Barney Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Nappaa aika paljon virtaa vakio startti puristuksen kohdalla. Toki jos on kunnon sytkäkamat niin lähtee käyntiinkin Quote Link to comment
-Alex- Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 (edited) 260-heppainenkin lähtee ihan vakiostartilla käymään, jos on pakko. Ja vielä vapari! Teholla ei ole väliä eikä tarvi rehennellä että kuinka monen kilowatin startti kunhan starttaa kelvollisesti :D Kerrataan vielä että pääasia on että startti on kevyt ja pieni sekä käännettävissä eri asentoon, jos tilan puute iskee. Onhan siellä hiukan ahdasta kun on 5kpl käfer cup tankojen lisäksi myös sitten kuivasumppusäiliö letkuineen, toisin kuin normi cal-look kupla heiluriakseleineen... Oli Kari Kittilän kans puhetta starttien kimppatilaamisesta, hän päätyi keiteleen koneen myymään tehostarttiin joka on euroopassa kasattu ja tehtaalla 1.8 kilowattinen Hytösen puheiden mukaan.. Edited April 11, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
NordBling Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 No osta vaikka titaanirunkoinen atomivoimala :-D Kerroin vaan millä lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia, eikä maksa munuaista. Käfer-cup tangot ei kai mene läheltäkään starttia? Quote Link to comment
-Alex- Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 (edited) Vaikea ymmärtää luettua joidenkin täällä :D Ja hirvee vänkääminen jos väärää osaa kattelee tai on jo ostanut :D :D Ei se aito IMI Nippondenson moottorilla oikeasta paikasta maksa ihan niin paljon kuin munuainen, tai maksa... Edited April 11, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
NordBling Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Mun on yleensä tarkotus olla täällä avuks, ja kertoa omien kokemusten perusteella miten jokin asia on ainakin onnistunut. Varsinkin ettei kenenkään tarvis tehä sellasia mokia mitkä mä oon jo suorittanu. Ja mä sentään oon siinä melko hyvä. Mut kukin tavallaan, niinku täällä on vissii jo useempaan kertaan todettu. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Ei se IMI startti maksa niin kauheasti kun löytää oikean ostopaikan. Melkoisen kompakti on verrattuna esim SR17x starttiin. Quote Link to comment
JustinCase Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Mitäs seuraavaksi tehdään...? Tähän mennessä oot kysellyt mielipiteitä koneesta, iskunvaimennuksesta, ohjauksesta, ratista, voimansiirrosta, auton värityksestä, startista ja penkeistä "ympäriämpäri" maailman VW-nettisivustoja. Ja ei, tämä ei ole mitenkään provosoiva tai muutenkaan kärjistetty viesti Sinua tai rakentamaasi autoa kohtaan. Ymmärrän täysin että sen että pikku hiljaa hyvää tulee, eikä ketään meistä ole Roope Ankkoja jotka hakevat haluamansa osat suoraan kaupantiskiltä käteisellä. Laittaa vaan ihmetyttämään miksi jokaista osaa/tilbehööriä pitää kysellä täällä ja maailmalla...? Nytkin tuli muutama aika asiallinen viesti koskien startteja ja nekin skippasit mennen tullen ? =) 2 Quote Link to comment
Guest Type123 Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 (edited) Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa. Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa. Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta. Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla. Edited April 12, 2014 by Type123 Quote Link to comment
JustinCase Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa. Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa. Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta. Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla. My point exactly. Quote Link to comment
ARTO Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Alexilla vaikuttaisi olevan näkemys mihin suuntaan autoansa haluaa rakentaa. Näin ollen hänen (IMHO) lienee melko turhaa kysyä mielipiteitä / ajatuksia koska näiden poiketessa rakentajan omista näkemyksistä alkaa kaamea järmääminennnn...on tapahtunut jo muutaman kerran aiemmin ja tullee tapahtumaan jatkossakin ;) Ymmärtääkseni ihmiset ovat pyrkineet auttamaan & jakamaan omia kokemuksiaan hyvässä hengessä ettei tarvitse mennä ns. perse edellä puuhun. Muiden kokemuksia ei tietenkään ole pakko kuunnella ja omalle autolleen saa tehdä ihan mitä tahansa. Yhteenvetona: osta ne osat mitä haluat, lopeta turhien asioiden kyseleminen, lyö auto läjään-> aja tyytyväisenä hienolla ja nopealla autollasi ja anna muiden vihertyä kateudesta. Itse asiassa odotan sitä innolla sitä koska tähän threadiin tulee enemmän niitä varsinaisia rakentelukuvia ja auto alkaa menemään kasaan toden teolla. Jep, hyvin sanottu ja olen samaa mieltä. Mutta toivottavasti tästä ei tehdä vihreää... Quote Link to comment
