Guest trantla360 Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Eli kyssäri kuuluukin että mistä paperi katsastus asemalle että kyseistä autoa on tehty 1600 koolla myös? siis vaativat sitä muutos katsastuksessa. Vai löytyykö joltain foorumilaiselta malli tietoja kuppeleista tai millaisilla osilla niitä on valmistettu??? oma kupla on 1300 vm1973, rumpujarrut joka nurkassa ,kallistuksen vaimennin ja joku ohjaus"iskari" tankin alla. ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikä nyt kiinni? ps. en tiedä menikö oikeeseen topickiin..... Quote
metake Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Pitäisi mennä noilla suoraan muutoskatsastuksesta läpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista. Tuossa lappua konttorille: Quote
HSuomi Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Mä kun katsastin -65 1300 -> 1600 ni konttorilla pyydettiin sen liikkeen allekirjoitusta papereihin josta muutos osat oli ostettu. No soitin kuplapajan Jussin paikalle kirjoittamaan nimen paperiin ni sit meni läpi. En tiedä mikäköhän käytäntö se semmonen oli. Muistaakseni se perusteli että tarttee olla jonkun yrityksen allekirjoitus että osat on juuri ne mitä kuuluukin tms. Tuskin se silti ihan tasan pykälien mukaan meni, mut eipä voinu kieltäytyä kun mulla ne pykälät vielä huonommin oli hallussa... Quote
Guest Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kuplapajaan yhteytta vaan niin homma selviaa ilman arvailuja. Quote
tolvana Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Iso kysymys: Miksi muutoskatsastus??? Tuoko lisäarvoa jos papereissa lukee 1,6? Ainut ero kun on männänhalkaisija+kaasari ja kumpikin tarvii tarkempaa tutkimista että näkee/tietää eron. Jokainenhan käyttää rahansa miten haluaa mut muutoskatsastuksen hinnalla saapi tankin täyteen esim. Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisäksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun käytetyistä ja uusista vakio-osista. (Sen liäksi siinä oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitä, että halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti täyttää lisäksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, että moottori on kasattu osista. Kaasutin ja pakoputkisto olisi hyvä olla vakio. Muuten on riski, että katsastuskonttori haluaa teettää tehomittauksen moottoriin. Vakomoottorissa niiden voidaan olettaa olevan tehtaan ilmoittamat. Rumpujarrut riittää, niin kuin tuossa lapussa lukee. Jos voi valita niin kannattaa mennä sellaiselle katsastusasemalle, jolla on kokemusta muutoskatsastuksista. Minulla tuo ainakin sujui tosi kivuttomasti ja mielyttävästi kun kaverit tiesivät mitä ovat tekemässä. Quote
Guest trantla360 Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jälkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? ja mistä sais hommattua teholapun ja millä hinnalla? Quote
mikko k Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Unohda tuo joutava muutoskatsastus. Rahanhaaskausta! Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen. Auto kannattaa muutoskatsastaa. Se on pieni vaiva verrattuna mahdollisiin seuraamuksiin. Esim. vakuutusyhtiö voi vetäytyä korvauksista, jos kolari ajetaan autolla johon on laittomasti vaihdettu moottori. Quote
x-pj Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Mielestäni kannattaisi tehdä muutokset vakiokoneella, jolloin ei tarvita tehonmittausta. Jos autoon vaihdetaan "viritetty" tai turbotettu kone, niin tehot merkitään rekisteriotteeseen ja silloin käsittäkseni ei saisi enää moottoria virittää. Maksimiteho jonka kuplaan voi saada ilman poikkeuslupia tais olla 60hv. Quote
NordBling Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa Näinköhän on? Mutta samaa mieltä monen muun kanssa, se on yks paskanmaku onko volkkari virallisesti 34hv vai 50hv. Mihinkää se ei silti kulje ja pysähtyy ihan yhtä hyvin satasen vauhdista. Quote
mikan Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Montakohan keskustelua tästäkin aiheesta löytyy "Etsi":llä? Ja porukka tuntuu silti olevan pihalla. :-) x-pj:n kirjoittaman mukaisesti homma onnistuu ja tosiaan virittää saa sitten myöhemmin asetuksen mukaiseen tehopainosuhteeseen saakka. t. Mika Quote
metake Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 kun on tehnyt muutoskatsastuksen 1600.sen osilla ni voiko sen jälkeen vaihtaa putkiston ja kaasuttimen toisenlaisiin ilman katsurin mutinoita seuraavan kerran? Kun on tehnyt muutoskatsastuksen niin voi virittää moottoria ihan vapaasti ja laillisesti, kunhan ei laita turboa. Se vaatisi uuden muutoskatsastuksen. Turbon lisäksi muutama muukin asia on kiellettyjen listalla: - moottorin koon suurentaminen yli 10% - sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen, mikäli vaihdetaan ns. virityskansi jolle ei ole alkuperämoottoria tulee moottorin teho selvittää Sallittua on: - kaasuttimien vaihtaminen, tai korvaaminen polttoaineen ruiskutuksella - pakoputkiston muuttaminen tai vaihtaminen - nokka-akselin vaihtaminen - sylinterinkannen työstäminen ja venttiilien vaihtaminen Quote
