Guest tommi Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 BRM:n mukana tuli n.10 mm liian pitkät pultit, onko tietoa mistä voisin ostaa kohtuuhintaan uudet lyhyemmät kartiopultit, ovaaliin tulossa, pultin paksuus 12 mm ja suunnilleen 10 mm lyhyellä kierteellä, noususta ei tietoakaan mikä näissä on ? Ei jaksais sahata ja fiilata, vinkkejä ? Koitin jo hakua, vaan en löytänyt. Quote Link to comment
MU Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Tuolta varmasti löytyy kunhan tietää mitä haluaa: http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=251 Quote Link to comment
-AP- Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Herttoniemestä: http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... aaa9vv6av5 Quote Link to comment
Guest tommi Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ei löytynyt kummaltakaan sivulta niin lyhkäsiä, kierreosan pituus pitäisi siis olla vain n. 10 mm. Vannetukku.fi myi kanssa eioota kun soitin sinne. Quote Link to comment
MU Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn miksi näin lyhyet pultit,eikö jo pelkkä vanne ole sen 10mm? Quote Link to comment
toroidi Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Kysäisin juuri autotekistä vastaavia, ei oo. Laikka soimaan. Quote Link to comment
Guest tommi Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Joo, vanne on yli 10 mm mutta kartio uppoaa jonkun matkaa sinne. Näissä liian pitkissä pulteissa on kierreosa 21 mm pitkä, tulee n.16 mm vanteen sisäpuolelta ulos, siinä taitaa olla melkein 10 mm liikaa. Eipä tosiaan taida löytyä valmiina. Quote Link to comment
Tutkija Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Älä lyhennä yhtään ennenkuin kokeilet ottaako se pultin pää mihinkään kiinni,kun 12mm halkaisialla oleva pultti pitäisi kiertyä vähintään 12mm matkalta kiinni että se oikeesti pysyy myös kiinni... kyseisessä pultissa 1,5mm nousu kierteessä ja jos jätät vaan 6mm pultille pituutta vanteen ulkopuolelle se on vaan neljällä kierteellä kiinni,mikä on liian vähän kestääkseen Quote Link to comment
toroidi Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Muistaakseni rummussa on noin 8mm kierrettä. Quote Link to comment
-AP- Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Entä tämä? http://www.rallyracefin.fi/pultit/Pyora ... tterit.pdf Quote Link to comment
metake Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Laita pinnapultit ja irtomutterit, toimii ehdottomasti parhaiten. 5-pulttisessa ei saa pultti mennä "juuri yhtään" rummun puolelle tai osuu jarrukenkiä paikallaan pitäviin jousiin. Quote Link to comment
Marko Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Täällä on pultteja melkoisella todennäköisyydellä. http://www.autotek.fi/yhteystiedot.php? ... 8si30bsjl6 Quote Link to comment
x-pj Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Laita pinnapultit... Myykö noita joku, vai pitääkö räpeltää itse? Olis aika paljon kivempi laittaa pyörää paikalleen. Eikä enää menis noita jousien kiinnikkeitä ainakaan liian pitkien pulttien takia. Quote Link to comment
Barney Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Kk:ssa ainakin joskus oli noita. On mukava laittaa vanteita kun ei keskitä keskireiästäkään normaalisti. Laita pinnapultit... Myykö noita joku, vai pitääkö räpeltää itse? Olis aika paljon kivempi laittaa pyörää paikalleen. Eikä enää menis noita jousien kiinnikkeitä ainakaan liian pitkien pulttien takia. Quote Link to comment
x-pj Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Täytyy ensviikolla piipahtaa siellä, kiitos! Quote Link to comment
-AP- Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Edellämainituista linkeistä löytyy pinnapulttejakin joka lähtöön. Läpipainettava parempi kuin orkkis kierteissin liimattu, ei irtoa. Ota muttereiksi sinkityt, kromatut pehmeämpää kamaa ja kovia ruostumaan. Quote Link to comment
