Jump to content

58 Kranken eli siis amppari Wilma


Tanhis

Recommended Posts

Posted
13 hours ago, mikan said:

Nyt vasta tajusin, että sulla on ollut tämä lanssi projektina jo reilusti yli 10 vuotta!

 

Juu onhan tämä ollut projektina kauan kun tarkoituksena ollut että kaikki tehdään kunnolla kun kerran ruvetaan tekemään.

 

Ja onhan tässä välissä tullut vähän muitakin hommia tehtyä joista nyt voisi mainita vaikkapa pari muksua valmistuminen koulusta omakotitalon remppaus T34 ghian rakennus 66 variant 64 kupla 68 automaatti fasty T4 doppelin kunnostus ja joitain muitakin hommia mitä ei nyt edes muista. Mutta tämä bussi on silti aina pysynyt työn alla pikkuhiljaa.

 

Ja mitä tuohon akslein pussitukseen tulee niin vaihtoehdot tuntuvat olevan aina vain vaikeita ja jokatapauksessa kompromisseja. Itse tykkään myös siittä että se olisi teknisesti hieno ja mahdollisesti myös muista poikkeava.

  • Like 2
Posted (edited)
11 hours ago, jori said:

Sitä päivää odotellessa ku joku kehittää ilma-akselin perinteisillä palkeilla, mutta palkeiden liike kääntää ala ja myöskin yläputken jousipakkaa.. Siinä olis hyvä..on vaan niin kovin ahdasta että itse en oo vielä keksinyt että miten.

 

Voit lopettaa odottamisen, pari vuotta nyt tullut tällaisella ajeltua :)

Kuplassa kanssa ollut tällainen viritelmä kohta 10v

Edited by jonih
  • Like 1
Posted (edited)
45 minutes ago, mikan said:

jonih oli sen verran ujo, ettei laittanut linkkiä. :-)

 

http://samba.rustyvw.org/45/

 

t. Mika

No juu kyllähän nämä asiat pistää ujostuttamaan.

Linkin takaa löytyy tuo ns eka versio, jonka junaan tein säkeillä.

Sittemmin tuli vielä värkkäiltyä parennaltu versio (siitäkään ei ole linkkiä, eikä edes kuvaa valmiista tuotteesta :)).

 

Se siitä, ambulanssiprojekti jatkukoon!

 

 

 

 

Screen Shot 2018-03-22 at 15.46.48.png

Edited by jonih
Posted

Älä nyt nää on pirun hyviä kun oikeasti etsii jotain mikä olisi toimiva ratkaisu.

  • 2 months later...
Posted

Tuli löydettyä kauhealla mäihällä oikeanlainen nos bosch ajovalon kehys olemassa olevan tilalle missä oli pikkunen lommo ja kiinnitys lirpake olisi pitänyt niitata uudelleen kiinni. 

 

Eihän tämäkään mikään 100% täydellinen ollut kun huonolla varastoinnilla ollut. Mutta senverta hyvä että kehtaa nossiksi väittää.

 

Pakkohan se oli sitten kasata ajovalot kasaan odottamaan asennusta.

20180526_205828.jpg

20180526_205242.jpg

20180526_211049.jpg

Posted

Uudet tiivisteet lasin ympärille uudelleen maalatut jouset löysivät paikkansa ja sitten asennusvalmiit valot hyllyyn odottelemaan. Vielä kun saisi itseään niskasta kiinni tekemään nuo loput hitsaukset tuosta autosta että voisi alkaa edes harkitsemaan paklaushommia.

20180526_211142.jpg

20180526_212426.jpg

20180526_212850.jpg

  • Like 4
  • 6 months later...
Posted

Kait tätäkin pitäis välillä värkkäillä. Kuskin puolen pyöräkoteloon naputtelin suurinpiirtein oileanmuotoisen korjauspellin kun en tuohon sopivia peltejä löytänyt valmiina paloina. Jos vaikka tän vuoden puolella saisi liimailtua kiinnikkin.

 

20181226_222514.jpg

  • Like 2
  • 1 year later...
  • 1 year later...
Posted

Jaahas tähänkin sain vähän inspiraatiota kun 3 vuoden tauon jälkeen sain tallin siivottua niin että taas mahtuisi jotain vähän tekemäänkin.

 

Eli tämä jäänyt vähän senkin takia roikkumaan kun en keksinyt sopivaa ratkaisua millä kuskinoven saa sopivaan kohtaan kun homma jäi edelliseltä vähän puolimatkaan. Eli tunkkia etuakselin ja a-pilarin alaosan väliin niin alkoi oven asentokin muuttumaan sinnepäin missä sen pitäisi olla. Samassa rytäkässä sitten a-pilarin alaosa otti vähän damagea ja korjasin sen uudella palasella.

