Jump to content

VW t2 -72 pallo aka. Latikainen


Guest torakka

Recommended Posts

Tälläviikolla saatu jotakin taas aikaan. Aika jäykkää on tää tekeminen kyllä ollu viimeaikoina.

Tankki paikallaan ja tulipelli sen päällä, letkut ja tinkentankelit kans.

Sähköt melkee valmiit, viimeistelin valmista johtosarjaa kutistesukalla, no joo hiukan muutenkin. Tuossa oli joitan pieniä puutteita, ja liian lyhyitä johtoja. Pyyhkijöissä oli joku kummallinen vika, ne toimi periaatteessa ihan oikein, mutta off asennossa välillä meni sulake. Tai ihan tottapuhuen niitä meni aika monta. Vilkkurele ei kans oikeen tahtonu ymmärtää mun ledivilkkuja, tää oli kyllä tiedossa, mut pitihän se kokeilla. Sulaketaulun väsäsin tarvikerasioista ja siihen alle relepitimet. Tajusin vaan äsken etten ottanu tuosta kuvaa.

post-6865-13888366714333_thumb.jpg

post-6865-13888366714938_thumb.jpg

post-6865-13888366715375_thumb.jpg

post-6865-13888366715821_thumb.jpg

post-6865-13888366716533_thumb.jpg

Link to comment
  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ainakin paikallisesta varaosapuljusta saa juurikin tuollaisia valoja eli eiköhän niitä motonet/biltema linjaltakin löytyisi.

 

Ja hyvältä näyttää johdotukset, ettei ole mitään sellaisia ryöstö siellä ryöstö täällä ja sitten vielä vähän 5c/kappale alumiini apicoja sivuleikkureilla puristettuna johtojen päissä killumassa.

 

Suosittelen että suojaat noi apicotkin vielä liimasukalla ettei heti lyö kipunaa jos kätensä kojelaudan alle menet joskus lykkäämään.

Link to comment

Kutistesukkaa on menny monta metriä, kaikki ei tosin oo sitä liimapintaista, kun siitä tulee niin jäykkä ja paksu.

 

Nuo takavalot on paruzzilta, tarkoitettu kylläkin lisävilkuiksi jne. Alla linkki, ja kuten hinnasta voi päätellä laatu on ihan superpaska.

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... ubgroup=45

 

Noissa on pienet lasiputket, mutta niinkun tosta edeltä näkyy, vaihdoin sinne ledit tilalle.

 

Onko mitään vinkkiä antaa tuohon sulaketta polttavaan pyyhkijänmoottoriin? Eli toimii ihan normaalisti, mutta poltaa sulakkeet joskus kun laittaa kytkimen off-asentoon.

Link to comment

Onko mitään vinkkiä antaa tuohon sulaketta polttavaan pyyhkijänmoottoriin? Eli toimii ihan normaalisti, mutta poltaa sulakkeet joskus kun laittaa kytkimen off-asentoon.

Voi olla että pyyhkijöiden moottori ei pääse/jaksa palautua alkuasentoon jolloin virrat jäävät päälle. Tarkista ettei pyyhkimet tai vivut jumita (osuuko esim. apukartanlukijan puoleinen pyyhin alakarmiin? Kuvasta ei ihan näe).

Omassa on tuo pyyhinsysteemi niin väsynyt että jos ikkuna on täysin kuiva niin ei meinaa pyyhkimet jaksaa palautua alkuasentoon...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Posti toi lisää kaikennäkösiä osia työmaalle. Tein auton etuosaan lattian äänieristystä ja laitoin matot etupenkkien alle. Tossa jossain vaiheessa asentelin pissapojan pumput ja säiliöt, suuttimiksi löysin jotkut Saabin suuttimet, kun ne alkuperäiset on niin kaamean kokoiset. Jarralevyt saapui osien mukana myös, näytti sopivan paikoilleen, mutta jarruissa on jotain hämärää, kun ei palaudu ihan normaalisti. Painoin helvekon isoilla siirtoleukapihdeillä mäntiä sisään, mutta ei palautunut neste säiliöön. Täyty avata ilmausruuvia, että sai männät sisään. Jouduin kyllä vie tekemään jarrut jossain vaiheessa uusiksi, kun tilasin uudet jarruletkut, putkiksi täytyy kelvata vanhat.

 

Kysymys: onko noiden pallonivelten irroittamiseen olemassa joku ulosvedin, kun en millään jaksaisi irrottaa kaikkia tukivarsia akselistosta?

