Guest oskuk Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Pitäisi varmaan saada jotenkin kaasari vapaaksi. Vanhat esilämmitysputket, ne tuskin hirveästi kestävät vääntelyä ja kääntelyä -ja uutta äänenvaimennita, saako kunnollista enää? Uusi voisi kestää vääntelyä vähän eksoottisempaan asentooon, vaikkei käyttöä ja balttilaista ilmastoamme paria vuotta enempää kestäisikään. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Kävin taas pari tuntia siitä vartista uhraamassa autolle. Mitään ideoita kun ei ollut saatuna, koitin vain väännellä noita putkia ja ruuvata taas kerran kiinni liitokset äänenvaimentimeen. Nyt ei ottanut kiinni vipu laturin, kuin vasta täydellä kaasulla. Ikävämpi juttu, että kaasari muuten aika jumissa, varmaan vääntyi se kaasarin akseli. Ruokatauko ja tunnin verran lisää, niin pellitkin taas paikoillaan, ja kokeilua. Joku äänenvaimeninliitos falskaa selvästi, mutta imuvuotoa ei ole. Eli koeajolle. Ihan sama nykiminen alkoi 15km kohdalla kuin aijemminkin. Eli väärä syyllinen oli. No eipä tuohon uponnut juuri yhtään rahaa ja ehkä vain 10 tuntia työtä. Tosin äänenvaimentimen falskaus pitäisi vielä selättää. Huomenna hommataan uusi kondensaattori ja etsitään tietoa venttiiliensäädöstä. Se on varmaan myös vartin homma. Mutta mikä ettei, kun vaan motivaatiota riittää -vaikka aika onkin pois harrastuksista. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Näkisin, että jotain on pikkusen pielessä jos volkkarin rassaaminen on aikaa pois harrastuksista. Volkkarin rassaaminen ON harrastus! Milläs testasit, että teit työsi kunnolla, eikä imuvuotoa ole? Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Näkisin, että jotain on pikkusen pielessä jos volkkarin rassaaminen on aikaa pois harrastuksista. Volkkarin rassaaminen ON harrastus! Ei ole, se on keino saada auto kuntoon että pääsee sillä harrastamaan. Milläs testasit, että teit työsi kunnolla, eikä imuvuotoa ole? No sillä starttisprayllä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Vaihdettiin kondensaattori; testiajo -ei vaikutusta nykimiseen. Säädettiin sytytys ja tyhjäkäynti, lisää tehoa ja vääntöä, ei vaikutusta nykimiseen. Tulpattiin kaasarin alta vasemmalle lähtevä putki ja vaihdettiin solenoidi kaasarin kyljestä. Ei testiajoa, tai siis sateessa liian lyhyt testiajo ei ainakaan tuonut nyintää esiin. Lisäihmettelyä. Mikä on bensaletkun sisähalkaisija? Vaihdoin bensasuodattimen ja tässä mallissa näky hyvin suotimeen sisään ja: bensa kuplii, ihan kuin olisi alipainetta ja bensa kiehuisi 20 asteessa? Tuo kai tarkoittaisi bensapulaa bensapumpulla. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Vaihdettiin kondensaattori; testiajo -ei vaikutusta nykimiseen.Säädettiin sytytys ja tyhjäkäynti, lisää tehoa ja vääntöä, ei vaikutusta nykimiseen. Tulpattiin kaasarin alta vasemmalle lähtevä putki ja vaihdettiin solenoidi kaasarin kyljestä. Ei testiajoa, tai siis sateessa liian lyhyt testiajo ei ainakaan tuonut nyintää esiin. Pidempi ajo toi ihan saman nykimisen esiin. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 ...ja ihan unohtoi, syksystä saakka poissaollut kolinakin tuli tänään esiin, jipii! ;-) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10570-pallokeula-kolisee-vedossa/ Quote Link to comment