Kun oven sai sopivaan kohtaan niin pystyi aloittamaan doglegin paikalleen mallauksen ja tämähän oli just niin vittumaista hommaa kuin muistkin eli vaikka ajatus oli että ostan vihreät pellit että sopisivat hyvin paikalleen niin ainakaan doglegien kanssa 3 kpl kokemuksella en voi todellakaan suositella. Kahdessa palassa tulevat doglegit kun ei sovi yhteen edes toistensa kanssa puhumattakaan että istuisivat autoon edes sinnepäin. Kantit väännetty vähän sinnepäin, esim 90asteen kulmassa oleva kantti yleisesti väännety vain johonkin 70 asteen paikkeille. Sikses ottaa päähän kun aikaisemmin kaikki vihreät pellit olleet huippulaatuisia. 

20210901_154726.thumb.jpg.eac715903a48950729cb164e1418962a.jpg

 

Tässä vielä hyvä esimerkki tuosta sopivuudesta. Sentin verran rakoa alareunan kantin ja pitkän kyljen kantin välissä. Onhan näissä varmasti autokohtaisiakin eroja mutta tämä ei kyllä selity sillä. Ja eniten vitutaa se että noista ei saa kalua muutakuin hakkaamalla suoraksi ja jatkamalla peltiä mutta tietääpähän että mihin vapaa-aikansa käyttää.

20210901_154740.thumb.jpg.9d214ce3a6ef9a903d98c35b0d9c043e.jpg

  • Like 2
  • 3 months later...
Posted

Jep jep osta kallista niin saat laatua, jep jep ei se aina päde. Nämä tosiaan on ihan perseestä. Ulkopellin 1,5mm kanttauksen vinouden pystyin korjaamaan kohtuu helposti kun osti lisää työkaluja, eli pikkasella palakantilla sai kivasti säädettyä kanttauksen suoraksi kun ekaksi koputteli suoraksi. 20211230_150724.thumb.jpg.ca89092cdbbf59fd8d5d1b1b3ae7549b.jpg20211230_150730.thumb.jpg.106e9638dcf569f106ace8167b576645.jpg

 

Ja taasen helman ja doglegin ulkopellin käärevuuden virheen sai kivasti korjattua ostamalla lisää työkaluja eli kutistin/venytin kombolla. 

 

20211231_205716.thumb.jpg.dd94a5044f405724f09d88cabe7c35d7.jpg

 

Jospa tämän doglegin asennuksen jälkeen saisi projektia vähän rullaamaan pikkasen mielekkäämmillä peltihommilla kun tää doglegi on tuottanut aika vahvaa ahdistusta.

  • Like 5
  • 3 years later...
Posted

Jotain tulee tehtyä ja samalla toista lykättyä eteenpäin. Ampparin kanssa sopivuusongelmat tehneet projektista epämielekkään ja muut vw ja ei vw projektit menneet edelle. Nyt sitten päätin että kait se vaan on otettava pässiä sarvista ja laittaa osat sopimaan.

 

Kun auto aikoinaan minulle tuli oli doglegit jostain syystä vaihtuneet uudempiin kapeampihelmaisiin versioihin. Tarinan mukaan auto oli myös käynyt kuskin kyljellään ojassa mistä kieli myös kuskin puolen kyljen vauriot. Kyljen vauriot tuli vuosia sitten taputeltua koko kylkipellin vaihdolla mutta mielessä ei käynyt että samassa myös kuskin etunurkka olisi jotain vauriota kokenut koska doglegissä ei mitään vauriota ollut. Tarina ei tietenkään ollut niin simppeli. Oven sovitus aukkoonsa ollut yhtä painajaista ja jopa jonkun shimmin aikoinaan saranan vällin väsäsin. Tämä tietenkin pienensi oven ja B-pilarin välin olemattomaksi, ja ikkukakehyskään ei oikein enää nätisti asettunut paikkansa. Tästä sitten päädyin lopputulokseen että a-pilarin alapää ja näinollen ala sarana oli siirtynyt karvan verran taakseppäin joka aiheutti oven sopimattomuuden. Tätä aikoinaan koetin jollain puukapulalla ja lekalla saada siirtymään mutta siinä se seisoi kun tatti syksyllä vesisateessa. Myös pullotunkkia jollain konfiguraatiolla aikoinaan koetin ja vaikka oven ja kylkipokkauksen linjan paremmaksi sainkin niin silti lopullinen sopivuus ei ollut vielä täydellinen. Nyt sitten aiheeseen vittuuntuneena päätin että kohdalleen se on saatava. Pullotunkki ja kakkosneloset naftaliinista ja a-pilaria siirtämään. 

