Jump to content

splitin sähköt 12 volttiseksi


Guest Toheltaja

Recommended Posts

Guest Toheltaja

Notta tullooko isoja ongelmia jos tuuttaan 12V akun sekä laturin, pyyhkijöille vastukset, kojelaudan katkaisijat ohjaamaan relettä ja vaihdan polttimot. Kestääkö nuo vanhat johdot? Katkaisimien läpi ei uskalla laittaa kyllä suoraan, lämpiävät muutenkin.

Link to comment
Guest Raggare

entii splitti ikäsistä mut teoriassahan noi johdot o "tuplasti" järeemmät ku mitä 12v systeemeis, jos watit on samat mut jännite tuplaantuu niin sillon tuo virta taas puolittuu..

Link to comment

Juu, helppo homma. Valot kandee kytkeä releellä kun se katkaisin muuten katkaisin muuttuu ihan sumeen kuumax (ja tommosen on yksi toveri jo sulattanut). Starttinappi, tööttönappi ja pyyhkijänkatkaisin on ainakin mulla kestänny ilman releitä.

Vinkkareille ja pyyhkijöille tietty vastusta hieman.

Ja kuten Raggare mainit, piuhat on kyllä tosi riittävät 12vee käyttöön -kankaiset eristeet tietty lisää ajojännitystä.

 

seb.

Link to comment
Muutettaessa 6V--12V käy niin että virrat puolittuu eli johdoille tulee vähemmän kuormaa kun aiemmin ja sulakkeet pitää vaihtaa puolta pienempiin

 

Sitten tieteskin jos laittaa vaan vastuksen esim. alkuperäisen pyyhkijän moottorin kanssa, niin virtahan ei puolitu mihkään. Eiks nii?

Link to comment

Sitten tieteskin jos laittaa vaan vastuksen esim. alkuperäisen pyyhkijän moottorin kanssa, niin virtahan ei puolitu mihkään. Eiks nii?

 

Kyllä, pysyy samana, vaikka ihmeelliseltä kuullostaakin. Jotta saadaan vastaus täytyy ottaa perussähköopin kaavat käyttöön. Eli:

 

Teho on se joka saa hommat pyörimään/lämpemään.

Teho=Jännite*Virta (P=U*I)

 

Virta taas johtuu vastuksesta.

Jännite=Vastus*Virta (U=R*I)

 

 

Siis otetaan esimerkki:

Oletetaan että pyyhkijämoottorin vastus on 1 Ohmia. 6V järjestelmässä kun sen kytkee napojen väliin saadaan I=U/R=6V/1Ohm=6A.

 

Kun tiedetään sekä jännite että virta saadaan teho, siis tässä tapauksessa P=U*I=6V*6A=36W.

 

Jos sama moottori kytketään 12V saadaan virraksi 12A ja tehoksi 144W ja bonuksena päljon lämpöä ja savua! Virta tuplaantui koska pidettiin vastus samana ja tuloksena oli tehon nelinkertaistuminen. Lasketaan sitten mitä tulee jos pidetään tehot samana.

 

Jos pyyhkijämoottori kestää 36W ja vastus on edelleen oletettu 1 Ohmia niin ainoa vaihtoehto on syöttää sille 6V. Ja taas kaava antaa vastauksen tarvittavan vastuksen arvolle: Meillä on 12V ja halutaan pudottaa siitä 6V pois. Onglmana on ettei tiedetä virtaa. Jos vastus on sarjassa moottorin kanssa on virta molempien läpi sama. Siis lasketaan että kun moottori kaipaa 6V ja vastus on 1Ohm niin saadaan sama 6A kun ensimmäisessä laskussa. Ja kun siitä 12V haluaa pudottaa kuuteen volttiin niin R=U/I=6V/6A=1Ohm (yllätys, yllätys, sama kun moottorin vastus!). Jos akussa olisikin 24V niin esivastus olisi 18V/6A=3 Ohm. Luultavasti 1Ohm on väärä arvo moottorin vastukselle koska CB-Performancen esivastus näyttäisi olevan 5Ohmia, ainakin kuvan mukaan.

 

Virta pysyy samana koska koko piiri (moottori ja vastus) vievät tehoa 36W/kpl, eli teho on tuplaantunut. Jos moottorin vaihtaisi 12V 36W palikkaan olisi virta puolittunut.

Link to comment

Tuo:

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=144

 

on tarkoitettu SWF merkkisiin pyyhkijän moottoreihin ja vm 58-66 kuplaan tai 55-64 bussiin.

 

Mahdollisesti sitä olisi saatavilla myös muihin moottoreihin, koska englannin kielisessä tuoteselosteessa mainitaan, että toimittajalle täytyy aina mainita moottorin merkki.

 

"WIPER MOTOR ARMATURE, Converting your 6-volt wiper motor into 12-volt just became a snap with our new conversion armature. Works on all SWF brand wiper motors, 1958-1966 Beetle and 1955-1964 Bus. Please verify brand of your wiper motor prior to ordering. "

Link to comment
Guest eemeli

Hep!"

