Jump to content

Junisproject "Taneli"


Recommended Posts

Tässä on nyt se metsälöytö, joka jo mainittiin tuossa toisella osastolla.

Tämä on toinen laajempi vw projekti, ensimmäinen oli serkuilta tullut -74 kleinbus, joka on nyt kesäisin liikenteessä.

Siitä volkkareihin hurahtaneena tässä on täydellinen tuleva "ikuisuusprojekti"

 

post-5273-13888365033191_thumb.jpg

 

Nyt saatu suunnilleen yhtenä kappaleena metsiköstä lähemmäs tallia.

On niin hapan että meinasi katketa, vielä kun kaksi pyörää oli jumissa hinatessa.

 

Alla kuvia, on se rapeassa kunnossa.

 

post-5273-13888365034165_thumb.jpgpost-5273-13888365034603_thumb.jpg

 

Palkitkin ovat lähes kadonneet, Vääntövarsiputki poikki molemmankin pitkittäispalkin kohdalta.

 

post-5273-13888365035072_thumb.jpg

 

Etulattiaan on varmaan parasta hommata kokonainen uusi lattiapelti.

Tästä näkee myös että etuhelman sisäpeltikin on poissa.

 

 

 

post-5273-13888365035774_thumb.jpgpost-5273-13888365036167_thumb.jpg

 

Ja sitten vielä muutama kuva, jotka inspiroivat aloittamaan projektin.

 

post-5273-1388836503653_thumb.jpgpost-5273-13888365036824_thumb.jpgpost-5273-13888365037129_thumb.jpg

 

Intoa löytyy ainakin näin ajattelutasolla, tai olishan se kiva päästä jo noita ruosteita laikkailemaan pois.

Uusien peltiosien hankintalista on näissä projekteissa todetusti hyvin pitkä.

 

-Sami-

post-5273-13888365035346_thumb.jpg

Link to comment

Hankasalmen metsiköstä putkahti. Tutun käymättömällä tontilla seissyt parikymmentä vuotta. Kartalta katsottiin paikka suunnilleen.

 

Paikalle mennessä loppu 200 metriä vanhaa "pihatietä" oli tulla jo epätoivo, että löytyykö koko pihaa ollenkaan.

Oli tie niin pahasti päässyt lepikoitumaan. Ei ihmekään, ettei tontille ollut vuosiin kukaan eksynyt.

Link to comment

Polte tutkimiseen oli niin kova, joten hinautin komistuksen talliin.

 

post-5273-13888365085592_thumb.jpg

 

Ja peltiä on poistettu

 

post-5273-13888365087118_thumb.jpg

 

Hirmuisesti villaa, eristettä ja märkää verhoilua poistettu hengitystä pidätellen

 

post-5273-1388836508742_thumb.jpg

 

Muoto on varmaan väärä tässä konehuoneen päällyspellissä.

Kovasti on kori kuskinpuolelta roikkuvainen

 

post-5273-13888365087777_thumb.jpg

 

Nyt kun ei ole lattiaa, niin koriahan voi nostaa tunkilla T-mallisella lankkuviritelmällä katosta tukien.

 

Seuraavaksi tallin lattia tyhjennettävä puretusta sisustasta ja huonokuntoisesta lattiamateriaalinpaloista,

jotta tutkintaa pystyy jatkamaan.

 

-Sami-

Link to comment

Nyt tässä vaiheessa, alkaa kyllä TODELLA mietityttämään, onnistumisprosentti hieman kärsii..

Mutta sanotaan näin, että on sitä huonompiakin harrastuksia.

 

Ottaa lattian ja palkit pois.

 

post-5273-13888365142043_thumb.jpg

 

Kuusakoskelta metallihakureissua suunnitellen..

 

post-5273-13888365143729_thumb.jpg

 

Penkin alla tälläistä.

Miten tähänkään mitään pitkittäispalkkia liimailee, helpottais vähän jos olis rasvamonttu..

Tätä varmaan tarvitsee ensin valmistella ainakin uusilla kylkipaloilla.

 

post-5273-13888365144455_thumb.jpg

 

Taka-akselista on vielä jotain jäljellä, tähänkin pari minuuttia kun käyttää korjauksen suunnitteluun.

 

post-5273-13888365145151_thumb.jpg

 

Ja sitten vielä sipaistaan kyljestä siivu, ja sitten vain työpöydän ääreen.

 

post-5273-13888365145541_thumb.jpg

 

Ruoste pöllys sen verran rälläköidessä, että kurkku käheytyi, jatketaan kun paranee.

 

-Sami-

Link to comment

mun mielestä ainakin seisoo omillaan/ jos ei seiso! sit pitänee mennä silmäasemalle ja äkkiä!

 

on näköjään mädempiä aihioita kun mun juna, mitä kyllä minä pidän tosi mätänä.jokatapauksessa onne projektille.