20250221_202714.thumb.jpg.04badd5eab5625b682fadd9cf35fb6c9.jpg

 

Tällä kombolla sain oven asettumaan ilman laseja ja ovipahvia noin 1,5 mm päähän kykipokkauksesta mikä luultavasti laskee oikealle paikalleen kun oven lopullinen paino tulee mukaan. Jos tästä onnistumisesta saisi uutta buustia tähänkin projektiin.

  • Like 8
  • 1 month later...
Posted

Sain otettua itseäni niskasta kiinni ja aloitettua doglegin paikalle laiton.

 

Koko doglegin kanssa aikapaljon ollut sopivuusongelmia ja siksi vähän erikoinen lähestymistapa asennukseen. Alaosan aikoinaan olin saanut jo aika hyvään malliin sopivuuden puolesta niin uskalsin pistehitsata palaset yhteen. 

20250322_120815.thumb.jpg.2860511c7a313d26bb1bd1de41db3700.jpg

Puuilon pistehitsi toimi aivan huipusti.

 

Sitten legin etupää hepeillä kiinni autoon ja mallaamaan takaosan pintapeltiä paikalle.

20250322_124925.thumb.jpg.163f2e03213f6afb353620e1c6e8400b.jpg

 

Nyt kun kaikki on ulkopuolelle kohdallaan niin tarkoitus sovittaa loppu sisäosasta ulkopeltiin. Ja lopuksi kaikki yhteen ja lopullisesti autoon kiinni.

  • Like 7
  • 4 weeks later...
Posted

Enää ei ulkopelti ole irtoamassa. Pikku murheita oli ja alaosaa pitää trimmailla että saa oven kiinni. On kyllä täyttä paskaa tämä vihreä pelti, joka välissä saa jotain muokata tai vääntää että sopii edes etäisesti ja sitten kun luulet että nyt sopii niin huomaat että tiivisteura jää lähes olemattomaksi kun mitat ei täsmää. Mutta enää ei ole pelti vaihtumassa muuhun.20250419_223507.thumb.jpg.26d9f9a28d73ed59de3c074218f7accf.jpg

20250419_223502.jpg

  • Like 1
Posted

Aikanaan kun Heikolan Mikan kanssa iso lavallinen peltejä tilattiin Gersonilta ennenkuin kukaan eurooppaan noita vielä toi, oli doglegit priimaa. NOS lainaosalla sovittaen tein ympärystät kuntoon vihreää osaa odotellessa. Sitte kun se vihdoin tuli 4kk odottelun jälkeen, meni paikalleen ku legopalikka. Aivan identtinen NOS osaan verraten. Hinnat nousseet ja ilmeisesti laatu huonontunu

  • Like 1
Posted
1 hour ago, ovaaliheppu said:

Aikanaan kun Heikolan Mikan kanssa iso lavallinen peltejä tilattiin Gersonilta ennenkuin kukaan eurooppaan noita vielä toi, oli doglegit priimaa. NOS lainaosalla sovittaen tein ympärystät kuntoon vihreää osaa odotellessa. Sitte kun se vihdoin tuli 4kk odottelun jälkeen, meni paikalleen ku legopalikka. Aivan identtinen NOS osaan verraten. Hinnat nousseet ja ilmeisesti laatu huonontunu

Juu samaa mieltä olin itse aikoinaan kun vihreää b tolppaa asensin. Aivan huippu sopivuus ja kaikki kulmat teräviä ja tarkkoja. Tämähän on jo toinen vihreä dogleg mitä paikalle sovitan. Ensimmäinen oli vielä huonompi. Tässä ei edes pintapelti ja tausta sopineet yhteen puhumattakaan että kaikki olisi sujahtaneet autoon kipuilematta. Mutta silti tämä on parempi kuin se ensimmäinen versio. Olisi vaan pitänyt ostaa se wolfsbug westin valmiiksi kasassa oleva niin legi olisi luultavasti jo paikalla.

Vihreät lattia odottaa seuraavaksi vuoroaan mutta ne taasen oli aivan priima kun ovat vanhempaa varastoa.

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Noniin tätä on sitten hierottu, mutta nyt se on paikallaan toivottavasti auton loppuelämän ajan. 

 

20250706_155835.thumb.jpg.778e31f126adc4d7aceaf479d98f60b7.jpg

 

Ei voi sanoa että olisi täydellinen, mutta ei mitään mitä tinalla ei saisi paikattua. Vielä pikku sipistelyitä ja hitsien putsauksi niin pääsee tinailemaan.

