Tanhis Posted March 22, 2018 Author Posted March 22, 2018 13 hours ago, mikan said: Nyt vasta tajusin, että sulla on ollut tämä lanssi projektina jo reilusti yli 10 vuotta! Juu onhan tämä ollut projektina kauan kun tarkoituksena ollut että kaikki tehdään kunnolla kun kerran ruvetaan tekemään. Ja onhan tässä välissä tullut vähän muitakin hommia tehtyä joista nyt voisi mainita vaikkapa pari muksua valmistuminen koulusta omakotitalon remppaus T34 ghian rakennus 66 variant 64 kupla 68 automaatti fasty T4 doppelin kunnostus ja joitain muitakin hommia mitä ei nyt edes muista. Mutta tämä bussi on silti aina pysynyt työn alla pikkuhiljaa. Ja mitä tuohon akslein pussitukseen tulee niin vaihtoehdot tuntuvat olevan aina vain vaikeita ja jokatapauksessa kompromisseja. Itse tykkään myös siittä että se olisi teknisesti hieno ja mahdollisesti myös muista poikkeava. 2 Quote
jonih Posted March 22, 2018 Posted March 22, 2018 (edited) 11 hours ago, jori said: Sitä päivää odotellessa ku joku kehittää ilma-akselin perinteisillä palkeilla, mutta palkeiden liike kääntää ala ja myöskin yläputken jousipakkaa.. Siinä olis hyvä..on vaan niin kovin ahdasta että itse en oo vielä keksinyt että miten. Voit lopettaa odottamisen, pari vuotta nyt tullut tällaisella ajeltua :) Kuplassa kanssa ollut tällainen viritelmä kohta 10v Edited March 22, 2018 by jonih 1 Quote
mikan Posted March 22, 2018 Posted March 22, 2018 jonih oli sen verran ujo, ettei laittanut linkkiä. :-) http://samba.rustyvw.org/45/ t. Mika Quote
jonih Posted March 22, 2018 Posted March 22, 2018 (edited) 45 minutes ago, mikan said: jonih oli sen verran ujo, ettei laittanut linkkiä. :-) http://samba.rustyvw.org/45/ t. Mika No juu kyllähän nämä asiat pistää ujostuttamaan. Linkin takaa löytyy tuo ns eka versio, jonka junaan tein säkeillä. Sittemmin tuli vielä värkkäiltyä parennaltu versio (siitäkään ei ole linkkiä, eikä edes kuvaa valmiista tuotteesta :)). Se siitä, ambulanssiprojekti jatkukoon! Edited March 22, 2018 by jonih Quote
Tanhis Posted March 22, 2018 Author Posted March 22, 2018 Älä nyt nää on pirun hyviä kun oikeasti etsii jotain mikä olisi toimiva ratkaisu. Quote
Tanhis Posted May 28, 2018 Author Posted May 28, 2018 Tuli löydettyä kauhealla mäihällä oikeanlainen nos bosch ajovalon kehys olemassa olevan tilalle missä oli pikkunen lommo ja kiinnitys lirpake olisi pitänyt niitata uudelleen kiinni. Eihän tämäkään mikään 100% täydellinen ollut kun huonolla varastoinnilla ollut. Mutta senverta hyvä että kehtaa nossiksi väittää. Pakkohan se oli sitten kasata ajovalot kasaan odottamaan asennusta. Quote
Tanhis Posted May 28, 2018 Author Posted May 28, 2018 Uudet tiivisteet lasin ympärille uudelleen maalatut jouset löysivät paikkansa ja sitten asennusvalmiit valot hyllyyn odottelemaan. Vielä kun saisi itseään niskasta kiinni tekemään nuo loput hitsaukset tuosta autosta että voisi alkaa edes harkitsemaan paklaushommia. 4 Quote
Tanhis Posted December 26, 2018 Author Posted December 26, 2018 Kait tätäkin pitäis välillä värkkäillä. Kuskin puolen pyöräkoteloon naputtelin suurinpiirtein oileanmuotoisen korjauspellin kun en tuohon sopivia peltejä löytänyt valmiina paloina. Jos vaikka tän vuoden puolella saisi liimailtua kiinnikkin. 2 Quote
Tanhis Posted May 12, 2020 Author Posted May 12, 2020 Komiaa pitäisköhän käydä laittamassa kuva nykykunnosta. 1 Quote
Tanhis Posted May 12, 2020 Author Posted May 12, 2020 Tietty voishan sitä tännekkin laittaa kuvaa nykykunnosta. 8 Quote
