Jump to content

Lehtolan Karavaani - Veturi Campingwagen ´62


Recommended Posts

Tää on juurikin sellainen. Valitettavasti kokoonpanolinjalla on hieman sekasempaa ja pölysempää :)

Pitää potkiskella moottoripukille vähän tilaa johonki nurkkaan ku alkaa näitä pölyttömiä osia kasaamaan.

 

Tuo Japanilaisen käsi on lainattu Toyodan tehtaalta niitä ahtaita paikkoja varten. Niinku huohotinletkujen klemmareiden kirimistä varten.

Tilasin alun perin käyttis Avensista varten mutta siinä ei tunnu tarttevan hanskoja niinku näiden toisen konsernin kuljettimien kans :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ja kun kellokaan ei ollut kun perkeleesti niin samaan syssyyn tuli nostettua toinen kone paikoilleen.

 

Sytöt kohilleen, bensaa kaasareihin ja sehän hörähti tulille! Öljyn vaihto, letkut kiinni uudelle suodattimelle, lauhduttimelle ja huohottimeen sekä muut pakolliset kuten pakoputki tuli askarreltua ja köröteltyä kotia. 4 tuntia kyljellään ja herätys uuteen aamuun ja päivätöihin :)

 

Vielä pitäis askarrella venttiilien ja kaasareiden säätöä ja laittaa vetokoukku ja puskuri paikoilleen. Varmaan pitää vaihteeksi jumpata vähän kaasareiden suuttimienkin kanssa.

 

Kyllä nuo "ylimääräiset" kaasarit, letkut ja pakoputket vaan teettää aina vähän enemmän hommaa kuin vakio pata..

post-1638-13888368724587_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pari viikkoa sitten huomasin että hantin puoleiset takajarrukengät on märät.

 

Osaa tilaukseen ja tänään sitten askartelin katsastushuoltona uudet takaiskarit, uudet jarrukengät taakse ja hantin puoleisen takajarru sylinterin joka ilmeisesti oli syypää jarru remonttiin.

 

Jospa tuota sais ens viikolla käytettyä leimalla.

 

Kiitos Art_zille jarrujen polkemisesta ja Tupille tupakin polttelusta :)

 

Harmi ku ei oo laittaa tällä kertaa asennuskuvaa jossa ois vuoden 2000 verkkatakki kera sissihavun :)

Link to comment

Kesäkauden päättäjäiset koettu tällekin vuodelle.

 

Liekkö johtunut tapahtumapaikan korkeasta ilmanalasta vaiko siitä että piti näyttää kuinka Eriba tulomatkalla liikahtaa mutta jommasta kummasta ei hihnapyörän stefa tykännyt ja konehuoneeseen katosi aikalailla litra Gulffia ennen kuin oltiin kotosalla.

 

Tänään meni konehuoneen luutuamiseksi mutta stefa vaihdettu ja taas karavaani kulkee.

 

Kiinanpoika oli kyllä vähän pihistellyt liiman määrässä stefaa kasatessa.

 

Kiitos Lehtolan perheen puolesta Höpö Hekalle joka antoi bussimiesten kiertopalkinnon vuodeksi vitriiniin. "Isi" taiskin sitä vähän jo saunottaa Lauantai-illlan kekkereissä..

post-1638-13888368996729_thumb.jpg

Link to comment

Tutun kuulonen tilanne. Itelle kans laitoin scatin stefallisen pyörän, eikä menny kauaa ku alko vuotaan. Holkki kyllä pysy lohkossa, mutta stefa oli niin väljä holkkiin et epäilen sen pyörineen kampiakselin mukana.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Jussinbussi

Eikös tähän autoon olisi aistikasta laittaa kylkiin jotkut BP:n tarrat. Sopisi mielestäni hienosti ja vuosimallikin sopii hyvin kun BP rantautui suomeen -61

26 voisi olla sitten vaikka joku auton "järjestysnumero".

Link to comment

Juniksen ja eriban takaikkunassa on molemmissa BP:n tarrat. Kyllähän tuohon ikkunattomaan kylkeen oon monesti eri vaihtoehtoja miettinyt mutta tuo BP on kylkeen omaan makuun ehkä turhan värikäs, ainakin tarrana.

 

Ehkä maalaamalla ja kulutettuna oiskin ihan jees. Onhan tuo BP:n lippukin olemassa mutta mitäpä tuota mainostamaan ku eivät oo latin latia lähettäneet sponsorirahoja :)

Link to comment
  • 2 months later...

Perjantai iltana piipahdin tallilla, aikomuksena Lauantaina mennä irrottelemaan takapuskuria jne. jotta olisi helpompi vaihtaa uudet venakopat ja säätää venttiilit yms pientä sipistelyä.

 

Olin kohtuu yllättynyt kun Juniksesta olikin jo irroitettu muutama muukin osanen toisen harrastajan toimesta..

Kanssaharrastajaa ilmeisesti poltteli liikaa hyllyssä odottavat osat jotka kesällä tuli ostettua isompaa konetta varten.

 

Kävin sitten tänään purkamassa motin runkomoottoriksi ja kiikutin moottoripukin viereen. Johan tällä motilla alun toista kuukautta tulikin ajeltua loppukesästä :)

post-1638-13888369989558_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Eilen oli toimihenkilöt töissä ihmeissään kun minulle tuotiin erään ATK henkilön toimesta kuplan kattotelineeseen tarkoitettu tavarankuljetuspussi.

Itsekin olin hieman yllättynyt eli ei siitä isoa haittaa ole vaikka töissäkin joskus kertoilee harrastuksistaan.

