Guest Kalsuto Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 Tervehdys, Lienenkö tullut vanhaksi kun autojen rakentamisessa on entisöinti alkanut kiinnostamaan. Kuplat ovat aina olleet lähellä sydäntäni ja olinkin 90 luvulla onnekas kun työnantajallani oli näyttelykelpoinen -56 kupla, jota sain käyttää. Projektini aihioksi etsin vanhempaa kuin -67 ja muutaman myynnissä olevan kuplan katsomisen jälkeen löysin sopivan -65:n. Eniten minua viehätti tässä se, että vaikka auto olikin ylimaalattu ja sisustan verhoilut oli vaihdettu niin teknisesti auto oli hyvin lähellä alkuperäistä. Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät. Tästä kaikki alkoi. Quote
jaraku Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 haikos tampereelta tuon ! tais olla tälläkin palstalla myynnissä. Quote
ARTO Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 haikos tampereelta tuon ! tais olla tälläkin palstalla myynnissä. Toihan on jo toisessa keskustelussa tuotu esille eli palstalaisten tiedossa jo. Jarakulle hitaudesta bonuspisteet:D Quote
Guest Kalsuto Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 haikos tampereelta tuon ! tais olla tälläkin palstalla myynnissä. Sama peli. Olen ollut tyytyväinen hankintaani. Tässä lisää kuvia, toivottavasti ei ole liikaa. Uusimmat kuvat eiliseltä, joten nyt on ketju ajan tasalla. Quote
Guest Kalsuto Posted December 15, 2012 Posted December 15, 2012 Pientä etenemistä ja pari takaiskua. Kävin alkuviikosta kysymässä maalaamossa mitä oville, luukuille ja lokkareille kuuluu. Sain vastaukseksi, että maalaisivat mielellään korin ensin. Loppuviikko korin kunnostusta maalausta varten ja perjantaina kysymään joko tuodaan. Sain vastaukseksi, että tuo vasta kun irto-osat on maalattu kun muuten tulee liian ahdasta :) Eipä tässä kiire ole, vielä. Maalaamo tekee kolarikorjauksia pääsääntöisesti, joten ehkä siellä on liukkaiden takia kiireitä. Toinen murhe on halkeama vaihteistossa. Paikka ei ole paha, vaihteensiirtäjän holkin kohdalla ja n. 2cm pitkä. Mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma mielipiteeni on 1. hitsata 2. vaihtaa uusi osa 3. antaa olla. Löytyykö pääkaupunkiseudulta foorumilaista, joka tekee alumiinihitsauksia? Korvausta vastaa tietenkin. Entä eikö vielä -65 ollut moottorinumeroita kuplassa ja mitä tarkoittaa pelkkä VW merkki ja D ? Quote
Jani Jokela Posted December 15, 2012 Posted December 15, 2012 Toinen murhe on halkeama vaihteistossa. Paikka ei ole paha, vaihteensiirtäjän holkin kohdalla ja n. 2cm pitkä. Mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma mielipiteeni on 1. hitsata 2. vaihtaa uusi osa 3. antaa olla. Löytyykö pääkaupunkiseudulta foorumilaista, joka tekee alumiinihitsauksia? Korvausta vastaa tietenkin. Itse vaihtaisin koko vaihdelaatikon nokkakappaleen uuteen/ehjään, koska eivät ole kalliita uutenakaan. Entä eikö vielä -65 ollut moottorinumeroita kuplassa ja mitä tarkoittaa pelkkä VW merkki ja D ? Kyseessä on tehtaan vaihtomoottori, johon ei ole stanssattu moottorinumeroa vaan ainoastaan kampikammion tunnus D. Quote
vwagen Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Käytettyjä ehjiä valitsinkoteloita löytyy varmasti mutta jos haluat säilyttää alkuperäisen niin helppo korjaus tuohon olisi tiukka holkki päälle jos repeämä on vain tuolla koneistetulla alueella. Quote
Guest Kalsuto Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Itse vaihtaisin koko vaihdelaatikon nokkakappaleen uuteen/ehjään, koska eivät ole kalliita uutenakaan. Kiitos taas vinkistä. En edes haaveillut näitä löytyvän uutena. Käytettyjä ehjiä valitsinkoteloita löytyy varmasti mutta jos haluat säilyttää alkuperäisen niin helppo korjaus tuohon olisi tiukka holkki päälle jos repeämä on vain tuolla koneistetulla alueella. Holkki tai vähän järeämpi letkuklemmarikin riittäisi varmaan pitämään osan kasassa. Pitänee miettiä. On muuten hienon värinen kupla. Onko tälläisiä mahdollisesti tehty tehtaan toimesta vai onko vain harrastajan onnistunut värivalinta? Täältä lainattu ja suurempana. Quote
