Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


-Alex-

Recommended Posts

kupla pistetty atomeiksi ja germanlook tyylillä lähestytään. Paljon ruostekorjauksia edessä, kaarien uusiksi teko, alusta uusin puihin jne.  Tottakai germanlook tyyliin myös iso moottoritie nopeuksia kestävä moottori, 5-v vaihteisto ja Porsche jarrut.

 

 

p1010053c.jpg

 

02052011.jpg

 

 

mendeolaetujousitus1.jpg

 

kbe0.jpg

etujatakajarrut.jpg

24052012h.jpg
 

25072012.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment
Tuo kuvan lohko on TF-1, mistä aikaisemmin mainitsin. Läpipultit, kovempi materiaali kuin autolinea alulohkoissa ja 0.100" nokka-akselin porausta tiputettu alaspäin.

 

 

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1132484

 

 

86 iskuisen kampiakselin ja 5.7 kiertokanget oon tilannut DRD:ltä, muttei vielä ole näkynyt niitä..

 

Onnea vaan, tavarat voit ehkä saada uhkaamalla luottokunnalla. Ei ikinä tuolta enää mitään mulle.

Link to comment
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

No on hieno akseli. Saako noita kasaamattomina tilattua? kun jotenkin tuo hitsi sauma ei näytä siltä että haluaisin kokeilla parinsadan vauhteja.

 

Onko tossa muita kulmasäätöjä kuin campperi ja auraus? äkkiseltään ei silmään osunnut.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Uus rungonpään riisuttu tukivarsista ja olka-akseleista, ei mikään kauhean painava ole, alle 15kg. Etulevy irti ja nyt sovittaan originaaliin rungonpäähän. Tulipa joutessaan piirrettyä metrisillä mitoilla vastaava jo...:D Mendeola keula levittää 8mm per puoli, joten 3cm levittävien lokasuojien kanssa just sopiva 7,5x18 et50 + 215/40R18 yhdistelmän kanssa.

 

250420121.jpg

 

26042012.jpg

 

 

Napojen ja hattujen suunnittelu finalisoitu, nyt näiden kanssa toimii käsijarrukin. Lokasuojien kanssa sopii kerscherin sivujen mukaan eteen vakioakselin kanssa 7" et19 + 205/50 yhdistelmä.

 

etujatakajarrut.jpg

 

Mendeola keula levittää 8mm per puoli, ja oma napa ja hattu levittää 12mm, joten 3cm levittävien lokasuojien kanssa just sopiva 7,5x18 et50 + 215/40R18 yhdistelmän kanssa.

 

vanneoffset.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lopetin haaveilut porschen 901 ja 915 vaihteistoista, koska synkronointi niissä hiukan kehno kun vertaa VW ja G50 laatikoihin. G50:sessä taas ehkä vähän liian pitkät välitykset, lyhyimmillään tälläiset, tosin short nose G50 mahtuu kohtalaisella työllä vielä kuplaan.

 

Perä. 3,44

 

1. 3,5

 

2. 2,06

 

3. 1,41

 

4. 1,125

 

5. 0,87

 

Useimmissa G50 laatikoissa on 3,33 perä tai/ja 3.15 ykkönen tai molemmat. Germanlook palstalla Wallylla on G50, mutta T4 turrbo tykkääkin pitkistä välityksistä.

 

002/091 bergin 5-vaihde sarjalla onkin kiehtovampi, pienempi kooltaan kuin G50. Tälläiset vakio T1 laatikkoa lyhyemmät 2-4 vaihteen välitykset harkinnassa, optimi olisi että kierrokset tippuisivat vain n. 1000rpm vaihteenvaihdolla, laskeskeltu täällä.

 

 

Perä. 4,57

 

1. 3,0

 

2. 2,0

 

3. 1,26

 

4. 0,93

 

5. 0,7

 

 

Nopeudet 265/35R18 renkain olisivat tälläiset:

 

3000RPM

 

1st Gear = 26.5 km/h

2nd Gear = 39.74 km/h

3rd Gear = 63.08 km/h

4th Gear = 85.47 km/h

5th Gear = 113.55 km/h

 

6500RPM

 

1st Gear = 57.41 km/h

2nd Gear = 86.11 km/h

3rd Gear = 136.68 km/h

4th Gear = 185.18 km/h

5th Gear = 246.03 km/h

 

Sopivat välitykset stripille, radalle ja saksan autobahnalle :) Perän jos sais vielä 4.13 välityksellä.

 

 

Vakio T1 välitykset 3000RPM kierroksilla, sama rengaskoko.

 

1st Gear = 24.77 km/h

2nd Gear = 45.45 km/h

3rd Gear = 74.3 km/h

4th Gear = 100.67 km/h

Link to comment
Napojen ja hattujen suunnittelu finalisoitu, nyt näiden kanssa toimii käsijarrukin. Lokasuojien kanssa sopii kerscherin sivujen mukaan eteen vakioakselin kanssa 7" et19 + 205/50 yhdistelmä.

 

Mendeola keula levittää 8mm per puoli, ja oma napa ja hattu levittää 12mm, joten 3cm levittävien lokasuojien kanssa just sopiva 7,5x18 et50 + 215/40R18 yhdistelmän kanssa.

 

Mendeola levittää vakiosta +8mm (akselistako?)

oma napa levittää +12mm (vakio levyjarru navastako?)

 

Eli sulla on navassa yhteensä +20mm vakiosta?

 

Optimaalisin vanne vakiokeulaan on mielestäni 6x16 et36 fuchs, 7x16 et23 fuchs tulee jo ulos ja on vähän rallicrossi auton näköinen vaikka olen säätänyt negatiivista camberia eteen.