SePi Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Onko tankin huohotus kunnossa? Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Onko tankin huohotus kunnossa? Enpäs osaa sanoa, joka tapauksessa jo viime kesänä ajattelin moista ja avasin ensitöikseni tienvarteen sammuneen pakuni tankin, eikä siitä ainakaan kulunut mitän tsip-ääntä, tai että imu olisi vetänyt kättäni tankkiin ;-) En edes tiedä missä tuo tuuletus on. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Tänään säädettiin venttiilit. 10km ei tuonut nykimistä esiin. Pitää ajaa pidempi testiajo. Quote Link to comment
mite^ Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Tänään säädettiin venttiilit. 10km ei tuonut nykimistä esiin. Pitää ajaa pidempi testiajo. Johan tuota yli kuukausi sitten ehdoteltiin :) Oliko välyksissä heittoa? Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Tänään säädettiin venttiilit. 10km ei tuonut nykimistä esiin. Pitää ajaa pidempi testiajo. Johan tuota yli kuukausi sitten ehdoteltiin :) Juu, ehkä olisi tosiaan kannattanut jättää se rikinäinen kumi paikoilleen ja keskittyä tuohon: paljon helpompi homma -kun seisoin vaan ja söin lakuja ;-) Oliko välyksissä heittoa? En tiä. Noista ilmanputsarin ilmaletkunpaikoista: tuolla suodatetulla puolella kahdelle paikka ja sitten tuossa imuröörin läpän säädössä yksi. Mihin nuo kaikki pitäisi mennä? Tuossa toinen noista suodatetun puolen paikoista oli letku tuohon kaasarin alle ja toinen oli tyhjä, eikä mitään letkua myöskään tuossa läppää säätämässä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 No niin, kyllä Kuukkeli auttaa. Kuvasta selvisi jopa konehuoneen katon myseeriputken tarkoitus ja että siihenkin pitäisi yhden ilmanputsarin tulpatun letkun johtaa. Tuollaista E:tä en muista mutta H:hon tuon A:n voi johtaa. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Josko noilla F-G liityntää lukuunottamatta on kovin seksuaalista merkitystä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 4, 2012 Share Posted July 4, 2012 Olipa motivoiva harrasteautotapahtuma Salon torilla: ei ollut kaikki muutkaan autot ihan kaupasta ostetun näköisiä, eikä pilattujakaan. Alkuunkaan kaiki autot eivät torille mahtuneet, joten Mustangeja olisi riittänyt vähempikin edustus ;-) Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Eipä ole saanut 20km lenkkiä aikaiseksi, aina on ollut joku tarve ykkösauton käyttöön. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Pätkii. Testireissu Raumalle, eli 150km/siivu. Meno 5-7 jäähdyttelytaukoa, viimeinen varvi takaluukku auki. Siitä kuvitelma että tämähän meiltä käy. Takaisin tänään, ehkä 16 taukoa, kuvitelma siitä ettei mikään onnistu. Paluu kesti 6 tuntia. Ihan motivoivaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Olisit soittanut raumalla niin olisit saanut apua. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Konttasin auton alle ja koitin termarin läppätankoa. Aika jäykkä. Otin termarin ja iskin kattilaan, 70 asteessa aukeaa;(kyljessä 65-70c°) ja kyllä tuon voima vivun nostaa... Quote Link to comment
xam1 Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Konttasin auton alle ja koitin termarin läppätankoa. Aika jäykkä. Otin termarin ja iskin kattilaan, 70 asteessa aukeaa;(kyljessä 65-70c°) ja kyllä tuon voima vivun nostaa... Termarin tehtävä ei käytännössä ole nostaa tankoa vaan antaa lämmettyään periksi kun läppien jousi vetää niitä auki. Eli jos termari on irti, pitää läppien mennä automaattisesti auki asentoon. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Ei noussut tanko kun irrotin termarin. Mutta kun se laajenee, silloin nousee. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Näkeekö auton alta jäähyläppien toimintaa? Quote Link to comment
