Jump to content

Kupla -65


Guest Kalsuto

Recommended Posts

Guest Kalsuto

Tervehdys,

 

Lienenkö tullut vanhaksi kun autojen rakentamisessa on entisöinti alkanut kiinnostamaan. Kuplat ovat aina olleet lähellä sydäntäni ja olinkin 90 luvulla onnekas kun työnantajallani oli näyttelykelpoinen -56 kupla, jota sain käyttää.

 

Projektini aihioksi etsin vanhempaa kuin -67 ja muutaman myynnissä olevan kuplan katsomisen jälkeen löysin sopivan -65:n. Eniten minua viehätti tässä se, että vaikka auto olikin ylimaalattu ja sisustan verhoilut oli vaihdettu niin teknisesti auto oli hyvin lähellä alkuperäistä. Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät.

 

Tästä kaikki alkoi.

post-7447-13888366003543_thumb.jpg

post-7447-13888366003738_thumb.jpg

post-7447-13888366003906_thumb.jpg

post-7447-13888366004054_thumb.jpg

post-7447-1388836600417_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kalsuto
haikos tampereelta tuon ! tais olla tälläkin palstalla myynnissä.

Sama peli. Olen ollut tyytyväinen hankintaani. Tässä lisää kuvia, toivottavasti ei ole liikaa. Uusimmat kuvat eiliseltä, joten nyt on ketju ajan tasalla.

post-7447-13888366008213_thumb.jpg

post-7447-13888366008338_thumb.jpg

post-7447-13888366008406_thumb.jpg

post-7447-13888366008477_thumb.jpg

post-7447-13888366008549_thumb.jpg

post-7447-1388836600862_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kalsuto

Pientä etenemistä ja pari takaiskua. Kävin alkuviikosta kysymässä maalaamossa mitä oville, luukuille ja lokkareille kuuluu. Sain vastaukseksi, että maalaisivat mielellään korin ensin. Loppuviikko korin kunnostusta maalausta varten ja perjantaina kysymään joko tuodaan. Sain vastaukseksi, että tuo vasta kun irto-osat on maalattu kun muuten tulee liian ahdasta :) Eipä tässä kiire ole, vielä. Maalaamo tekee kolarikorjauksia pääsääntöisesti, joten ehkä siellä on liukkaiden takia kiireitä.

 

Toinen murhe on halkeama vaihteistossa. Paikka ei ole paha, vaihteensiirtäjän holkin kohdalla ja n. 2cm pitkä. Mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma mielipiteeni on 1. hitsata 2. vaihtaa uusi osa 3. antaa olla. Löytyykö pääkaupunkiseudulta foorumilaista, joka tekee alumiinihitsauksia? Korvausta vastaa tietenkin.

 

Entä eikö vielä -65 ollut moottorinumeroita kuplassa ja mitä tarkoittaa pelkkä VW merkki ja D ?

post-7447-13888366060118_thumb.jpg

post-7447-13888366060355_thumb.jpg

post-7447-1388836606043_thumb.jpg

Link to comment
Toinen murhe on halkeama vaihteistossa. Paikka ei ole paha, vaihteensiirtäjän holkin kohdalla ja n. 2cm pitkä. Mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma mielipiteeni on 1. hitsata 2. vaihtaa uusi osa 3. antaa olla. Löytyykö pääkaupunkiseudulta foorumilaista, joka tekee alumiinihitsauksia? Korvausta vastaa tietenkin.

 

Itse vaihtaisin koko vaihdelaatikon nokkakappaleen uuteen/ehjään, koska eivät ole kalliita uutenakaan.

 

Entä eikö vielä -65 ollut moottorinumeroita kuplassa ja mitä tarkoittaa pelkkä VW merkki ja D ?

 

Kyseessä on tehtaan vaihtomoottori, johon ei ole stanssattu moottorinumeroa vaan ainoastaan kampikammion tunnus D.

Link to comment
Guest Kalsuto
Itse vaihtaisin koko vaihdelaatikon nokkakappaleen uuteen/ehjään, koska eivät ole kalliita uutenakaan.