 

Tämä on kuitenkin nurkka johon auto on vielä aktiivikäytössä ollessaan saanut jonkun kolhun joka oli paikattu ja edeltävä omistaja oli vaihtanut uudemmat doglegit vanhempien tilalle. Ovi ei ole tästä autosta mutta vuosimalliltaan oikea mitä auton mukana tullut ei ollut. Ovessakin oli joku lommo tullessaan, mutta sekin fiksattu. Eli muutama tallipäivä lomalla ja voin alkaa harkitsemaan auton kääntöä toisinpäin tallissa että pääsisi tavaratilan lattian kimppuun. 

  • Like 4
Posted

Vuodet kuluu, taidot kehittyy.

Kun aloitin projektin olin amk:ssa opiskelemassa tietotekniikan insinööriksi. Kaikki kokemus mitä minulla oli hitsaamisesta oli pappan kaivinkoneen ja traktoreiden korjaamisesta alle 15v ikäisenä ja kuten kuvitella voi kaivinkoneen kauhan hitsaaminen isolla puikolla muuntajakoneella eroaa jonkun verran autopeltitöistä.

 

Nykyään olen töissä telakalla ja sähkötaustasta huolimatta olen mekaanisen ja putkipuolen aluepäällikkönä, sähkötyöt tietty vieläkin osittain kuuluu hommiin mutta hitsaus ja sen laadusta huolehtiminen on osa jokapäiväistä arkea. 

Tästä päästäänkin omaan projektiin. Kun aloitin projektin, reissukuntoisia juniksia oli myynnissä alle 5000€ hintaan. Alunperin auto olikin tarkoitus saattaa nopeasti ajoon mutta muutama muksu ja omakotitalo vähän laittoi kapulia rattaisiin. Nämä muutamat vuodet kun projekti ei oikein edennyt aiheuttikin sen että junisten hinnat nousi tasaisesti ja idea sentistä lasikuitukittiä kyljessä alkoi myös haihtumaan ja näinolellen käsissä alkoikin olla ikuisuusprojekti. Pikkuhiljaa myös omat taidot koheni ja taisi parilla uudella hitsaus koneella olla myös oma vaikutus kun aikaisemmin mahdottomilta tuntuneet työkalut löytyikin omasta tallista. 

Onneksi suurinosa niinsanotuista vaikeista hommista oli jäänyt menneeltä itseltäni pilaamatta ja muutaman kuukauden auto vietti myös ulkoista apua saamassa. Ihan kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen ja ulkoinen apu tuotti paljon hyvää ja samalla myös itselle motivaatiolopahduksen. Nyt kun vihdoin olen saanut kaivettua itsestäni jonkun sortin kipinän projektin valmiiksi saamiseksi niin muutamat paikat ruvenneet vaivaamaan koska vanhan itseni tekemä laatu ei välttämättä enää ole nykyisen itseni laatutasolla. Isoin näistä on kuskin kyljen helma. Helma on yksi ensimmäisistä nuoren itseni paikalleen räkimistä pelleistä ja jälki on sen näköistä. Kaiken tämän lisäksi pelti on joku klokkerholmin tms. vähän sinnepäin oleva pelti missä ei alunperin ollut edes vedenpoistoreikiä, tähän päälle oma kyvyttömyys aikoinaan tehdä tulppahitsejä niin pakkohan tuo on korjata. Kuitenkin tämän alle tonnin junisprojektin arvo saattanut vähän tässä vuosienvarrella nousta. Samalla tietty oma laatuvaatimus ja ymmärrys hitsauksen laadusta kenties vähän muuttunut.

 

Sitten nykypäivään laitoin autocraftin puolikorkean helmapellin tilaukseen ja kuten vanha kokemus on osoittanut näiden peltien laatu on just eikä melkein sitä mitä voisi odottaa. Eli ensiviikolla pyrkimys olisi saada vanha kökötys hiottua pois ja uutta peltiä tilalle.

20250712_215647.thumb.jpg.ff3507b2862cbe2ffb48895a4d163ecb.jpg

 

Samassa lähetyksessä tuli myös etummaisen parioven sisäpelti jonka saatavavuus ollut vähän ongelmallista ja tullut pelti sopi just eikä melkein pitkään tallissa seisoneeseen saman valmistaja ulkopeltiin hiton hyvin.

20250712_215711.thumb.jpg.fc5baa4522985bc092c814cd11a7e842.jpg

Tälläisten kanssa on kiva lähteä viemään pelkääjänpuolta autosta maaliin kunhan kuskin puoli on valmis.

 

Kenties tämäkin joskus tulee valmiiksi, mutta ensi kesänä se tuskin vielä liikkuu. Samalla tietty lisäbuustia antanut suomen ja ruotsin tapahtumien syöksykierteessä oleva laatu ja ghialla euroopan tapahtumiin lähteminen ei ehkä ole niin toimiva kombo kuin juniksella.

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...