x-pj Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Minkälaista vaahtomuovia voi laittaa kuplan vakio dh-öljyjäähyn ympärille ohivirtauksen esteeksi. Vanha muovi on murentunut ja suurelta osalta poistunut ilmavirtauksen mukana. Millä nimellä ja mistä ostan? Otsikko muutettu sopivammaksi. Quote Link to comment
tolvana Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Tommosta mut 13mm mä oon käyttäny noissa. http://www.taloon.com/armaflex-xg-levyrulla-itseliimautuva-19mm-6m2/LVI-3129725/dp Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Tavan n. 10mm vaahtomuovia jostain rullasta mie laitoin, ihan sellaista perus-keltaista. Kolmen kesän ja n. 15 puhallinkopan irroituksen jälkeen edelleen kinmoisaa ja pehmeää. Quote Link to comment
x-pj Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Ikkunatiivistettä sitten lopulta laitoin. Kolme nauhaa virekkäin http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Helat-ja-tarvikkeet/Ikkunat/Kiinnikkeet/Laajeneva-tiivistysnauha-BG1-88067/. Hyvältä se vaikutti, mutta katsotaan miten kestää. Öljynlämpöongelma ei kuitenkaan poistunut. Täytyy kokeilla ohuempaa öljyä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Öljynlämpöongelma ei kuitenkaan poistunut. Täytyy kokeilla ohuempaa öljyä. Miten lämpöongelma oirehtii? Quote Link to comment
x-pj Posted July 8, 2012 Author Share Posted July 8, 2012 Öljyn lämmöt alkaa nousta korkeammilla kierroksilla. Mulla on sekä öljynlämpö että sylinterikannen lämpömittarit. Kun kannen lämmöt pysyy suunnilleen samana ja vain öljynlämpö alkaa kohota, se viittaa öljyn jähdytysongelmiin. Quote Link to comment
Marko Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Tuohan on hyvä merkki jos kerran lämpö siirtyy moottorista öljyyn. Quote Link to comment
x-pj Posted July 8, 2012 Author Share Posted July 8, 2012 Tuohan on hyvä merkki jos kerran lämpö siirtyy moottorista öljyyn. Ongelma tässä on se, ettei öljy enää jähdy korkeammilla kierroksilla. Luullakseni öljynpaine nousee liian korkeaksi. Mutta tuohon saan varmuutta, kun joskus lomareissun jälkeen pääsen mittailemaan paineita. Quote Link to comment
Marko Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Oisko taas se klassinen että varmuuden vuoksi laitettu isoin mahdollinen öljypumppu kun vakiollakin pärjäisi ja se aiheuttaa sitten tota lämpöä. Quote Link to comment
mikko k Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Millaisiin lukemiin tuo öljynlämpö sitten kohoaa? Ja paljonko tuota öljynpainetta sitten on? Quote Link to comment
x-pj Posted July 8, 2012 Author Share Posted July 8, 2012 Millaisiin lukemiin tuo öljynlämpö sitten kohoaa? Ja paljonko tuota öljynpainetta sitten on? Kun ajaa rauhallisesti (noin 2500 rpm tai alle), niin öljy pysyy 85-90 asteessa. Kun nostaa kierrokset yli 3000, niin öljynlämpö alkaa tasaisesti nousta. Vaikka kannen lämmöt ei nouse. En ole viitsinyt mennä yli 105 asteen, kun ei se lämmönnousu edes hidastu. Kun höllää tai jättää tyhjäkäynnille, alkaa lämmöt hitaasti laskea. Arvelen, että korkeilla kierroksilla lakkaa öljy kiertämästä jäähdyttimen kautta, mutta en ole pystynyt varmistamaan. Missä paineessa tuo venttiili aukeaa? Paineita en ehtinyt mitata. Siihen puuhaan pääsen vasta muutaman viikon päästä, kun palaan reissusta. Voihan siellä tietysti olla väsynyt jousikin. Muutin tuon otsikon asiaan sopivammaksi. Quote Link to comment
Racing Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Pumpun päähän lovettu holkki paineventtiiliksi niin kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Kyllä se kesäkäytössä taatusti lämpiää tarpeeksi nopeasti niinkin. Quote Link to comment
x-pj Posted July 9, 2012 Author Share Posted July 9, 2012 Pumpun päähän lovettu holkki paineventtiiliksi niin kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Kyllä se kesäkäytössä taatusti lämpiää tarpeeksi nopeasti niinkin. Vois kai siihen laittaa myös prikkoja jousen alle, niin tulis suurempi vastus, ehkä. Kuinka paljon jäähdytin kestää painetta? Olen kuvitellut, että venttiili myös suojaa jäähdytintä ylipaineelta. Vai auttaako se edes siihen? Quote Link to comment
