Jump to content

Junisproject "Taneli"


Guest Protege

Recommended Posts

Posted
Takimmaisten, isompien, kokonaan umpeenhitsaamista kannattaisi harkita ihan ulkonäkösyistä.

Sivuovetkin voi sitten myöhemmin vaihtaa vaikka oikeisiin ikkunaoviin,,,

 

Tätä komppaan aivan täysin! Meinaa kokemusta on, jossain vaiheessa ne töröt ulkonevat ikkunan tiivisteet alkaa näyttää jotenkin "halvalta". Tämä ehkä oma mielipide kuitenkin:D Umpparina arvokkaampi, tai miksei alkuperäisillä ikkunan pokilla myös?

Guest Protege
Posted

Mennään ensin näillä, mahdollista varmaan isomman tilalle pistää kahta pientä

ja muutenkin enemmän Sambalookia niilla kattolaseilla + muuta.

 

Mutta eiköhän tässä tälle talvelle ole jo riittämiin näinkin.

Posted
Takimmaisten, isompien, kokonaan umpeenhitsaamista kannattaisi harkita ihan ulkonäkösyistä.

Sivuovetkin voi sitten myöhemmin vaihtaa vaikka oikeisiin ikkunaoviin,,,

 

Tätä komppaan aivan täysin! Meinaa kokemusta on, jossain vaiheessa ne töröt ulkonevat ikkunan tiivisteet alkaa näyttää jotenkin "halvalta". Tämä ehkä oma mielipide kuitenkin:D Umpparina arvokkaampi, tai miksei alkuperäisillä ikkunan pokilla myös?

 

Juurikin tästä syystä omakin junis vedettiin takaisin umppariksi viime talvena.

Pariovet vaihdoin orig ikkunallisiin että näkee retkeillä.

Ikkunan reikien hitsauskaan ei vedellyt yhtään kun teetti reikiin pokatun pellin eikä vetänyt pitkää saumaa..

Guest Protege
Posted

Alkaa ulkoiset muodot olla kohdallaan niin piti keksiä jotain tekemistä.

Viimeistelin takakulmat.

 

post-5273-1388836646786_thumb.jpg

post-5273-13888366468232_thumb.jpg

 

Kasasin takapalkin loppuun

post-5273-13888366468433_thumb.jpg

post-5273-1388836646863_thumb.jpg

 

Jalkojen kynnykset kuntoon

 

post-5273-13888366468792_thumb.jpg

post-5273-13888366468992_thumb.jpg

 

Hitsaushommiin taukoa tiivistekaapimella ja kuumapuhaltimella.

Nopeuttaa tulevaa hiomista kummasti kun saa pari maalikerrosta vähemmälle.

 

post-5273-13888366469143_thumb.jpg

Guest Protege
Posted

Alkuaikoina vanhoja runkokamppeita laikkaillessa, meni myös johtosarja poikki keskeltä.

Nyt tätä vyyhtiä on selvitelty ja kummasti kuuma ilma notkistaa vanhaa piuhaa,

kuorin vanhan suojaputken pois ja uutta odotellessa.

Samalla vaihtui myös iso pussillinen abikoja ja niihin kutistetta.

 

post-5273-13888366511279_thumb.jpg

 

Mittaria tuli myös kiilloteltua ja nollattua,

olis tietysti voinut tuon sisäkehänkin vaikka maalailla

 

post-5273-13888366511882_thumb.jpg

 

Tässä vaiheessa tekisi mieli kysyä, mitä mahtaisi maksaa jossain laatikkoon

käypästä toimivaa moottoria, ja niiden hintahaarukkaa?? ..sekä..

Jossain ollut keskustelua varmaankin lattiapelleistä, että saako niitä edullisemmin

pienellä fiksaamisella paikalleen jostain samantyylisestä profiilista?

Onko niitä edullisemmin valmistettu jossain, kuin nämä originellit korjauspalat?

Vois kuvitella isoksi urakaksi tehdä suorasta pellistä itse ilman laitehankintoja.

Guest Protege
Posted

Vaijeriputkia ja vipujen ehjäystä

post-5273-13888366568133_thumb.jpg

post-5273-13888366568442_thumb.jpg

post-5273-13888366568593_thumb.jpg

post-5273-13888366568734_thumb.jpg

 

Kytkinpoljin hipaisee etupeltiin, liekö muutenkin aika ahdas sovite.