Link to comment

Junalautautoja Saatavana Perkiön Asemalta!

 

Noita kuvia katsellessa tulee mieleen ne kymmenet junixet jotka olen jättänyt ostamatta näinä 30v harrastaja vuosinani, koska ne oli olevinaan MULLE niin toivottomia tapauksia.

 

Mitä taas opimme tästä; emme yhtikäs mitään, koska mun taidot ja kärsivällisyys ei kestä tuommoista tuhannen tuusannuuskasta tusaamista.

 

Rispektiä ja peukut pystyyn jokaiselle ruumenista rakentajille.

Link to comment

Jos haluaa päästä helpommalla, teettää työn jossain muualla / jättää nämä sinne metsän siimekseen...

Ei tuonlaisen projektin tekemisessä, tarvita muuta kun sisua...

Paras motivaattori on ulkopuolisten armoton vittuilu, siitä että onko tuossa mitään järkeä.

 

Jos ei omia mahdollisuuksia tehdä runko kamoja, niin kannattaa kääntyä peltiguru Virtasen puoleen.Suosittelen

Omaan projektiin sain kipinän ja kinkkisimmät runkokamat peltigurulta.

 

Ja hupsista hetken siinä vierähti, mutta kyllä kannatti ;-)

post-3326-13888365148832_thumb.jpg

 

Ps. Hommaa ekaksi kunnon hengitys suojaimet...

 

-Pete-

Link to comment
  • 2 weeks later...

Taka-akseli valmiina palkittavaksi, palkkia liitettäväksi.

 

post-5273-13888365234771_thumb.jpg

 

Kahden neliön palasta särmättiin uutta ja kiiltävää lattiamatskua.

Tietysti keulapuolta täytyy paikkailla ensin ennenkö näillä mitään tekee,

edessä kun ei niinikään ole mitään mihin palkkia yhdistää.

 

post-5273-13888365235623_thumb.jpg

 

Oikeanpuolimmaisesta pitäisi tulla suunnitelmien mukaan kuskin puolen helman sisäpuoli.

Link to comment

Tää on hienoo seurata tämmöstä rojektia. Tietty edesauttaa et löytyy pelit ja vehkeet toteuttamiseen mutta että löytyy vielä sitä sisua ja tahtoa tehdä siihen "roiskeläpän ympärille" auto.

 

Onneksi joillakin on tietotaitoa, aikaa ja tilaa.

 

ISO respecti projektille!

 

 

JK: Lukekaa rivienvälistä kauhee kateellisuus Teitä kaikkia rakentajia kohtaan, kyl mieki vielä... :-)

Link to comment
Mikä mahtaa olla auton oikea leveys mitattuna helmojen pokkauksien kohdalta?

Itsellä ei ole lattiaa jäänyt sen vertaa, josta sitä mittaisi.

Ettei tulisi omavalmisteesta aivan sekundaa.

 

[attachment=0]helmaleveys.png[/attachment]

 

 

kannattaa hakea googlella niin löytää, esim samba bus measurements, niin tulee kaikenlaista

Link to comment
  • 2 weeks later...

Joo ei tätä montaa vuotta aleta rakentaa ollenkaan.

Voi kohta varailla jo katsastusaikaa ennen Juhannusta, pääsee sitten keskikesän yössä ajelee.

 

Palkkia ja kotelointia paikalleen

post-5273-13888365404013_thumb.jpg

 

Ja sitten vielä toisesta perspektiivistä

post-5273-13888365404716_thumb.jpg

 

Sitten vaan noutamaan arkin verran yksimillistä, joista vääntelee nuita loppuja poikkipalkkeja.

 

Ovat varmaan olleet noi tunkinkohdissa olleet "kolmiomalliset" poikkipalkin tyngät 2 millisestä tehty??

Link to comment

Kolmiot oli muistaakseni 1,5mm paksua kamaa.

 

Etummaiset kolmiot oli 365mm pitkiä, leveys leveämmästä päästä 100mm ja kapeammasta päästä27mm.

Takimmaiset 330mm pitkiä, leveys leveämmästä päästä 100mm ja kapeammasta päästä 30mm.

Koteloiden paksuus 37mm

 

Mutta jokainen tekee itselleen sopivat..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt alkaa korin huojunta vähenemään.

 

Takakulmiin omavalmistetta. Tossa alkuperäisesti koneluukun laidoissa nuo pystypalkin alakulmat on niin monimutkaiset, että ei ihan riittänyt suunnittelukyky. Koitetaan tehdä hieman yksinkertaisemmalla tavalla.

Tietysti moottoriluukun tiivisteuran rakentamiseen on saatava tarkkuutta. Koitetaan pitää kumminkin ulkonäkö suunnilleen junakeulan näköisenä. :D

 

post-5273-1388836549507_thumb.jpg

 

Sisälokasuojaa sekä vasemman kyljen pystypalkit

Rumaa mutta toimivaa jälkeä.

