Jump to content

Lehtolan Karavaani - Veturi Campingwagen ´62


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Tänään askartelin kytkinlevyn, paineasetelman jne. paikoilleen.

Hihnapyörän ja takapellin paikalleen hipistelyn jälkeen alkoi kone jo näyttämään suhtkoht valmiilta irrallaan.

 

Vielä ois to do listalla ainakin:

-Jakaja piuhoineen paikalleen

-Moottorin takapeltiin reijät haitariputkille

-Vauhtiksen puoleinen pelti sekä sylinterien alle tulevat pellit paikalleen

-Vaihtovirta laturin johtojen ihmettelyä

-Huohotinboksi konehuoneeseen

-Pakoputken teko ja ulkoisen suodattimen sekä lauhduttimen mahduttaminen auton alle vetokoukun kera.

-Kaikki muu säätäminen ja unohdetut asiat

post-1638-13888366064385_thumb.jpg

post-1638-13888366064572_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Joululomat pidetty ja tänään pitkästä aikaa tallilla.

 

Laittelin vetokoukun paikoilleen että pääsi ihmettelemään mikä käärmeenpesä siihen passaa. Hetkosen eri valmiita putkia kokeiltua (kaikki otti joko öljypumpun ulostuloon tai kollektori tuli liian lähelle koukkua/helmaa yms yms.

Alettiin vääntämään omaa tuotosta suorista ja mutkista. Kuvaa tästä kun jotain kuvattavan arvoista.

 

Kävin lauhduttimenki kans auton alla mutta ihan heti ei paikkaa tuntunut löytyvän ilman jumalattoman pitkiä letkun vetoja.

post-1638-1388836633705_thumb.jpg

Link to comment

Kävin lauhduttimenki kans auton alla mutta ihan heti ei paikkaa tuntunut löytyvän ilman jumalattoman pitkiä letkun vetoja.

 

 

Tuonne niitä taidetaan eniten sovitella.

 

200386.jpg

 

Jos itekin ois sovitellu ennen laatikon / koneen laittoa niin olisi voinut ehkä toimiakin :)

 

Koitan etsiä paikan josta sitä pääsee tarvittaessa vähän vedelläkin helposti puhdistamaan kun äkkiseltään tuntuu että rihlojen väliin kertyy aika helposti kuraa ym schaissea.

Link to comment

Tuo on sit huono paikka kun ilmaa ei tule yhtään. Joudut flektillä koko ajan sit jäähdyttään, kun lämmöt nousee tarpeeksi.

Parempi olisi vaikka sivukyljessä missä ei ole akkua. Mut paras olisi pohjassa pikkusen edes ilmavirrassa tai pienellä lipalla nostaa ilmaa jäähylle.

Link to comment
Tuo on sit huono paikka kun ilmaa ei tule yhtään. Joudut flektillä koko ajan sit jäähdyttään, kun lämmöt nousee tarpeeksi.

Parempi olisi vaikka sivukyljessä missä ei ole akkua. Mut paras olisi pohjassa pikkusen edes ilmavirrassa tai pienellä lipalla nostaa ilmaa jäähylle.

 

Tuonne sivukylkeen olisi varmaan "puhtain" paikka laittaa ja sitä vähän kattelinki mutta laitan kuitenki auton alle niin että saa kunnolla ilmaa. Varailen tuota sivukyljen paikkaa mahdolliselle hupiakulle tai ehkä eberille.

 

Auton alla on kyllä sopivia kohtia vaikka kuinka, kun vaan vetää vähän pitemmillä letkuilla.

Link to comment
Jos sulla on koneessa kaikki kunnossa niin vaikka laittaisit tuon jäähdyttimen hanskalokeroon niin ei

pitäisi tulla ongelmia öljyn lämpöjen kanssa .

 

Uusi konehan ei ole ihan vakio ja koska autolla vedetään asuntovaunua niin taidan kuitenkin etsiä paremman paikan, varsinkin ku ei ole hanskalokeroakaan mihin laittaa :)

 

Kyllä viime kesä vakio koneella ja normi jäähdytyksellä osoitti että lämmöt vois jatkossa olla vähemmänkin kuin 120 astetta ja siihen pyritään ensi kesäksi..

Link to comment

Tallikavereiden yöunien päälle käyvä pakosarjan design alustavasti hepattu.

Tästä syystä laitetaan yleiseen ihmettelyyn..

 

Tarkoituksena olisi jatkaa kollektorilta 50 putkella auton keulaa kohti ja kiertää vaihdelaatikon etupuolelta koneen oikealle sivulle johon vaimennin.

 

Tästä, putkien pituuseroista ja sen toimivuudesta kysely Tekniikka ja rakentelu osiolla..

post-1638-13888366453109_thumb.jpg

Link to comment

Eilen tuli laitettua kone tulille väliaikaisella kiinanjakajalla.

Eipä tuota kauaa kehdannut käyttää koska pakoputki on edellisen kuvan kaltaisessa kokoonpanossa ja ainoastaan hepattu.

 

Laturin johtoihin pitää ainakin vielä perehtyä koska pukkasi akulle asti yli 16 volttia.

 

Pakarin teon jälkeen alkaakin öljyletkujen ja muun mukavan näpräily.

Link to comment

Pitelin pekkasen ja Vekellä oli pitkät vapaat niin istuskeltiin rasvamontussa saunajakkaroilla metrimitan kans.

 

Aikansa ku lanka paloi niin siitähän tuli tuommoinen.