 

post-5273-13888366568885_thumb.jpg

 

Taas säästetään muutama euro, kutistesukalla huoltaa vanhan kytkinvaijerin suojaputken

 

post-5273-13888366569038_thumb.jpg

 

Ei ole varmaan niin väliä, tuleeko käksävaijeri ylä vai alapuolelta torsioputkea..

Pystyy vielä tarvittaessa vaihtaa reittiä.

 

post-5273-13888366569416_thumb.jpg

Posted

 

Ei ole varmaan niin väliä, tuleeko käksävaijeri ylä vai alapuolelta torsioputkea..

Pystyy vielä tarvittaessa vaihtaa reittiä.

 

Mulla menee straight axle systeemin kanssa yläpuolelta. Tuo vaijeriputkikin tulee tuon sen yläpuolella olevan vaakapeltisauman päältä läpi. Kova metalliputki siis siihen asti.

  • 4 weeks later...
Guest Protege
Posted

Nythän on niin, että budjetti on pysäyttänyt projektin tyystin, ehkä tässä

lähitulevaisuudessa myös pääsee muuttamaan auton avarampiin tiloihin.

 

Tässä on pari kuukautta hinkattu eräitä vanteita, joten rahallista arvoa tälläisillä

ei enää oikeastaan ole, joten mielestäni sopisi hyvin tähän projektiin.

 

post-5273-13888366791742_thumb.jpg

post-5273-13888366792585_thumb.jpg

 

Ja jakohan on tällänen legendaarinen Volvon 5X108, joihin ei tietenkään sovitteita ole olemassa.

 

Jos ostaisi näitä ja porauttaisi uudet pultinpaikat:

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... group=----

  • 2 weeks later...
Guest Protege
Posted

Myyntipuolella onkin jo ilmoitus, ja tarvittaisiin nuo välityksenalennusboksin sisemmät kuoret akseliputkineen, ja niitä saisikin tarjota sopuhintaan. Eriasia sitten että löytyykö niitä mistään. Entinen omistaja on hitsannut jousituksen latat suoraan bokseihin kiinni, kun katkaissut entiset kiinnityspultit. Porannut sisään jääneet kannat aivan vinoon. Tämän jälkeen venäläisellä pystykierteellä lyöty pultit paikoilleen ja hitsattu pultinkannat lattoihin kiinni.

 

Kävin tuossa koneistamolla ja toisen vois saada vielä kuntoon, mutta kuulemma toinen sivuttainporattu on asiantuntijan mielestä ihan roskiskamaa.

Guest Broadspeed
Posted

Hyvännäköistä rakentelua :)

 

Tätäkin aihiota katsellessa tulee mieleen, että voi kun tämäkin (ja lukuisat muut vanhat menopelit) olisi tajuttu nostaa edes pöllien nokkaan tms liikennöinnin loputtua...

Guest Protege
Posted

Oli paksut pöllit aikoinaan asennettu auton alle, niin pysyi metsästysmaja tukevasti paikoillaan. Tämä auto pelastettiin juuri "oikeaan aikaan" metsästä, puupökkelöt menivät potkimalla säleiksi, joten auto saatiin vaivattomasti renkailleen.

 

Tämäkin projekti pääsee taas pian vauhtiin, osia on tilattu monta sylillistä ja Taneli pääsee luultavasti avarampiin tiloihin.

 

Sanotaan että näillä näkymin toukokuun alussa oleva Lahden museoajoneuvomessut eivät ole aivan mahdoton päämäärä. Jotain pientä tekemistä tietysti vielä jäljellä. Ja aikaa abaut 2kk :D

  • 1 month later...
Guest Protege
Posted

Jatketaanpas.

 

Aikataulu petti, mutta ei hätää, jospa ainakin Juhannukseen mennessä sais kilpiin.

 

Tässä ajassa hankittu moottori, vaimennin ei taida noin mahtua, en ole kerinnyt tutkimaan.

 

post-5273-13888367484489_thumb.jpg

 

Osia noudettu ja tilattu

 

post-5273-13888367485615_thumb.jpg

 

Taka-akselin boksit saapuivat, ilmeisesti saman vuosimallin bokseissa on muutakin eroa,

kuin pyörän puoleisen akselin kiinnityksessä. Pohjaanlyöntikumin pultin kierre on eri paikassa??

