Jump to content

58 Kranken eli siis amppari Wilma


Tanhis

Recommended Posts

Kyllä oon itse kans moneen kertaan miettinyt että kun olisi silloin projektin alkuun hommannut pistehitsin. On niin hidasta lukkopihtien kanssa tulppailla, ja sitten vielä se tulppien siivous siihen päälle.

 

Oliskohan tommosella esim. Toraforsin 289,- pistehitsillä mitään käyttöä. 

Link to comment

Tämä on ihan näppärä ja edullinen pistehitsi http://mve-online.com/product_info.php/hitsaus/pistehitsauslaite-p-402

Tuollainen tuli joskus ostettua mutta olen nyt muutaman kuukauden koettanut sitä kotoa etsiä ja pitää nyt myöntää että hukassa on. Toinen ongelma on se että tarttisi raahata hallilta elämää suurempi puikkokone tuon kaveriksi kun pienempää en omista.

Link to comment

Nii ja tuohan ei ole pistehitsi vaan "pistehitsi". Kun eikös tuo toimi valokaarella, oikea pistehitsi lämmittää peltien omaa vastusta hyödyntämällä.

Juu tuo toimii hiilipuikolla lämmittämällä itse en ole kerinnyt vielä testaamaan että toimisiko esim lattiapeltien hitsaamisessa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt kun tuo b- tolppa on about tehty niin rupesin sulkemaan b-tolpan ja korin välistä peltiä. Eli kovan tutkimuksen perusteella piti taltalla hakata pokkaus tuohon pellin reunaan kun en toistaiseksi omista sikkikonetta. No homma on vielä kesken mutta eiköhän se tuosta paikkansa löydä tuollaisenakin.

post-219-0-76253900-1457727210_thumb.jpg

post-219-0-64725700-1457727265_thumb.jpg

Link to comment

Nyt kun tuo b- tolppa on about tehty niin rupesin sulkemaan b-tolpan ja korin välistä peltiä. Eli kovan tutkimuksen perusteella piti taltalla hakata pokkaus tuohon pellin reunaan kun en toistaiseksi omista sikkikonetta. No homma on vielä kesken mutta eiköhän se tuosta paikkansa löydä tuollaisenakin.

 

Huomasitko että tuossa tekemässäsi pellissä kuuluisi olla kaksi pokkausta vierekkäin?

 

https://klassicfab.com/klassicfab1/573-thickbox_default/lower-cabin-separation-panel-5561-14in-high.jpg

Edited by masajee
Link to comment

Juu olen nähnyt kuvat noista gerssonin pelleistä mutta toinen pokkaus menisi jo b-tolpan sisään eli siksi menit itse yhdellä. Eli olisiko joku tuotantotekninen pokkaus toi toinen.

Link to comment

Juu olen nähnyt kuvat noista gerssonin pelleistä mutta toinen pokkaus menisi jo b-tolpan sisään eli siksi menit itse yhdellä. Eli olisiko joku tuotantotekninen pokkaus toi toinen.

 

Itse olen ymmärtänyt ja näin tein itsekkin että ensimmäisestä pokkauksesta pelti pistehitsataan b-tolppaan kiinni ja seuraavaan pokkaukseen pistehitsataan tuo sulkupelti. Sä olet tainnut leikata tuota sulkupeltiä niin että se on tuon b-tolpan reunan tasalla?

Link to comment

Tutkin vähän kuvia ja b-tolpan pokkaus oli liian pitkä minkä takia luulin että tuo sulkupeltiä piti trimmata. No toinen puoli vielä jäljellä jospa sen koettaisi tehdä sitten oikein.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Jaahas taas kun kerkesi olkkarin sisäkattorempan valmistuttua talliin niin piti hitsailla väliseinän alaosa valmiiksi pelkääjän puolen lokarin osalta. Vielä on viimiset hiomiset ja hipistelyt jäljellä.

post-219-0-78682000-1460229975_thumb.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt kun taas kerkesi tallissakin käymään. Niin tuli nos oven jämähtäneet saranat lämmitettyä ja öljyttyä taas toimiviksi. Ja kerran kun välyksettömät saranat on paikalla niin pitihän sitä oveakin paikalle koettaa että näkee onko kaikki hitsattu just oikein. Ja hyvältähän kaikki näytti tai no 5cm matkalta pitää varmaan vähän naputella b-tolppaa kylkipokkauksen alta sisäänpäin ja kolumbian poika on tehnyt kylkipatin pari milliä liian leveäksi. Mutta säädetään sitten kun saa pariovenkin paikalleen.