 

Jos pistää jänniteregun, niin pääsee melkeen helpolla, jos tarvittavat virrat ei oo kovin isoja. Alle 5A ja homa ei tuota isoa tuskaa. Ongelmana on se, että isolla virralla tulee isosti lämpöä kanssa.

 

Pikkunen Buck-hakkuri vois olla kätevä, niitä saattaa mäihällä löytyä valmiitakin 12=>6V. Niissä on hyöttysuhde sen verran hyvä, ettei lämpenemisilmiö ole ihan niin haittaava.

 

Hinta vaan voi olla kova. Rahalla saa ja turbolla pääsee...

 

 

-eemeli-

Link to comment
  • 2 years later...
Guest Jukki

Vastus pyyhkijöissä ei kokemuksien mukaan ole niinkään "ihan tosta vaan" juttu. Tai sitten pyyhkijänmoottori on muuten vaan vähän känkkäränkkä. Ei meinaan jaksa vastuksen kanssa kylmällä ilmalla (alle +10 c) pyyhkiä, eli sulat toppaa puoleenväliin ikkunaa. Tai sitten vastuksessa on jotain mätää. Tai liitoksissa. En ole jaksanut perehtyä->laiska.

Ei ole kuitenkaan vielä palanut, vaikka on menty 6->12v jo kohta 4 kesää ilman releitä.

Varmaankin nyt joku kertoo että 12v pyyhkijänmotoorikin kävisi suoraan...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
Guest Poppius

Nostetaas vanhaa threadia... Eli mulla on Bosch -merkkinen 6 volttinen pyyhkijänmoottori, niin saakos siihen jostain tommosta muutos "käämipakettia" kuin SWF brändin moottoriin?

 

Tuo:

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=144

 

on tarkoitettu SWF merkkisiin pyyhkijän moottoreihin ja vm 58-66 kuplaan tai 55-64 bussiin.

 

Mahdollisesti sitä olisi saatavilla myös muihin moottoreihin, koska englannin kielisessä tuoteselosteessa mainitaan, että toimittajalle täytyy aina mainita moottorin merkki.

 

"WIPER MOTOR ARMATURE, Converting your 6-volt wiper motor into 12-volt just became a snap with our new conversion armature. Works on all SWF brand wiper motors, 1958-1966 Beetle and 1955-1964 Bus. Please verify brand of your wiper motor prior to ordering. "

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Poppius

Voiskos joku vähän valaista miten toi vm 65 6-volttinen pyyhkijänmoottori oikeen toimii? Eli siinähän on kolme tulevaa piuhaa plus rungosta maihin. Kokeilin sitä akun kanssa ihan paljaaltaan ja liittimestä 54d se pyörii kokoajan, eli se on ilmeisesti pyyhkimet päällä -asento. Onkos toi liitin 54 joku sellainen, minkä pitäisi ajaa automaattisesti pyyhkijät ala-asentoon? Kytkiksen mukaan ainakin sinne näyttäis tulevan jatkuva virta. Paljaaltaan siihen plussan kytkemällä moottori pysähtyi tietyssä paikassa ihan hetkeksi, mutta jatkoi kuitenkin sitten pyörimistä... Ja sit toi 31b on jäi täysin epäselväksi, mikä sen funktio on... Ilmeisesti se on kytkettynä kun pyyhkimet pois päältä???

Link to comment

Puhuuko Mikan nyt bussista (jonka kaavion linkitit) vai kuplasta? No anyway epäilisin että parkkiinajotoiminto on alunperin ollut, ainakin kuplissa. Siihen tulee jatkuva virta pyyhkijänmoottorille, kuten tässä kuplan kaaviossa vasemman puoleisimmalta sulakkeelta kytkimen navan 54 kautta menee. Veikkaisin että kytkimen navat 31b ja 54d ovat sitten ne kaksi eri nopeutta.

 

Mutta jos ei ole tarpeeksi vastusta, esim. pyyhkijät pois paikaltaan tahi jos ajetaan 6V mottia 12 voltilla, voi moottori mennä vanhalla vauhdilla yli pysäytyskohdan. Sillon on vedettävä virrat pois, tai jarrutettava pyyhkijöitä käsin, että saa ikiliikkujan pysähtymään. Tai voi käydä niinkuin tämän videon lopussa, jossa lisämausteensa toi löystyneet pyyhkijänvarren kiinnityspultit.

Link to comment
Guest Poppius

Okei, kiitos vastauksista. Olin alunperin siinä uskossa, että tässä mun 65 -mallissa on vain yksi pyyhintänopeus. Kun siinä nupissa ei tunnu semmosta puolivälikohtaa ollenkaan. Eli tossa mun kokeilemassa moottorissa oli sit varmaan toi toinen nopeus rikki, kun tosta 31b pinnistä ei tapahtunu mitään. 54d:stä pyörii kokoajan nätisti, ja 54:stä (jatkuva virta) pyörii myös mutta pysähtyy joka kierroksella tiettyyn paikkaan mutta jatkaa (kokeiltu ilman vastusta, ilmeisesti sitten se alasajotoiminto).