Verstaalla on kyllä iso prässi, jolla pallonivelet irtoaa varmasti, mutta en haluis irrottaa ihan kaikkea.

post-6865-13888367209732_thumb.jpg

post-6865-13888367209889_thumb.jpg

post-6865-13888367210043_thumb.jpg

Link to comment
Mä oon käyttänyt oman pallukkani niveliin tällaista Motonetin ulosvetäjää. Sopi kuin nenä päähän etupään niveliin ja kaikki irtosivat ilman hikoilua ja kiroilua :)

 

Mitäs tuo sun äänieristysmatto on ja mistä olet hommannut ?

 

Veikkaampa että tässä haettiin ulospainajaa millä saa koko nivelen irti tukivarresta tukivarren ollessa autossa paikallaan.

 

Oma vinkki kylläkin olisi ottaa se tukivarsi sielä kokonaan pois ja roplata prässissä kivalla korkeudella kun ei oleellisen hankala homma ole. Vähän likanen kylläkin voi olla mutta ei muuta.

Link to comment

Joo Tanhis on ihan oikeassa, sellasta kaipaan millä saa sen isomman pään irti tukivarresta. Tollanen vastaavan lainen mulla onkin millä saa raidetankojen päiden ja pallonilten kartiot irti. Tarvii varmaan uskoa ja irroittaa tukivarret. Tulee sit samassa tarkistettua akselisto, uudet tiivisteet taisin joskus jo ostaa jonkun tilauksen yhteydessä joskus. Onko mitään mielipidettä tuohon jarruasiaan. Eli ei palaudu tuo neste pääsylinterin kautta ihan niin kun mun mielestä pitäisi?

Link to comment
Joo Tanhis on ihan oikeassa, sellasta kaipaan millä saa sen isomman pään irti tukivarresta. Tollanen vastaavan lainen mulla onkin millä saa raidetankojen päiden ja pallonilten kartiot irti. Tarvii varmaan uskoa ja irroittaa tukivarret. Tulee sit samassa tarkistettua akselisto, uudet tiivisteet taisin joskus jo ostaa jonkun tilauksen yhteydessä joskus. Onko mitään mielipidettä tuohon jarruasiaan. Eli ei palaudu tuo neste pääsylinterin kautta ihan niin kun mun mielestä pitäisi?

 

Joko vaihdoit letkut?

 

Nimittäin turpoavat aika helposti umpeen ja siksi ei nesteet enää palaudu pyöräsylkyiltä takaisin.

Link to comment

Tänään sain vaihdettua kuskinpuolen pallonivelet. Kuviakin olis, muuta taitaa olla niin paljon jo kuvia, ettei mahdu enempää tms.

 

Oli muuten aika jumissa, ei ainakaan vahingossa irtoa tollaset. Tuossa edellä mainittu työkalu, jolla irroitetaan raidetangonpäät, oli liian pieni pallonivelille. Ylemmän nivelen kartio aukes helpsti, kun väänsin siitä camperkulman säätöholkista 36mm kiintoavaimella. Holkki jäi palloniveleen kiinni, mut irtos suht kivasti, kun laitto nivelen ruuvipenppiin ja narautti samaisella kiintoavaimella taas. Alemman nivelen kartio oli niin tiukassa, että jouduin irrottaa tukivarren niin, että olka oli vielä siinä kiini. Prässillä se kartiokin sit aukes. Sit prässäsin uudet paikoilleen ja osia kiinnipäin. Akseleihin vaihdoin tiivisteet, samalla. Kallistuksenvakaajaan vaihdoin pultin, kumipuslan ja ne s..tanan pelliränkylät millä se vakaaja on kiinni siinä tukivaressa. Saatoin pari kirosanaa sanoa peltinpalonjen asennuksen yhteydessä....

Link to comment

Nonni, poistin muutaman turha kuvan, ja tässä olis kuvasarja. Tänään sain tehtyä hanttimiehen puolen samalla lailla. Aika paljon nopeammin sujui homma, kun oli kerran jo harjoteltu.

post-6865-13888367305153_thumb.jpg

post-6865-13888367305354_thumb.jpg

post-6865-138883673056_thumb.jpg

post-6865-13888367330656_thumb.jpg

post-6865-13888367330895_thumb.jpg

post-6865-13888367331027_thumb.jpg

Link to comment

Jarruletkut vaihdettu, ja nyt pelittää. Tanhis olit oikeassa, toinen etuletku oli ummessa. Pari uutta putkea joutu kans tekemään kun uusissa letkuissa oli hiukan lyhyemmat ne päät, eikä vanhat putket ihan riittäny. Auto pestynä kontissa...

Link to comment

Tänään sain konttorilta leiman, samalla muutin rengaskoon otteeseen, joka siis 205/45R17. Paljon on vie tehtävää, mut nyt ainakin uskaltaa testailla tossa kadulla. Pieni takaisku silti vie tossa kotipihassa... Mutta ei mennä siihen...

