Jump to content

VW 1300 '73 Typ 1


Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mä värkkäsin tälläisen pesurin katkaisimen.

 

Poraa niitit pois paine venttiilistä, sen tilalle teet pellistä telineen pienelle mikro painonapille ja ruuvilla ja mutterilla kiinni.

 

Tuohan onkin järkevää, kun on muutama tommonen katkaisija, jotka ei "pidä" eli ei toimi normaali käytössä!

Link to comment

Tänään hain 1600 arpamoottorin, B-lohko, yksreikäisillä hatuilla.

 

Putkisto ja kaasari uupuu, mukaan sain kylläkin Weberin DAT34:n, pitäiskö tehdä imusarja sille, vai metsästänkö esim 30 tai 34 PICT:n jostain?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on enää yksi sylinteriputki jumissa, sekin liikahti jo pari milliä, virittelin koneen sitten kyljelleen kuormaliinan, työpöydän vetolaatikoston ja satulatuolin avulla, nyt on pytyssä CRC:n penetraatioöljy tekemässä tehtäviään.

 

Kannet täytyisi myös putsata... Ohjurit, seetit, venttiilit, kaikki näyttävät hyviltä, mutta hometta yms. kanavat täysi.

Link to comment

Saakeli, kun ei meinaa tuo kone luovuttaa, yksi sylinteri on vain jumissa, ei tosin sattunut tallille mitään stendaria kummoisempaa lämmityslaitetta matkaan. Männän helma jo pilkistää noin sentin, muutaman millin tuo on jo liikkunut.

 

Mikäs olisi paras tapa liotella männänrenkaat irti, mäntiä irroittamatta, ylimmäinen tuntuu olevan kaikissa jumissa, alempi ja öljyrenkaat taasen liikkuvat ihan nätisti.

 

Hyvässä hapessa näyttäisi mosa muuten olevan, epäilen, että onkohan aikanaan rempattu ja hetken ajelun jälkeen on alkanut kauhea kilinä ja kolina, sitten on loppunut inspiraatio ja mosa on heitetty pihan perälle kasvamaan horsmaa... Oli yksi kannen mutteri irti, löytyi venttiilikopan pohjalta.

Link to comment
  • 2 months later...

Noh, tilasin helicoilit sumujen saarelta (posteineen puolet Suomen hinnoista) ja pakoputkeen tiivisteitä Oberilta.

 

Kannattaiskohan noihin kiinalaisiin J-putkiin vaihtaa nuo kiinnityslaipat, ei kauhean vakuuttavan oloiset tiivistymisen kannalta, vai koittaisko vain hioa ne vähän suoremmaksi?

 

Kummipoka (3v) halusi ruuvata, sai siis vaihtaa tulpat:

411469_4188516107962_1032489267_o.jpg

 

Sitten oli pakko kysyä:"Mikäs susta tulee isona?", johon mekaanikko vastasi: "Minusta tulee isona kupla!"

Link to comment
  • 2 months later...

Vanhemmat kuvat häipyvät kohta, kun kuvat.fi muuttuu maksulliseksi, mutta eipä se haittaa.

 

Kesä on ohi, tuli ryhdyttyä ukkomieheksi ja rintamamiestalon omistajaksi, nyt olis sitten se oma talli, jossa harrastaa.

 

319071_4546725542974_578793953_n.jpg

 

Sitähän saattaa ennen lumia vielä joutua ajamaan auton anoppilasta kotiin.

 

Mukava oli asentaa tuo kärmes, kun kiinalaiset j-putket istuivat kohdalleen täydellisesti... ...muutaman ärräpään ja vääntelyn jälkeen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Oberilta odotellaan pakettia, uudet sytkäromut (puolaa lukuunottamatta, niitä löytyy kolme, joista nyt yksi toivottavasti edes pelaa) ja ilmanputsari tulossa... Sopivasti lumetkin suli pois, kohta sitä vissiin joutuu toteuttamaan tämän "kesän" ekat ajot kuplalla.

 

Mitenköhän tuon jäähyn kanssa käy, kaikki vivustot tuntuvat liikkuvan, mutta autostahan on jo säätönamiskat raksittu aikapäiviä sitten pois. Vaijeri hittoon ja hit the road?

 

Meneekös ryypyltä ja jälkikäynninestosolenoidilta piuha puolan plussalle (34PICT)? Entäs laturin rungosta lähtevä ruskea piuha, vedänkö auton runkoon?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kone paikallaan...

 

Ei per.... vaan käynnisty.

 

Startti pyörittää, pumppu sytkyttää bensaa kaasarille, jos kurkusta tarjoilee bensaa tahi pilottia, paukuttelee putkeen. Jos seuraavaksi kaasarin putsaus projektiksi...

Link to comment

Pitäis olla, ainakin siellä päin. Mutta täytyy huoltaa kaasari ensin, ei oikein tullut muualta bensaa, kuin kiihdytyspumpulta. Solenoidille tulee kyllä virta ja naksahduskin kuuluu, mutta täytyy tuossa pöydällä tutkia.

Link to comment
  • 2 weeks later...

No eipä tullut turhaan hankittua tuota kaasarin korjaussarjaa, kiihdytyspumpun kalvo kivikova ja ryypyn kalvossa repeämiä. Kohokammion pohjalla oli myös jos jonkinmoista kuraa.

 

Mitenkäs tuon ryyppyelementin tulisi käyttäyä, kun siihen kytketään virta? Elementti on siis irroitettuna ja kokeilin antaa 12V siihen nastaan ja - löin elementin runkoon, ei puhunut yhtään mitään, vastuksia en huomannut mitata. Jälkikäynninestosolenoidi kyllä pelasi samalla periaatteella.