x-pj Posted July 22, 2012 Author Share Posted July 22, 2012 Olen kuvitellut, että venttiili myös suojaa jäähdytintä ylipaineelta. Vai auttaako se edes siihen? Väärä kuvitelma. Eihän tuon venttiilin aukiolo estä paineen menemistä jäädyttimelle. No, onneksi paineet ei sittenkään ollu tavattoman korkeet. Lämpimillä öljyillä enimmillään 55 PSI. Tosin halpismittarilla mitattuna, mutta on se kuitenkin mekaaninen. Täytyy vielä tarkistaa kun saa hommattua jonkun vähän luotettavamman oloisen mittarin. Nyt laitoin uuden jousen tilaukseen. Katsotaan miten se vaikuttaa. Quote Link to comment
Guest Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Millaisiin lukemiin tuo öljynlämpö sitten kohoaa? Ja paljonko tuota öljynpainetta sitten on? Mulla moottorin ollessa kylmä, öljynpainen näyttää 4. Moottoriöljyn ollessa 80`c, öljynpaine näyttää tippuvan pikkasen reiluun 2:een. Mittareina Auto Gaugen mittarit. Noi arvot on siis tyhjäkäynnillä. Laitetaan nyt, vielä kuvat missä mittausanturit sijaitsee. Ja tällälailla öljyä jäähdytetään. Flekti pyörii aina, kun kone käy. Quote Link to comment
x-pj Posted July 22, 2012 Author Share Posted July 22, 2012 Mulla moottorin ollessa kylmä, öljynpainen näyttää 4. Moottoriöljyn ollessa 80`c, öljynpaine näyttää tippuvan pikkasen reiluun 2:een. Läpimänä paineet pitääkin tippua, kun lämmin öljy on juoksevampaa. Mitä yksikköä noi arvot on? Jos ne on bareja niin näyttää aika korkeilta. Jos ne on PSI arvoja niin arvolla 2 pitäs syttyä öljynpaineen merkkivalo. Gurut sanoo, että 10 PSI/1000 rpm olis tavoiteltava öljynpaine. Eli 10 PSI tyhjäkäynnillä, 20 PSI 2000 kierroksella, 30 PSI 3000 kierroksella jne. 10 PSI = noin 0,7 BAR. 1 BAR = 1,02 kg/cm2 , jos sulla sellanen mittari on. Onko tuo mittauspiste paluulinjassa? Öljy palaamassa suodattimelta mootorille? Jos se on siinä linjassa jossa öljy menee pumpulta suodattimelle, niin se voi selittää korkeampaa painelukemaa. Suodatin pudottaa painetta jonkin verran. Jos paineet on liian korkeat voi kokeilla ohuempaa öljyä ja päinvastoin. Quote Link to comment
Guest Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 Mulla moottorin ollessa kylmä, öljynpainen näyttää 4. Moottoriöljyn ollessa 80`c, öljynpaine näyttää tippuvan pikkasen reiluun 2:een. Läpimänä paineet pitääkin tippua, kun lämmin öljy on juoksevampaa. Mitä yksikköä noi arvot on? Jos ne on bareja niin näyttää aika korkeilta. Jos ne on PSI arvoja niin arvolla 2 pitäs syttyä öljynpaineen merkkivalo. Gurut sanoo, että 10 PSI/1000 rpm olis tavoiteltava öljynpaine. Eli 10 PSI tyhjäkäynnillä, 20 PSI 2000 kierroksella, 30 PSI 3000 kierroksella jne. 10 PSI = noin 0,7 BAR. 1 BAR = 1,02 kg/cm2 , jos sulla sellanen mittari on. Onko tuo mittauspiste paluulinjassa? Öljy palaamassa suodattimelta mootorille? Jos se on siinä linjassa jossa öljy menee pumpulta suodattimelle, niin se voi selittää korkeampaa painelukemaa. Suodatin pudottaa painetta jonkin verran. Jos paineet on liian korkeat voi kokeilla ohuempaa öljyä ja päinvastoin. Bar näyttäs olevan yksikkö. Tollanen mittari: http://time-attack.co/product.php?Produ ... anguage=EN Quote Link to comment
x-pj Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 Onko sinulla lämpöomgelmia? Jos on, ne voi johtua korkeasta öljynpaineesta. Tuo sinun öljynlauhdutin lähtee ilmeisesti vakio lauhduttimen paikasta. Näissä volkkareissa "öljytermostaatti" toimii paineen perusteella. Kun paine on korkea, niin öljy ei mene lauhduttimelle vaan suoraan laakereille. Kun paine laskee öljy alkaa kiertää lauhduttimen kautta. Öljynpaine pitäs olla alle 3 baria, niin sitten se kiertää lauhduttimelle. Sulla tyhjäkäynnillä varmaan öljy kiertää lauhduttimella, mutta paine pitäs mitata niillä kierroksilla mitä matka-ajossa on. Sitten tietäs toimiiko jäähdytys ajon aikana. Quote Link to comment
