeeseen topickiin.....

Posted

Pitäisi mennä noilla suoraan muutoskatsastuksesta läpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.

 

Tuossa lappua konttorille:

post-948-13888363158186_thumb.jpg

Posted

Mä kun katsastin -65 1300 -> 1600 ni konttorilla pyydettiin sen liikkeen allekirjoitusta papereihin josta muutos osat oli ostettu. No soitin kuplapajan Jussin paikalle kirjoittamaan nimen paperiin ni sit meni läpi. En tiedä mikäköhän käytäntö se semmonen oli. Muistaakseni se perusteli että tarttee olla jonkun yrityksen allekirjoitus että osat on juuri ne mitä kuuluukin tms. Tuskin se silti ihan tasan pykälien mukaan meni, mut eipä voinu kieltäytyä kun mulla ne pykälät vielä huonommin oli hallussa...

Posted

Iso kysymys: Miksi muutoskatsastus???

Tuoko lisäarvoa jos papereissa lukee 1,6? Ainut ero kun on männänhalkaisija+kaasari ja kumpikin tarvii tarkempaa tutkimista että näkee/tietää eron.

Jokainenhan käyttää rahansa miten haluaa mut muutoskatsastuksen hinnalla saapi tankin täyteen esim.

Posted

Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisäksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun käytetyistä ja uusista vakio-osista. (Sen liäksi siinä oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitä, että halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti täyttää lisäksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, että moottori on kasattu osista.

 

Kaasutin ja pakoputkisto olisi hyvä olla vakio. Muuten on riski, että katsastuskonttori haluaa teettää tehomittauksen moottoriin. Vakomoottorissa niiden voidaan olettaa olevan tehtaan ilmoittamat.

 

Rumpujarrut riittää, niin kuin tuossa lapussa lukee.

 

Jos voi valita niin kannattaa mennä sellaiselle katsastusasemalle, jolla on kokemusta muutoskatsastuksista. Minulla tuo ainakin sujui tosi kivuttomasti ja mielyttävästi kun kaverit tiesivät mitä ovat tekemässä.

Guest trantla360
Posted

kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jälkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? ja mistä sais hommattua teholapun ja millä hinnalla?

Posted

Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen.

 

Auto kannattaa muutoskatsastaa. Se on pieni vaiva verrattuna mahdollisiin seuraamuksiin. Esim. vakuutusyhtiö voi vetäytyä korvauksista, jos kolari ajetaan autolla johon on laittomasti vaihdettu moottori.

Posted

Mielestäni kannattaisi tehdä muutokset vakiokoneella, jolloin ei tarvita tehonmittausta. Jos autoon vaihdetaan "viritetty" tai turbotettu kone, niin tehot merkitään rekisteriotteeseen ja silloin käsittäkseni ei saisi enää moottoria virittää. Maksimiteho jonka kuplaan voi saada ilman poikkeuslupia tais olla 60hv.

Posted
Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa

 

Näinköhän on?

 

Mutta samaa mieltä monen muun kanssa, se on yks paskanmaku onko volkkari virallisesti 34hv vai 50hv. Mihinkää se ei silti kulje ja pysähtyy ihan yhtä hyvin satasen vauhdista.

Posted

Montakohan keskustelua tästäkin aiheesta löytyy "Etsi":llä? Ja porukka tuntuu silti olevan pihalla. :-)

x-pj:n kirjoittaman mukaisesti homma onnistuu ja tosiaan virittää saa sitten myöhemmin asetuksen

mukaiseen tehopainosuhteeseen saakka.

 

t. Mika

Posted
kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jälkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran?
Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen.