NordBling Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Tuossa alempana on tytön projekti, jossa pallisbussi purettiin koneen alakertaa lukuunottamatta aivan atomeiksi, purku alkoi joulukuussa ja valmista pyritään saamaan Kiikalaan... Ja tämä oli kannustavaa vittuilua :-) Keep up the good work, hyvä siitä vielä tulee, kun keskittyy olennaiseen. Quote Link to comment
boxer Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Kikkelis kokkelis vaan.. Onneksi silti kaiken jälkeen on resursseja myös tänne. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 (edited) Mutta tämä on niin suomalaista kulttuuria, ei ulkomaisilla palstoilla vängätä asioista samanlailla. AIka isoja perusteluja kysytty nimeltä mainitsettomien henkilöiden suusta miksi juuri sen osan ostit, aika kallis, jne. Tietenkin toisia kannattaa kuunnella, mutta järkeä keskustella jos omia mielipiteitä / ideoita ei ymmärretä tai saati ymmärretä tekstiä? Nytkin tuli muutama aika asiallinen viesti koskien startteja ja nekin skippasit mennen tullen ? =) Mitään starttia en oo ostanut vielä, enkä päättänyt...Mutta et tainnut lukea mun mielipidettä ja perustelua tästä? Et nähtävästi.. Edited April 12, 2014 by -Alex- 1 Quote Link to comment
peruskallio Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 (edited) Olen kanssa ihmetellyt muiden halua säästää toisten rahoja... Mitä sen väliä paljonko joku muu on valmis omaan projektiinsa laittamaan, varsinkin jos se antaa paremmat yöunet. Tämä on yksi harvoja topickeja mitä seuraan aina kun jotain uutta viestiä ilmaantunut ja eteneehän tämä kokoajan kuitenkin. Varmasti tulee hieno ja itse aihette sivuten, osta nyt ihmeessä sellainen startti kun mieli tekee, mitään hajua onko parempi kuin orkkis, mutta kuulostaa ainakin hifimmältä. Siitähän tässä taitaa olla kyse, laitetaan kärryyn palikkaa jota ei jokapojan pirssissä ole. Edit. Koska auton rakentelusta tuli nopeuslaji? Ylellä pojat tekee pirssit kuukaudessa ja palstalaiset kasasivat koneen parissa tunnissa, mutta minä en ainakaan ala nopeudessa kisaamaan. Tehdään silloin kun hyvältä tuntuu ja thats it. Mitäs sitten jos kaverit vittuilee, jonainpäivänä kaikki mun laitteet on valmiiksi tulleet, kunnes purettu uudelleen. Helppo se on ostaa valmis auto ja laittaa siihen arpakuutioita peiliin roikkuun, mutta oikeasti rassatessa pitää välillä ottaa happea, välillä muutama vuosikin:) Edited April 12, 2014 by peruskallio 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 (edited) EI tämä ole tositv:tä jossa hot rod rakennetaan 4 viikossa valmiiksi lähes tyhjästä :) AIkaa mennyt jo n. 4 vuotta, suurin osa siitä mennyt osiin säästellessä rahaa sekä ehkä vähän maalari hidastellut. Vielä täytyy varata rakenteluun ja osien ostamiseen liki 2 vuotta. Ehkä voi sanoa että ollaan voiton puolella kun auto saadaan maalarilta ja sitä saa rullailla tallissa tulevana kesänä. Lähinnä siksi katselin tuota imi starttia, kun on aika pieni ja käännettävissä viiteen eri asentoon, eikä ole tällä hetkellä mitään starttia hyllyssä. Edited April 12, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
ARTO Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 http://vwparts.aircooled.net/VW-Starters-s/152.htm Sieltä valitsemaan ja varmasti löytyy moneen makuun oikea startti. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Yllättävän paljon noissa hinnat vaihtelee eri kaupoissa. 1 Quote Link to comment
