Jump to content

Urhonajot Autot / kori/alusta tekniikka


Recommended Posts

Vaikka oma vessa menikin jatkojalostukseen eteenpäin, ei jurho kipinä silti ole sammunut.

 

palstalla muistaakseni oli topikki urhon koneista, mutta ajattelin pistää ihan autoista yleensäkkin,

ja enemmän kiinnostaisikin kori/alustapuoli urhotiimien autoissa, pyydänkin siis jos tiimeillä on aikaa, voisi esitellä omaa autoaan täällä, ehkä myös tällä saadaan lisää kiinnostuneita lajiin, ja muiden tirkistelyn haluja tyydytettyä:)

Link to comment

Ketsalla on mielenkiintoinen kombinaatio urtsipirssin alustassa. Meillä DWL:llä mennään merkittävästi vakiommalla:

 

- Type3 IRS pohjalevy

- Muutoin vakio keulajousitus mutta KYB:in kaasuiskarit. T3:n sisäänrakennettu kallistuksenvakaaja

- Takajousitus vakio samanlaislla KYB:eillä. Takana ei ollenkaan kallistuksenvakaajaa

- Koko paketti reippaasti madallettu. Kuskin penkille ~10cm syvä kaukalo eli perse viistää jos nyt ei ihan asfalttia niin kanttikiviä.

- Isot jarrut, edessä jäähdytetyt ja takana sileät laikat Wilwoodin 4-mäntäsatuloilla joka kulmassa. Pääsylkky olikohan 21mm

- Alusta jäykistetty sekä alustan alla olevalla vahvalla putkella ja toki turvakaarella

- Painojakaumaa säädetty mm. bensatankilla (heti etuakselin etupuolella matalalla) ja akulla (oikean etupyörän edessä kotelossa)

 

Urtsikäytössä aerodynamiikalla on paljon isompi merkitys kun mitä heti olettaisi. Jos jätetään ihan hitaimmat neulansilmät huomiotta, niin loivemmat mutkat ajetaan helposti 70-100km/h nopeuksilla joissa jo downforce tuntuu. Meillä kusilaituverrariin tehtiin keulalle tuulenohjainta ja etupyöränkoteloihin kähäkät paineenpoistoreiät lokareiden päälle - pelkästään näillä oli jo tosi huomattava vaikutus jonka huomasi kaikkein selviten suorien päässä olevissa jarrutuksissa.

 

Puavo

Link to comment

DWL:n renkailla ajettu useita vuosia, ihan OK:t olivat vissiin vielä tänä kesänä. Tietty jos ois isompi budu, voisi pito parantua uusimalla kumeja useemmin. Orkkisjarruilla oli lämpöongelmia, päivitetyillä ei. Tai saahan ne kaikki sulamaan kun on tarpeeks "yritystä". Mut Urtsi on kestävyyslaji.

 

Eteen kaivattas miusta lisää camberia, kun tuppaa nakertamaan ulkoreunaa. Rengaslämpöjä ei ole mittailtu.

Link to comment

Meillä 1303S:n pohjalevy, jossa etutukivarret korvattu jonkun passatin kolmiotukivarsilla, ohjaus vaihdettu possun hammastankoon ja takajousitus muutettu coilovereille.

 

Renkaat edessä 185/55 R15 ja takana 225/50 R16. Kestää kauden ja varmaan toisenkin, jos ei halua hakea rajoja radalla. Omasta mielestäni halvin tapa virittää autoa on ostaa siihen uudet renkaat... Hiukan enemmän tarvitsisi rengasta eteen, mutta pitäisi levittää lokarit.

 

Etuiskarit Bogen tjms. nesteiskarit, jotka on kirjan mukaan jonkun audi80 etuiskarit. Takana karvalakkimallin Spaxin yhdellä säädöllä olevat.

 

Edessä vakio 1303:n kallistuksen vakaaja ja ulosjouton rajoitinvaijerit (20mm ulosjousto). Takana ei vakaajaa ja iskari rajoittaa jouston +-40 milliin. Kun joskus on aikaa, niin kokeilen ilman etuvakaajaa.

 

Jousien arvoja en tiedä, mutta ne on Kittilän alunperin endurance saloon e30 325:een coilover Bilsteinien kaveriksi valitsemat. Pinnerin etujouset luonnollisesti kuplassa takajousina.

 

Ohjauskulmat, edessä auraus nollassa, kampperia 2,2 astetta ja kasteria oikeesti paaaaaljon (ei pystynyt mittaan, koska pyörät eivät käänny testerin vaatimaa minimiä). Takana aurausta yhteensä 0,7 astetta ja kampperia 1,5 astetta. Kulmat säädetty lihavimman kuskin istuessa kabiinissa.

 

Jarruina edessä 944 turboaudin takapään nelimäntäiset Brembot (olikohan männät 32/34 tjms.). Jäähdytetyt Wilwoodin levyt kokoa D 280 mm ja t 21 mm. Jarrupaloina Motonetin halppispala (~40 € paketti), joilla ajettu +50h, eikä merkittävää kulumista havaittavissa. Takana mersun jäähdyttämättömät levyt ja 914 possun etupään kaksimäntäiset ATE:n satulat. Paloina Feredon vakio kuplan pala ja ne kestävät noin 10 - 15h ja maksavat ~30€ paketti. Mk2 vesivessa GTi:in pääsylkky~21mm männällä, ducatosta ja vitosta löytyisi paremin soveltuva 25mm männällä oleva.

 

Takatukivarsiin, hammastangon sisäpäihin ja kallistuksenvakaajan päihin vaihdettu uniball -nivelet. Kallistuksen vakaajan korikiinnitys ja etutukivarsien puslat vakiokamaa.

 

Hyvällä asfaltilla ja kuivalla kelillä erittäin tasapainoinen ajettava, huonommalla pidolla puskee hitaissa kurveissa, eli jotain pitää vielä keksiä/kokeilla eri säätöjä.

 

 

Nähdään ensi kesänä radalla ja jutellaan lisää aiheesta naamatusten!

 

T. Juha #50 Team Lightspeed

Link to comment

Jos vielä jaksatte kuvia monimutkaisimmista ratkaisuista laittaa niin hyvä:) viriää varmasti kysymyksiä lisää.

 

ot; itseäni lähinnä kiinnostaisi formula vee tyyppisen taka-akseliston hyödyntäminen swingi tyyppisessä perässä, mutta se taitaa olla kiellettyjen listalla? tai ainakin poikkeusluvan tarvitsee.

lynxbrdrear.jpg

Link to comment

Meillä oli vanhan kilpurin alusta "normi" kuplan pukkikeula + svingi perä. Madallettu aika reilusti, edessä ja takana iskareina Bilsteinit "jostain Nissanista", paksu etuvakaaja ja takana z-barista jäykistetty väljät pois. Renkaina edessä ja takana 185/50-15. Hieman aliohjaava peruskäytökseltään, mutta helppo ja yllätyksetön ajettava. Perän irrotessa sai luisun (yleensä) helposti hallintaan ilman kummempia temppuja. Voimakkaammalla koneella olisi voinut alustan ominaisuudet loppua kesken, mutta tuolla pannulla ei.

Link to comment
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...