Kiitos taas vinkistä. En edes haaveillut näitä löytyvän uutena.

Käytettyjä ehjiä valitsinkoteloita löytyy varmasti mutta jos haluat säilyttää alkuperäisen niin helppo korjaus tuohon olisi tiukka holkki päälle jos repeämä on vain tuolla koneistetulla alueella.

Holkki tai vähän järeämpi letkuklemmarikin riittäisi varmaan pitämään osan kasassa. Pitänee miettiä.

 

On muuten hienon värinen kupla. Onko tälläisiä mahdollisesti tehty tehtaan toimesta vai onko vain harrastajan onnistunut värivalinta?

 

Täältä lainattu ja suurempana.

post-7447-13888366062124_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kalsuto
Kaikki on mahdollista mutta riippuu museotarkastajasta.

 

Mutta ei pitäisi saada.

Tätä vähän pelkäsin. On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita?

 

Vai löytyisikö silti jostain joku Amerikan erikoismalli tms, jonka verukkeella tälläisen saisi läpi?

Link to comment
Kaikki on mahdollista mutta riippuu museotarkastajasta.

 

Mutta ei pitäisi saada.

Tätä vähän pelkäsin. On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita?

 

Vai löytyisikö silti jostain joku Amerikan erikoismalli tms, jonka verukkeella tälläisen saisi läpi?

 

Nyt sit se tosi hyvä kysymys miksi pitää museoida kun et kumminkaan täysin alkuperäiskuntoista halua. Ja kuplassa kun ei mitään kauheita säästöjäkään saa museoinnilla aikaiseks.

 

Tai onko sulla sellainen harhaluulo että museointi on yhtäkuin mustat kilvet.

Link to comment
Nyt sit se tosi hyvä kysymys miksi pitää museoida kun et kumminkaan täysin alkuperäiskuntoista halua. Ja kuplassa kun ei mitään kauheita säästöjäkään saa museoinnilla aikaiseks.

Vakuutuksesta (riippuen yhtiöstä) 100 - 200 eur, ajoneuvoverosta 125 eur, ja katsastuskin vain joka toinen vuosi joka tekee 25 eur / vuosi, ja säästyy vaivaa. Joten kyllä kuplassakin 250 - 350 eur säästön tekee vuodessa. Vastapainona saa luvallisesti ajaa vain 30 päivää / vuosi, joten kun nuo vakuutukset, ajoneuvoveron yms. suhteuttaa noihin päiviin, niin taitaa loppupeleissä tulla kalliimmaksi / päivä.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Eipä ole käynyt mielessäkään laskea ajopäiviä museoautolla. Ja kyllähän se 30 päivää aika paljon on kun miettii ajokauden pituutta.

Maalaa punaiseksi vaan. Hyvä tulee.

Link to comment

Kyllä museorekisteröinnistä jonkin verran sentään taitaa säästää. Omassa ovaalissa vakuutus 42,60e ja juuri katsastukset kerran kahdessa vuodessa. Luvallisten ajopäivien hinnaksi tulisi noin 1,8e päivässä. Ajopäiviä ei kukaan kuitenkaan laske, joten tuo 30pv vireilläolokin on vain pieni präntti jossain sopimuksessa. Tietenkin jos kilometrejä kertyy paljon niin katsastusmies voi hieman kysellä auton käyttötarkoitusta. Jos on vielä ennen 60-lukua käyttöönotettu niin katsastus jopa 4 vuoden välein. Omassa tapauksessa trafi heitti satunnaisluvun 0.0.1960 käyttöönottopäivämääräksi, joten meni tuohon kerran kahdessa vuodessa lokeroon.

Link to comment

> Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät.

> On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita?

 

- Jos aijot museokatsastaa ja tehdä niin lähelle alkuperäistä (kun taidot riittävät), niin en näe muuta mahdollisuutta kun maalata se samalla punaisella niinkuin se on alunperin ollut.

 

-Jos ei museo meinikiä niin sitten toi sini valkoinen.