Ei tietysti ole vaikutusta tässä projektissa.

 

post-5273-13888367485813_thumb.jpg

 

Tilat vaihtuvat ja korin siirtämiseksi tein väliaikaisen taka-akselin,

kiinnitys laatikonkannakkeen alle kierretangolla ja putkenkiristimien osilla.

 

post-5273-13888367486001_thumb.jpg

 

Be-kortti tuli samalla hankittua. Ennenkin vedetty traileria, mutta olisi harmittanut,

mikäli kortti olisi viety hyllylle juuri tällä reissulla.

 

Luulin, että kori painaisi enemmänkin, mutta ei.

Tämähän liikkuu niin ylä- kuin alamäessäkin ihan työntämällä.

 

post-5273-13888367486175_thumb.jpg

 

Tossa tuli otettua kuva, ihan kiva se olis noin matalanakin.

 

post-5273-13888367486503_thumb.jpg

 

Ja matkaan, tietysti piti volkkarille näyttää tulevia katuja ja ajaa läpi Jyväskylän keskustan.

 

post-5273-1388836748667_thumb.jpg

post-5273-13888367486852_thumb.jpg

 

Tuossa matkalla ehti ajatella, mitähän silminnäkijät mielessään miettivät,

meneekö kyydissä kuumaa kamaa vai romumetallia :D

 

Perillä tiistai-iltana

 

post-5273-13888367489229_thumb.jpg

post-5273-13888367489433_thumb.jpg

 

Sitten tein hieman myös pientä tutkimustyötä näistä kattokoristeista, ennenkö näitä hioin pois.

 

post-5273-13888367489629_thumb.jpg

 

Olipas kovan työn takana, yhtä sivua selasin puolisen tuntia ja vihdoin löysin vastauksen.

 

post-5273-13888367489881_thumb.jpg

 

Tätä projektia varmaan nyt päivitellään useammin, autoa kun valmistellaan kokopäiväisesti.

 

-Sami-

Guest Protege
Posted

Paruzziltahan niitä, säästi vähän aikaa kun osti valmiiksi taivutettuna.

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... bgroup=13&

 

Pokkaukset niistä puuttuu, muuten olivat ihan muodossaan.

Riittivät korjauspaloiksi juuri ja juuri, olivat tuohon koriin just passelit. Ei tarvinnut leikellä pienemmiksi.

 

Tuossa samassa paruzzin sivun alalaidassa on muutamia mallifotoja niiden vaihtamisesta.

Guest Protege
Posted

Tämähän oli paras ostos vähään aikaan, vieläpä mallia Biltema

 

Rälläkkään saatava samanlainen tukkalailla kulahti kymmenessä minuutissa.

Tätä laikkaa oli jäljellä kahden tunnin hionnan jälkeen vielä reilusti.

 

 

post-5273-13888367528473_thumb.jpg

 

Ja tämä jäi jäljelle.

 

post-5273-13888367529049_thumb.jpg

 

Päätä vaihtamatta taitaa pystyä poistamaan myös toisen kyljen maalista ja pakkelista.

Guest Protege
Posted

Apupoika Anteroita apua antamassa.

 

Keula valmistunut suunnilleen muotoonsa neljän päivän ja 3kg pakkelin kulutuksen jälkeen.

 

Vielä kun itse hitsaajana kerkeisi töiltään osallistumaan mukaan.

 

post-5273-1388836754701_thumb.jpg

Posted

Kyllä oli kiva käydä katsomassa tuolla sivulla nro 1. muistelin että oli surkiassa kunnossa..mutta en kyllä että noin surkiassa..

kyllä onnistuu hyvin!! ja hyvin edennytkin..

Posted

Tää on mahtavaa luettavaa varsinkin kun itse pitäis nykyisen kupla rojektin jälkeen valmistautua tälläseen: :) :)

post-6906-13888367656636_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Guest Protege
Posted

Juu pohjatyöt edistyvät kyllä, kuvia pitänyt ottaa joka päivä, mutta aina vain unohtunut.

 

Kävi mielessä, jos tuohon soveltaisi kumminkin samalla vauhdilla tuon takimmaisen

sivulasin tilalle samankokoisia kuin etummaiset.

 

Muiden kuvista ei selviä ja mittaamalla tulee sen verran mittavirhettä, että on kysyttävä neuvoa.