Guest Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 Onko sinulla lämpöomgelmia? Jos on, ne voi johtua korkeasta öljynpaineesta. Tuo sinun öljynlauhdutin lähtee ilmeisesti vakio lauhduttimen paikasta. Näissä volkkareissa "öljytermostaatti" toimii paineen perusteella. Kun paine on korkea, niin öljy ei mene lauhduttimelle vaan suoraan laakereille. Kun paine laskee öljy alkaa kiertää lauhduttimen kautta. Öljynpaine pitäs olla alle 3 baria, niin sitten se kiertää lauhduttimelle. Sulla tyhjäkäynnillä varmaan öljy kiertää lauhduttimella, mutta paine pitäs mitata niillä kierroksilla mitä matka-ajossa on. Sitten tietäs toimiiko jäähdytys ajon aikana. Ei se ainakaan kuumana käy max 80`c olen saanut lämpömittarin näyttämään. Lämpötilan mittaus on anturi on tuossa suodattimen juuressa, missä oljynpaine anturikin. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Niitä on täälläkin. Mulla se menee jokseenkin niin että isolle tielle kun lähtee niin lämpötila pysyy suht ookoo. Siitä kun heittää esim. linja autopysäkille tyhjäkäynnille niin lämpö nousee nopeasti eikä sitten enää ajoon lähdettäessä isommin laske. Auto junis. Moottori uusi 2010cm n. 8,7 puristuksella. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Toinen viestiketju deletoitu. Tämä osuu tähän paremmin. Pysyy Arton verenpaineetkin alhaalla. Quote Link to comment
x-pj Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Niitä on täälläkin. Mulla se menee jokseenkin niin että isolle tielle kun lähtee niin lämpötila pysyy suht ookoo. Siitä kun heittää esim. linja autopysäkille tyhjäkäynnille niin lämpö nousee nopeasti eikä sitten enää ajoon lähdettäessä isommin laske. Auto junis. Moottori uusi 2010cm n. 8,7 puristuksella. Tuulettimen teho riippuu moottorin kierroksista, joten jäähdytys heikkenee kierrosten laskiessa. Tuulettimen pyörimisnopeuteen voi hiukan vaikuttaa hihnan pituudella. Lyhyt hihna painuu syvemmälle, joten laturin päässä oleva siimapyörä käytännössä pienenee. Joten tuuletin pyörii nopeammin verrattuna pitkään hihnaan, joka kulkee siimapyörän ulkoreunalla. Pienillä kirroksilla tälläkin on joku vaikutus. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Tuli mieleen että lieköhän tässä alkuperäinen puhallinkoppa vai mahdollisesti taivalkoskelainen "tyhjä" koppa ilman sisällä olevia ripoja. Näiden jäähdytystehossa myös öljyn suhteen on iso ero. Lisäjäähdytystehoa saa helpohkosti n. 5% kun asentaa myöhäisemmän kopan jossa "venturi ring" ilman sisääntulossa. Ihmettelen miksi näitä ei valmisteta jälkituotantona koska se todistetusti toimii, kaikilla kierrosalueilla, helppo hitsata paikalleen ja hyvin yksinkertainen kappaleena. Quote Link to comment
vwagen Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Kyllä niitä venturirenkaita valmistetaan reprona,en muista kenen toimesta mutta Sambalta hakemalla varmaan löytyy,jos puhaltimeen haluaa lisää kierroksia niin kannattaa kokeilla 30 hv hihnapyörää,on huomattavasti isompi kuin uudemmat ja noissa uudemmissakin on pieniä kokoeroja,pienin taitaa olla alunperin sen venturirenkaallisen puhallinkotelon kanssa käytetty. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Tulipa tässä taas todettua että kuinka hölmö sitä oikein onkaan. Sitä kun ihmettelin että miksi öp anturissa oleva vdo näyttää vähemmän kuin öljytikusta. Nyt tämä vdo siis näyttää jäähdytetyn öljyn lämpötilaa kun taas tikulta mitattuna jäähdyttimelle menevää?? Eli oleellista lienee mistä sitä öljyn lämpöä mittailee. VDO:ssa maksimit ollut siis sen 95 astetta, tässä kohtaa "safe my bug" tikku räpsyttää jo kovasti. Matkalla pysähdyin ja mittasin lämpötilan tikun kohdalta 115 astetta kun se vdo näytti sen 95. Kävin vetäsemässä taasen 50km testilenkin. Tulppasin ne lämpöputkien lähdöt mutta tällä ei tuntunut olevan mitään merkitystä. Suurin vaikutus tuntui olevan ajonopeudella, 85 - 90 mittarissa niin perillä öljytikusta mitattuna tasan 100, takasin vähän kovempaa ja saikin mennä tien sivuun. Liikaa on vielä mutta eiköhän se siitä. Niin ja suurimman ongelman tässä varmasti tekee tuo irssi laatikko ja harva välitys. Quote Link to comment