Link to comment

Etupuskurin sain kasattua ja paikoilleen. Puskuri maalattu samalla maalilla kun kori sisältä. Eli plankko valkoinen, sävy sama kun katossa, mut ilman helmiäistä. Mahtasko kukaan edes huomata moista, jos en olis sanonu. Yllätys yllätys onnistuin kolhimaan valmista maalipintaa puskurista. No kyllä niitä kolhuja ja kiveniskuja vie tulee.

post-6865-13888367442506_thumb.jpg

post-6865-13888367444194_thumb.jpg

Link to comment
Hiukan vielä harkinnassa... Mut mahdollisesti takana puskurin alle ja edessä teippi puskurin yläpuolelle. Joo tiedän, että ei sais...

 

Kyllä saa ;-) Mikään ei ole juntimman näköistä, kun tuohon naamatauluun ruuvattu kilpi..Tai no vararengas on pahin..

 

-Pete-

Link to comment
Laita se kilpi saranoituun telineeseen puskurin alle niin olisi kivasti piilossa.

Piilossa tarkoittaa tässä tilanteessa sitä ettei sitä tarvitse keskella siistittyä keulaa iskeä.

 

Saranoitu sen takia että kun se olisi muuten heti solmussa kun ekan kerran täytyy vähän vaikeempaan paikkaan auton kanssa mennä.

Link to comment

Joo ei tietysti piilottaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Takana vois kyllä jonkun saranan viritellä. Kilven valonkin paikka on puskurin alla. Tosin kilpi ei sais olla niin alhaalla. Mut tosiaan kiitos vinkistä. Eteen olen jo teipin tilannut hoviteippaajalta. Siihen tulee valkoiset osat heijastavaata teipistä, niin on se nyt joka tapauksessa parempi kun virallinen musta kilpi.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pari pykälää lähempänä parempia ajo-ominaisuuksia. Muutaman kerran tuli oltua liikenteessä ja ajo oli kyllä kamalampaa kuin mitä muistin. Auton alta löytyi heti kaksikin syytä. Ensimmäinen hiukan nolompi: ohjaussimpukka oli löysässä. Toinen syy oli jäänyt huomaamatta: apusimpukka oli väljä, vaikka olin muka tarkistanut sen. Simpukan kiristys oli nopeasti hoidettu, mutta apusimpukan korjaamista, akseli kiinni autossa, hiukan itsekin epäilin. Kaivelin esiin korjaussarjan mikä oli varmuuden vuoksi tilattu. Laakeriholkit oli lahjakkaan jumissa, mutta kaverin kanssa mietittiin asiaa ja päätin sahata puukkosahalla holkit halki. Ja oi voi kun irtos helposti, eikä tullut edes paljon sahattua runkoa, pikku naarmut vaan. Kuumailmapuhaltimella lämmitin simpukan rungon ja holkit käärein hiilarijäähän, puristimella sujahti helposti paikoilleen. Ja sit loput osat kiinni.

Uudet vanteet on jo matkalla, ja kun saapuvat tarkoitus on teettää nelipyöräsuuntaus korjaamolla mistä löytyy siihen tarvittavat laitteet.

post-6865-13888367680759_thumb.jpg

post-6865-1388836768219_thumb.jpg

post-6865-13888367683273_thumb.jpg

Link to comment

On ne 17", ja rengas 205/45R17. Joo mun mielestä sais olla matalampikin, mutta ei pysty kauheesti ottamaan ilman akselin nostamista tai droppaavaa olkaa. Droppaavasta olasta tuli mieleen, että on sit maailman paskis viritys sellanen olka missä on pallonivelet väärin päin. Kun ne paloot on kuiteskin vaan prässätty tukivarsiin, ja niihin tulee käytössä puristuksen sijaan vetoa. Kyllä jossain vaiheessa täytyy jotain kevätjuhlaliikkeitä tehdä tuon alustan kanssa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ryhdistäydyin ja laitoin sisätiloja hiukan kuntoon. Liukuoven pahvi ei nyt jostain syystä oikeen tunnu sopivan. Pahvit tilannu joskus aikoja sitten JK:lta ja verholu suoritettiin samalla reissulla kun penkit. Nappasin myös ulkoa pari kuvaa. Ny alkaa näyttää päälisin puolin siltä mitä on ollut kaavailuissa. Kromista kattotelinettä huutaa...

post-6865-13888368049703_thumb.jpg

post-6865-13888368050603_thumb.jpg

post-6865-13888368051323_thumb.jpg

post-6865-1388836805203_thumb.jpg

post-6865-1388836805261_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...