 

Etummaiset sopivat hyvin koripalkkien / vahvikkeiden väliin, joten leveysmitta on kohdillaan.

Onko takimmaisten ikkunoiden karmiväli pienempi kuin etummaisten, vai onko sivulasien

leveyksissä eroja???

 

Tuolla etummaisten ikkunoiden jaolla takimmainen lasi menisi reilusti yli takimmaisen kyljessä olevan

pystypokkauksen, eli sen joka on moottorin ilmavaihtoritilän takana.

Guest Protege
Posted

Pakkelihommia, ja tähänhän ilmestyi Spede.

 

post-5273-13888367781173_thumb.jpg

 

Takasisälokasuojat hitsattu kylkipelteihin kiinni niin saanut kylkiä tasoitella.

Kiva istuksella pyöräkotelossa lattialla tulisuihkun alla.

 

post-5273-13888367781741_thumb.jpg

 

Keulan alakulmat saaneet viimeiset korjauspalat ja muodot.

 

post-5273-1388836778195_thumb.jpg

 

Takakulmat pohjustettu

 

post-5273-13888367782137_thumb.jpg

post-5273-13888367782476_thumb.jpg

post-5273-13888367782622_thumb.jpg

 

Hanskahylly Edamia, tuttu näky varmaan bussijoukkioissa.

 

post-5273-13888367782783_thumb.jpg

 

Laitetaan siihen lasikuitukittiä, rattiakselin kannakkeen kiinnityskohtia voisi ehkä vahvistella

tässä vaiheessa, ettei nopeassa väistötilanteessa jää akseli käsiin.

 

post-5273-13888367782941_thumb.jpg

 

Pakkelitöistä ja vanhan maalin poistoista krediitit Kimmolle ja Kimmolle tässä vaiheessa.

Ilman heitä olisi projekti valmiina ensikesän keskiviikkona.

 

Seuraavaksi hitsaushommina viimeiset, eli lattiapeltejä pikkuhiljaa paikoilleen.

Guest Protege
Posted

Neljä korjauspalaa ja kahdeksan tuntia

 

post-5273-13888367847721_thumb.jpg

 

Sitten vielä heppaillen paikoilleen taakse ja eteen paksumpaa sinkittyä,

kun ei kanttikonetta ollut niin menkööt suoralla.

 

post-5273-138883678482_thumb.jpg

 

post-5273-13888367848483_thumb.jpg

 

Ei viitsinyt näitä sen enempää vielä saumailla, hankkii ensin imuriin pitkän letkun,

jotta saa käryt ulos, ettei tule sinkkikuumetta.

Guest Protege
Posted

Tämä vetää kyllä hiljaiseksi

Yksi tyhjä purkki ei päässyt kuvaan.

 

post-5273-13888367887229_thumb.jpg

 

Takaosa hitsattu, etulattiaa aloiteltu. oikeanpuolen korjauspala siellä paikoillaan.

Ei kuvaa..

Guest Jussinbussi
Posted

Ja monta purkkia menee vielä lisää..

Guest Protege
Posted

Moottoriluukkuun kolme palaa.

 

post-5273-13888367905315_thumb.jpg

 

Toiseen etuovista ainakin seitsemän korjauspalaa..

 

post-5273-1388836790601_thumb.jpg

 

Etulattiaan palojen sommittelua

 

post-5273-1388836790637_thumb.jpg

 

Pohjaan pensselillä punaista, vaikka piti olla ruskeaa ruostesuojaa.

Onneksi julkisivuista on pohjatöiden osalta jäljellä vain oikea puoli sekä luukut,

nekin viimeisiä tasotteita vailla, taitaa pärjätä yhdellä kahden kilon purkilla.

 

post-5273-1388836790652_thumb.jpg

 

Tänään saatiin vihdoin ja viimein kuskin puolesta täydellinen.

 

post-5273-13888367906698_thumb.jpg

 

post-5273-13888367906918_thumb.jpg

 

Olis melkein kakkukahvit olleet paikallaan.

Keulamerkkikin se siellä seinällä jo kovasti odottelee keulaan tarraamista..

Guest Protege
Posted

Ja etulattiakin valmis.

Muutama oleellinen läpivienti vielä kairattava.

 

post-5273-13888367965465_thumb.jpg

 

Peltiä vaihdettu vain aivan sen verran mitä tarvis..

