Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Kertokaapa viisaammat/kokeneemmat että meneekö 76 iskuinen kampiakseli vakkari mexico lohkoon koneistamatta? kampi ja kammio siis ac:n myymä. entä miten toimii 69 iskuisen sylinterisarjan kanssa? ja mikä olisi veivien pituus ja korokket tällä kompolla? ei mikään kiire mutta kun sais tilatua viel ton 15% alennuksen aikaan. jota vois kyl pidentää kesään asti. Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Miksi vain 76mm? Samalla vaikka 82mm ja kone on jopa enemmän boltaa kiinni. Toki 82mm iskulla pitää lohkoa pikkasen avartaa, mutta samaa joutunee tekemään 76 millisen kanssakin. Quote Link to comment
MU Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 76:n voi mahtua ilman avarrusta, riippuu vähän kiertokangista. Mutta mitä tarkoitat 69 sylkyillä? Quote Link to comment
x-pj Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Miksi vain 76mm? Samalla vaikka 82mm ja kone on jopa enemmän boltaa kiinni. Toki 82mm iskulla pitää lohkoa pikkasen avartaa, mutta samaa joutunee tekemään 76 millisen kanssakin. Ei ole kokemusta, mutta olen ymmärtänyt että 76-iskulla vois vielä käyttää 69-mäntiä ja vakio kiertonkankia. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 76 menee kokemukseni mukaan vakio lohkoon, mutta tässä esimerkissä jäi vakion kierokangen alalenki ja lohkon väliin AKK kohdas vain 0,2mm. Eli kyllä se siellä pyörii, mutta ei tarpeeksi väljästi. Koneen omistaja purki kierolanget lohkoa avaamatta ulos ja otti siivut alalenkeistä mirgelillä. Laita nippuun ja hyvin rokkas ton jälkeen vuositolkulla avaamatta Quote Link to comment
WescuM Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 ap. kysyjä tarkoitti varmaankin: miten toimitaan käytettäessä 69mm:n iskunpituudelle tarkoitettua sylinteri/mäntäsarjaa? Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 ap. kysyjä tarkoitti varmaankin: miten toimitaan käytettäessä 69mm:n iskunpituudelle tarkoitettua sylinteri/mäntäsarjaa? Sorvataan mäntää tai korokelevyä sylinterien alle tai jopa sorvataan palotilaakin tai näitä kaikkia yhdessä. Jos muuten vakiomittaisia osia käytetään, tarvitaan lisää mittaa/tilaa tavoiteltavasta dekistä riippuen 3-3,5mm puolelleen. Mittaushommiksi menee teki miten päin tahansa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 ap. kysyjä tarkoitti varmaankin: miten toimitaan käytettäessä 69mm:n iskunpituudelle tarkoitettua sylinteri/mäntäsarjaa? Juurikin tätä tarkoitin. Vai olisiko parempi ostaa joku sopivampi sylinterisarja? ja mikähän tällainen mahtaisi olla? Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Kuinkas pitkän iskun tuo lohko muuten kestääkään? juu ja kestää varmaan metrisenkin yhden startin verran. :) Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 76 menee kokemukseni mukaan vakio lohkoon, mutta tässä esimerkissä jäi vakion kierokangen alalenki ja lohkon väliin AKK kohdas vain 0,2mm. Eli kyllä se siellä pyörii, mutta ei tarpeeksi väljästi. Koneen omistaja purki kierolanget lohkoa avaamatta ulos ja otti siivut alalenkeistä mirgelillä. Laita nippuun ja hyvin rokkas ton jälkeen vuositolkulla avaamatta Jääkö tuon H-profiilisen kanssa enemän tilaa? Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 76 menee kokemukseni mukaan vakio lohkoon, mutta tässä esimerkissä jäi vakion kierokangen alalenki ja lohkon väliin AKK kohdas vain 0,2mm. Eli kyllä se siellä pyörii, mutta ei tarpeeksi väljästi. Koneen omistaja purki kierolanget lohkoa avaamatta ulos ja otti siivut alalenkeistä mirgelillä. Laita nippuun ja hyvin rokkas ton jälkeen vuositolkulla avaamatta Jääkö tuon H-profiilisen kanssa enemän tilaa? H-profiilisiakin on sitten eri mitoilla ja jotkin I-profiilit on samasta muotista kuin H-profiilit jos kattoo alalenkin ympärillä olevia muotoja jne... Ei oikotietä onneen! Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Ainakin AC:n kauppaamaat H-profiilit sopivat pyörimään paremmin kuin vakiokannet, koska alalenkki on pyöreä, eikä niissä ole pultteja haittaamassa mahtumista. Esim: http://aircooled.fi/tuote/1649/kiertoka ... oilla-5400 Pituuksia sitten toki löytyy erilaisia, että kannattaa mittailla, että paljonko tulee lisää iskua kampurasta, mikä on puristuskorkeus männässä verrattuna vakioon ja sen jälkeen funtsia kanki kohdalleen. Joka tapauksessa joutunee shimmaamaan / sorvaamaan pintoja, että saa kohdalleen. Shimmaus tietty yleensä vaivattomampaa. - Tomppa Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Ainakin AC:n kauppaamaat H-profiilit sopivat pyörimään paremmin kuin vakiokannet, koska alalenkki on pyöreä, eikä niissä ole pultteja haittaamassa mahtumista. Esim: http://aircooled.fi/tuote/1649/kiertoka ... oilla-5400 Pituuksia sitten toki löytyy erilaisia, että kannattaa mittailla, että paljonko tulee lisää iskua kampurasta, mikä on puristuskorkeus männässä verrattuna vakioon ja sen jälkeen funtsia kanki kohdalleen. Joka tapauksessa joutunee shimmaamaan / sorvaamaan pintoja, että saa kohdalleen. Shimmaus tietty yleensä vaivattomampaa. - Tomppa Ok. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Onkos joku kokeillut 69mm iskulla olevia sylinterisarjoja ja 76mm kampiakselia yhdistettynä porschen 5.325" kammilla. Tolla ei taida joutua ainakaan hirveästi shimmaamaan. Entäs sitten tuo öljykanavan muutos/tekeminen mistä täällä palstalla jossain kirjoteltiin (en löydä juuri). Miten paljon se sitten vaikuttaa ja miksi ei ole tehtaalla tehty jos kerta niin hyväksi todettu? Quote Link to comment
ARTO Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Porschen kangissa alapää eri mitalla eli ei onnistu tääkään. Quote Link to comment
Guest Mikal Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Mulla 76mm akseli, ja 5,4" veivit. 1mm dekillä prikkaa on muistaakseni 2,5mm. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Mulla 76mm akseli, ja 5,4" veivit. 1mm dekillä prikkaa on muistaakseni 2,5mm. Tämä oli hyvä tieto. Mitenkäs nuo puristuspaineet? Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 niin mitenkäs sen iskupituuden kanssa. Kestääkö tuo mexico lohko 76mm iskun pitemmällä juoksulla ajatellen. Quote Link to comment
ARTO Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Kestää ja pidemmänkin! Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Meneekö tämä näin? Jos kampiakseli vaihdetaan vakio 69mm --> 76mm, dekki korkeus nousee +3,5mm. Sitten vaihdetaan vakio 39,6mm lakikorkeudella oleva mäntä lakikorkeudeltaan 35mm.seen niin dekki on silloin -1,1mm. Tähän sitten 5,5" kiertokampi niin dekki olisi +1,6mm. Sitten sylinterien alle esim. 1,53mm koroke, niin ollaan melkein nollassa eikä kone levenisi kauheasti. Meniköhän tämä oikein? Quote Link to comment
ozone Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Sillon ollaan laskennallisesti vakiodekin mitoissa. Et ehkä kuitenkaan halua vakiokoneen dekkikorkeutta virikoneeseen, ja pytytkin on vakiota suuremmat, joten lohkon mitat ei välttämättä ole enää samat kuin tehtaalla. Osista riippuen haluat ehkä virikoneeseen 1-1,5mm dekin. Oikean paksuiset sylinterin shimmien mitan saat vain koekasaamalla koneen ja mittaamalla. Kysymällä tietysti saa suuntaa-antavia mittoja, itellä muistaakseni oli 82 akselilla, 5,5 tuuman veiveillä ja B-männillä tarve 3,5mm shimmeille. Dekkikorkeutta tuli 1,2mm. Quote Link to comment
Kotten Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Lisäksi kannatta suorittaa mitaus molemmilta puolilta kampikammiota. Kampiakselilinja ei välttämättä ole keskellä kampikammiota! Voit jotua shimmamaan sylintereitä eri määrä eri puolilla. Eikä auta teoreettinen laskeminen kovin pitkälle! t. Kotten Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Ok. Tarvii tuo dekkikorkeus asia ottaa vasta sitten ajankohtaiseksi kun konetta kasailen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Jep laskelmat oli kyllä hyvin hallussa. Tuo suositeltava dekkikorkeus 1 - 1,5mm perustuu siihen että amme-muotoisella palotilalla kuten näissä vw-kansissa yleensä, pyritään minimoimaan se palotilan ulkopuolelle jäävän alueen tilavuus kun mäntä on yläkuolokohdassa. Nollaan sitä ei voi vetää kun sitten esim. männän kiikkumisesta johtuen voi tulla jo fyysistä osumaa. Tuolla 1 - 1.5mm dekkikorkeudella hyötysuhde on hyvä ja liekkirintaman eteneminen, puristuvuus, virtaukset ym. pääsääntöisesti toimii. Vasta kun meidän tallissa kasattiin 69x85,5 kones eli tilavuudeltaan vakio, jota sitten piristettiin. Siihen tuli (tähän keskusteluun liittyen) virinokka + nostajat ja Scatin prostreet-kannet. Staattisen puristussuhteen tavoitteeksi tuolle nokalle asetettiin 8.3 - 8.8 väliin. Ensiksi hierottiin käsin palotilojen muotoja jouhevammiksi. Tämän jälkeen palotilojen