 

 

Mies muisteli kaihoisasti kuinka pussi on nähnyt maailmaa kuplan katolla hänen ollessaan vielä poikanen :)

 

Eiköhän tuosta pikku putsaamisella tule juniksen tellinkiin soiva kampe. Väritkin mätsää Eriban sivuteltan kanssa yksiin niin pitäisiköhän se sitten alkaa telttaa tuossa kuskaamaan.

Nahkaremmitkin oli pysyneet tallessa ajan saatossa.

 

post-372-0-28105600-1392272367_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 months later...

Viime viikonloppuna tuli nostettua konehuoneeseen --x-- ja tämä viikko äpöstelty säätöjen parissa. Pitkän väännön jälkeen alkoi toimimaan kun vaihdoin Puolan sekä tulpat.

Jatkossa pientä sipistelyä ja testikilometrejä, toivottavasti rokkaa pitkän pätkän.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment
  • 3 months later...

Tälle kaudelle tullut mittariin arviolta 4000 km.

Roplausta tullut harrastettua kesän mittaan toistaiseksi:

 

Vetokoukun sähköjen (vanhat sähköt takahelman ja pakoputken välissä),

Takapuskurin kiinnitysraudan (vanhaa rautaa tuli aikoinaan notsattua pakoputkea varten), 

Laturin hihnapyörän puoleisen laakerin ja

Hihnapyörän stefan vaihdon (epäilen että kiinan liima kestää 100 astetta) 

sekä venttiilin säädön parissa. 

 

Extra nugaana vaihdoin simpukan ja apusimpukan välisen tangon ajomukavuutta parantavana remonttina.

post-372-0-21214300-1408012542_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 3 months later...

Tänään tuli selätettyä 0 motivaatio harrastelussa ja painelin aamupäivästä tallille.

 

Kesällä tuli huomattua että yhden työntötangon suojaputken tiiviste oli mennyt irtipoikki!

 

Venakoppa, vippaset ja työntötanko irti ja pihdeillä puristelemalla vanha suojaputki lattialle.

 

Tilalle laitoin jousella varustetun korjausputken. Pitää korvata tuo normaalilla suojaputkella sitten kun seuraavan kerran kone on pukissa.

post-372-0-34039700-1416060806_thumb.jpg

Link to comment

Olisin vielä vaihtanut uuden alu hihnapyörän ja siihen kuuluvan uuden stefan mutta stefan holkki olikin yllättäin väljä lohkoon. 

Vanhan hihnapyörän stefan holkki on lohkoon sopiva mutta niissä on ollut ongelmia parina kesänä liiman keston kanssa kun öljynlämmöt nousee hetkellisestikään 100 kieppeille. Sillon stefa irtaantuu holkista niks naks ja konehuone on täynnä öljyä..

 

Pitää joko ostaa vanhaa vastaava uusi stefa ja heti uuden karheana liimata paremmalla liimalla stefa holkkiin tai vaihtoehtoisesti etsiä originaali hihnapyörä ylikoon öljynheittokierteellä.

post-372-0-12306000-1416061510_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Olisin vielä vaihtanut uuden alu hihnapyörän ja siihen kuuluvan uuden stefan mutta stefan holkki olikin yllättäin väljä lohkoon. 

Vanhan hihnapyörän stefan holkki on lohkoon sopiva mutta niissä on ollut ongelmia parina kesänä liiman keston kanssa kun öljynlämmöt nousee hetkellisestikään 100 kieppeille. Sillon stefa irtaantuu holkista niks naks ja konehuone on täynnä öljyä..

 

Pitää joko ostaa vanhaa vastaava uusi stefa ja heti uuden karheana liimata paremmalla liimalla stefa holkkiin tai vaihtoehtoisesti etsiä originaali hihnapyörä ylikoon öljynheittokierteellä.

 

 

Tämä ratkaistiin sorvaamalla tavaraa pois ylikoon hihnapyörän öljynheittokierteestä koska semmoisenaan olisi ollut liian iso "lohkoon".

Kevät näyttää miten tämän välykset sattuivat kohdilleen ja päästäänkö tällä eroon noista stefoista, toivottavasti.

Link to comment
  • 5 months later...

Keväällä laitoin taakse ilma-iskarit joihin laitan kotikompuralla lisää jäykkyyttä aina kun tulee kiskottua vaunua perässä.

 

Tänä kesänä ajelut ovat toistaiseksi rajautuneet "lähiympäristöön" koska kesälomat on vielä edessäpäin ja rantakelejä ei ole ollut nimeksikään.

Pakoputken hienoinen murtuma hitsattu ja 1 öljyletku koneelta suodattimelle on tullut vaihdettua. Muutoin ollut lähinnä kaupungilla ajelua.

 

Hihnapyörän Stefan ongelmat hoituivat yllä mainitulla uudella hihniksellä ja konehuone on pysynyt oikeinkin öljyttömänä.

Talvella voisi harkita harvemman vaihteiston vaihtoa ja muutaman pikkuhuollon tekoa moottoriin, mikäli loppukesä menee ilman katastrofeja.

post-372-0-72438800-1436781145_thumb.jpg

post-372-0-80511100-1436781150_thumb.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Laatikko meni paikoilleen talven kylmimpinä hetkinä ja sen jälkeen kone nostettiin pukkiin tarkistusta ja tarvittavia huoltoja varten. Mm. Kannet ja männät käytettiin irti.

 

Talvella tuli hankittua Vintage Speedin putki. Edelliset sorsat säästettiin aikaisemman putkiston kanssa ja Vintage Speediin tehtiin uudet avarammat sorsat jälleen vakioista. Teetin vesileikkauksella myös laipat sorsiin jotka käy suoraan vaimentimeen ja putken mukana tulevan one laippa fits all saa nakata mäkeen.

post-372-0-90351100-1459111806_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...