jarmo juurikka Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Kuplan lämmityslaite. Alkutilanne. Vuoden -67 kupla volkkarini jolla olen ajellut jo 19 vuotta. Olen aina haaveillut bensalämppäristä, mutta semmoinen vanha ei oikein ole saanut minua vakuuttuneeksi ja uuteen ei tosiaankaan ole ollut varaa. Elikkäs olen mielessäni miettinyt, että jonkin moinen lämmitin pitää tehdä ja visiota ja ideoita on ollut. Viimeisen sysäyksen projekti sai viime syksynä kun ajoimme kuplalla manamansalosta kesäkauden päättäjäisistä kotia päin ja vettä satoi koko matkan eli parinsadan kilometrin ajan. Poikani Erno nukkui takapenkillä viltin sisässä tyytyväisenä ja minä ajoin kylmästä täristen jolloin ajattelin, että ensi kesänä autossa on jonkinlainen lämmitin. Ja tämmöinen siitä tuli. Periaate: Lämmitys on öljylämmitys eli auton moottoriöljy kiertää keulaan lauhduttajaan josta ilmaa puhalletaan läpi sisätiloihin. Öljy kulkee pinnoitettua kupariputkea jotka menee lämpökanavassa. Ensikerralla laitan yksiputki/lämpökanava enkä tunge kahtaputkea yhteen :) Jotta homma ei olisi liian helppo, ajattelin että kaikkien säätöjen on toimittava alkuperäisistä vivuista, eli toisesta säädetään puhaltimen moottoria ja toisesta lämmön voimakkuutta. Jotta saisin kaiken öljynlämmön keulaan, niin omalauhdutin piti saada pois käytöstä vipua vedettäessä, mutta kesäkuumalla omalauhdutin ja yksi lisä lauhdutin pitäisi olla käytössä joten tarvittiin hana joka säätää omaa lauhduttimen sekä kolmitiehana jolla ohjataan öljyn kulkua keulan lauhduttimelle tai lisälauhduttimille. Kolmitiehanaa ohjaa sähkömoottori ja omanlauhduttimen hanaa vaijeri hässäkkä. Tämmäöstä projektia talvi värkätty, laite ei ole siisti mutta kelpaa ekaksi protoksi :) Kunhan pääsen ajelemaan nähdään toimiiko järjestelmä. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Nonni onpahan ainakin erilainen projekti. Millaisella kupariputkella vedit lämpökanavaa pitkin öljyt. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 12mm kuparilla http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... nen-87962/ Quote Link to comment
metake Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Nyt on ihan pakko kysyä, että jos autolla ei ajeta sydäntalevella, niin miksei alkuperäinen lämmitysjärjestelmä lämmönvaihtimineen kelvannut? Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Alussa ajelin autolla talvisinki sitten ajattelin ei enään moottorin/pakokaasun hajua ohjaamoon, sekä se alkuperäinen on minusta huono. Jamppa Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Mukavan erilaista. Mutta silti sitä mieltä että jos alkuperäinen lämmitys on KUNNOSSA niin ihan varmasti riittää vielä pakkasenkin puolelle. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Laittetta testattu ja kyllä haalean lämmintä ilmaa tuli sisälle, eli projekti ei mennyt ihan persiilleen :) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 On sillä projektit. Tuohon pitää vielä tutustua. Mutta itsekin ihmettelen, että eikö tosiaan orkkisvehkeillä olis saanut riittävästi lämpöä. Mutta ehkä tässä on paljon kyse siitä harrastamisesta myös, ei tarvi aina tyytyä valmiiseen ratkaisuun. Quote Link to comment
vwagen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Kunnossa oleva vakiolämmitys riittää noin viiteentoista pakkasasteeseen,siis matka-ajossa,kaupunkiajossa tilanne on varmaan toinen,eikä tule pakokaasun hajua sisälle. Lisälämmityksenä tuosta öljylämmityksestä voisi olla jotain hyötyä mutta jos se on ainoana lämmityksenä niin kylmä tulee varmasti jo ennen kun mennään pakkasen puolelle,mielenkiintoinen kokeilu kuitenkin. Quote Link to comment