 

Tänä vkl suuri suunnitelma olisi saada doglegin pintapelti paikalleen että saisi koko doglegin valmiiksi pelkääjän puolelta.

post-219-0-43119400-1462567159_thumb.jpg

post-219-0-21303300-1462567216_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Nonni eilen täppäsin pintapellin muutamalla pisteellä paikalleen ja rupesin sovittelemaan sisäosaa. No ei mennyt niinkuin strömssöössä ja onneksi luin ulkomaan foorumeilta että ulkopelti kannattaa sovittaa ensiksi. Eli sisäosan alaosa oli melkein sentin liian lyhyt a-tolpan alaosaan. En tiedä onko tämä ongelma peräisin siittä että nämä doglegit on tarkoitettu barniin eikä '58. Uskoisin että myyjä olisi oikeassa että muuta eroa ei doglegien osalta pitäisi olla kuin yksi ylimääräinen sauma. Koska kun testasin toisen puolen legiä pintapeltiin niin siittäkin löytyi sama ongelma.

 

Eli sisäosa on ns bolt on yläosastaan nurkkaan asti, pystyosio ei mahdu pintapellin kanssa paikalleen eli sitä pitää muokata jonkunverran, alaosa nurkasta eteenpäin sopi paikalle hienosti mutta oli tosiaan liian lyhyt. Vitutuksissani en ottanut edes kuvia ongelmista kun sijoitin laadukkaampaan osaan ettei tälläisten ongelmien kanssa tarvitsisi painia mutta näköjään vituiks meni.

Link to comment

Tässä nyt muutama kuva ongelmista. Eli päädyin vetämään sisäosan kolmeen palaan että sitä on helpompi työstää. Yhdessäkin palassa sen varmaan olisi saanut muokattua mutta ajattelin että tämä säästää vähän enempi hermoja.

post-219-0-79955100-1462820350_thumb.jpg

post-219-0-39607200-1462820372_thumb.jpg

post-219-0-85365600-1462820390_thumb.jpg

Link to comment

Noniin kaikkien vääntelyiden leikkaamisten liimaamisten ja vasarointien jälkeen lopputuloksena on kohtuuhyvin istuva doglegin sisäosa. On se hienoa kun sijoittaa enemmän rahaa ettei tälläisiä kikkailuja tarvitsisi tehdä ja sitten saakin jonkun kolumbian pojan maanantaikappaleen.

 

Eli tässä koko komeus muokattuna saumoja pitää vielä siistiä ja vetää maali sisäpuolelle ennen hitsausta.post-219-0-23316400-1463338879_thumb.jpg

 

Sitten kuva huonoiten istuvimmasta kohdasta.post-219-0-72815800-1463339011_thumb.jpg

 

Ja sama verrattuna muokattuun palaseen.

post-219-0-25501300-1463339074_thumb.jpg

 

Eli ei ihan olisi istunut vaikka kuinka olisi vääntänyt paikalleen.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nonni taas tuli nähtyä tuotekehityksen tulos kun olin ostavinani samanlaiset lukkopihfit kuin edeltävät.

post-219-0-42815400-1464377800_thumb.jpg

 

Eli sama tuotenumerokin on vielä kyljessä mutta laadulle sanottu pai pai.

 

Sitten doglegin sisäpelli sai maalit kotelon puolelle ja sitten taas armoton reikien poraus urakka.

post-219-0-55405700-1464377833_thumb.jpg

 

Ulkopellin sisäosankin muistin hitsata kotelon sisälle jäävältä osalta kiinni.