 

post-5273-13888367966061_thumb.jpg

 

Etuakseli odottelee säätöpaloja, maalailee sen jälkeen lisää.

Taka-akselistoa alan kasata heti kun uudet laatikon kannakekumit saapuvat.

 

post-5273-13888367966232_thumb.jpg

 

Jospa tämä tonttulakki olisi sitten se viimeinen hitsaus??

Täyttöputken vanha suojapelti oli moukaroitu oikaisukelvottomaksi

sängyn runkoa varten aikoinaan.

 

post-5273-13888367966439_thumb.jpg

Guest Protege
Posted

Tutkiskelin vielä näitä vanhoja kuvia, ja jos sattuisi huono onni

ja Jesse taikoisi auton tähän kuntoon takaisin, voisin ehkä toisen kerran

miettiä mitä alkaisi tekemään.

 

post-5273-13888367967741_thumb.jpg

Posted
Tutkiskelin vielä näitä vanhoja kuvia, ja jos sattuisi huono onni

ja Jesse taikoisi auton tähän kuntoon takaisin, voisin ehkä toisen kerran

miettiä mitä alkaisi tekemään.

 

Ei kait niin huonoa tuuria vois olla?

 

Mutta ison työn olet todella tehnyt, jos vielä auto kulkee suoraakin! Mukavahan edistymistä on nopeasti kuvista katsella! Luonnossa se ei vaan tahdo onnistua niinkuin Strömsössä =)

Mulla olis pari projektia odottamassa, joissa pääsee paljon paljon vähemmällä (jos aika meinaa tulla pitkäksi =) )

Posted
Jesss!! Mä löysin jonku joka tekee ja autoa ehjän kuraläpän ympärille!

 

Katselin vähän samaa kun nämä ensimmäiset kuvat näin. On kyllä tullut seurattua tämän projektin edistymistä alusta asti.

 

Aika hyvältä alkaa näyttää jo.

Guest Protege
Posted

Arpa-akseliston kasausta, tämä sitä hitaahkoa hommaa olikin.

Vauhtikselle tilan kairaus kävi nopeaan, mutta kaiken lopun rakentaminen

varsinkin kun ei tällästä ennen ole kasaillut.

 

Olihan tuo mukavaa tehdä uusilla laakereilla, tiivisteillä ja jarruosilla

 

Toivottavasti tuli tiivisteet oikeisiin väleihin, jospa

sattuis pitämään öljyt sisällään.

 

post-5273-13888367969363_thumb.jpg

 

Myykää mulle takanavan mutterit.

Sokka pitää rumpua sen verran ettei tipahda varpaille.

Niin no, kyllä tuli jarrut kehittyäkin jo, niin eihän näiden pitäis enään niin vain tipahtaa.

 

post-5273-13888367969824_thumb.jpg

Guest Protege
Posted

Mistä päästä niitä pitäis säätää. Kasasin vaan kuvien mukaan.

 

Tietysti laatikon puoleiset laipat on vielä löysäiltävä tiivisteiden laittoa varten.

Ei ollut tiivistepahvia eikä silikonia mukana, niin laitoin vaan parilla mutterilla

kiinni, jotta sai kasata homman muuten pakettiin.

 

Tankki ei ollutkaan niin huonossa kunnossa kuin luulin.

 

Anturi irtosi mukavasti, sitä joutui ehjäämään sen verran,

että oli koho juuttunut ala-asentoonsa keskitapin pään ollessa pintaruosteessa.

 

Ehkä sitruunahapolla käsittelis ainakin tuon pohjan.

 

Oli siellä kuvassa näkyvät kaksi keppiä, kourallinen irtoruostetta ja yksi hiiren poikanen.

Joku on varmaan ainakin ruostesälät ja kepit lisännyt tankkiin ajojen loputtua,

tankkiin rei'istä kurkkiessa totesin, etteivät ne ainakaan sisäpinnoista ole irronneet.

Tai onhan näissä metsäautoissa kasvanut luultavasti vaikka mitä,

mutta että oksaa ihan haaran kanssa, sekä valmista puupaneelin siivua :D

 

post-5273-13888367971818_thumb.jpg

 

post-5273-13888367972699_thumb.jpg

 

post-5273-13888367972967_thumb.jpg

 

Etujousilatat ovat siinä kunnossa, että ehkä yhdistämällä voisi saada yhden käyttökelpoisen.