 

Niistä (vakuutus+käyttömaksu) säästoistä sen verran että jos ton tekee viimesenpäälle museoon niin rahaa palaa jotain 4500€ +++ ja jos hyvin "käyttöentisöi" haluamakseen niin toi 4500€ riittää varmasti.

 

Missä sitä säästöä siis tulee?

Link to comment
Omassa ovaalissa vakuutus 42,60e ja juuri katsastukset kerran kahdessa vuodessa.

Näissä on tietysti paljon yhtiö ja vuosimallikohtaisia eroja, mutta mulla ovaalin vakuutus oli 0% bonuksilla n. 80 eur / vuosi, siis normaali liikenne vakuutus. Joten säästö tuossa tulee katsastuksesta ja ajoneuvoverosta pääosin.

 

Omassa tapauksessa trafi heitti satunnaisluvun 0.0.1960 käyttöönottopäivämääräksi, joten meni tuohon kerran kahdessa vuodessa lokeroon.

Mitenkähän ne tuon onnistuu perustelemaan, että ovaalille merkitään käyttöönotto päivämääräksi 1960, jos todellista ei ole tiedossa? Itse olisi saattanut nostaa tuosta metelin kun kyseessä on katsastus 2 / 4 vuoden välein...

Link to comment

Mitenkähän ne tuon onnistuu perustelemaan, että ovaalille merkitään käyttöönotto päivämääräksi 1960, jos todellista ei ole tiedossa? Itse olisi saattanut nostaa tuosta metelin kun kyseessä on katsastus 2 / 4 vuoden välein...

 

Haalistuneessa rekisteriotteen arkistokopiossa oli käyttöönottopäivämäärä epäselvä/puuttui, jostain papereista kuitenkin väänsin TÄ kilven päivämääräksi 21.5.1960. Aikaisempaa näyttöä rekisteröinneistä ei ole olemassa joten meni tuon kilven perusteella vuoden alkuun. Eipä tuo paljoa haitannut siinä vaiheessa kun oli käynyt paperisotaa ja selvitykset hyväksyttiin. (Eli eihän tuo nyt aivan satunnainen ollut)

Link to comment
Useissa vakuutusyhtiöissä ei osakaskoa yli 25 vuotiaille autoille saa lainkaan, paitsi museopeleille.

 

Tämäkin on aika naurettava juttu. Kyselin vakuutustarjouksia ja siinä yhteydessä käytiin sitten läpi myös ajoneuvot.

Muuten meni ihan hyvin, mutta kun tuli vanhukset vuoroon, niin johan tuli tulppa. Näistä harrastepeleistä kun yksi oli kalliimpi kuin kaikki muut menopelit yhteensä, niin siihen ei saanut kaskoa. Osakaskon olisi saanut jos olisi museopeli. Tällä hetkellä Jaguaari on pohjolassa ja kaskon kanssa.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Sori jos menee mainonnan puolelle mutta edelleen se Tapiola on ainoa autoharrastajan vakuutusyhtiö. Meillä siis VAIN nämä vanhat rojut Tapiolassa josta saa siis osakaskon mukisematta mihin vaan.

Link to comment

Olisko sun Kalle mahdollista saada muistaakseni Eeva Viloselta autolan maahantuonti ja rekisteröinti tietoja? Sieltä mä ainakin sain rungon numeron perusteella tiedon ensimmäisestä rekisteröinnistä ja sen tekijästä.

Kun vaihdoin talolainan takia vakuutusyhtiötä pari vuotta sitten, niin he kysyivät, kuinka paljosta olisin halukas 52 kuplani vakuuttamaan. Laitoin valokuvia ja heitin hinnan, jonka heidän tarkastaja hyväksyi. Mun käsittääkseni vakuutusmaksu kaskon osalta menee sen mukaan ja on toista sataa/vuosi. Se pienellä printattu kyllä kertoo, että aika tiukassa saattais olla korvausmahdollisuus, koska omista sähköistä tai bensasta alkanu tuho ei kuulu korvattaviin. En tiedä miten lukkojenkaan kelpoisuus todennetaan enää 60 vuotiaassa. Hirvi jos hyökkää päälle, tai jarrut menee lopullisesti jossain tiukassa paikassa, niin sitten ehkä saa jotain - jos sitä on enää elävien kirjoissa perimässä.