Link to comment
Guest Poppius

Jatkan nyt tähän samaan threadiin kysymyksellä aiheesta josta tuolla ylempänä keskusteltiin. Eli tuolla sanottiin että muutettaessa 6V->12V tuo valojen kytkin kuumentuu (en ole varma tarkoitettiinko tässä valojen käsinuppia vai jalkakytkintä), niin mihin tämä perustuu? Eli jos vaihdan makaavalamppuiseen kuplaan 6V 40/45W:n polttimon tilalle 12V 40/45W polttimon, niin virtahan puolittuu. Mun järjellä kytkimet lämpee 12 voltilla tässä tapuksessa vähemmän...

Link to comment

En osaa suoraan sanoa syytä miksi katkaisija kuumuu, mutta siinähän on se kojetaulun valojen himmenninsysteemi. Jos se on suunniteltu kuudella voltilla käytettäväksi, voisiko sille käydä samalla tavalla kuin 6V polttimolle/moottorille/vilkkarille 12V systeemissä, eli käämit sauhuaa.

Link to comment
Guest Poppius
En osaa suoraan sanoa syytä miksi katkaisija kuumuu, mutta siinähän on se kojetaulun valojen himmenninsysteemi. Jos se on suunniteltu kuudella voltilla käytettäväksi, voisiko sille käydä samalla tavalla kuin 6V polttimolle/moottorille/vilkkarille 12V systeemissä, eli käämit sauhuaa.

Nyt meni tältä aloittelevalta autosähköasentajalta yli. Eli minkälaista himmennintä oikeen tarkoitat? Tossa sun ylempänä linkittämässäsi kytkiksessä valokatkaisijalta lähtee suoraan yksi johto bensamittarin ja nopeusmittarin taustavaloille.

Link to comment
En osaa suoraan sanoa syytä miksi katkaisija kuumuu, mutta siinähän on se kojetaulun valojen himmenninsysteemi. Jos se on suunniteltu kuudella voltilla käytettäväksi, voisiko sille käydä samalla tavalla kuin 6V polttimolle/moottorille/vilkkarille 12V systeemissä, eli käämit sauhuaa.

Nyt meni tältä aloittelevalta autosähköasentajalta yli. Eli minkälaista himmennintä oikeen tarkoitat? Tossa sun ylempänä linkittämässäsi kytkiksessä valokatkaisijalta lähtee suoraan yksi johto bensamittarin ja nopeusmittarin taustavaloille.

 

Kun valojen katkaisijaa kääntää mittarin valot himmenevät... Eli katkaisijan sisällä on jonkin sortin potentiometri.

Link to comment

Se on teho joka sitä lämmittää eikä ne amppeerit. Just niinkun tipi epäili, eli mittarivalojen säädössä on vastus. Siihen kun tyrkkää 6 V:n asemasta 12 V niin myös ampeerit tuplaantuu eli teho nelinkertaistuu, joten lämpiää siis 4 kertaa enempi 12 voltilla. Kaikissa valokatkaisijoissa ei ole mittarivalon säätösysteemiä, en tiedä mistä on peräisin, mutta ainakaan mun -63:ssa ei ole. Ja nuo mallit ei lämpiä, jos ei kyllä säädy mittarivalotkaan :)

Link to comment
Guest Poppius
Epäilisin että parkkiinajotoiminto on alunperin ollut, ainakin kuplissa. Siihen tulee jatkuva virta pyyhkijänmoottorille, kuten tässä kuplan kaaviossa vasemman puoleisimmalta sulakkeelta kytkimen navan 54 kautta menee. Veikkaisin että kytkimen navat 31b ja 54d ovat sitten ne kaksi eri nopeutta.

 

Mutta jos ei ole tarpeeksi vastusta, esim. pyyhkijät pois paikaltaan tahi jos ajetaan 6V mottia 12 voltilla, voi moottori mennä vanhalla vauhdilla yli pysäytyskohdan. Sillon on vedettävä virrat pois, tai jarrutettava pyyhkijöitä käsin, että saa ikiliikkujan pysähtymään. Tai voi käydä niinkuin tämän videon lopussa, jossa lisämausteensa toi löystyneet pyyhkijänvarren kiinnityspultit.

 

Palaan vielä tähän pyyhinmoottoriasiaan. Nappasin ton kytkimen tuolta autosta pois, ja testailin yleismittarilla sitä. Ei siinä kyllä mitään "puoliväliä" ollu, mikä olis hitaampi pyyhintänopeus. Eli ton navan 31b funktio jäi edelleen epäselväksi. Tuolla volkkariyhdistyksen muutoshistoriassa sanotaan, että kaksi nopeutta on tullut vuonna 66... No mutta ei takerruta tähän juttuun enempää. Olen kuitenkin laittamassa 12V 2-nopeuksista moottoria, ja sille täytyy sit hommata semmonen kytkin missä on kaksi nopeutta (http://www.kaeferland-shop.de/index.php?action=showdetails&from=list&pageNr=1&productId=490ae6d23c509&sid=3a153929ece94d1dfe49a239f39b44e6).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...