Jump to content

Wasastjerna nokka-akselit


Guest Kimmo Antikainen

Recommended Posts

Guest Kimmo Antikainen

Tuommosta nokkaa pääsin tuossa hypistelemään hetki sitten, eräs harrastaja lopettaa ja luopuu vauhti-aarteistaan. Nokasta löytyy merkintä AE11D1, ja ulkomuistista kaveri kaiveli 306 astetta, ja noin 10.5mm nostoa. Nokkien lasku, ja nousukulmat ovat erilaiset, ja ilmeisesti pakonosto on imupuolen kanssa erilainen.

 

Kellään enempi infoo näistä ?

Link to comment

Hienoo mainospuhetta. Nokka on nykyisin tunnetun GT-motorin hioma (kuten kaikki AE-mrkityt) ja luulen että niitä saa edelleen heiltä. Ei vaikuta mun mielestä mitenkään ihmeelliseltä. Se on toki vain mun mielipide. Scatin C75 käy kanssa ihan kivasti alle tonnin tyhjäkäyntiä, riippuu moottorin monesta muustakin asiasta. Niin C75 = 342 astetta ja nostoa taisi olla luokkaa 12mm tai jotain.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Jep, voihan se olla niinkin. Tietysti kun kyseessä on 20 vuotta volsun koneita rakentanu jantteri, niin vanhat asiat on hänelle pinttyny päähän. Tarkotan sillä, että välttis esim. 10 vuotta sittenhän tuommonen nokka on ollu jotain todella erikoista...

 

edit: muokattu ylläpidon NOKKAvuuden takia.

Link to comment

Juu mäkin olen tehnyt volsun koneita 25 vuotta. Ja isoja ja pieniä. Isoin on tällä hetkellä T4 2866cc (isompaa tulossa) ja T1 on todella spesiaali karvan päälle 2,9L. ( Siitä ei jaeta tietoa).

 

En tiedä että mikä on erikoinen nokka kun jenkitkin on tehny yli 40 vuotta virinokkia kupliin. Wasa??-nokka on jotain mitä en tarkemmin tiedä, mutta AE-nokat on tehty GT-motorilla ja sen edeltäjällä, jonka nimeä en yhtäkkiä saa mieleen.

 

Bengt Wasastjärna (en tiä onko oikein kirjoitettu) on tosiaa vanha guru, mutta mikäli hänellä on jokin oma nokka, niin siitä en ole tietoinen. Voinhan olla totaalisen väärässäkin. Jos koet sen spesiaaliksi, niin osta toki pois.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen
T1 on todella spesiaali karvan päälle 2,9L. ( Siitä ei jaeta tietoa).

 

Juuri näin, harrastellaan omassa pikku tallissa, ajetaan 500 metriä, sen jälkeen tuhotaan ja viiään romulaan eikä kerrota kellee ;) (huomaa hymiö)

Link to comment
Guest HanttaP

Vuodet kuluu.

Variksen pajalla varmaan uutena ollessani olen nähnyt samanlaisen nokan. Ukot nauroi sille, sitä voi käyttää vain kiihdytysautossa.

Mittaa nyt se nosto ja julkista, niin päästään jäljille.

D-kirjain tarkottanee dragsteria.

AE lienee alkuperäisen hiojan nimikirjaimet, eikä todellakaan suunnittelijan.

Link to comment
T1 on todella spesiaali karvan päälle 2,9L. ( Siitä ei jaeta tietoa).

 

Juuri näin, harrastellaan omassa pikku tallissa, ajetaan 500 metriä, sen jälkeen tuhotaan ja viiään romulaan eikä kerrota kellee ;) (huomaa hymiö)

 

 

Valitettavasti olet huomttavan väärässä. Pata on edelleen olemassa ja silleen.... :)

Link to comment
Jepjep!

 

 

??????

 

 

Uskon, että soittamalla GT-Motorille arvot selviää puhelimeen päin.

 

Heillä on nokan hiontaan ns. kopiokone, jolla saat tehtyä nokka-akseliin määrättyjä kopioita olemassa olevista nokkamalleista. Valikoimaa en tiedä.