Pientä sipistelyä, kiinnikkeet koriin ja kiuasmaalia niin taas homma etenee. Käyteltiin konetta tulilla niin kuulosti ihan mukavalta. Tuohonhan saa helposti toisen vaimentimenkin kuskin puolen venttiilikopan juurille jos tuntuu pitävän liikaa älämölöä ajaessa.

post-1638-13888366541306_thumb.jpg

post-1638-13888366541739_thumb.jpg

post-1638-13888366542173_thumb.jpg

post-1638-13888366542398_thumb.jpg

Link to comment

Mitä nyt voisin kokemusksesta sanoa että toi tulee sitten kolisemaan kun autolla rupeaa ajamaan jos et tue sitä todella hyvin.

 

Tai jos teet siittä liian jäykän niin veikkaan että se korkkaa jostain kohtaa kun ei kestä jatkuvaa tärinää.

Link to comment

Tänään tuli taas askarreltua muutama tunti.

 

Tein putkelle viimeisen kiinnikkeen vaimentimen päähän, perehdyin lataukseen sen verran että sain lataamaan reilua 14 volttia kuten kuuluukin ja pällistelin taas vaihteeksi lauhduttimen paikkaa.

 

Lisäksi tuli kairattua kuviosahalla koneen takapeltiin reijät haitariputkille jotka menee puhallinkopalta suoraan sorsille (putkistosta johtuen). Aika vmäinen homma tehdä nuo reijät kotikonstein kun ei ollut tarpeeksi hyvää rasiaterää ja itse pellin saaminen edes johonkin asentoon ruuvipenkkiin oli jo omanlainen operaatio. :)

post-1638-1388836662694_thumb.jpg

post-1638-13888366627463_thumb.jpg

Link to comment

Vaikka hylkäsinkin aikaisemmin ajatuksen laittaa lauhdutin konehuoneeseen niin kokeilin kuitenkin.

Houkuttelevan helposti saisi tuonne kyljen ilmanottoon kiinni 4 pultilla ja koska kone vetää melkoisella alipaineella ilmaa konehuoneeseen niin ei varmaankaan tarvitsisi laittaa edes sähköflektiä ja lauhdutin saisi ilmaa mukavasti.

 

Kuitenkin mietityttää että tukkiiko tuo liiaksi itse koneen ilmansaantia kun kuitenkin lauhduttimen läpi virtaa ilma huonommin kuin itse ritilän. Ritilöistä jäisi ylin ja alin niin että niitä lauhdutin ei peittäisi.

 

Lisäksi joutuisi tekemään koriin pari reikää letkuille konehuoneen takanurkkaan tai sitten koneen takapeltiin. Samalla tulisi ehkä laitettua suodatinkin lauhduttimen lähettyville konehuoneeseen.

 

Joskus olen nähnyt lauhduttimen laitettuna puhallinkoppaan imureijän eteen niin kaipa noista jonkin verran menee ilmaa läpi.

post-1638-1388836662771_thumb.jpg

post-1638-13888366628002_thumb.jpg

Link to comment

Lämpenergialla mitattuna lämmittävä vaikutus on konehuoneeseen tismalleen sama mitä saat öljyistä pois jäähdytettyä. Eli suomeksi sanottuna esilämmität saman verran konetta mitä saat sitä jäähtymään, eli jäähyn vaikutus on +/- 0, joten tuolla compolla voit jättää yhtähyvin jäähyn pois :)

Link to comment
Lämpenergialla mitattuna lämmittävä vaikutus on konehuoneeseen tismalleen sama mitä saat öljyistä pois jäähdytettyä. Eli suomeksi sanottuna esilämmität saman verran konetta mitä saat sitä jäähtymään, eli jäähyn vaikutus on +/- 0, joten tuolla compolla voit jättää yhtähyvin jäähyn pois :)

 

Kirjoitin jo että tuskin konehuone 80 astetta lämpenee, mutta piti poistaa kun tarkemmin ajateltuna olisi varmaan aika huippu lauhdutin jos sinne menis 80 asteista öljyä ja ulos tulis 0 asteista, kesäkelillä ? :)

Link to comment
Vaikee sanoo asteista ja muistakaa ilmamääristä mitää, mut jäähdytin/lauhdutin ei enää kuvaa ton laitteen toimintaa jos noin asennat. Moottoritilan lämmitin tai jäähdytysilman esilämmitin paremminki :-)

 

niin jäähdytin. saivarrellaan kun tämä aina omaan korvaan särähtää

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

 

Vakiokoneessa puhuttaisiinkin jäähdyttimestä mutta kyllä tämmöseen voimalaitokseen pitää olla lauhdutin :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään kävin tinailemassa konehuoneen sähköjohtoja/liittimiä ja lämmittelin päälle kutistesukkaa.

 

Lopuksi sain vielä kipinän vihdoin ruuvata tuon jäähdyttimen auton alle.

Saa nähdä laitanko vielä flektiä vai lisäänkö sen kesällä jos tarvii.

 

Tietenki ois hyvä laittaa vähän salmiakkiverkkoa jäähdyttimen suojaksi jos flekti jää hyllyyn.

post-1638-13888366727239_thumb.jpg

post-1638-13888366760185_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä mieluummin pidän tuossa ja laitan lisäksi lippaa tai flektin ku että laittaisin jonnekin pystyyn. Pellistä taittelis tuohon kyllä kohtuu helposti kunnon scoopinkin.

 

Ei oikein ole sellaista paikkaa mihin laittais pystyyn ilman että jää korin alimmaiseksi osaksi ja siihen leikkiin en taida lähteä mukaan ku ajaakin ois tarkotus.

 

Ainakin lämpimimmissä maissa suosivat www mukaan tuotakin paikkaa niin kaipa siitä jotain hyötyäkin on. Kuvatusta esim tuolla (aikalailla sivun lopussa)

http://www.oldbug.com/bob1563.htm

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...