-tipi- Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Ei ole tehtaalta rullannut kaksivärisiä kovakattoisia kuplia. Moisia tuli vain avoina koripajoilta (Karmann ja Hebmüller) joskus viiskytluvun alkuvuosina. Quote
ARTO Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 Ei ole tehtaalta rullannut kaksivärisiä kovakattoisia kuplia. Moisia tuli vain avoina koripajoilta (Karmann ja Hebmüller) joskus viiskytluvun alkuvuosina. Väärin, 2-värisiä kuplia tullut wolfsburgistakinnn. Quote
-tipi- Posted December 16, 2012 Posted December 16, 2012 No kerropa sitten millon ja mitä jos kerran tiedät. Quote
Guest Kalsuto Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Olisiko tuon väristä mitenkään mahdollista museorekisteriin? Quote
Tanhis Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Kaikki on mahdollista mutta riippuu museotarkastajasta. Mutta ei pitäisi saada. Quote
Guest Kalsuto Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Kaikki on mahdollista mutta riippuu museotarkastajasta. Mutta ei pitäisi saada. Tätä vähän pelkäsin. On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita? Vai löytyisikö silti jostain joku Amerikan erikoismalli tms, jonka verukkeella tälläisen saisi läpi? Quote
mmm5mMattiH Posted December 19, 2012 Posted December 19, 2012 Vetäset auton kokonaan tuohon harmaaseen maaliin. Museokatastuksen jälkeen teet nuo valkeat kyljet teippaamalla. Quote
Tanhis Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Kaikki on mahdollista mutta riippuu museotarkastajasta. Mutta ei pitäisi saada. Tätä vähän pelkäsin. On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita? Vai löytyisikö silti jostain joku Amerikan erikoismalli tms, jonka verukkeella tälläisen saisi läpi? Nyt sit se tosi hyvä kysymys miksi pitää museoida kun et kumminkaan täysin alkuperäiskuntoista halua. Ja kuplassa kun ei mitään kauheita säästöjäkään saa museoinnilla aikaiseks. Tai onko sulla sellainen harhaluulo että museointi on yhtäkuin mustat kilvet. Quote
metake Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Nyt sit se tosi hyvä kysymys miksi pitää museoida kun et kumminkaan täysin alkuperäiskuntoista halua. Ja kuplassa kun ei mitään kauheita säästöjäkään saa museoinnilla aikaiseks. Vakuutuksesta (riippuen yhtiöstä) 100 - 200 eur, ajoneuvoverosta 125 eur, ja katsastuskin vain joka toinen vuosi joka tekee 25 eur / vuosi, ja säästyy vaivaa. Joten kyllä kuplassakin 250 - 350 eur säästön tekee vuodessa. Vastapainona saa luvallisesti ajaa vain 30 päivää / vuosi, joten kun nuo vakuutukset, ajoneuvoveron yms. suhteuttaa noihin päiviin, niin taitaa loppupeleissä tulla kalliimmaksi / päivä. Quote
Guest Jussinbussi Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Eipä ole käynyt mielessäkään laskea ajopäiviä museoautolla. Ja kyllähän se 30 päivää aika paljon on kun miettii ajokauden pituutta. Maalaa punaiseksi vaan. Hyvä tulee. Quote
KalleJ Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Kyllä museorekisteröinnistä jonkin verran sentään taitaa säästää. Omassa ovaalissa vakuutus 42,60e ja juuri katsastukset kerran kahdessa vuodessa. Luvallisten ajopäivien hinnaksi tulisi noin 1,8e päivässä. Ajopäiviä ei kukaan kuitenkaan laske, joten tuo 30pv vireilläolokin on vain pieni präntti jossain sopimuksessa. Tietenkin jos kilometrejä kertyy paljon niin katsastusmies voi hieman kysellä auton käyttötarkoitusta. Jos on vielä ennen 60-lukua käyttöönotettu niin katsastus jopa 4 vuoden välein. Omassa tapauksessa trafi heitti satunnaisluvun 0.0.1960 käyttöönottopäivämääräksi, joten meni tuohon kerran kahdessa vuodessa lokeroon. Quote
Guest Jussinbussi Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 No eipä kilsoillakaan juuri väliä ole kun 30:n päivään niitä tarvittaessa mahtuu. Yksi norjan reissu ja 3500km siinä. Quote