Guest trantla360 Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 lasketaanko kevennetystä vauhtiksesta jotain ja onko 1300/1600.sen vakio kaasuttimissa jotain eroja kun itellä ei taida olla kun 1200 ja 1300.sen kaasareita? Quote
x-pj Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Ei taida olla katsastuksessa merkitystä minkä kuplan vakiokaasari siellä on. Vauhtipyörän kevennys ei itseasiassa lisää moottorin hevosvoimia. Ainoastaan parantaa moottorin kierrosherkkyyttä. Kyllä se kuuluu noihin sallittuihin muutoksiin. Quote
Guest trantla360 Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 No hommahan ei sit onnistukaan kovin helposti..... Ensiksi tarvitaan tuo vw auton paperi, toiseksi tehomittaus ja kolmanneksi kuitit sylintereistä/männistä kun rakennettu AB lohkosta eikä AD ! Konttorilla vain tuumasivat että se on uusi moottori ja sellaista ei ole vw.n aikana rakennettu tehtaalla. Jos olis jostain näyttely tason laitteesta kyse niin vois investoida, mutta kun ei ole! Konttorilla kyllä asiallinen palvelu, mutta... Taidan vierä toiselle konttorille ja pitää vaan suun kiinni koko asiasta, ihmetelköön! Quote
-MITO- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Hahah, jopas oli konttori :) Kannattaa joo asioida jossain asiantuntevammassa paikassa. Quote
Guest trantla360 Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Soitin yhdelle säätäjä herralle (joka säätelee kaasareita ja tekee teholappuja)niin meni hetkeksi hiljaseks luurin toisessa päässä asiasta ja sanoi että mee valtion konttoorille! Sanoi vielä lisäx että niillä osilla mitä autossa on kiinni ja kunhan valot on laki korkeudella niin ei ogelmia (kevyt vauhtis 1x tupla)! ja konehan on aina ollut siinä autossa kiinni alusta asti. Mikä foorumilaisten mielipide? Quote
-MITO- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Leimalle vaan, turha tuommoisesta on rumpua konttorilla lyödä :) Quote
son`der buzz Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Tapahtui Turussa: Menin rekistöröintikatsastukseen. Otteessa 1200cc ja autossa 1600cc. Inssi tokas: antaa vaan olla otteessa se 1200cc,on kato halvempi vakuutusmaksu!! Ja näillä mennään... Quote
Guest Variant Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Jos katsastat vakiona, se menee läpi, kunhan maltat pitää suusi kiinni. Jos haluat katsastaa sen 1600:sena, älä turhaan vaihda konttoria, vaan opeta heitä suorittamaan muutoskatsastus. Sun kuplan muutoskatsastus 1600:ksi on ihan laillista ja sen on mentävä läpi ilman tehomittauksia. Itse saat riittävästi tietoa vaikka tältä palstalta Etsi-käskyllä ja hakusanalla "muutoskatsastus". Quote
-AP- Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 ja kannattaako olla orkkis kaasutin vai joku 1 2kurkkunen mikä nyt kiinni?..... Tämä kai on se syy, miksi on kyselty tehotodistusta. Quote
Guest trantla360 Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Jos lohko olisi ollut AF,B tai AD niin ongelmia ei olisikaan koska ovat jo valmiiksi 1600.sia ,mutta kun kyseessä on AB 1300.sen lohko niin... Pitäs varmaan pyyhkiä kirjaimet ja numerot pois. Quote
metake Posted October 25, 2011 Posted October 25, 2011 Minulla oli tuo metaken postaama lappu ja sen lisäksi itse kirjoitettu ja allekirjoitettu lappu, jossa kerroin moottorin kasatun käytetyistä ja uusista vakio-osista. (Sen liäksi siinä oli tarinaa sylinteriputkien vaihdosta, mutta se johtui siitä, että halusin 1,8l moottorin papereihin.) Kottorilla piti täyttää lisäksi joku lomake, jossa muistaakseni kyseltiin tietoja luovuttaja-autosta. Siihenkin kirjoitin, että moottori on kasattu osista. Vastaavalla tavalla (itse allekirjoitettu selostus siitä mitä moottori pitää sisällään) ja tuolla VW-auton lapulla + dynolapulla muutoskatsastin tänään omaan kuplaani 1968 cc moottorin, ilman ongelmia. Kannattaa tosiaan suosia konttoreita joissa tiedetään miten pykälät oikeasti menevät. Quote
Ruby Red Posted October 23, 2021 Posted October 23, 2021 On 4/9/2011 at 1:02 AM, metake said: Pitäisi mennä noilla suoraan muutoskatsastuksesta läpi, vaikkakin joskus on vaadittu levyjarruja. Hieman tapauskohtaista. Tuossa lappua konttorille: Meinasivat vaatia levyjä eteen, kun muutoskatsastin omaa kuplaani 1600 moottorille. Tämä lappu pelasti ja meni rummuilla läpi. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.