x-pj Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Suurin vaikutus tuntui olevan ajonopeudella, 85 - 90 mittarissa niin perillä öljytikusta mitattuna tasan 100, takasin vähän kovempaa ja saikin mennä tien sivuun. Tuo minun viimekesäisten kokemuksten mukaan viittais siihen, että noilla alhaisemmilla nopeuksilla venttiili ei aukea ja öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Kun kierrokset nousee, niin öljynpaine nousee ja ventiili avautuu ja laskee öljyn ohi jäähdyttimen. Sitten kun venttiili on auki, niin se ei sulkeudu pienestä paineen laskusta eli joutuu hiljentämään reilusti ennenkuin jäähdytys taas toimii. Ohuempi öljy pudottaisi painetta ja mahdollistaisi hiukan korkeamman matkanopeuden. Quote Link to comment
hanski513 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Kertokaas missä mentiin metikköön kun koekäynnistyksessä pullisti öljynjäähdyttimen muodottomaksi ja vuotaa tietysti ku seula. Kone on "1600 aihiona ostettu arpa" jossa oli ryöstö laipalla erillinen jäähy jonka korvasin dh-jalalla ja kennolla (uudet).Täytynee aloittaa paineventtiilin purkamisella jos se olis vaikka jumissa ja paineistais vaan jäähyä, mutta kaiten sen kennon pitäis kestää normipumpun tuotto 1500 rpm kylmänäkin. Koneen tunnistaminen meikällä myös hakusessa , laturin jalan alla sileää mutta yläsauman reunaan stanssattu tehtaan pyöreä merkki jonka jälk.T0702510 ja takakannakkeen kierteet on. Quote Link to comment
x-pj Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Kannattaa katsoa molemmat venttiilit. Eli koneen takapäässä on se joka ohjaa jäähylle tai sen ohi. Edessä eli vauhtipyörän päässä on varsinainen paineventtiili, joka laskee "liian" paineen kampikammioon. Varsinkin tuon varsinaisen paineventtiilin jumiutuminen vois olla syynä. Quote Link to comment
Guest vehkis1983 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Kannattaa katsoa molemmat venttiilit. Eli koneen takapäässä on se joka ohjaa jäähylle tai sen ohi. Edessä eli vauhtipyörän päässä on varsinainen paineventtiili, joka laskee "liian" paineen kampikammioon. Varsinkin tuon varsinaisen paineventtiilin jumiutuminen vois olla syynä. Kummassa oli pidempi jousi?`Itsellä on nuo venttiilit irti tuosta projektilohkosta, enkä enää muista kumpi oli pidemmälllä jousella.. Quote Link to comment
x-pj Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Kannattaa katsoa molemmat venttiilit. Eli koneen takapäässä on se joka ohjaa jäähylle tai sen ohi. Edessä eli vauhtipyörän päässä on varsinainen paineventtiili, joka laskee "liian" paineen kampikammioon. Varsinkin tuon varsinaisen paineventtiilin jumiutuminen vois olla syynä. Kummassa oli pidempi jousi?`Itsellä on nuo venttiilit irti tuosta projektilohkosta, enkä enää muista kumpi oli pidemmälllä jousella.. Pidempi tulee takimmaiseen (auton menosuunnassa). Quote Link to comment
hanski513 Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Varsinainen painev. siellä oli jumissa ja olikin mukava irtaannutettava.Sinne meni 1/2" Unc pultti naheasti alkuun ja irrotti pyöritettäessä venttiilin .Jatkokysymys kuuluukin puhdistanko vain vanhan ja porauksen johon se menee vai odotanko Oberin pakettia jossa tulee uudet hilut.Millasessa paineessa ton kuuluisi aueta kun jousi tuntuu hyvinkin kevyeltä ? Quote Link to comment
x-pj Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Varsinainen painev. siellä oli jumissa ja olikin mukava irtaannutettava.Sinne meni 1/2" Unc pultti naheasti alkuun ja irrotti pyöritettäessä venttiilin .Jatkokysymys kuuluukin puhdistanko vain vanhan ja porauksen johon se menee vai odotanko Oberin pakettia jossa tulee uudet hilut.Millasessa paineessa ton kuuluisi aueta kun jousi tuntuu hyvinkin kevyeltä ? Mun autossa venttiili tuntuu aukeavan noin 60 PSI:n kohdilla (noin 4 baaria). Ei se suuremmin haittaa vaikka jousi olis vähän kuoleutunut. Sehän vaikuttaa vain tuohon huippupaineeseen. Jos vanha mäntä liikkuu herkästi porauksessa, niin kyllä sitä sitten voi mielestäni käyttää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.