Link to comment
Guest Kalsuto
> Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät.

> On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita?

 

- Jos aijot museokatsastaa ja tehdä niin lähelle alkuperäistä (kun taidot riittävät), niin en näe muuta mahdollisuutta kun maalata se samalla punaisella niinkuin se on alunperin ollut.

 

-Jos ei museo meinikiä niin sitten toi sini valkoinen.

 

Niistä (vakuutus+käyttömaksu) säästoistä sen verran että jos ton tekee viimesenpäälle museoon niin rahaa palaa jotain 4500€ +++ ja jos hyvin "käyttöentisöi" haluamakseen niin toi 4500€ riittää varmasti.

 

Missä sitä säästöä siis tulee?

Tämähän on aiheuttanut keskustelua, hyvä niin. Kujiksen kommentti oikeastaan kiteytti/muistutti tarkoituksesta, joten unohdetaan kaksivärisyys. Mitä punaiseen väriin tulee niin se ei ole alkuperäinen vaan auto on ylimaalattu jossainvaiheessa ja alkuperäinen väri on Bahama Blue, joka siitä oli ja on taas tulossa.

 

Projektikin on edennyt tässä samalla. Mätähommat on tehty ja joulun jälkeen pitäisi pohja maalata, sitä ennen vielä pintaruosteiden poistoa. Maaliksi valitsin Por-15. Kuva pohjasta suihkunraikkaana ilman meikkiä.

post-7447-13888366110647_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Kalsuto

Päivityksissä on ollut hiljaista eli tallilla on vietetty aikaa. Maalarin kanssa päätettiin hankkia uusi nokkapelti ja ennen sitä muutkaan osat eivät saa maalia pintaan. Hankintalistalle meni myös vasen olka-akseli ja se toinen osa, josta olkatappi tulee läpi. Muuten suuremmilta takaiskuilta olen välttynyt. Yllättävän paljon autossa on alkuperäisiä VW osia jäljellä. Mahdollisimman paljon yritän jättää niitä käyttöön vaikka osien puhdistaminen tuntuu työläältä. Ennen näköjään auton osat tehtiin kestämään.

post-7447-13888366332413_thumb.jpg

post-7447-13888366332606_thumb.jpg

post-7447-13888366332685_thumb.jpg

post-7447-13888366332864_thumb.jpg

post-7447-13888366332997_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Kalsuto

Pientä edistymistä. Laitoin pohjaan ylimääräisen Dynamatin äänieristeen, jotta autosta tulisi mukavampi ajaa. Autoradiopojat kehuivat tuota hyväksi. Mahdolliset näkyvät kohdat maalaan vielä mustaksi.

post-7447-13888366613233_thumb.jpg

post-7447-13888366613441_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kalsuto
Siistiä jälkeä tulee!

 

-Mikko-

Kiva kuulla. Oma ei näytä ikinä niin hyvältä kuin toisen :)

 

Työnjohto näkyy olevan paikalla tälläkin kustannuspaikalla joten laatu pysyy korkeana.
Pysyy elämä tasaisena kun joku haukkuu tallillakin.

 

Tänään laitoin lohkon kiinni vaihteistoon ja korkkasin samalla pinnapultin, joten päivän päätteeksi sain palata lähtöpisteeseen.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Kalsuto

Viimein väriä pinnassa. värin alta löytyy epoksi, happopohjamaali, kitti ja hiontaväri. Toivottavasti luukuissa ja lokkareissa ei mene seuraavaa neljää kuukautta.

post-7447-13888367353278_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Kalsuto

Pikku hiljaa valmistuu.

 

Tekniikka on lähes valmis. Lähtee käyntiin avaimesta, valot, pyyhkijät ja radio toimii. Puskurit, pakoputken huilut, kylki- ja astinlaudan listat ovat rosteria.

post-7447-13888367847504_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...