 

post-219-0-92517300-1464377863_thumb.jpg

 

Ja sitten ruuveilla ja lukkopihdeillä pelti paikalleen sopivuuden testaus ja enää ei puutu kuin hitsaus.

post-219-0-01056600-1464377889_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Jaaha nyt alkaa kaikki muut kesäprojektit olemaan melkein valmiita niin pitää taas yrittää keskittyä tähänkin. On tullut rakennettua mökille hervoton terassi ja rappusia vähän sinnetänne ja eihän se ollutkaan mikään pikku vkl taputtelu projekti niinkuin alunperin ajattelin.

post-219-0-97619500-1470861662_thumb.jpg

No sen verta jossainvälissä kerkesin että sain kaikki doglegiin ja b-tolppaan liittyvät hitsaukset tehtyä. Kuvia en tietenkään tajunnut räpsäistä kun oli sen verta vittumainen homma hitsailla pyöränkotelosta noita hitsejä. Ja sen jälkeen melkeimpä yhtävittumainen homma putsata ne samaiset hitsit mutta nyt on homma loppuja tinoja ja seamsealereita vaille valmis.

Eli tässä hitsauksen jälkeen putsattuna ja hiottuna.
post-219-0-14081100-1470861798_thumb.jpg

Ja sama pikkasen tinan kanssa turattuna vielä on hiomista jäljellä ja alaosan tinaaminen edessä.
post-219-0-43797500-1470862056_thumb.jpg

Myös b-tolpan ja oviaukon yläreunan liitos tuli tinattua niinkuin tehdaskin paikan alunperin oli tehnyt. Ja tietty viimeiset hipistely hionnat vielä puuttuu.post-219-0-11455200-1470862154_thumb.jpg

Jos vaikka seuraavaksi pääsisi sovittelemaan parioven helmaa paikalleen tai irroittamaan kuskin puolen doglegia.

post-219-0-02091000-1470861624_thumb.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Tuossa kun noita irs ja jarrujuttuja lueskelin niin innostuin tekemän toisenkin tukivarren konseptikuntoon. Eli pikkunapasen juniksen jarrurumpu ja kilpi kuplan irs tukivarressa. Ja varmaan tunnin verran putsailin ja viilailin vetarintumpin kierteitä kun oli ottanut vähän osumaa. Laakerit ja stefat pitäis varmaan vaihtaa kanssa.

 

post-219-0-09676600-1472298780_thumb.jpg

 

Mites porukka on toteuttanut pohjaanlyöntikumit irs tukivarsien kanssa.

Link to comment

Nyt kun tuo pelkääjänpuol alkaa olemaan pariovien helmaa ja takalokarin etuosaa vaille valmis niin koska multa puuttuu se lokarin etuosa ja c-pilarin alaosa niin käänsin auton tallissa ja rupesin irroittamaan vanhaa doglegia kuskin puolelta. Ja olihan se fiksua irroittaa kuten kuvista näkee ja nyt pitäisi ostaa b-tolpan alaosa. Ja alkuperäinen suunnitelmahan oli vaihtaa pelkkä pintapelti mutta ei se oikein olisi riittänyt ;)

post-219-0-13704900-1472845946_thumb.jpg

post-219-0-34704100-1472845964_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 1 month later...

Omasta tallista kun ei toimivaa kutistinta vielä löydy. Niin pyysin kanssaharrastajalta palvelusta ja aika pirun hyvän korjauspellin pitkän kyljen etureunaan saatiin väsättyä. Onneksi kaupungista löytyy vielä fiksujakin harrastajia eikä pelkästään omissa pikku piireissään viihtyviä mehukattiraatilaisia.

post-219-0-69107100-1477335397_thumb.jpg

post-219-0-41671200-1477335415_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 weeks later...