Tanhis Posted September 1, 2021 Author Posted September 1, 2021 Jaahas tähänkin sain vähän inspiraatiota kun 3 vuoden tauon jälkeen sain tallin siivottua niin että taas mahtuisi jotain vähän tekemäänkin. Eli tämä jäänyt vähän senkin takia roikkumaan kun en keksinyt sopivaa ratkaisua millä kuskinoven saa sopivaan kohtaan kun homma jäi edelliseltä vähän puolimatkaan. Eli tunkkia etuakselin ja a-pilarin alaosan väliin niin alkoi oven asentokin muuttumaan sinnepäin missä sen pitäisi olla. Samassa rytäkässä sitten a-pilarin alaosa otti vähän damagea ja korjasin sen uudella palasella. Kun oven sai sopivaan kohtaan niin pystyi aloittamaan doglegin paikalleen mallauksen ja tämähän oli just niin vittumaista hommaa kuin muistkin eli vaikka ajatus oli että ostan vihreät pellit että sopisivat hyvin paikalleen niin ainakaan doglegien kanssa 3 kpl kokemuksella en voi todellakaan suositella. Kahdessa palassa tulevat doglegit kun ei sovi yhteen edes toistensa kanssa puhumattakaan että istuisivat autoon edes sinnepäin. Kantit väännetty vähän sinnepäin, esim 90asteen kulmassa oleva kantti yleisesti väännety vain johonkin 70 asteen paikkeille. Sikses ottaa päähän kun aikaisemmin kaikki vihreät pellit olleet huippulaatuisia. Tässä vielä hyvä esimerkki tuosta sopivuudesta. Sentin verran rakoa alareunan kantin ja pitkän kyljen kantin välissä. Onhan näissä varmasti autokohtaisiakin eroja mutta tämä ei kyllä selity sillä. Ja eniten vitutaa se että noista ei saa kalua muutakuin hakkaamalla suoraksi ja jatkamalla peltiä mutta tietääpähän että mihin vapaa-aikansa käyttää. 2 Quote
Tanhis Posted December 31, 2021 Author Posted December 31, 2021 Jep jep osta kallista niin saat laatua, jep jep ei se aina päde. Nämä tosiaan on ihan perseestä. Ulkopellin 1,5mm kanttauksen vinouden pystyin korjaamaan kohtuu helposti kun osti lisää työkaluja, eli pikkasella palakantilla sai kivasti säädettyä kanttauksen suoraksi kun ekaksi koputteli suoraksi. Ja taasen helman ja doglegin ulkopellin käärevuuden virheen sai kivasti korjattua ostamalla lisää työkaluja eli kutistin/venytin kombolla. Jospa tämän doglegin asennuksen jälkeen saisi projektia vähän rullaamaan pikkasen mielekkäämmillä peltihommilla kun tää doglegi on tuottanut aika vahvaa ahdistusta. 5 Quote
Tanhis Posted February 21 Author Posted February 21 Jotain tulee tehtyä ja samalla toista lykättyä eteenpäin. Ampparin kanssa sopivuusongelmat tehneet projektista epämielekkään ja muut vw ja ei vw projektit menneet edelle. Nyt sitten päätin että kait se vaan on otettava pässiä sarvista ja laittaa osat sopimaan. Kun auto aikoinaan minulle tuli oli doglegit jostain syystä vaihtuneet uudempiin kapeampihelmaisiin versioihin. Tarinan mukaan auto oli myös käynyt kuskin kyljellään ojassa mistä kieli myös kuskin puolen kyljen vauriot. Kyljen vauriot tuli vuosia sitten taputeltua koko kylkipellin vaihdolla mutta mielessä ei käynyt että samassa myös kuskin etunurkka olisi jotain vauriota kokenut koska doglegissä ei mitään vauriota ollut. Tarina ei tietenkään ollut niin simppeli. Oven sovitus aukkoonsa ollut yhtä painajaista ja jopa jonkun shimmin aikoinaan saranan vällin väsäsin. Tämä tietenkin pienensi oven ja B-pilarin välin olemattomaksi, ja ikkukakehyskään ei oikein enää nätisti asettunut paikkansa. Tästä sitten päädyin lopputulokseen että a-pilarin alapää ja näinollen ala