Jump to content

Kuplaan lämmityslaite


Recommended Posts

Kuplan lämmityslaite.

 

Alkutilanne.

Vuoden -67 kupla volkkarini jolla olen ajellut jo 19 vuotta.

Olen aina haaveillut bensalämppäristä, mutta semmoinen vanha ei oikein ole saanut minua vakuuttuneeksi ja uuteen ei tosiaankaan ole ollut varaa.

Elikkäs olen mielessäni miettinyt, että jonkin moinen lämmitin pitää tehdä ja visiota ja ideoita on ollut.

Viimeisen sysäyksen projekti sai viime syksynä kun ajoimme kuplalla manamansalosta kesäkauden päättäjäisistä kotia päin ja vettä satoi koko matkan eli parinsadan kilometrin ajan. Poikani Erno nukkui takapenkillä viltin sisässä tyytyväisenä ja minä ajoin kylmästä täristen jolloin ajattelin, että ensi kesänä autossa on jonkinlainen lämmitin.

 

Ja tämmöinen siitä tuli.

Periaate:

Lämmitys on öljylämmitys eli auton moottoriöljy kiertää keulaan lauhduttajaan josta ilmaa puhalletaan läpi sisätiloihin.

 

Öljy kulkee pinnoitettua kupariputkea jotka menee lämpökanavassa.

 

Ensikerralla laitan yksiputki/lämpökanava enkä tunge kahtaputkea yhteen :)

 

Jotta homma ei olisi liian helppo, ajattelin että kaikkien säätöjen on toimittava alkuperäisistä vivuista, eli toisesta säädetään puhaltimen moottoria ja toisesta lämmön voimakkuutta.

 

Jotta saisin kaiken öljynlämmön keulaan, niin omalauhdutin piti saada pois käytöstä vipua vedettäessä, mutta kesäkuumalla omalauhdutin ja yksi lisä lauhdutin pitäisi olla käytössä joten tarvittiin hana joka säätää omaa lauhduttimen sekä kolmitiehana jolla ohjataan öljyn kulkua keulan lauhduttimelle tai lisälauhduttimille.

Kolmitiehanaa ohjaa sähkömoottori ja omanlauhduttimen hanaa vaijeri hässäkkä.

 

Tämmäöstä projektia talvi värkätty, laite ei ole siisti mutta kelpaa ekaksi protoksi :)

 

Kunhan pääsen ajelemaan nähdään toimiiko järjestelmä.

post-435-13888367491364_thumb.jpg

post-435-13888367492546_thumb.jpg

post-435-13888367493783_thumb.jpg

post-435-13888367494703_thumb.jpg

post-435-13888367495465_thumb.jpg

post-435-13888367496201_thumb.jpg

Link to comment

Kunnossa oleva vakiolämmitys riittää noin viiteentoista pakkasasteeseen,siis matka-ajossa,kaupunkiajossa tilanne on varmaan toinen,eikä tule pakokaasun hajua sisälle.

Lisälämmityksenä tuosta öljylämmityksestä voisi olla jotain hyötyä mutta jos se on ainoana lämmityksenä niin kylmä tulee varmasti jo ennen kun mennään pakkasen puolelle,mielenkiintoinen kokeilu kuitenkin.

Link to comment

Päättäväisen miehen projekti! Se mitä olen kuullut ja lukenut samantapaisista lämmityslaitteista on, että öljyn paineen kanssa saa olla tarkkana. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kannattaa jäykkiä öljyjä 'vetreyttää' varovasti, jottei paine hajota jotakin öljynkierron kohtaa. Tai sitten käyttää ohuita öljyjä. Onnea oman lämmityslaitteen kanssa!

Link to comment
Kyllä on mukava ajella, ei mene lasit huuruun ja lämpö alkaa tuntumaan jo 9km jälkeen.

Pientä säätöä vielä.

Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri no katotaan miten tämä pellaa pitemmän päälle.

 

Ei se sit kyllä kauhean tehokas ainakaan ole.

 

Orkkis sorsista alkaa tulemaan lämmintä alle minuutissa.

 

Mutta ei muutakuin kiertämään putkea pakarin ympärille ja vesi kiertämään läpi niin eiköhän sillä lämpöä saa aikaiseksi paremmin kuin tuolla öljysysteemillä. Hyvä idea siksensä mutta bussissa toi öljysysteemi voisi toimia paremmin jos laittaisi kennon esim takapenkin alle takatilaa lämmittämään.

Link to comment
jarmo juurikka said:
Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri

Jos tarkotus ottaa öljystä lämpö alkuperäsenna lämmönvaihtimella, niin yksi ei siirrä lämpöä tarpeeksi ja jos on kaksi peräkkäin niin paketti ilmeisesti joustaa liikaa ja sylkäsee öljyt pihalle helposti

 

T:Nimimerkki vierestä tätä projektia seurannut

Link to comment
Jos seuraava projekti olis vesikiertoinen lämppäri

 

Kun myrkyllisellä vedellä on alettu harjoittelemaan, samalla tyrkkää perseeseen wasserin ja kun vetää jäähdyttimen/letkut keulaan, lähes kaupanpäälle saa helposti kunnon lämppärin kasaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...