Jump to content

et45 kuplassa?


Guest Petri.Partiainen

Recommended Posts

Onko tietoa miten et45:lla varustettu 5'5" vanne sopii 57 kuplaan? tarviiko levikepaloja vanteen ja rummun väliin tms.?

 

Vakio vanteessa ET on muistaakseni 34, joten pyörä tulee sisäänpäin 11 mm. Vanteen leveys ei tähän vaikuta, jos ei samalla laiteta leveämpää rengasta.

Link to comment
Guest Petri.Partiainen

ok, kiitoksia tiedosta. Noita replika gas burnereita ei näyttäis saavan ku 5x130 jaolla muuta ku 45:n et:llä.

Eli eteen joutuis olmeisesti laittaa droppiolat levyille ja nehän levitti raideväliä vähän.

Mut taakse ois ajatus laittaa säätölaatat ja uudemmat(?) rummut,en tiedä levittääkö ne laatat raideväliä yhtään?

Link to comment
ok, kiitoksia tiedosta. Noita replika gas burnereita ei näyttäis saavan ku 5x130 jaolla muuta ku 45:n et:llä.

Eli eteen joutuis olmeisesti laittaa droppiolat levyille ja nehän levitti raideväliä vähän.

Mut taakse ois ajatus laittaa säätölaatat ja uudemmat(?) rummut,en tiedä levittääkö ne laatat raideväliä yhtään?

 

Ei levitä laatat raideväliä, ennemminkin ne vie tilaa kun säätömokkula osuu yleensä siihen kohtaan missä sitä tilaa tarvittaisiin enemmän renkaan seinämälle.

Takana raideväliä saat levitettyä uudemmilla vetareilla ja suojaputkilla. Mutta jos sulla on vielä halkaistava laatikko niin vaihtaminen on vähän vittumainen homma.

Link to comment

Mulla oli joskus saman vuosimallin autossa alkup. gasburnerit, et niissä on 42 eli riittävän lähellä samat. Taakse laitoin uudemmat, pidemmät akselit ja suojaputket. Edessä ei ongelmia ollut vaan rengas/vanne meni aika mukavasti lokasuojan sisään. Jarruina takana uudemmat leveämmät rummut ja edessä levyt (ei droppeja = ei levittäneet ulospäin yhtä paljon kuin levyt + dropit). Lyhyillä vetareilla ja putkilla olisi _muistaakseni_ mahtuivat kapeilla takarenkailla, leveämmille piti laittaa 5mm spacerit.

 

Aki

Link to comment
Vakio vanteessa ET on muistaakseni 34, joten pyörä tulee sisäänpäin 11 mm. Vanteen leveys ei tähän vaikuta, jos ei samalla laiteta leveämpää rengasta.

Tottakai vanteen leveys vaikuttaa. Jos ET pysyy samana niin vanteen reuna (ja renkaan kylki) siirtyy sisemmäs puolet leveyden kasvusta, eli tässä tapauksessa 19 mm. Kun lisätään ET:n muutos 11 mm, niin vanteen reuna on 30 mm, sisempänä kuin vakiovanteella.

 

Nuo mun em. ET12 vanteet noilla 205 kumeilla ei mahdu paksutolppaan säätölattojen kanssa, vaan osuu tuohon säätömötikkään kiinni.

Link to comment
Vakio vanteessa ET on muistaakseni 34, joten pyörä tulee sisäänpäin 11 mm. Vanteen leveys ei tähän vaikuta, jos ei samalla laiteta leveämpää rengasta.

Tottakai vanteen leveys vaikuttaa. Jos ET pysyy samana niin vanteen reuna (ja renkaan kylki) siirtyy sisemmäs puolet leveyden kasvusta, eli tässä tapauksessa 19 mm. Kun lisätään ET:n muutos 11 mm, niin vanteen reuna on 30 mm, sisempänä kuin vakiovanteella.

 

Nuo mun em. ET12 vanteet noilla 205 kumeilla ei mahdu paksutolppaan säätölattojen kanssa, vaan osuu tuohon säätömötikkään kiinni.

 

Rengas ei ole levein vanteen kohdalta, eikä se juurikaan leveimmästä kohdastaan leviä vaikka vannetta levitetään, jos nyt ei puhuta mistään huippu kapeasta renkaasta. 165 rengas on 165 oli se 4,5 tai 5,5 vanteella. Renkaan keskilinja siirtyy tuon 11 mm sisemmäksi.