tilavuuden mittaus. Sitten sylinterit ja männät jne paikalleen, ja katsottiin paljonko oli dekkikorkeus ilman shimmaamista (en muista nyt arvoa, varmaan meni just johonkin tuohon puolentoista millin hollille koska lohkoa ja sylintereitä ei koneistettu). Sitten laskettiin paljonko palotilan tilavuuden piti olla että haluttuun puristussuhteeseen päästäsiin. Sit palotilojen mittaus em. nestemäärällä josta voitiin sitten nesteen pinnasta mitata paljonko kansia pitää laskea koneistamolla. ...muuten meni hyvin mutta kun kantta laskettiin, sylinterin seinän koneistamaton alue (semmoinen olake ennenkuin ensimmäien jäähdytysripa alkaa) painoikin jo kantta vasten, joten vielä piti käyttää koneistamolla kannet että ottivat millin siivun kannen "laesta" pois että sylinteri pohjasi oikeasta pinnasta. -> 8.6 oli lopullinen laskettu puristussuhde. Mittatarkkuudesta johtuen todennäköisesti välissä 8.5 - 8.7. Juuri tälläisten muuttujien takia näiden veikkailu laskennallisesti kannattaa olla vain suuntaa-antavana, ja kaikkien komponenttien ollessa tallilla, koesovittaa, mittailla ym. Tuostakin padasta olisi ilman kansien laskemista ja palotilojen muotoilua tullut staattiseksi rutuksi jotain 7:1 joka ei taas sitten olisi tuolla nokalla toiminut kunnolla. Puavo Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Jep laskelmat oli kyllä hyvin hallussa. Tuo suositeltava dekkikorkeus 1 - 1,5mm perustuu siihen että amme-muotoisella palotilalla kuten näissä vw-kansissa yleensä, pyritään minimoimaan se palotilan ulkopuolelle jäävän alueen tilavuus kun mäntä on yläkuolokohdassa. Nollaan sitä ei voi vetää kun sitten esim. männän kiikkumisesta johtuen voi tulla jo fyysistä osumaa. Tuolla 1 - 1.5mm dekkikorkeudella hyötysuhde on hyvä ja liekkirintaman eteneminen, puristuvuus, virtaukset ym. pääsääntöisesti toimii. Vasta kun meidän tallissa kasattiin 69x85,5 kones eli tilavuudeltaan vakio, jota sitten piristettiin. Siihen tuli (tähän keskusteluun liittyen) virinokka + nostajat ja Scatin prostreet-kannet. Staattisen puristussuhteen tavoitteeksi tuolle nokalle asetettiin 8.3 - 8.8 väliin. Ensiksi hierottiin käsin palotilojen muotoja jouhevammiksi. Tämän jälkeen palotilojen tilavuuden mittaus. Sitten sylinterit ja männät jne paikalleen, ja katsottiin paljonko oli dekkikorkeus ilman shimmaamista (en muista nyt arvoa, varmaan meni just johonkin tuohon puolentoista millin hollille koska lohkoa ja sylintereitä ei koneistettu). Sitten laskettiin paljonko palotilan tilavuuden piti olla että haluttuun puristussuhteeseen päästäsiin. Sit palotilojen mittaus em. nestemäärällä josta voitiin sitten nesteen pinnasta mitata paljonko kansia pitää laskea koneistamolla. ...muuten meni hyvin mutta kun kantta laskettiin, sylinterin seinän koneistamaton alue (semmoinen olake ennenkuin ensimmäien jäähdytysripa alkaa) painoikin jo kantta vasten, joten vielä piti käyttää koneistamolla kannet että ottivat millin siivun kannen "laesta" pois että sylinteri pohjasi oikeasta pinnasta. -> 8.6 oli lopullinen laskettu puristussuhde. Mittatarkkuudesta johtuen todennäköisesti välissä 8.5 - 8.7. Juuri tälläisten muuttujien takia näiden veikkailu laskennallisesti kannattaa olla vain suuntaa-antavana, ja kaikkien komponenttien ollessa tallilla, koesovittaa, mittailla ym. Tuostakin padasta olisi ilman kansien laskemista ja palotilojen muotoilua tullut staattiseksi rutuksi jotain 7:1 joka ei taas sitten olisi tuolla nokalla toiminut kunnolla. Puavo Kiitos selventävästä vastauksesta. Luulisin että tätä viestiketjuasiaa pohtii moni muukin kun pelkästään minä. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Onko mielestänne HVX öljykanavamodaus tarpeellinen, muussa kun ehkä kisakäytössä? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Eikös volkkari itsekkin todennut sen tarpeelliseksi nelkussa. Itsellä on Hooverin modaus Urhossa ja nyt tulossa katukuplaankin. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 ok. Lisää mielipiteitä kaivataan. Quote Link to comment
ARTO Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Kyl viritetty kuplan kone pysyy ilman hoovereitakin kasassa. Tarkkana vaan kasatessa/mitatessa ettei valmiissa koneessa mäntä naputa kanteen ja kaikki pytyt/soviterenkaineen on yhtä korkeita ettei karkaa paineet sylinterien/kansien välistä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.