xam1 Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Ei nää auton alta. Mutta puhallinkotelon takaa tuntee käyttövivuston ja pystyy kokeilemaan ilman termaria vetääkö jousi läpät auki asentoon, ja onko jousi ylipäätään paikoillaan. Voi olla ettei ilman jousta pelkkä termarin työntövoima jaksa läppiä aukaista kun puhallin pyörii ajossa kovilla kierroksilla. Kuplassa ainakin yltää käsin sinne puh.kopan taakse. Ja jos jousi toimii ok, säädät termarin niin että laitat sen ensin kiinni yläpäästä tikkuun, pulttaat kannakkeen termariin kiinni ja sitten vedät koko höskää alaspäin kunnes stoppaa, eli läpät just menee kiinni, ja sit vasta pulttaat sen termarin kannakkeen siihen kohtaan lohkoon kiinni. Eli läpille jää veto päälle. Olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Laitoin yhden lisämutterin tuohon termostaatin kaveriksi, nyt ei paljoa liikettä tarvita. Tunnustelen huomenissa sanko mitään tolkkua vipuihin. Joka tapauksessa taas pitäisi vetää testiajo. ...ja löytää ehjä moottoritilaa kiertävä tiiviste jostain. Tai tilata uusi. Tulpatkin voisi taas vaihtaa, näkisin vähän samalla miltä "vanhat" näyttävät. Öljyn taso on myös laskenut sen verran että taitaa mennä bensaa välillä sekaan ja haihtua taas pois. Quote Link to comment
tolvana Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Jos konetta ei oo rempattu viimiseen pariinkymmeneen vuoteen niin jäähyripojen välit on saletisti täynnä skeidaa ja kone käy kuumana. Sama juttu käy kun "unohduspellit" puuttuu. Kaikki jäähdytysilma menee helpointa tietä eli öljyjäähyn ja pyttyjen välin kautta. Myös imuvuoto ja sitä kautta laihalla käyminen kuumentaa konetta. Vois olla korkea aika kavereiden kanssa kivana toimintapäivänä käyttää kone alhaalla, ottaa kaikki jäähypellit pois, putsata jäähdytysrivat+öljynjäähdytin, samalla "siistiä" konehuone ja samalla tutkia imusarja vuotojen varalta ynnä laittaa tiivisteet uusiksi. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Ei sitä taas pois oteta ja avata. Toki sitä voisi painepesurilla ruiskia jos se vaikuttaisi motivoituneelta ;-) Sinänsä mukava että joka toinen ehdottaa imuvuotoja, lukematta ollenkaan juonnetta ;-) ..pitäisiköhän vaihtaa ne kumipuslat imusarjasta? ;-D Quote Link to comment
NordBling Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Ohjeita tulee sen mukaan ku vihjeitäkin. Kuvat auttaa aina selostamaan vähän enemmän. Öljynlämpömittari kertois varmaan sen varmaks että käykö tää kuumana vai aiheuttaako lämpö jotain muuta. Sen lisäks voi löytyä joukko pienempiä ongelmia, joiden yhteisvaikutus on mitä sattuu. Sitten ku kaikki on kertaalleen kunnossa, on helpompi puuttua yksittäisiin ilmaantuviin ongelmiin. Kaikki tiivisteet tulee olla ehjiä ja paikoillaan, termarit toimivia, seokset ja sytkät kohdallaan jne. kun pieni ilmajäähykone on aika kovilla palliksen kanssa. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Kuumanahan se käy, alkaa nykimään lämmettyään. Mennessä oli ulkona 23 astetta ja palatessa 27, palatessa oli enemmän ongelmia. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Tuolla mittaisi aika kätevästi sammutetun pelin öljyn: Quote Link to comment
hpa Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Sormilla ottaa öljytikun pois ja miettii, palaako sormet. Jos palaa, niin kuumaa on. Moottori nykii todella, kun se on liian kuuma. Väärä sytytyksen ajoituskin kuumentaa moottoria. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 No joo, jos öljy on 100 asteista, kyllä se sormia polttaa. Hommasin Motonetistä paistoläpömittarin, oli 20e langaton, vaan ei hyllyssä -otin langallisen: eli sammutetun auton öljyä mitataan. Quote Link to comment