 

Joskus yritin heiltä saada todella spesiaalinokkia johonkin muuhun kuin volsuun teetettyä, suoraan billetti-akselivärkkiin, mutta sellaista osaamista ei ollut. Silloin ratkaisuksi tulee Virtasen Mauri Kylmäkoskelta, joka tekee mitä haluaa ja muut mitä osaa.

Link to comment

??????

 

Siinä oli huono kommentti jonka editoin pois ja korvasin sen ns. hatusta temmatulla tekstillä. Ei liity siis mihinkään yhtään millään lailla.

 

Btw hauska nähdä että äijillä löytyy tietoa vähän vanhemmistakin osasista!

 

t, kaima

Link to comment

OK.

 

Oikeesti kun on nelikymppinen ja ekat motot kasaillu alle 15v, niin pakko on olla jotain jääny mieleen.

 

Muutenkaan ei ollut aikomus eikä tarkoitus soitella poskee kellekkään. Näitä monenlaisia juttuja on vain kuultu paljon.

 

T1 reilu 2,9L on oikeasti olemassa, mutta sen omistaja ei halua siitä sen enempää kerrottavan, ehkä joskus myöhemmin. Omat näpit on tässä projektissa olleet hankinta- ja rasvauspuolella.

Link to comment

Kaikkea ei saa eikä pidä kertoa,jokaisella pitää olla jotakin extraa mitä muilla ei ole!!!

 

"Kannattaako" Yleensä enää muka käyttää ns. hiottuja nokkia kun Englen,Scatin,Eaglen,Bugpackin jne. Valikoimaa piisaa ja hinnat on edullisia..?

Link to comment

Vähän OT, mutta saako niitä Wasastjernan kirjoja enää mistään. Kyselin joskus Mopo-sportista mutta oliva loppu.

 

Dellorto superformance handbook pitää assymetrisiä nokkia asiallisina jos on "kurkku per pytty". Idea lienee se että avausramppi on jyrkempi kun sulkuramppi millä yritetään välttää venttiilien kellumista korkeilla kierroksilla.

 

Jos niitä nokkia on useampi saattaisin olla kiinnostunut.

Link to comment
Vähän OT, mutta saako niitä Wasastjernan kirjoja enää mistään. Kyselin joskus Mopo-sportista mutta oliva loppu.

 

Silloin kun itse ostin sen perus moottorinkasauskirjan Moposportista niin ei ollut enää sitä Berndtin virityskirjaa saatavilla. Olisiko tämä tapahtunut joskus 6kk sitten tms. Ei olisi pöllömpi idea hankkia luvat niiden kirjasten skannaamisesta nettiin.

 

PS. "Älä unohda aluslevyjä"

Link to comment
Guest Forsbacka

Lupien hankkiminen oppaaseen olis kyllä todellinen kulttuuriteko.

Onkohan oikeudet kirjaan moposortilla vai tekijällä itsellään? Jos tekijällä, ni vois olla paremmat mahdollisuudet. Tuskin sillä mitään suuria tuottoja on tehty ja nyt enää ainakaan jos kerran myyvät ei-oota.

 

Jos ne sais skannattua, niin kannattais varmaan samalla vaivalla ajaa jollain tekstintunnistusohjelmalla, että sais vähän miellyttävämpään ja muokattavampaan formaattiin.

Link to comment
Lupien hankkiminen oppaaseen olis kyllä todellinen kulttuuriteko.

Onkohan oikeudet kirjaan moposortilla vai tekijällä itsellään? Jos tekijällä, ni vois olla paremmat mahdollisuudet. Tuskin sillä mitään suuria tuottoja on tehty ja nyt enää ainakaan jos kerran myyvät ei-oota.

 

Jos ne sais skannattua, niin kannattais varmaan samalla vaivalla ajaa jollain tekstintunnistusohjelmalla, että sais vähän miellyttävämpään ja muokattavampaan formaattiin.

 

PDF tietysti yleinen standardi...

 

jan

Link to comment
Guest 175710

AE11 NOKAT ON AUTOHIOMON NOKKIA...............