Link to comment
  • 3 months later...

Nonniin, nyt olis auto omassa tallissa ja talli omassa pihassa, josko pikkuhiljaa sais jotain aikaiseksi...

 

72350_10200592029939983_1996900065_n.jpg

 

Ja ei siinä ryyppykellossa vikaa ollutkaan, ei vaan ihan riittänyt tuossa Lidlin moottoripyörälaturissa virta hehkuttamaan sitä kierukkaa...

Link to comment

Kaasuvaijerin vaihdoin, olipas aika savotta, kun korin ja moottorin välinen kuori oli irrallaan, sitten se jäähykopan läpi menevä putki ei pysynyt paikallaan. Lopulta kun sain vaijerin ähellettyä paikalleen, totesin laittaneeni sen väärinpäin, kun edellisen vaijerin oli joku asentanut väärinpäin ja minä poika se vain katsoin mallia vanhasta, enkä ajatellut.

 

Sitten kymysys, mikäs sen harmaan mötikän funktio on, jonka kautta bensalinja kiertää sekä ennen, että jälkeen pumpun? Joku paineentasaaja?

 

Sitten onko jotain perussäätöö PICT34:n seosruuville, ilmaruuville ja kiihdytyspumpulle, helpottais ehkä tuota ensistarttia. Koneena siis tietääkseni vakio 1600, 2-reikäisillä kansilla (no okei, kärmeksellä ja putsarilla varustettuna).

Link to comment

Ei onneksi vika ollutkaan startilla asti, akunkenkien putsaus ja kunnon kiristys, kyllä pyörittää.

 

Sitten sytytyshetken kimppuun, tällä hetkellä kipinä on jossain äänenvaimentimen nurkilla, täytyy saada se lähemmäs palotilaa...

 

EDIT:

Ensin jysäytti putkeen, käänsin sytkää 180 astetta. Sitten jysäytteli imusarjaan, sitten tsekkasin syttyjärjestyksen ja siellähän oli 90 astetta pielessä piuhat. Nyt jo melkein sain vekottimen käymään, loppui vaan akku noiden starttausyritysten tuoksinnassa.

Link to comment

Se käy!

 

Ei vaan käy tyhjäkäyntiä lämpöisenä, vaikka kuinka vääntelee tuon ohjeen mukaan ruuveja.

 

Sytkän pitäisi olla merkillään, kärkivälin ok ja venttiilit on säädetty. Ryyppy pelaa, solenoidi pelaa ja kylmänä käy tyhjää hyvin. Vasta kun ryyppyläppä aukeaa kokonaan, sammuu. Saattaa käydä hetken ja sitten alkaa kierrokset putoamaan ja kaasulla härnäämällä voi saada taas ottamaan kierroksia.

 

Muuten tuossa pihassa kun ajelin ees taas, tuntui pelaavan hyvin.

 

Kärjet, konkka, pyörijä, jakajankansi on uutta Bosch-osaa, uudet tulpanjohdot (EMPI Made in USA), uudet tulpat (Bosch)...

 

Sopivan bensaletkun puuttuessa jätin sen paineentasaajan (vai mikä onkaan) pois, voiko olla vaikutusta?

Link to comment

Juu, vähän samanlaiset suunnitelmat täällä. Täytyy vielä käyttää tuolla yhdellä pajalla näytettävänä ennen leimaa. Mutta nyt pääsee siistimään konehuonetta. Sitten keulan sähköjen kimppuun.

Link to comment

Nyt on kaasari ultraäänikylvyssä, jos ei tuolla tokene, ostetaan sitten vaikka Aircooledilta uusi.

 

Tämmöisen hankin hönkimään tuulilasille, täytyy vielä hakea samasta liikkeestä esivastuksellinen kytkin tuolle.

 

Uudet lisämittaritkin tilasin (öljynpaine, lämpötila ja voltti).

 

Eiköhän tässä pitäisi pääsiäisen pyhiksi olla vähän askarreltavaa.

Link to comment

Nyt on kaasari putsattu, pitäis vielä kasata.

 

Oli seosruuvistakin tiiviste kaput, ilmeisesti asentaessa mennyt silpuksi, onneksi on tuo vanha seosruuvi tiivisteineen tallessa, täytyy laittaa se.

 

Oberilta tilasin hanskalokeron, puskureiden kiinnikkeet tiivisteineen ym. pientä... Vappu lähestyy

Link to comment

Nyt löyty lämmin tyhmäkäyntikin, vähän korkealla, mutta käy sentään.

 

Sitten löytyi vähän norjankromia

P1020363.jpg?img=smaller

Tuo oli jo tiedossa (huomatkaa myös komea edellisen omistajan tekemät paikat reunoilla), mutta keulapalan vierestä kun tuli raavittua vähän massaa pois:

P1020368.jpg?img=smaller

Alkaa se tavaratila jo näyttämään vähän siistimmältä, kun sieltä poisti noin kilometrin erinäisiä piuhanpätkiä ja ämpärillisen teipillä, abikoilla ja sokerinpaloilla tehtyjä liitoksia.

P1020373.jpg?img=smaller

 

Kuvat klikkaamalla isommiksi

Link to comment

Lanka palaa...

 

Olishan tuohon ollut viisaampaa vaihtaa koko keulapala, mutta nytten pitäis olla lujaa peltiä vararengaskotelon pohjankin. Saumakittiä, maalia ja röpömassaa vielä, niin sehän on parempi kuin uusi venäläinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...