sarana oli siirtynyt karvan verran taakseppäin joka aiheutti oven sopimattomuuden. Tätä aikoinaan koetin jollain puukapulalla ja lekalla saada siirtymään mutta siinä se seisoi kun tatti syksyllä vesisateessa. Myös pullotunkkia jollain konfiguraatiolla aikoinaan koetin ja vaikka oven ja kylkipokkauksen linjan paremmaksi sainkin niin silti lopullinen sopivuus ei ollut vielä täydellinen. Nyt sitten aiheeseen vittuuntuneena päätin että kohdalleen se on saatava. Pullotunkki ja kakkosneloset naftaliinista ja a-pilaria siirtämään. Tällä kombolla sain oven asettumaan ilman laseja ja ovipahvia noin 1,5 mm päähän kykipokkauksesta mikä luultavasti laskee oikealle paikalleen kun oven lopullinen paino tulee mukaan. Jos tästä onnistumisesta saisi uutta buustia tähänkin projektiin. 8 Quote
Tanhis Posted March 22 Author Posted March 22 Sain otettua itseäni niskasta kiinni ja aloitettua doglegin paikalle laiton. Koko doglegin kanssa aikapaljon ollut sopivuusongelmia ja siksi vähän erikoinen lähestymistapa asennukseen. Alaosan aikoinaan olin saanut jo aika hyvään malliin sopivuuden puolesta niin uskalsin pistehitsata palaset yhteen. Puuilon pistehitsi toimi aivan huipusti. Sitten legin etupää hepeillä kiinni autoon ja mallaamaan takaosan pintapeltiä paikalle. Nyt kun kaikki on ulkopuolelle kohdallaan niin tarkoitus sovittaa loppu sisäosasta ulkopeltiin. Ja lopuksi kaikki yhteen ja lopullisesti autoon kiinni. 7 Quote
Tanhis Posted April 19 Author Posted April 19 Enää ei ulkopelti ole irtoamassa. Pikku murheita oli ja alaosaa pitää trimmailla että saa oven kiinni. On kyllä täyttä paskaa tämä vihreä pelti, joka välissä saa jotain muokata tai vääntää että sopii edes etäisesti ja sitten kun luulet että nyt sopii niin huomaat että tiivisteura jää lähes olemattomaksi kun mitat ei täsmää. Mutta enää ei ole pelti vaihtumassa muuhun. Quote
ovaaliheppu Posted April 20 Posted April 20 Aikanaan kun Heikolan Mikan kanssa iso lavallinen peltejä tilattiin Gersonilta ennenkuin kukaan eurooppaan noita vielä toi, oli doglegit priimaa. NOS lainaosalla sovittaen tein ympärystät kuntoon vihreää osaa odotellessa. Sitte kun se vihdoin tuli 4kk odottelun jälkeen, meni paikalleen ku legopalikka. Aivan identtinen NOS osaan verraten. Hinnat nousseet ja ilmeisesti laatu huonontunu 1 Quote
Tanhis Posted April 20 Author Posted April 20 1 hour ago, ovaaliheppu said: Aikanaan kun Heikolan Mikan kanssa iso lavallinen peltejä tilattiin Gersonilta ennenkuin kukaan eurooppaan noita vielä toi, oli doglegit priimaa. NOS lainaosalla sovittaen tein ympärystät kuntoon vihreää osaa odotellessa. Sitte kun se vihdoin tuli 4kk odottelun jälkeen, meni paikalleen ku legopalikka. Aivan identtinen NOS osaan verraten. Hinnat nousseet ja ilmeisesti laatu huonontunu Juu samaa mieltä olin itse aikoinaan kun vihreää b tolppaa asensin. Aivan huippu sopivuus ja kaikki kulmat teräviä ja tarkkoja. Tämähän on jo toinen vihreä dogleg mitä paikalle sovitan. Ensimmäinen oli vielä huonompi. Tässä ei edes pintapelti ja tausta sopineet yhteen puhumattakaan että kaikki olisi sujahtaneet autoon kipuilematta. Mutta silti tämä on parempi kuin se ensimmäinen versio. Olisi vaan pitänyt ostaa se wolfsbug westin valmiiksi kasassa oleva niin legi olisi luultavasti jo paikalla. Vihreät lattia odottaa seuraavaksi vuoroaan mutta ne taasen oli aivan priima kun ovat vanhempaa varastoa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.