mikko k Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Joskus ajat sitten osteltiin kavereiden kanssa kasa IMIn startteja isoihin koneisiin, joissa puristussuhdetta riittävästi. IMIt toimii toivotusti. Voin suositella. Mitä tulee rakenteluaikaan, niin sehän on ihan kaikkien oma valinta. Itse ostelin Pauterin pannun alakerran, kammen, veivit, jne. muistaakseni 6 vuotta sitten. Viime vuoden vaihteessa nostin sen pöydälle ja mietin, että mitäs mun tälle pitikään seuraavaksi tehdä... :) Kiirettä? Ei todellakaan! 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Juu, eipä tässä hätää :) Kyllä tässä toivonkipinä elää vielä, paljon nostaa fiilistä kun auton saa talliin maalarilta. 3 vuoden sisällä ehkä kalleimmat ostokset oon tehnyt, laatikko, mendeola, lohko, pytyt, kannet sekä peltitöistä maksellut + siinä sivussa pikkuosia, kuten ovet, lokasuojat, jarruosia jne. Nyt enään jäljellä pikkuosien ostelua :) Quote Link to comment
Guest josu Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Emmä kestä, tää on yksi harvoja topickeja mitä itse seuraan. Kateellisena. En ymmärrä onko täällä palstalla jonkun laite jo valmis, omat on aina joko basana ja sillon harvoin kun ne toimii sitä mietii vaan niihin uusia virityksiä/muutoksia/parannuksia. Hyvänä esimerkkinä Dennisin "German-Lookkeri" laitetta rakennettu jo vuodesta -86 , ja tuskin vieläkään Herran mielestä "valmis"? Paukuta Alex vaan omaan tahtiin, tää on nyt kuitenkin yksi kirkkaimpia projekteja mitä täälä on nähty. Siis, omasta mielestä. Aina ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin, eikä ainakaan siitä jossa sitä ei ole lainkaan. Pum. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 26, 2014 Author Share Posted April 26, 2014 (edited) Pitkään ollut kiinni projektin eteneminen/valmistuminen "ajoissa" korisepän aikataulusta, mutta nyt näyttää vauhtia löytyvän ainakin hetkittäin lähes joka viikko. Ajattelin käyttää sellaista taktiikkaa että ehdotan sellaista aikataulua että saisi kesäkuun alkuun mennessä valmiiksi, eli 5vkoa. Tämä käytännössä voi tarkoittaa että juhannuksen jälkeen alkaisi olla valmista.. Starttimoottorikin tuli, melkein mahtui taskuun kun on niin pieni. Kuivasumppusäiliön sijoitusta mietin 5 tangon iskaritukien kera vaihteiston viereen, ahtaalta vaikuttaa. Sisälle mahtuisi, mutta en kaipaa sinne lämmityslaitetta ja mahdollista letkuvuotoa. Edited April 26, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
SePi Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 (edited) Testaa saman tien se startti jos kyljessä lukee IMI. Ootko kattonu jo miten paljon tarviit muotoilla uusiksi peräkontin pohjaa ja venttiilikoppien seutuja. Perä lienee tilavampi tuossa uudessa korimallissa, mutta kun vaihteistot ym tuet, polttoaineputket, letkut jne tulee niin yllättävän ahdasta on. Ja jälkeenpäin niitä patteja on ikävä mukutella ja peltiä rälläköidä etta kaikki sopii eikä ota koppaan kiinni - ai mistäkö tiedän :-/ Edited April 26, 2014 by SePi Quote Link to comment
ARTO Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Mutta eikös jossain ahtaassa kohdassa vasaralla paukuteltu lisätila kasvata vaan raceasennetta ja katu-uskottavuutta:) Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Tiettävästi vaihdelaatikon takia tarvii koria ja pohjalevyä vähän muokata, vakio vaihdetanko käy kuitenkin kuten kaikissa Berg 5 lootissa. Kuivasumppusäiliötä ajattelin sijoitella tuohon paikkaa, joko ennen tai jälkeen vetoakselia. Todennäköisesti mahtuu paremmin edemmäs, kuten Tomin autossa. Säiliöön sitten vain letkuliitäntä ja täyttö helposti konehuoneen puolelta. Kaikille letkuille yllättävän hyvin tilaa, termostaatille jokin järkevä paikka etsiä lähistöstä, kun menee letkut eteen asti, vaatii vain yhden pultinreijän toi termostaatti. http://2.bp.blogspot.com/-q9CtuF5kwwQ/TkNq6aFhxzI/AAAAAAAAAp4/T7kvwiV87fY/s1600/TJS_3520.jpg http://2.bp.blogspot.com/-NjPxBXPbTe4/Tf7V9kseoAI/AAAAAAAAApQ/H31THXMYzDA/s1600/TJS_3404.jpg Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Hienoja ovat Edited May 3, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
PZQ Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Mulla on rata-möhkössä näin; Ps. Toivottavasti kuva ei haittaa sun topikkia. -Pete- Edited April 29, 2014 by PZQ Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 (edited) Eteen tietty paras painonjakauman takia, mutta kaikkein epäkäytännöllisin katuautossa, kun siellä on 1300 mallissa aika vähän tilaa kun on varapyörä ja normitankki. Ostin Goodridge AN10 / AN12 letkut sillä silmällä että säiliön saisi jonnekin takapenkille tienoille, korin alle tai sisään. Laittamalla säiliön jonnekin muualle kuin sisälle välttyy öljyntuoksulta ja ylimääräiseltä lämmöltä. Termostaatti pitää olla niin lähellä moottoria ja säiliötä kuin mahdollista. Edited April 29, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