En tiedä mihin tästä toisesta setistä on hävinnyt keskeltä siivu.

 

post-5273-13888367973141_thumb.jpg

 

Toisen setin paksummat olivat aika toivottomat.

Ajattelin alkuunsa, jos olis yhdestä pienemmästä latasta ollut vaan pää

poikki, olis sen voinut vielä hitsata, mutta ei toimi jousitus kuin yhden montusta ajon

jos nämä kaikki "korjais"

Joten, onko kellään varastossa näitä???

 

post-5273-13888367973525_thumb.jpg

 

Sitten hieman etunapojen nypläystä. Rasvanipat olleet aktiivisessa käytössä,

neulalaakerit ja tapit olivat kaikki kiiltäviä, muutama "liukuprikka" päässyt

hieman kuivahtamaan. Vanhat jarruosat kaikki keräykseen ja uutta osaa kiinni.

 

post-5273-13888367973709_thumb.jpg

Posted
Mistä päästä niitä pitäis säätää. Kasasin vaan kuvien mukaan.

 

Tietysti laatikon puoleiset laipat on vielä löysäiltävä tiivisteiden laittoa varten.

Ei ollut tiivistepahvia eikä silikonia mukana, niin laitoin vaan parilla mutterilla

kiinni, jotta sai kasata homman muuten pakettiin.

 

 

Juurikin niiden laippojen ulkonema pitää säättää tiivisteiden määrää ja paksuutta muuttamalla. Kuplassa ohje on niin että kun vetari ja suojaputki tulee omalla painollaan hiljaa alas niin on hyvä. Mutta kun juniksessa tuo alennusvaihde painaa niin pirusti että ei voi samaa menetelmää soveltaa niin säätää sellaiseksi että just ja just vähän tahmaa kun liikuttelee. Eli käytännössä tarvitset vaihteiston tiiviste sarjan että niitä tiivisteitä saat sopivan määrän (sarjassa siis kymmenkunta tiivistettä tuohon väliin). Tai tietty voit sinä niitä arkki tiivisteestäkin naputella mutta itse en jaksaisi nähdä sellaista vaivaa.

Guest Protege
Posted

Tätähän ei madalletakaan niinkuin pallista näillä osilla, joka oli kyllä tiedossa.

 

Tässä tälläinen kokeilu vaan.

Lepoasennossa mahtuis pohjaanlyöntikumi just väliin, makais sitä vasten.

Sitten kun tähän vielä lisätään moottori, sisusta ja seitsemän henkilöä,

niin tilanne on aika toivoton.

 

Parasta varmaan tyytyä vakioasetuksiin.

Itseä se ei niin haittaa mutta kun kaveriosakas haluais sen mahdollisimman matalaksi.

Olisi pitänyt ehkä alunperinkin ottaa tuohon kuplan akselit.

 

Mutta postauksen tärkein kysymys on edelleen,

onko jollain myydä noita etuakselin vääntölattoja, joista on jo ostoilmo oikealla osastolla

ja pitääkö niiden olla juuri juniksen akselista, vai voisiko niitä soveltaa jostain muusta?

Palliksen akselin avasin aikoinaan, ja näytti hyvin samalta.

Tietysti näkömuisti ei ole aivan millintarkka.

Vai onko nämä osat yhtä harvinaisia kuin edulliset juniksen orkkisratit?

 

Viimeinen vaihtoehto on ostaa heritagelta uusi 280 euron sarja.

 

post-5273-13888367992933_thumb.jpg

Posted
Tätähän ei madalletakaan niinkuin pallista näillä osilla, joka oli kyllä tiedossa.

 

Tässä tälläinen kokeilu vaan.

Lepoasennossa mahtuis pohjaanlyöntikumi just väliin, makais sitä vasten.

Sitten kun tähän vielä lisätään moottori, sisusta ja seitsemän henkilöä,

niin tilanne on aika toivoton.

 

Parasta varmaan tyytyä vakioasetuksiin.

Itseä se ei niin haittaa mutta kun kaveriosakas haluais sen mahdollisimman matalaksi.

Olisi pitänyt ehkä alunperinkin ottaa tuohon kuplan akselit.