Aika vaikeaa on talliin ehtiä kun pitää töissäkin käydä. Mutta sain nyt sentään kyljen etuosan sovitettua melkein paikalleen. Sitten iskikin eteen seuraava ongelma että pitäisi kuskin oven saranatapit laittaa uusiksi että saisi oven kohdalleen että saisi doglegin kohdistettua oikein. Onneksi sentään ylikoko tapit ja kalvain löytyy jo hyllystä mutta ajattelin että parasta jättää homma siihen että on vähän vähempi alkoholia veressä.

post-219-0-25550000-1478892710_thumb.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 7
Link to comment
  • 3 weeks later...

Voi nyt jo vitun vitun meravitun vitun vitun vittu.

 

Tilasin wolfsburg westiltä kalvaimen 0.322" ja saranatapit ja peilin varret 0.321" alempi saranatappi oli pikkasen tiukka lämmitys ja tappi lumihangessa sovitteellä mutta toimiva. Kun taas peilinvarsi oli ihan pirun löysä eli kun en omaa kunnon tönäriä niin about 0.7mm liian pieni. Eli voi nyt vittu.Tän siittä sitten saa kun luottaa että osa on sitä mitä valmistaja sanoo. Pitää varmaan käydä sorvarilla teettämässä sopivat tapit.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 months later...

Lähdin viemään sorvarille hakuvalopeilin saranatappia näytteksi että se saa sorvattuattua mulle ylikokoisen. No samalla reissulla sitten löytyi oikeanlaiset ovet. Nyt alkaa olemaan autotalli täynnä hyviä ovia.

post-219-0-64698900-1488737237_thumb.jpg

post-219-0-83735900-1488737298_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Nonni ei sit tarvittukkaan mitään erikoista ulosvetäjää ellä sai saranatapit ulos. Tai no tartti tehdä erikoistyökalu eli suolestaa yksi 8mm poranterä kun ulosvetäjä ei muuten mahdu painamaan tappia kokomatkaa ulos. Nyt pitäis putsata reijät saranoista ja toivoa että olisivat ylä ja alapäästä samankokoiset että ei tarttisi muokata muuta kuin saranan keskiosaa holkituksella.

  • Like 1
Link to comment
  • 10 months later...

Aloitin sit ajankuluksi väsäämään puhallinkoppaa kun noiden kiinakoppien laatu ei oikein ole vakuuttanut. Eli orkkis doghousekopasta reunat irti ja 30hv kopasta uusi reuna tilalle. Myös keskustan patin tasoitin ja kerkesin jo tinaakin tiputtamaan pintaan vaikka vois tietty kaikki hitsauksetkin saada valmiiksi ennen. Seuraavaksi on vuorossa öljyjäähyn kolon muokkaus type4 jäähylle ja hitsausten viimeistelyt.

20180204_213937.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Miksei olka-akseleille voisi tehdä pidempiä pultteja ja laittaa kiinnitykset niihin. Siis vivut joita ilmapussit liikuttaa?

 

Nyt vasta tajusin, että sulla on ollut tämä lanssi projektina jo reilusti yli 10 vuotta!

 

t. Mika

Link to comment

Onhan tuossa taas ajateltu uutta ja hienoa ja varmasti toimiva akseli. Jos tekisin tuosta oman version niin jotain vahviketta kyllä pitäis kehittää alakiinnitykselle.

 

Ja jos tuota säätöreiän sahaamista akseliputkeen funtsaa niin voihan siihen tehdä vahviketta joka nojautuu yläputkeen jos ahdistaa, on vaan älyttömästi simppelimpi tehdä! Ja tosiaan ei yli puolenvälin säätöreikiä putkeen nähden:)

Tuossa kun on vipstaakia joka suuntaan ja erikois osaa joka vaatii melko tarkkaa mitoitusta. 

 

 

Sitä päivää odotellessa ku joku kehittää ilma-akselin perinteisillä palkeilla, mutta palkeiden liike kääntää ala ja myöskin yläputken jousipakkaa.. Siinä olis hyvä..on vaan niin kovin ahdasta että itse en oo vielä keksinyt että miten.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...