x-pj Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Öljyn jäykkyydellä on merkitystä siihen miten öljy ohjautuu öljyjäähdyttimelle. Ohjaus jäähdyttimelle perustuu öljyn paineeseen ei öljyn lämpötilaan. Kylmä öljy on jäykempää kuin lämmin, joten periaatteessa toimii toivotulla tavalla. Jos öljy on liian jäykkää, se ohjautuu ohi jäähdyttimen vaikka olisi lämmintä. Uudet laakerit ja hyvä öljymppu vaatii ohuet öljyt. Minä kokeilisin 10W40 tai peräti 5W30. Quote Link to comment
Roope Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Mutta mikä vika noissa öljyn lämmöissä on jos mietitään että öljyn osalta yläraja huitoo 130c pinnassa? Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Mutta mikä vika noissa öljyn lämmöissä on jos mietitään että öljyn osalta yläraja huitoo 130c pinnassa? No paljos sitten öljylämpötila saa olla ennenkuin tulee vaurioita. Ite olen kuullu että semmoten 115 alkaisi olemaan kipuraja? Tein tuossa vähän testiä ja kinkkumittari näytti odotetusti kiehuvalle vedelle tasan 100. Safe my bug tikku ei tässä kohdassa mennyt lähellekkään ruuvin kantaa joten se vdo näyttää ihan terveisiä. Eli se vdo näyttää ehkä sen 20 liian vähän joten meillä oli eilen lämmöt siinä 115 paikkeilla kun kaupungissa mentiin. Ei hyvä kesää ajatellen.. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 äkkiseltään kun vertaan noita lämpötiloja mun aikoinaan omistamaan doppelin lämpötiloihin, niin ongelmia helteillä sonderille tod.näk tulee. Tosin mulla roikku vaunu perässä.... Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Eräässä toisessa sonderissa on todettu samaa ongelmaa ja epäilty että öljynpaineita on liikaa jolloin öljy ei kierrä jäähdyttäjän kautta. Ongelmaa koitetaan korjata tarvike öljynpaineventtiilillä, jossa on jäykempi jousi. Kunhan saadaan kikkare vaihdettua niin ollaan viisaampia.. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Nää moottorit on yhtä suurta ongelmaa.. ;) voivoi kun se vakio 1600 olis ihana. Ajais vaan, ei tarvis paljo lämpöjä miettiä. Jotain mätäähän tässä on. Joko moottorissa on luvattua korkeammat puristukset tai sitten jotain Åken mainitsemaa. Mikähän järki näihin rutkuihin on muuten aina laittaa tuo isompi öljypumppu? On sitten paineet VARMASTI kohdillaan.. Yksi juttu on vielä kokeilematta, lämmitysputket puhallinkotelosta on tulppaamatta. Tällä hetkellä ilmaa menee siis sorsille. Täytyy tukkia ja kokeilla sitten. Eiköhän sekin jotain auttane. Siihen lämmitykseen täytys keksiä joku järkevä juttu millä sen saisi päälle konehuoneesta käsin, vaijerit kun on yleensä paskana eikä tuhlaantus kallista jäähyilmaa sorsille. Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 voivoi kun se vakio 1600 olis ihana. Ajais vaan, ei tarvis paljo lämpöjä miettiä. Siinä toisessa em. Sonderissa on juurikin vakio 1600:n mikä nostaa lämmöt liian ylös... Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ai. No johtuukohan se sitten tästä Sonderbus mallinimestä. Onko siinä vakio öp ja kaikki muutkin hilut originaalia? Quote Link to comment
non-hippy Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Mulla oli vanhemmassa Harleyssä oil cooleri öljyn paluulinjassa. Öljysumppu kone. Välissä oli bypass venttiili, joka reagoi vain öljyn lämpöön. Ei paineeseen. Eli kylmä öljy kiersi ohi coolerin, mutta tietyssä kiinteässä lämpötilassa venttiili avautui, ja öljyt alkoivatkin kiertää coolerin kautta. Yksinkertaista tekniikkaa yksinkertaiselle säheltäjälle. Helkutin hyvä jos asuu Arizonassa.. Quote Link to comment
Lasse Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Mimmoset paineet siinä kuumana käyvässä sontsassa on? Tai mommonen pumppu? Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Mimmoset paineet siinä kuumana käyvässä sontsassa on? Tai mommonen pumppu? Ei ole paineesta tietoa, vakio pumppu. Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta? Quote Link to comment
VW-63 Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ei ole paineesta tietoa, vakio pumppu. Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta? Jos osat on pöydällä ja öp-ventiilipesän mitta tiedossa niin eikös tuo avautumispaine ole aika helppo mitata/laske. Ensin vaan "punnitsemaan" paljonko on jousivoima kun jousi on puristettu samaan mittaan mitä se lohkossa ollessaan on. Männän pinta-ala taas määrää mikä paine tarvitaan, että se voittaa ko. jousivoiman = venttiili liikkuu. Quote Link to comment
x-pj Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta? Sambassa usein väittävät että 45 PSI eli noi 3 baria olis ohjearvo, mutta tuo riippuu tietysti jousen jäykkyydestä. Viime kesänä tuota jouduin tutkimaan, kun oli ongelmia öljyn jäähdytyksen kanssa. Omien testieni perusteella minulle jäi sellainen tuntuma, että minun moottorissa avautui jo hiukan alhaisemmalla paineella, mutta noilla nurkilla. Mulla putos paineet merkittävästi ohuemmilla öljyillä, mutta vaihdoin myös jäykemmän jousen, kun kovilla kierroksilla paineet nousi edelleen hiukan yli tuon ohjearvon, vaikka öljy oli 5W30. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Edellisessä kokoonpanossa 1776 ja puristus 8,9 ongelmia alkoi tulla vasta +25 asteen jälkeen. Tästä moottorista puuttui myös joitain peltejä sekä puhaltimen ropeli oli kapeampi. Öljynä aina nesteen 20w 50. Nyt 2010 78x90,5 ja puristus pitäisi olla 8,5. Kaikki pellit paikoillaan ja puhaltimen ropeli oikean levyinen. Ainoastaan nämä lämmitysputket puhallinkotelosta on tulppaamatta. En kuitenkaan usko että tällä on valtavaa vaikutusta kun onhan sorsan pää suljettu kuitenkin. Kokeillaan 20w 50 ja tulpataan ne puhaltimen lähdöt. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Tästä innostuneena pakotin vaimo etsimään vanhan vedenkeittimen ja talliin mittailemaan. Kun vesi pannussa porisi, näytti mittari tasan 100 Mittarina musta VDO ja signaalia syöttää öljytikun tilalle tuleva mittatikkuanturi. Viime kesä mentiin vakio 1600 koneella, lämmöt käytännössä aina 110-120 astetta eikä kone isommin itteensä ottanut vaikka perässä roikkui kesän mittaan asuntovaunu n. 3000 km. Kun lämmöt oli 120, alkoi kone hieman puutua ja kaasua oli turhaa enempäsä polkea. yli 125 en lämpöjä päästänyt. Pysyivät vaunun kans juuri sen alle moottoriluukku auki 25-30 asteen helteessä Biffireissulla. Öljynä Gulf 20/50 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.