multanen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Öljypohjan suojaksi voisi väännellä pellin talveksi ettei ajoviima pääse hivelemään ripoja. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Päättäväisen miehen projekti! Se mitä olen kuullut ja lukenut samantapaisista lämmityslaitteista on, että öljyn paineen kanssa saa olla tarkkana. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kannattaa jäykkiä öljyjä 'vetreyttää' varovasti, jottei paine hajota jotakin öljynkierron kohtaa. Tai sitten käyttää ohuita öljyjä. Onnea oman lämmityslaitteen kanssa! Quote Link to comment
hanski. Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 jos kenno sattuu hajoamaan, polttaa varpaat, kun kuuma öljy valuu päälle. itsellä vastaava systeemi, mutta kenno varapyöräkotelon pohjalla. kesäautossa toimiva. ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, eikä tule hajuja konehuoneesta ohjaamoon.. Quote Link to comment
multanen Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 itsellä vastaava systeemi, mutta kenno varapyöräkotelon pohjalla.Tuommosessa voisi olla iso läppä ohjaamassa jäähdytysilman ohjaamoon tai suoraan pihalle. Ei tarttis kuin yhden jäähdyttimen.(ehkä sulla onkin jo tämmönen..?) Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Kyllä on mukava ajella, ei mene lasit huuruun ja lämpö alkaa tuntumaan jo 9km jälkeen. Pientä säätöä vielä. Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri no katotaan miten tämä pellaa pitemmän päälle. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Kyllä on mukava ajella, ei mene lasit huuruun ja lämpö alkaa tuntumaan jo 9km jälkeen.Pientä säätöä vielä. Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri no katotaan miten tämä pellaa pitemmän päälle. Ei se sit kyllä kauhean tehokas ainakaan ole. Orkkis sorsista alkaa tulemaan lämmintä alle minuutissa. Mutta ei muutakuin kiertämään putkea pakarin ympärille ja vesi kiertämään läpi niin eiköhän sillä lämpöä saa aikaiseksi paremmin kuin tuolla öljysysteemillä. Hyvä idea siksensä mutta bussissa toi öljysysteemi voisi toimia paremmin jos laittaisi kennon esim takapenkin alle takatilaa lämmittämään. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Joo tuommoista vesi systeemiä ajattelin seuraavaksi. Tosin kun siihen alkuperäiseen vertaa tätä öljylämmitintä niin paremmin tulee lasille tällä konstilla lämmintä, mutta alkuperäisessä tulee kuuma sisään takatilaan jota tässä ei ollenkaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Pystytkö vielä laittamaan toisen puolen vaihtimen toimintaan niin saisit molemmista lämpöä. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 En pysty niitä laittamaan enään toimimaan, enkä halua sitä moottorin hajuakaan, mutta semmoisen kuun muotoisen pienen vesi säiliön molemmille puoleile joita voisi säätää vaijerilla siinä olis pientä suunnittelua :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 jarmo juurikka said: Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri Jos tarkotus ottaa öljystä lämpö alkuperäsenna lämmönvaihtimella, niin yksi ei siirrä lämpöä tarpeeksi ja jos on kaksi peräkkäin niin paketti ilmeisesti joustaa liikaa ja sylkäsee öljyt pihalle helposti T:Nimimerkki vierestä tätä projektia seurannut Quote Link to comment
ARTO Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri Kun myrkyllisellä vedellä on alettu harjoittelemaan, samalla tyrkkää perseeseen wasserin ja kun vetää jäähdyttimen/letkut keulaan, lähes kaupanpäälle saa helposti kunnon lämppärin kasaan. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Mulla ottaa öljyn lämmitykseen omasta öljyn lauhduttajan jalasta. Se vesi homma on vaan ajatus, moottoria en vaihda muuhun kun isompaan :) Niin ja projektit ei saa olla liian helppoja :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.