Kujis Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 > Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät. > On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita? - Jos aijot museokatsastaa ja tehdä niin lähelle alkuperäistä (kun taidot riittävät), niin en näe muuta mahdollisuutta kun maalata se samalla punaisella niinkuin se on alunperin ollut. -Jos ei museo meinikiä niin sitten toi sini valkoinen. Niistä (vakuutus+käyttömaksu) säästoistä sen verran että jos ton tekee viimesenpäälle museoon niin rahaa palaa jotain 4500€ +++ ja jos hyvin "käyttöentisöi" haluamakseen niin toi 4500€ riittää varmasti. Missä sitä säästöä siis tulee? Quote
metake Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Omassa ovaalissa vakuutus 42,60e ja juuri katsastukset kerran kahdessa vuodessa. Näissä on tietysti paljon yhtiö ja vuosimallikohtaisia eroja, mutta mulla ovaalin vakuutus oli 0% bonuksilla n. 80 eur / vuosi, siis normaali liikenne vakuutus. Joten säästö tuossa tulee katsastuksesta ja ajoneuvoverosta pääosin. Omassa tapauksessa trafi heitti satunnaisluvun 0.0.1960 käyttöönottopäivämääräksi, joten meni tuohon kerran kahdessa vuodessa lokeroon. Mitenkähän ne tuon onnistuu perustelemaan, että ovaalille merkitään käyttöönotto päivämääräksi 1960, jos todellista ei ole tiedossa? Itse olisi saattanut nostaa tuosta metelin kun kyseessä on katsastus 2 / 4 vuoden välein... Quote
-tipi- Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Useissa vakuutusyhtiöissä ei osakaskoa yli 25 vuotiaille autoille saa lainkaan, paitsi museopeleille. Quote
KalleJ Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Mitenkähän ne tuon onnistuu perustelemaan, että ovaalille merkitään käyttöönotto päivämääräksi 1960, jos todellista ei ole tiedossa? Itse olisi saattanut nostaa tuosta metelin kun kyseessä on katsastus 2 / 4 vuoden välein... Haalistuneessa rekisteriotteen arkistokopiossa oli käyttöönottopäivämäärä epäselvä/puuttui, jostain papereista kuitenkin väänsin TÄ kilven päivämääräksi 21.5.1960. Aikaisempaa näyttöä rekisteröinneistä ei ole olemassa joten meni tuon kilven perusteella vuoden alkuun. Eipä tuo paljoa haitannut siinä vaiheessa kun oli käynyt paperisotaa ja selvitykset hyväksyttiin. (Eli eihän tuo nyt aivan satunnainen ollut) Quote
Västi Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Useissa vakuutusyhtiöissä ei osakaskoa yli 25 vuotiaille autoille saa lainkaan, paitsi museopeleille. Tämäkin on aika naurettava juttu. Kyselin vakuutustarjouksia ja siinä yhteydessä käytiin sitten läpi myös ajoneuvot. Muuten meni ihan hyvin, mutta kun tuli vanhukset vuoroon, niin johan tuli tulppa. Näistä harrastepeleistä kun yksi oli kalliimpi kuin kaikki muut menopelit yhteensä, niin siihen ei saanut kaskoa. Osakaskon olisi saanut jos olisi museopeli. Tällä hetkellä Jaguaari on pohjolassa ja kaskon kanssa. Quote
Guest Jussinbussi Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Sori jos menee mainonnan puolelle mutta edelleen se Tapiola on ainoa autoharrastajan vakuutusyhtiö. Meillä siis VAIN nämä vanhat rojut Tapiolassa josta saa siis osakaskon mukisematta mihin vaan. Quote
SePi Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Olisko sun Kalle mahdollista saada muistaakseni Eeva Viloselta autolan maahantuonti ja rekisteröinti tietoja? Sieltä mä ainakin sain rungon numeron perusteella tiedon ensimmäisestä rekisteröinnistä ja sen tekijästä. Kun vaihdoin talolainan takia vakuutusyhtiötä pari vuotta sitten, niin he kysyivät, kuinka paljosta olisin halukas 52 kuplani vakuuttamaan. Laitoin valokuvia ja heitin hinnan, jonka heidän tarkastaja hyväksyi. Mun käsittääkseni vakuutusmaksu kaskon osalta menee sen mukaan ja on toista sataa/vuosi. Se pienellä printattu kyllä kertoo, että aika tiukassa saattais olla korvausmahdollisuus, koska omista sähköistä tai bensasta alkanu tuho ei kuulu korvattaviin. En tiedä miten lukkojenkaan kelpoisuus todennetaan enää 60 vuotiaassa. Hirvi jos hyökkää päälle, tai jarrut menee lopullisesti jossain tiukassa paikassa, niin sitten ehkä saa jotain - jos sitä on enää elävien kirjoissa perimässä. Quote