Jokainen pelti ja palkki, jonka voi jotenkin valmistaa itse, se valmistetaan itse :D

 

post-5273-13888365495304_thumb.jpg

post-5273-13888365495592_thumb.jpg

 

 

Noiden edellisviestin kirjoittajan mittoja suunnilleen seuraten suunniteltuna loput poikkipalkit + siivu kuskinpuolen helmaksi.

 

post-5273-13888365492951_thumb.jpg

 

Särmättynä

 

post-5273-13888365494772_thumb.jpg

 

Näitä seuraavaksi sitten paikalleen.

 

Akkutelineen ja toisen puolen pellin, eli takakulmien vaakapeltien vahvistamiseen paras olisi lainata joltain sikkikonetta?

Ehkä tulevaisuudessa myös etulattian vahvistamiseen...

 

Toinen keino, jollei tuollaista laitetta löydy, tehdä pienet sovitteet prässiin, ja painattaa vähän kerrallaan.

 

Kellään ei ole taka-alanurkkia varastossa ylimääräisenä nopealla aikataululla pistää tänne suuntaan pakettina?

 

Moottoria ei ole, esimerkiksi jos tuohon 1400cc typ 3 moottorin tönäisee, missä hinnoissa ovat? Sellanen joka kuljettaa autoa eteenpäin, ei tarvitse olla täysin huollettua, eikä pieni oljyvuoto haittaisi. Sen osto ei ole vielä ajankohtainen, mutta kysytään nyt kun päästiin kirjoittamisessa vauhtiin.. Ja mitkä ovat edullisia tuollaisen perusmoottorin piristysvaihtoehtoja? Eli jos ensin katsastaa vakiona, ja sitten huomaamattomasti sitä virittelee.

 

Tälläistä tänään.

 

-Sami-

Link to comment
  • 2 weeks later...

Huhhuh, ja mä kun luulin että oma projekti on huono...

 

Aika järeestä kamasta tulee pohjan palkit - paljonkos on noi alahelmat alun perin vahvuudeltaan? Itse ajattelin puoltoistamillisestä tehdä ja sekin varmaan aika paljon paksumpaa kuin 50-luvulla Saksassa.

Link to comment

Moottoria ei ole, esimerkiksi jos tuohon 1400cc typ 3 moottorin tönäisee, missä hinnoissa ovat? Sellanen joka kuljettaa autoa eteenpäin, ei tarvitse olla täysin huollettua, eikä pieni oljyvuoto haittaisi. Sen osto ei ole vielä ajankohtainen, mutta kysytään nyt kun päästiin kirjoittamisessa vauhtiin.. Ja mitkä ovat edullisia tuollaisen perusmoottorin piristysvaihtoehtoja? Eli jos ensin katsastaa vakiona, ja sitten huomaamattomasti sitä virittelee.

 

-Sami-

 

Ei sun missään nimessä kannata typ3 konetta tuohon ruveta tunkemaan jos ei sellaista jo valmiina ole nurkissa pyörimässä. Hyvän typ1 koneen löydät varmasti helmpommin ja halvemmalla kun hyvän typ3 kolmosen. Ja sisuskalut ovat jokatapauksessa samat ja typekolmos koneen kanssa juniksessa pitäisi värkätä joku ilmakanavakin koneelle ettei kone ime pakosarjan päältä lämmintä jäähdytysilmaa. Niin je 1400cc konetta ei taida olla edes olemassa kun se on ~1500cc tai ~1600cc

 

Mutta jos sulla meni typ3 ja nelkku kone sekasin niin nelkku kone onkin sitten parempi vaihtoehto vaikkakin varmasti kalliimpi.

Link to comment

Tyypit sekaisin. Siis sellanen kone, joka siihen olis alunperin voinut kuulua ja kävis tuon svingilaatikon kanssa, pääsis senkin testaamaan. Ja joskus sitten suurentaa sylinterikokoa.

 

Toinen hauska tilanne ollut tämä materiaalihankinta.

 

Ensin ostin nuo 2 neliötä yksimillistä ja 2 neliötä kaksimillistä.

 

Kaksimillinen meni hetkessä palkkeihin.

Sitten ajattelin, ettei parin loppupalkin valmistamiseen mene enää toista kahden neliön arkkia, joten ostin reilun yhden neliön vajaan palan.

No sehän loppui. Hajin sitten taas lisää neliön verran. Esimerkiksi etulattian palkeissa on vielä korjattavaa. Siihen tämä menee.

 

Paruzzilta tuli pariovien alle b-laadun musta helmapelti, ostin halvalla, ja luulin saavani pelkän ulkokuoren, mutta olihan sekin jo koteloitu. Samassa tuli myös b-pilarin alaosa, seuraavaksi näitä kiinni.

post-5273-13888365617714_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...