Anpu Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Infrapuna-mittari on myös ihan jees keksintö (kuparista ei osaa lukea oikein). http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=i ... wQ&cad=rja Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Infrapuna-mittari on myös ihan jees keksintö (kuparista ei osaa lukea oikein).http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=i ... wQ&cad=rja Minulla on ir-mittari, mutta sillä on lähinnä hupiarvo. Mittarin toiminnan ymmärtäminen on siis hankalaa. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Ajoin kunnes alkoi nykiminen, kurvi pihaan ja kinkku arvioon: 93 astetta. Ja on muuten sormeen tiikussa lämpö, jossa en aijo mennä suihkuun, vaikka kuinka muut, kovemmat koittaisivat kainalosta tikulla moiset... ;-) Kuvassa oli jo laskeva arvo ;-} Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Eli ei ole nykiminen liiasta lämmöstä kai kiinni, vaan että tuo jo vaikuttaa...tilasin uuden jakajan pyörijän, se on ainoa vanha osa, kun motonetin pyörijä oli aikonaan väärä. Ne kaasarin säätöruuvit pieni ja iso: niiden o-renkaat on varmaan kovettuneet ja vuotavat (tosin vuotoa on vanhassa kasarissa tietty muuallakin), vuotaisiko seisoessa pensaa ja liikeessä ilmaa? Kaasarin tiiviste/korjaussarja varmaan sisältäisi nuokin. Tosin noiden ruuvien vuotojen vaikutuksen voisi testata vaikka sinitarralla... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Taitaa olla turhaa moinen lämpöjen mittailukin...lämmöt aiheuttaa nykimistä, mutta lämmöt ei nouse liikaa, tai ainakin nykiminen on jo alkanut reilusti, kun ollaan alle liian lämmön alueen. Pidemmällä reissulla on vaikeata saada lämpöjä niin alas, etteikö nykisi. Loogista. Quote Link to comment
metake Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Jostain syystä se ei nyt saa riittävästi bensaa, tai siis riittävän rikasta seosta. Niin kauan kuin ryyppy on päällä niin se ei nyi, koska seos on riittävän rikas. Hetken kuluttua ryyppy menee pois päältä, kone lämpenee ja nykiminen alkaa koska seos menee liian laihalle. Ja samasta syystä, eli laihasta seoksesta johtuen kone lämpenee liikaa. Mahdollisia syitä aiheuttajiksi on useita eri vaihtoehtoja. Edelleen imuvuoto, kaasutin loppu/väljä/tukossa, suuttimessa roska, bensapumppu loppu/käyttötanko kulunut, kaasutin säädetty väärin/vääränkokoiset suuttimet/kaasutin vääränlaisesta moottorista, jopa kulunut nokka-akseli voi aiheuttaa tuollaista jos imuventtiilit ei aukea kunnolla, ja monta muuta mahdollista syytä... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Varmaan totta, mutta tänäänkin kun aloin testiajoni, oli ryyppy ollut jo kauan poissa. Kun tuli tuota tyhjäkäyntiä ihmeteltyä. Silti nyintä alkaa vasta 20km päästä. Toki silloin rasituksessa, ylämäessä...jollei moista mäkeä ole niin normiajossa myöhemmin... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 9, 2012 Share Posted July 9, 2012 Tämä tosiaan alkoi kun erehdyin laitattamaan uudet männänrenkaat ja hoonauttamaan sylinterit. Varmaan vaihtoivat siellä väljän väärän kaasarin ja suuttimet...no ei maar, pitää irroittaa kaasari. Mullahan on toinenkin, aijemmasta moottorista. Kitos vinkeistä. Bensasuodattimessa oli muuten ilmaa välillä, tarkoittaisiko se bensapumppuvikaa? Suodatin oli kaasarin ja pumpun välissä. Se otettiin pois, kun ajateltiin että se aihetttaa bensansaatinongelman, mutta toisaalta: siitä näki läpi ;-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.