Guest heikolahjanen Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 Kyllä Ifilläkin sai osakaskon kuplaan. Quote
Guest Kalsuto Posted December 20, 2012 Posted December 20, 2012 > Tarkoituksena olisi palauttaa auto niin lähelle alkuperäistä kuin taidot, rahat ja rahkeet riittävät.> On siis luovuttava joko väristä tai museoinnista. Ideoita? - Jos aijot museokatsastaa ja tehdä niin lähelle alkuperäistä (kun taidot riittävät), niin en näe muuta mahdollisuutta kun maalata se samalla punaisella niinkuin se on alunperin ollut. -Jos ei museo meinikiä niin sitten toi sini valkoinen. Niistä (vakuutus+käyttömaksu) säästoistä sen verran että jos ton tekee viimesenpäälle museoon niin rahaa palaa jotain 4500€ +++ ja jos hyvin "käyttöentisöi" haluamakseen niin toi 4500€ riittää varmasti. Missä sitä säästöä siis tulee? Tämähän on aiheuttanut keskustelua, hyvä niin. Kujiksen kommentti oikeastaan kiteytti/muistutti tarkoituksesta, joten unohdetaan kaksivärisyys. Mitä punaiseen väriin tulee niin se ei ole alkuperäinen vaan auto on ylimaalattu jossainvaiheessa ja alkuperäinen väri on Bahama Blue, joka siitä oli ja on taas tulossa. Projektikin on edennyt tässä samalla. Mätähommat on tehty ja joulun jälkeen pitäisi pohja maalata, sitä ennen vielä pintaruosteiden poistoa. Maaliksi valitsin Por-15. Kuva pohjasta suihkunraikkaana ilman meikkiä. Quote
Guest Kalsuto Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Päivityksissä on ollut hiljaista eli tallilla on vietetty aikaa. Maalarin kanssa päätettiin hankkia uusi nokkapelti ja ennen sitä muutkaan osat eivät saa maalia pintaan. Hankintalistalle meni myös vasen olka-akseli ja se toinen osa, josta olkatappi tulee läpi. Muuten suuremmilta takaiskuilta olen välttynyt. Yllättävän paljon autossa on alkuperäisiä VW osia jäljellä. Mahdollisimman paljon yritän jättää niitä käyttöön vaikka osien puhdistaminen tuntuu työläältä. Ennen näköjään auton osat tehtiin kestämään. Quote
Guest Kalsuto Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Pientä edistymistä. Laitoin pohjaan ylimääräisen Dynamatin äänieristeen, jotta autosta tulisi mukavampi ajaa. Autoradiopojat kehuivat tuota hyväksi. Mahdolliset näkyvät kohdat maalaan vielä mustaksi. Quote
Guest speedy Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Työnjohto näkyy olevan paikalla tälläkin kustannuspaikalla joten laatu pysyy korkeana. Quote
Guest Kalsuto Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Siistiä jälkeä tulee! -Mikko- Kiva kuulla. Oma ei näytä ikinä niin hyvältä kuin toisen :) Työnjohto näkyy olevan paikalla tälläkin kustannuspaikalla joten laatu pysyy korkeana.Pysyy elämä tasaisena kun joku haukkuu tallillakin. Tänään laitoin lohkon kiinni vaihteistoon ja korkkasin samalla pinnapultin, joten päivän päätteeksi sain palata lähtöpisteeseen. Quote
Guest Kalsuto Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Viimein väriä pinnassa. värin alta löytyy epoksi, happopohjamaali, kitti ja hiontaväri. Toivottavasti luukuissa ja lokkareissa ei mene seuraavaa neljää kuukautta. Quote
Guest Kalsuto Posted May 19, 2013 Posted May 19, 2013 Pikku hiljaa valmistuu. Tekniikka on lähes valmis. Lähtee käyntiin avaimesta, valot, pyyhkijät ja radio toimii. Puskurit, pakoputken huilut, kylki- ja astinlaudan listat ovat rosteria. Quote
-tipi- Posted May 20, 2013 Posted May 20, 2013 Pikkuhiljaa? Ryysyläisestä rinsessaksi puolessa vuodessa! *palvonnan eleitä* Quote
KalleJ Posted May 20, 2013 Posted May 20, 2013 Hieno! Ei kyllä omaan silmään sovi haaleat värit, mutta on tuo komea silti. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.