 

Edesä tuon vertainen kavennus ei haittaa mitään. Pyörä mahtuu kääntymään ihan hyvin paljon kapeammallakin raidevälillä. Eri asia, jos haluaa muista syistä droppeja ja levyjarruja. Siihen tuo vanne antaa mahdollisuuden.

Link to comment

Näiden muutosten visualisointeihin on netti pullollaan työkaluja niin lienee helpompi hahmottaa. Tässä yksi.

 

Vakio vanteessa ET on muistaakseni 34, joten pyörä tulee sisäänpäin 11 mm. Vanteen leveys ei tähän vaikuta, jos ei samalla laiteta leveämpää rengasta.

Tottakai vanteen leveys vaikuttaa. Jos ET pysyy samana niin vanteen reuna (ja renkaan kylki) siirtyy sisemmäs puolet leveyden kasvusta, eli tässä tapauksessa 19 mm. Kun lisätään ET:n muutos 11 mm, niin vanteen reuna on 30 mm, sisempänä kuin vakiovanteella.

 

Nuo mun em. ET12 vanteet noilla 205 kumeilla ei mahdu paksutolppaan säätölattojen kanssa, vaan osuu tuohon säätömötikkään kiinni.

Link to comment
Rengas ei ole levein vanteen kohdalta, eikä se juurikaan leveimmästä kohdastaan leviä vaikka vannetta levitetään, jos nyt ei puhuta mistään huippu kapeasta renkaasta. 165 rengas on 165 oli se 4,5 tai 5,5 vanteella. Renkaan keskilinja siirtyy tuon 11 mm sisemmäksi.

Periaatteessa juurikin näin, mutta nyt puhutaan sen verran suurista muutoksista, että vanteen levyden muutos on merkittävä asia. Pelkkä vanteen reuna ei ole kaukana latasta ja saattaa jopa ottaa jo kiinni kun se siirtyy tuon 30 mm sisemmäksi, siksi sitä ei voi ohittaa olan kohautuksella. Renkaan keskilinjalla ei ole mitään merkitystä tässä tilanteessa, ei se kulutuspinnastaan kiinni osu, mutta kun laitetaan 155 tai 165 rengas 4 tuumaiselta 5.5 tuumaiselle, niin kyljen kohdalta renkaan leveys kasvaa kuitenkin, ei toki läheskään yhtäpaljoa kuin vanteen leveys. 155 renkaalla 5.5 vanteella alkaa kyllä rengas olemaan leveimmillään vanteen lähellä. Ja 165 rengas ei ole 165 millä vanteella tahansa, vaan 165 on 165 normin mukaisella vanteella, joka 165:n tapauksessa on 4,5"

 

Itse olen ainakin huomannut, että näissä on niin monta muuttujaa, jopa samankokoiset mutta eri merkkiset renkaat ovat kyljen kohdalta aivan erilevyisiä, joten lopullisesti asia varmistuu vasta kokeilemalla, ja sen kuuluisan kantapään kautta :)

Link to comment

Tästä ollaan samaa mieltä ;)

Itse olen ainakin huomannut, että näissä on niin monta muuttujaa, jopa samankokoiset mutta eri merkkiset renkaat ovat kyljen kohdalta aivan erilevyisiä, joten lopullisesti asia varmistuu vasta kokeilemalla, ja sen kuuluisan kantapään kautta :)

Joskus on käynyt niinkin, että kun rengas laitetaan leveämmälle vanteelle, niin se kapenee pulleimmasta kohdasta. Nyt ei tiedetty renkaan leveyttä eikä profiilia. Korkeassa renkaassa vanteen leveyden vaikutus on vähäisempi ja päinvastoin.

Link to comment
Guest Petri.Partiainen

renkaiksi oon ajatellut eteen 145/15 ja taakse 165/65/15 tai 175/65/15. eturenkaan profiilista en oo viel varma.

 

jaon muutos adapterit on käynnyt mielessä, mut tuo adapterien kestävyys vähän mietityttää.

 

mut jos vaihtais uudemman vaihdelaatikon ja vetareineen, niin ilmeisesti sit toi et45 kävis taakse?

Link to comment

Noi mahtuu lyhkäsilläkin, mulla oli 185/70-15 originelleilla + lyhkäsillä vetareilla. Edessä vastaavasti oli ensin 145-15 ja myöhemmin 175/60-15.

 

renkaiksi oon ajatellut eteen 145/15 ja taakse 165/65/15 tai 175/65/15. eturenkaan profiilista en oo viel varma.