SePi Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Eikös se tohon taakse sivuun laitettuna ole pahasti niiden käfer barien esteenä? Starttia et pääse myöskään helpolla ropaamaan Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 voi olla, sen näkee kunhan päästää asentaan tangot. Eikös se tohon taakse sivuun laitettuna ole pahasti niiden käfer barien esteenä? Starttia et pääse myöskään helpolla ropaamaan Quote Link to comment
NordBling Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Tankoja kannattaa mallata vasta kun moottori ja pakosarja on paikoillaan, silloin voi olla varma tilan riittämisestä. Ja eikös se tanko mene tuosta aisan päästä iskarin yläpäähän, eli säiliön keskeltä läpi jos se tossa olis... Quote Link to comment
Dennis Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Noin se on mun laitteessa, toki tämä swingi akselilla... Edited April 29, 2014 by Dennis Quote Link to comment
SePi Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Tai tolleen jos mitat täsmää CSP:n malliin + ne etuputket - ja eikös ne kaarienkin hännät tule tonne perään kiinni. Tota yläputken sijaintia voi vähän kikkailla riippuen kuinka päin ton korvakkeen hitsaa, mutta lähelle pohjapeltiä se joka tapauksessa tulee ja mielelläänhän sen laittais niin, että iskarin yläpään korvakkeista sais purettua tai rakennettua. Kannattaa ainakin alustavasti kasata se tukiputkisto, ennen kuin laittaa kopan. Niin ja tosta näkee, että vetoakselin taakse sitä ei saa kun tuo J -putki tulee noin lähelle. Edited April 29, 2014 by SePi Quote Link to comment
PZQ Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Tee hattuhyllyyn reikä mistä pudottaa pöntön niin alas kun saa, ja lämpöeristää ohjaamon puolen pöntöstä. -Pete- Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 (edited) Ei ennen tiedä kun kokeilee mutta mahdollista että säiliö käy tankoon. Ehkä paremmin tilaa tuolla edempänä ennen vetoakselia kuten tomilla jos poikittaistanko taaempana. Edited April 29, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
SePi Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Aika pieni saa purnukka olla jos sulla tulee yhtään samanlainen tosta perästä Quote Link to comment
ARTO Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Kun otettiin painojakaumatkit puheeksi, tähän varmaankin tulee joku speciaaliakku kevyellä painolla eikä mitään normaaliakkua? Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Joo, aika pieni säiliö täytyy olla, ei ehkä taida mahtua, ellei sitten tee itse säiliötä, ohutta ja korkeata. Toinen vaihtoehto on sisälle laittaa, mutta maalari varoitteli että jos letkut lähtee irti kolarissa niin öljyä kabiinissa. Quote Link to comment
jukkis Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Mulla on samanlainen säiliö ku Tomilla enkä saanu sitä mahtumaan tuonne väliin. Mulla on laatikkoo viety reilusti eteenpäin joka pienetää tilaa. Laitan hyttiin vänkärin penkin taakse. Edited April 29, 2014 by jukkis Quote Link to comment
-Alex- Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 (edited) Ok, pitää sovittaa tangot oikealla tavalla ja mahdollisesti harkita omatekoista säiliötä TAI nykyisen muokkausta, esim kylkeen hitsattu särmätty U profiili alumiinista tms . 450mm korkea, 150mm halkaisijaltaan oleva säiliö olisi n. 7,3 litrainen ja siitä saisi liki n. 8,3 litraisen jos alaosasta 80mm matkalta tekisin 190mm halkaisijaltaan olevan. Pitää mahtua kuiteskin n. 5 litraa öljyä. Edited April 29, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
PZQ Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Yksi vaihtoehto voisi olla käyttää 911 tyyppistä sumppu säiliötä, asentaisi lokasuojan sisäpuolelle ralli-kupla tyyliin.. Mä teetätin junikseen, gaso tankin mittojen mukaan täällä---> http://www.conceptracing.co.uk/ Suosittelen!! Sinne vaan meiliä, niin valmistavat sellaisen sumpun kun haluaa/mahtuu. -Pete- Quote Link to comment
Recommended Posts