metake Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Edellämainituista linkeistä löytyy pinnapulttejakin joka lähtöön. Läpipainettava parempi kuin orkkis kierteissin liimattu, ei irtoa. Mulla ei ainakaan ovaalissa mahtunut olemaan läpipainettava, osui em. jousiin. Piti hioa yli puolet kannasta pois ennenkuin mahtui olemaan, mikä ei luonnollisesti ollut enää hyvä juttu. Quote Link to comment
-AP- Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Viispulttisessa tosiaan reiät on pahemmin kengän kiinnitysjousen kohdalla kuin nelipulttirummussa ja Kolmosen rumpu on muutenkin tietty sen verran leveämpi, että siellä mahtuu olemaan isompikin tatti sisäpuolella ... Olikos Kuplan rummussa vahvistettua valua ne reiänkohdat, siinä varaa jyrsiä hieman pois? Quote Link to comment
metake Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Olikos Kuplan rummussa vahvistettua valua ne reiänkohdat, siinä varaa jyrsiä hieman pois? On vahvistukset, siitä vois tosiaan pari milliä uskaltaa ottaa pois. Jousiakin saattaisi olla lyhempiä, ainakin jos jostain toisesta autosta lainaisi, tai jopa kääntäisi tapit niin päin että jouset on jarrukilpien takapuolella? Quote Link to comment
x-pj Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Eipä tullut innostuksessa katsottua noita linkkejä. Aika hyvin on vaihtoehtoja tarjolla. Onko noi kierrettävät ja liimattavat ihan toivoton tapaus. Pääsis siinä ainakin helpommalla. Quote Link to comment
metake Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Onko noi kierrettävät ja liimattavat ihan toivoton tapaus. Ei, niitä ei tarvii edes liimata. Niissä on sellainen pieni "olake" (=kierteetön kohta) johon pultti pysähtyy kun se on pohjassa, kierteen pitää toki olla oikean mittainen ettei se taas ota sisuskaluihin kiinni. Kuplaan tarkoitetut yleensä on. Muistaa vaan katsoa kun renkaan kiinnittää, että pultti on pohjassa. Halvemmissa malleissa on yleensä päässä kuusiokolo jolla saa kierrettyä kiinni, kalliimmissa (ja vahvemmissa) pitää kiertää kahdella mutterilla. Mulla on tuollaiset halvemman malliset kuplassa ja toimii ihan hienosti. Noi mitkä on mulla on holkkimutteri setistä, mutta mutterit on tallin hyllyllä koska nykyiset vanteet käyttää normi kartiomuttereita. Mun setti on tuollainen: Quote Link to comment
-AP- Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Kyllä toimii ihan hyvin. Mulla oli Rallikolmosen viispulttipyörissä tuollaiset ja liimasin ne puhtaisiin kierteisiin, hyvin pysyi kiinni, vaikka pyöriä vaihdettiin usein ja kiireellä. Quote Link to comment
x-pj Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Suuret kiitokset vinkeistä. Näillä saan taas yhden "kiusanneen" asian kuntoon. Quote Link to comment
toroidi Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Täytyy kyllä harkita noita pinnapultteja. Nyt mennään kihnutetuilla pulteilla, onneksi oli muutakin kuin bilteman teriä :) Quote Link to comment
-tipi- Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Tietääkö kukaan oisko tuommosia jälkituotantovanteisiin käypäsiä M12x1,5 pultteja suoralla kartiolla saatavissa esim. Mätänetistä? Käykö jonkun VAGinan tai Opelixin pultti? Tarttis löytää tänään Joensuusta. 60° kartiollahan nuo lienee? Tai muttereita, jos hakis M12x1,5 kierretankoa. Quote Link to comment
metake Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=40-2019 Tuon lisäksi ainakin E30 BMW:ssä ja vanhemmissa etuveto Fordeissa (Fiesta, Escort) on M12x1.5 pyöränpultit, tuolla 60° kartiolla. 12x1.5 kierretanko voi olla hankalammin löydettävissä.. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Kiitos ja kumarrus Åke! Oishan niitä pinnapultteja voinu normipulteistakin pätkiä, tosin hintaa ois äkkii kertyny tuplaten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.