 

jaon muutos adapterit on käynnyt mielessä, mut tuo adapterien kestävyys vähän mietityttää.

 

mut jos vaihtais uudemman vaihdelaatikon ja vetareineen, niin ilmeisesti sit toi et45 kävis taakse?

Link to comment
Noi mahtuu lyhkäsilläkin, mulla oli 185/70-15 originelleilla + lyhkäsillä vetareilla. Edessä vastaavasti oli ensin 145-15 ja myöhemmin 175/60-15.

Oliko säädettävät latat? Kaks lattaa päälekkäin ja vielä säätömokkula latan ulkopinnassa. Vie tilaa yhteensä varmaan 20mm.

jos vaihtais uudemman vaihdelaatikon ja vetareineen, niin ilmeisesti sit toi et45 kävis taakse?

Pitkät vetarit levittää raideväliä 6 cm eli pyörä tulee 3cm ulommas. Lisäpituus on latan ja jarrun välissä eli suojaputken valuosassa. Jarrurummun vaihto levittää myös hiukan. Eli tilaa syntyy vaikka vähän leveämmälle renkaalle. Vetarien vaihto vois olla siinäkin mielessä hyödyllistä, että niissä on pidempi booriosa. Luultavasti noista 5x130 rummuista joutuis sorvaamaan siivun pois jotta sais mutterin kiinni lyhytbooriseen akseliin.

jaon muutos adapterit on käynnyt mielessä, mut tuo adapterien kestävyys vähän mietityttää.

En ole kenenkään kuullut valittavan kestämättömyyttä ja pitkään niitä on ollut myynnissä. Kokemusta mulla ei ole. Aika pienellä vaivalla sais kuitenkin muutoksen toteutettua verrattuna toiseen vaihtoehtoon.

Link to comment
Guest Petri.Partiainen

säätölaatat ois tarkoitus laittaa aluksi, myöhemmin sit ilmapussit ehkä..

 

Toi laatikko+vetari homma ois mielestäni hyvä tehdä tässä vaiheessa, kun pohjalevy on tyhjä kaikista osista.

 

Ja olen ymmärtänyt, et uudempi 1500:n laatikko jos löytyis niin se ois harvemmalla välityksellä varustettu, kuin toi orkkis 57:n loota.

Link to comment
jaon muutos adapterit on käynnyt mielessä, mut tuo adapterien kestävyys vähän mietityttää.

 

Monta kesää on tuommoisia käytetty eivätkä ole menneet miksikään, ajoa on tullut jokapäivä huhtikuusta lokakuuhun...

 

Nuo voi halutessaan teettää "lentokonealumiinista" haluamansa paksuisiksi jos ei luota tehdasvalmisteisiin, pellistä prässättyihin versioihin.

 

Peltivanteethan ovat tosin ohkaisempaa peltiä kuin nuo adapterit...

Link to comment
Oliko säädettävät latat? Kaks lattaa päälekkäin ja vielä säätömokkula latan ulkopinnassa. Vie tilaa yhteensä varmaan 20mm.

 

Ei ollut. Säätölatta vaatii kyllä tilaa enemmän.

 

En ole kenenkään kuullut valittavan kestämättömyyttä ja pitkään niitä on ollut myynnissä. Kokemusta mulla ei ole. Aika pienellä vaivalla sais kuitenkin muutoksen toteutettua verrattuna toiseen vaihtoehtoon.

 

Adaptereja on ollut aiemmin kaupan myös alumiinisina, ne levittää n. 25mm. Sellaiset on omassa hyllyssä mutta ajossa ne eivät toistaiseksi ole olleet.

Link to comment

Komppaan Akin kokemusta burnereista. Mulla vaati tosin aikamoista limppua väliin lyhyillä vetareilla ja CSPn takalevysarjalla. En osaa sanoa paljonko eroa noilla jarruilla on esim. leveeseen rumpuun. 25mm spacerilla sain "riittävästi" tilaa renkaalle. Lähimmäksi rengasta tuli tässä versiossa Pyyttonin vaimennin joka tulee yllättävän ulos. Tätä ei tullut mietittyä ollenkaan pakosarjaa hankkiessa. Renkaat takana on 185 leveät Vredesteinin SprintClassicit. Kuvassa näkyvä eturengas on 2'' kavennetun olkatappiakselin ja Kerscher levyn päässä. Vähän saisi mennä sisemmäksi. 3-4'' kapee aksilo olis lienee optimi jotta renkaat pysyis irti lokasuojista isommallakin kuormalla.

 

Anthrazite3.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...