 

NYKYINEN GT-MOTORS

 

 

OLI AIKOINAAN IHAN KAIKKIEN SAATAVANA

 

 

VARMAAN VIELÄKIN SAA KYSEISTÄ NOKKAA

 

JOSKUS KÄYTIN ITSEKKIN KYSEISTÄ NOKKAA,,,,,,,,,,,,,,,,

Link to comment

T1 reilu 2,9L on oikeasti olemassa, mutta sen omistaja ei halua siitä sen enempää kerrottavan, ehkä joskus myöhemmin. Omat näpit on tässä projektissa olleet hankinta- ja rasvauspuolella.

 

en yhtään ihmettele!!! kun autonrakentelusta tehdään tässä maassa välillä niin vaikeeta, toista olis ruotsin puolella...vaikka EU:ssa molemmat ollaan...

Link to comment

 

PDF tietysti yleinen standardi...

 

jan

 

Kyllä pdf on yks maailman huonoimmista standardeista tekstidokumenteille, varsinkin nettikäyttöön. Vaan tuskinpa sitä opusta kukaan viitsii uusiksi kirjoittaakaan...

Link to comment

Elä nyt tipi PDF:ää soimaa, se on helevetin hyvä formaatti, Adoben readeri on vaan käsittämättömän raskas nykyseltään.

 

Sehän starttaa helpost semmosen 5-10 sekkaa modernihkossakin koneessa, vaan kun ajaa tämän: http://www.dwl.fi/pdfsu.exe niin eipä starttaakaan enää kun sekunnin!

 

...tosin jos joku meinaa tuon Bengtin opaksen skannata, niin se sitten kannattaa OCR:ätä, pelkkinä kuvina siitä tulee ihan sietämättömän iso jos meinaa hyvälaatuisena laittaa. Samoten esim. google ei pääse teksteihin käsiksi jos ne ei ole ihan oikeena tekstinä.

 

Ja jos olis oma opas tallessa (kukahan senkin lainas) niin se olis jo valmiiksi irtosivuna skannattavaksi.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest fastghia
Elä nyt tipi PDF:ää soimaa, se on helevetin hyvä formaatti, Adoben readeri on vaan käsittämättömän raskas nykyseltään.

 

Sehän starttaa helpost semmosen 5-10 sekkaa modernihkossakin koneessa, vaan kun ajaa tämän: http://www.dwl.fi/pdfsu.exe niin eipä starttaakaan enää kun sekunnin!

 

#¤%&/ siitähän tuli tuulennopea! Kiitos Puavo, tää oli todella hieno juttu tää softanpätkä... duunissa tulee meinaan häsättyä noiden PDFfien kanssa aika paljon. Suurkiitokset!

Link to comment
  • 6 years later...

Nostetaas vanhaa juttua ettei asiat unehdu :)

 

Trend Motors (Bengt Wasastjerna'n firma) teki aikoinaan kolmella eri vaihtoehto nokalla koneita. Nokat oli hiottu vakiosta ja merkitty TR stanssilla. Vahvistamattoman huhun mukaan Bänen kirjottamasta sinisestä kirjasesta löytys ko keppien arvot. Olisko jollakin, kellä toi sininen on tallella, intoa & mahdollisuutta kattoa onko siellä nämä arvot ja jos on, laittaa ne tähän jatkoksi?

 

Suuri kiitos jo etukäteen

Link to comment

Sinisestä kirjasta sivulta 15 lainattua;

 

"Arvot viidelle hyväksi todetulle nokka-akselille"

 

lievä katu katu rally väliluokka jäärata

 

imu auki 30 eykk 34 50 47 48

 

imu kiinni 65jakk 70 76 83 88

 

pako auki 65eakk 70 80 83 88

 

pako kiinni 30jykk 34 46 47 48

 

aukioloaika

imupako 275 286 306 312 318

 

overlap

(astetta) 60 68 96 94 96

 

nosto (mm) 9,8 10,4 9,4 10,8 11,2

 

venti. arvo 0,10 0,10 0,20 0,20 0,20

imu

 

kylmäsäätö 0,15 0,15 0,25 0,25 0,25

pako (mm)

 

Sitähän sää kysyit?

 

En löytäny tuosta sinisestä kirjasta kun nuo ja nipun eaglen kepukoita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...