Turbon lisäksi muutama muukin asia on kiellettyjen listalla:

- moottorin koon suurentaminen yli 10%

- sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen, mikäli vaihdetaan ns. virityskansi jolle ei ole alkuperämoottoria tulee moottorin teho selvittää

 

Sallittua on:

- kaasuttimien vaihtaminen, tai korvaaminen polttoaineen ruiskutuksella

- pakoputkiston muuttaminen tai vaihtaminen

- nokka-akselin vaihtaminen

- sylinterinkannen työstäminen ja venttiilien vaihtaminen

Guest trantla360
Posted

lasketaanko kevennetystä vauhtiksesta jotain ja onko 1300/1600.sen vakio kaasuttimissa jotain eroja kun itellä ei taida olla kun 1200 ja 1300.sen kaasareita?

Posted

Ei taida olla katsastuksessa merkitystä minkä kuplan vakiokaasari siellä on.

 

Vauhtipyörän kevennys ei itseasiassa lisää moottorin hevosvoimia. Ainoastaan parantaa moottorin kierrosherkkyyttä. Kyllä se kuuluu noihin sallittuihin muutoksiin.

Guest trantla360
Posted

No hommahan ei sit onnistukaan kovin helposti..... Ensiksi tarvitaan tuo vw auton paperi, toiseksi tehomittaus ja kolmanneksi kuitit sylintereistä/männistä kun rakennettu AB lohkosta eikä AD ! Konttorilla vain tuumasivat että se on uusi moottori ja sellaista ei ole vw.n aikana rakennettu tehtaalla. Jos olis jostain näyttely tason laitteesta kyse niin vois investoida, mutta kun ei ole! Konttorilla kyllä asiallinen palvelu, mutta... Taidan vierä toiselle konttorille ja pitää vaan suun kiinni koko asiasta, ihmetelköön!

Guest trantla360
Posted

Soitin yhdelle säätäjä herralle (joka säätelee kaasareita ja tekee teholappuja)niin meni hetkeksi hiljaseks luurin toisessa päässä asiasta ja sanoi että mee valtion konttoorille! Sanoi vielä lisäx että niillä osilla mitä autossa on kiinni ja kunhan valot on laki korkeudella niin ei ogelmia (kevyt vauhtis 1x tupla)! ja konehan on aina ollut siinä autossa kiinni alusta asti. Mikä foorumilaisten mielipide?

Guest Variant
Posted

Jos katsastat vakiona, se menee läpi, kunhan maltat pitää suusi kiinni.

 

Jos haluat katsastaa sen 1600:sena, älä turhaan vaihda konttoria, vaan opeta heitä suorittamaan muutoskatsastus. Sun kuplan muutoskatsastus 1600:ksi on ihan laillista ja sen on mentävä läpi ilman tehomittauksia. Itse saat riittävästi tietoa vaikka tältä palstalta Etsi-käskyllä ja hakusanalla "muutoskatsastus".

Posted
ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikä nyt kiinni?

.....

 

Tämä kai on se syy, miksi on kyselty tehotodistusta.

Guest trantla360
Posted

Jos lohko olisi ollut AF,B tai AD niin ongelmia ei olisikaan koska ovat jo valmiiksi 1600.sia ,mutta kun kyseessä on AB 1300.sen lohko niin... Pitäs varmaan pyyhkiä kirjaimet ja numerot pois.

  • 6 months later...
Posted
Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisäksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun käytetyistä ja uusista vakio-osista. (Sen liäksi siinä oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitä, että halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti täyttää lisäksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, että moottori on kasattu osista.

 

Vastaavalla tavalla (itse allekirjoitettu selostus siitä mitä moottori pitää sisällään) ja tuolla VW-auton lapulla + dynolapulla muutoskatsastin tänään omaan kuplaani 1968 cc moottorin, ilman ongelmia. Kannattaa tosiaan suosia konttoreita joissa tiedetään miten pykälät oikeasti menevät.

  • 9 years later...
Posted
On 4/9/2011 at 1:02 AM, metake said:

Pitäisi mennä noilla suoraan muutoskatsastuksesta läpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista.

 

Tuossa lappua konttorille:

post-948-13888363158186_thumb.jpg

Meinasivat vaatia levyjä eteen, kun muutoskatsastin omaa kuplaani 1600 moottorille. Tämä lappu pelasti ja meni rummuilla läpi.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...