 

Eli teoriassa jos vakioon et 36 on hyvä, sun navalla +20mm = et56 olisi sama, mutta tulee 3cm lokaria lisää niin lähellä ollaan ja voi olla jopa tosi hyvä kun kaari on vähän kauempana ulkona jolloin rengas ei hio lokarin kaarta.

 

Tällaisessa hommassa on niin monta muuttujaa + autokohtaisia eroja ettei kannata ostaa kalliita vanteita testaamatta

 

Dennis

Link to comment

Ei ole tarvetta penkittää, varmasti saa riittävän hyvät välitykset kun vähän originaaleja välityksiä lyhentää, erityisesti 3 ja 4 väliä ja katsoo että kaikki vaihteet kohtalaisen tasavälein, tuohon kierrosten laskuun kannattaa kiinnittää huomiota suunnitellessa välityksiä. Isossa koneessa kumminkin voimaa, ja kompromissi tehtävä moottoritielle / radalle / stripille / normaaliin ajoon.

 

Miettiä pitää ja laskea vielä pari kertaa ennenkuin tekee lopullisen päätöksen, kyselyssä myös 4.13 perä.

 

Koko laatikko tulee yhdeltä rakentajalta, en erikseen hanki osia siihen, perus weddle ym rattaat sisälle.

 

Kyllä, vakioakseliin verrattuna 20mm levittää per puoli, lokasuojat 30mm levittävät edessä. Jep, ensin kannattaa testata lainavannetta joka nurkassa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Männät ja pytyt tuli tänään, tosi hienot ja kevyet :) Laadusta kannattaa maksaa...Kiitos Bugfuelille joka auttoi edullisesti nämä suomeen :) 27mm puristuskorkeudella, just ja just öljyrengas tapin yläpuolella, helpottaa asennusta.

 

Sylinterit on kokonaan alumiinia, CNC sorvattu, joissa on sisällä pinnoite, jos joku ei vielä tajunnut :) Seinämät yllättävän paksut, vaikka paperilla seinämvahvuus 4.2mm ja alapäässä lohkon sisään menevän seinämän paksuus 2.4mm. Näyttää paksumpi seinämäiseltä kuin normi 94mm. Kuulemma aikaisemmin tehtiin 6061-T6 pursotetusta alumiini ainesputkesta, nykyinen seos on vähän lujempi, seos salainen.

 

 

 

Nyt odotellaan että "asiantuntijat" tulee sanomaan että nämä on turhat tms. Laitetaan sit myyntiin, sille joka tarjoaa eniten :D

 

24052012h.jpg

 

240520122.jpg

Link to comment

70luvun pystykeula on nykyaikaa... :D Ainoa mitä tekis mieli on makaavat etuloksut ja siihen 911 lamput.

 

 

En tiedä litratehoista, mutta sellaiset "riittävästi + 30%" kuulostaa" passelilta, kuten rollsroyce ilmoitti aikoinaan :) rpm:ään.

 

Pitää ottaa kuva 94mm valurautaputken kera vkloppuna :)

Link to comment

Miks vitussa aina pitäs olla ovaali tai splitti tai muuten vaan makaavalamppunen?

 

Alex paljon tuli kustantamaan pytyt? Voisi olla ideaa koneistaa noita pyttyjä ja työkaverin tutun pyöräliikkeen kautta lähettää kovakromattavaksi sisäosa ;)

Link to comment

Minusta ok näköinen germanlook normi pystykeula, pelkät vanteet ja madallus jo riittää, toki etuspoileri tekee sellaisen paremman näköiseksi joissain tapauksissa kun sillä on toimiva (iso) merkitys.

 

Lähinnä nuo makaavalamppuiset lokasuojat ovat hienot sen takia että niihin sopii 911 ajovalot:

 

dyn003_original_800_533_pjpeg__cb74dbd47d09b06528597f63802fef82.jpg

 

Sylintereillä hintaa normihinta + $250 koska speciaalimitoilla otin. Lisäksi piti ottaa ARP speciaali kansipultit, koska markkinoilla ei ole vw koneeseen muita sopivia jotka toimii yhtä hyvin alumiinisylintereiden kanssa (lämpölaajeneminen). Myös männänrenkaista alunicasil pytyt ovat tarkkoja.

Link to comment
  • 1 month later...

Yritin ostaa Jake Rabylta DTM puhallinkoppaa, mutta oli sitä mieltä ettei pienellä sovituksella sovi MS230 kansien tai TF-1 lohkon kanssa, saati se että ei ole lohkon päällä enään vakio DH jäähdytintä.

 

Pitänee pommittaa siis GWD:tä porsche puhallinsysteemistä, kiinnostaa millaisia lämpötilaeroja on pytyillä keskenään..

 

Jarrujen billet osaset valmistumassa, ensvkon loppupuolella ehkä minulla, reikien tekoa ja mustaksi eloksointi vielä edessä.

 

navatjahatutcnc.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ei pidä paikkaansa :D Antaa tietäjien kertoa paremmin valitsemistani osista, sitä odotellessa... :D

 

Älkääs nyt, pian Alex huomaa ettei hänellä olekaan täydellisin kampiakseli käsissään ja aloittaa koneen rakentamisen kohdalla toisen hukkaamiskierroksen ja starttaa kolmannen kerran alusta:D
Link to comment
Antaa tietäjien kertoa paremmin valitsemistani osista, sitä odotellessa... :D

 

Minä odotan ainoastaan moottorivauriota, niin suurella antaumuksella on tätä moottoria virtuaalirakennettu jopa "ulkomailla".

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...