 

Mutta postauksen tärkein kysymys on edelleen,

onko jollain myydä noita etuakselin vääntölattoja, joista on jo ostoilmo oikealla osastolla

ja pitääkö niiden olla juuri juniksen akselista, vai voisiko niitä soveltaa jostain muusta?

Palliksen akselin avasin aikoinaan, ja näytti hyvin samalta.

Tietysti näkömuisti ei ole aivan millintarkka.

Vai onko nämä osat yhtä harvinaisia kuin edulliset juniksen orkkisratit?

 

Viimeinen vaihtoehto on ostaa heritagelta uusi 280 euron sarja.

 

[attachment=0]WP_20130605_002.jpg[/attachment]

 

Niin ja kannattaa myös ottaa huomioon että kun juniksessa on jousitus alhaalla takana renkaan joutuu ottamaan pois joko kampeamalla lattaa jotenkin alaspäin tai irroittamalla alennusvaihteen latasta. Ottaa näet pyöränkaaren kiinni. Säätölatat kylläkin avittaa tilannetta aikapaljon. Niin ja jos matalaksi haluaa niin voihan nuo alennusvaihteet flipata. Muutama stefa kylläkin pitää asentaa ettei öljyt karkaa.

 

Ja voihan tuohon väliin lykätä pienen kumipalasen tai trimmatun orkkiksen pohjaanlyöntikumiksi.

 

Ja mitä lattoihin tulee niin tilaa vain uudet ovat sen verta vittumaisia purkaa ja putsata jos akselia on ahkerasti rasvattu. Eli se että jollain olisi puhtaat ehjät latat hyllyssä myyntiä varten on aika harvinainen tilanne. Ja kun kumminkin on aika yleistä että nuo ovat paskana. Toinen vaihtoehto onkin se että ostat juniksen akselin jostain minkä itse purat ja toivot että siellä on sen verta ehjiä lattoja sisällä että niistä saisi yhden kokonaisen setin.

Guest Protege
Posted

Tankin ehjäystyökalu

Bensaa tankkiin ja anturin reijästä putsailee.

 

post-5273-13888368080872_thumb.jpg

 

Huuhteluiden jälkeen väriä pintaan.

 

post-5273-13888368083611_thumb.jpg

 

Sitten tuli tarjous -68 pallokeulan etuakselista. En sen enempää miettinyt,

vaan lähdin istumaan autoon seitsemäksi tunniksi ja noutamaan sitä etelästä.

Menomatkalla vasta selvisi, että kyseessä on pallonivelellinen akseli.

Heti ennakkoluulot kasvoivat osien sopimattomuudesta.

Heritagen sivuillakin mainostetaan jousilehtiä käypäiseksi vain -67 asti.

Kuvittelin myös että palliksen akseli voisi olla leveämpi.

 

Illalla takaisin päästyä olihan se akseli vielä räjäytettävä palasiksi.

 

post-5273-13888368084313_thumb.jpg

 

Putsailua puolisen tuntia, reilusti puhdasta kangasta ja yllätyshän oli ihan kiva.

Kummankin setin latat olivat ehjiä.

Sen lisäksi ovat yhtä pitkiä ja leveitä kuin juniksenkin akselissa.

 

Kiitos etuakselin myynnistä nimimerkille Raihna, vaikka menomatkalla

kävi sellainenkin ajatus mielessä, ettei akselissa olisi välttämättä yhtäkään

yhteenkäypää osaa junisakselin kanssa, ja pitäisiköhän vaan kääntyä takaisin.

 

Sitten päätin, että haetaan nyt kun ollaan jo menossa, vaikka palasina sitten myyntiin.

 

post-5273-13888368084961_thumb.jpg

 

Vielä varmistamalla olka-akseliin.

Pitäisikö tässä lattojen näköesteenä olla jotkut kupposet tai korkit.

Ei ollut missään näistä neljästä alunperinkään.

Jos pitäisi olla suojat, niin voisi olla, että on vaikuttanut jonkin verran entisten lattojen rikkoontumiseen.

 

post-5273-13888368085614_thumb.jpg

Posted

EI pidä olla mitään kuppeja vaan pitäisi olla niin hyvin rasvattuja ettei kuppeja tarvita.

Guest Saleksi
Posted

Mistä hommasit nuo etulattiapellit? Jos alakais tuota omaa junista parsimaan läjään 7-8vuoden tauon jälkeen :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...